Урок позакласного читання "Краса люблячого серця"

Про матеріал
Урок позакласного читання у 4-му класі Тема: Краса люблячого серця Мета: розглянути поняття серце в різних проявах (науковому, духовному), розширювати знання учнів про життя і творчість В. О. Сухомлинського, збагачувати словник учнів, вдосконалювати навички читання, формувати уміння здійснювати пошук, відбір потрібної інформації, формувати осмислене ставлення до загальнолюдських цінностей, здатність встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати власні думки з приводу почутого, формувати комунікативну компетентність; розвивати зв’язне мовлення учнів, спостережливість; виховувати кваліфікованого читача, здатного вбирати в себе інтелектуальний, морально-етичний, естетичний досвід людства, відображений у творах В. О. Сухомлинського, виховувати в учнів віру в силу добра, прагнення до самовдосконалення, викликати бажання творити добро.
Перегляд файлу

Урок позакласного читання

4 клас

Тема: Краса люблячого серця

Мета: розглянути поняття серце в різних проявах (науковому, духовному), розширювати знання учнів про життя і творчість В. О. Сухомлинського, збагачувати словник учнів, вдосконалювати навички читання, формувати уміння здійснювати пошук, відбір потрібної інформації, формувати осмислене ставлення до загальнолюдських цінностей, здатність встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати власні думки з приводу почутого, формувати комунікативну компетентність; розвивати зв’язне мовлення учнів, спостережливість; виховувати кваліфікованого читача, здатного вбирати в себе інтелектуальний, морально-етичний, естетичний досвід людства, відображений у творах В. О. Сухомлинського, виховувати в учнів віру в силу добра, прагнення до самовдосконалення, викликати бажання творити добро.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: виставка книг, збірка творів В. О. Сухомлинського «Квітка сонця», картки з буквами, словники, куб, таблиця «Пірамідки», картки для роботи в групах, парах, комп’ютерна презентація, «торбинка добра», серця (роботи учнів).

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні на уроці ми розглянемо значення слова серце в різних проявах, пригадаємо біографію В. О. Сухомлинського, твори, які він написав, познайомимось з новим твором видатного педагога, при цьому будемо мислити, міркувати, доводити, обґрунтовувати, робити висновки, попрацюємо в групах, парах і, звичайно, знайдемо хвилинку для відпочинку.

 

А для цього потрібно бути…..

На дошці - букви, учні називають відповідні прикметники.

А – активними

У – уважними

С – старанними

Д – допитливими, дисциплінованими

Н – наполегливими

П – працьовитими

Я сподіваюсь, що саме такими ви будете сьогодні на уроці.

 

ІІІ. Повідомлення теми уроку

Тема нашого уроку позакласного читання :«Краса люблячого серця».

Щоб зрозуміти, у чому полягає краса люблячого серця, давайте подумаємо, з чим асоціюється у вас слово «серце»?

ІV. Актуалізація читацького досвіду школярів

Готуючись до уроку ви отримали різні домашні завдання.

  1.               Робота зі словниками

Група «Допитливі» отримала завдання відшукати слово «серце» в різних словниках. Послухаємо представників цієї групи.

  •                 Орфографічний словник
  •                 Словник медичних термінів
  •                 Тлумачний словник
  •                 Словник епітетів
  •                 Фразеологічний словник
  1.               Робота з фразеологічними зворотами, виразами (додаток 1)

Учні об’єднуються в групи і утворюють пари (фразеологічний зворот – його значення)

Хто з письменників віддавав своє серце дітям? (В. О. Сухомлинський)

  1.               Повідомлення про життя та творчість письменника.

Група «Дослідники» перегорнула сторінки біографії В. О. Сухомлинського. Згадаємо і ми про життя цієї людини за допомогою чарівного куба.

«Кубування». Вчитель показує куб, на гранях якого записано:

  •                 Портрет В. О. Сухомлинського
  •                 Дитинство
  •                 Учитель, директор
  •                 Письменник
  •                 Чому навчав у своїх творах
  •                 Твори

Учні розповідають про дитинство, творчість, твори В.О. Сухомлинського відповідно до показаної грані куба.

  1.               Обговорення прочитаних творів В. О. Сухомлинського

Група «Читайлики» підготувала розповіді про свої улюблені твори Сухомлинського.

Багато повчальних творів залишив нам у спадок Василь Олександрович. Деякі його книги, а також книги про його життя представлені на нашій виставці. Ви вже мали змогу ознайомитися з ними.

Читаючи оповідання ви ще раз переконались, що великий педагог навчав нас бути толерантними, ввічливими, не байдужими до чужої біди. А ще мати добре, відкрите, щире, чесне, красиве серце.

 

V. Фізкультхвилинка

Завітало сонечко у клас.

Серце є у кожного із нас.

Б’ється, б’ється: «Тук-тук-тук!»

Відчуваєм його стук.

Подивися навкруги –

Скільки в світі доброти!

Добре серце май завжди

І не буде нам біди!

 

VІ. Гра «Пригадай твори»

До нас завітали герої деяких творів В. О. Сухомлинського. Давайте спробуємо відгадати  з яких творів ці герої.

1. «Сергійкова квітка» (Сергійко)

Хлоп’ятам квітку я чарівну показав,

Красу природи ні на що не проміняв.

Побачити прекрасне я зумів,

Великий педагог мене навчив.

