Мета: познайомити учнів з книжкою «Ходить гарбуз по городу»; збагачувати словник дітей; розвивати зв’язне мовлення; вчити учнів розуміти «мову» книжки; формувати інтерес до читацької діяльності; виховувати любов та шанобливе ставлення до книги.
Обладнання: гарбуз, картки з зображенням овочів, маски – наголовники, листя дерев, плакат – ілюстрація до вірша «Ходить гарбуз по городу», книжки «Ходить гарбуз», дитячі роботи до теми.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання.
— Діти, до нас завітали гості, давайте з ними привітаємося.
— Сідайте і починаємо працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда за запитаннями
— Яка зараз пора року?
— Що роблять люди восени?
— Де люди збирають урожай?
— Що люди збирають в саду, а що на городі?
2.Розучування скоромовки.
Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.
Діти промовляють скоромовку за учителем тихо, потім голосно.
3. Відгадування загадок.
— Осінь нам принесла багато листочків. А ще на цих листочках є загадки. Якщо ви їх відгадаєте, то дізнаєтеся, що ще виросло у баби на городі. Я читаю загадку, ви уважно слухаєте, у кого є малюнок – відгадка, той піднімає його вгору.
Сидить дівчина в коморі,
А коса її надворі. (Морква)
Печуть мене, смажать і варять,
Їдять мене і дуже хвалять. (Картопля)
У стручки, як у торби заховала всі скарби. (Квасоля)
Ріс на грядці молодець.
Хап за чуба, — та й кінець,
бо без нього, кажуть люди,
борщику у нас не буде. (Буряк)
Я жовтенька, я маленька,
Мов медочок солоденька.
На баштані достигаю,
Тепле сонечко вітаю. (Диня)
На городі в нас грядки,
На грядках – рясні листки:
Там зростають малюки,
Зелененькі … (Огірки)
Виріс він серед городу,
Любить він холодну воду,
Не стрибає і не скаче,
Схожий він на жовтий м‘ячик.
Діти називають слово – відгадку та кажуть, чому вони думають, що саме це відгадка. (Я думаю, що це гарбуз, тому що він росте на городі, він жовтий та круглий як м‘ячик.)
— Як одним словом можна назвати ці слова – відгадки? (овочі)
— Молодці, ви відгадали всі загадки і тепер знаєте які овочі росли у баби на городі.
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.
1. Повідомлення теми уроку.
— Сьогодні ми будемо читати вірш та працювати з книжкою «Ходить гарбуз по городу».
2. Читання вірша учителем.
— Спочатку я прочитаю вам вірш, а ви уважно слухайте.
3. Перевірка первинного сприймання
— Де ходив гарбуз?
— З якими словами звертався гарбуз до овочів?
— А як овочі йому відповідали?
4. Робота з плакатом-ілюстрацією до вірша.
—Які гарбузові родичі зображені на малюнку? Назвіть їх.
5. Словникова робота.
Господиня - дружина
Свояк – брат дружини
Бараболя – картопля
Музична фізкультхвилинка «Чарівниця осінь»
6. Робота з книжкою.
а) Розглядання першої сторінки обкладинки.
Бесіда за запитаннями.
— Подивіться на обкладинку. На обкладинці написана назва книжки. Покажіть! Прочитайте її.
— Що зобразив художник на обкладинці? Чи відповідає назві малюнок?
б) Розглядання четвертої сторінки обкладинки.
— Тут є назва книжки, а також тут написано де цю книжку друкували і хто над нею працював. Завдяки праці багатьох людей, працівників видавництва, художників ми маємо таку гарну книжку. Не забувайте про це, коли читаєте книжки. Ставтеся до книжки бережно. Поважайте працю людей, які створюють для вас книги.
— Що тут намальовано?
— Чи пов’язані між собою написи та ілюстрації на першій та останній сторінках обкладинки?
— Чи може бути у цій книжці прочитаний нами вірш?
в) Читання та розглядання книжки посторінково.
Вчитель, перегортаючи сторінки, називає їх.
— Відкриваємо першу сторінку…
На кожній сторінці учні читають текст, розглядають ілюстрації та роблять висновок, чи відповідає ілюстрація тексту.
7. Розігрування вірша в ролях.
— А зараз уявіть себе в ролі казкових героїв.
IV. Підсумок уроку
— Яку книжку ми сьогодні читали?
— Про що в ній розповідається?
— Що вам найбільше сподобалось? Чому?
— Уявіть, що ви художники і намалюйте вдома свою ілюстрацію до цієї книжки.
— Наш урок добіг кінця. Ви добре працювали. Молодці. Книжки залишаються вам у подарунок і ще дві книжки ми даруємо нашій шкільній бібліотеці.
~ 1 ~