 

2. «Суниці для Наталі» (Андрійко)

А я навчився хвору дівчинку жаліти,

Одужати суниці їй допомогли.

Тож я звертаюся до всіх: шановні діти,

Хай милосердя квітне на землі!

 

3. «Які вони бідні» (Сергійко)

А я – Сергійко. З батьком пісню чув,

Яку із сонцем жайвір міг утнути.

Хто бідний серцем – враз збагнув,

Це той, хто жайвора не зміг почути.

 

4. «Як Миколка став хоробрий» (Миколка)

Я той Миколка, хто хоробрим став,

Про мене педагог у книжці написав.

В гніздечко пташеня покласти я зумів

І вірю, що почую його спів.

 

5. «Бабуся Мотря й Андрійко» (Андрійко)

До школи якось, друзі, запізнився –

Бабусі Мотрі воду я носив.

Допомагати старшим не лінився –

          Це Сухомлинський так мене навчив.

 

VІІ. Ознайомлення з новим твором В. О. Сухомлинського «Людина з Гарячим Серцем» (додаток 2)

  1.               Зарядка для очей. Підготуємо очі до роботи з текстом.

Сьогодні ми прочитаємо притчу В. О. Сухомлинського «Людина з Гарячим Серцем».

Пригадайте, що таке притча?

Підготуємося до читання.

  1.               Вправа «Пірамідки»

 

                                 ось                                         цей

                              камінь                                    квітка

                            тріщина                                 нарешті

                          дивовижна                              звільнила

                         здивувалась                          запротестувала

Назвіть найкоротші слова?

Назвіть найдовше слово?

Назвіть іменники.

Назвіть дієслова.

  1.               Читання з передбаченням.
  •                   Послухайте текст. Учитель читає текст, потім зупиняється.
  •                   Поміркуйте, що було далі? Учні висловлюють припущення.
  •                   Чи зможе Людина з Гарячим Серцем звільнити квітку?
  •                   Дочитаємо і дізнаємося, чи справдилися наші передбачення?

Учні самостійно дочитують текст до кінця.

  •                   Такі події ми передбачили?
  1.               Бесіда на усвідомлення з елементами вибіркового читання.
  •                   Що шукали подорожні?
  •                   Кому з них відкрилася Краса?
  •                   Чому саме цій людині?
  •                   Як людина сприймає світ залежно від того, що в її душі, що в неї на серці?
  •                   Зачитайте, якими стали очі Людини з Гарячим Серцем, коли подорожні побачили море?
  •                   Зачитайте, як відреагувала Людина з Гарячим Серцем, коли побачила сірий камінь?
  •                   Що допомогло звільнити квітку з кам’яного полону Людині з Гарячим Серцем?
  •                   Зачитайте, що робила в цей час Людина з Холодним Серцем?
  •                   Як світ відреагував на кам’яне диво?
  •                   Чому навчає нас ця притча? Оцінювання відповідей учнів.
  1. Робота в парах з діаграмою Венна.

Учні заповнюють діаграму (додаток 3).

  1. Бесіда.
  •                   Яке серце краще мати?
  •                   Чи є серед ваших знайомих Людина з Гарячим Серцем?
  •                   В чому ж полягає краса людського серця?
  •                   Відомий словацький поет Павло Гнездовський написав чудові слова: «Я зірвав квітку – і вона зів’яла.

Я зловив метелика – і він помер у мене на долоні.

І тоді я зрозумів, що доторкнутися до краси можна лише серцем».

  •                   Чи може Людина з Холодним Серцем приносити у світ добро?
  •                   А чому у людей буває «холодне серце»?
  •                   Чим можна розтопити «холодне серце»?

VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія

Я знаю, що всі ви маєте добрі та чуйні серця,всі ви можете своїми вчинками та добрими справами розтопити холодні серця. Сьогодні ви принесли на урок серця, які виготовили власними руками і написали на них найважливіші добрі справи, які зробили ви в своєму житті. Давайте зберемо ці серця у нашу торбинку доброти. Чи потрібно її зав’язати? Ні. Людина ніколи не повинна зупинятися творити добро. Ви у своєму житті ще подаруєте людям  багато добра і така торбинка буде постійно поповнюватися.

ІX. Домашнє завдання (додаток 4)

Група «Журналісти». Провести опитування серед друзів, знайомих, рідних. Результати опитування занести до таблиці.

Група «Літератори». Прочитати казку Анатолія Дімарова «Для чого людині серце?». Порівняти її з притчею В. Сухомлинського «Людина з Гарячим Серцем».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Робота в групах

Фразеологічні звороти (розрізати)

 

1 група

Розбивати серце

завдавати кому-небудь сильного душевного болю

З легким серцем

без будь-якої тривоги

Тягар на серці

хто-небудь перебуває у пригніченому стані

 

2 група

Камінь ліг на серце

перебувати під гнітючим враженням від чогось

Легко на серці

про відчуття задоволення, заспокоєння

Похололо в серці

кому-небудь стало дуже страшно, моторошно

 

3 група

З тяжким серцем

у поганому настрої

Серце не на місці

утратити почуття спокою від хвилювання

З відкритим серцем

з добрими намірами

 

4 група

Серце стрепенулось

хто-небудь відчув хвилювання, збудження

Мати м’яке серце

бути добрим, лагідним, поступливим

Віддавати серце

віддано полюбити кого-небудь

 

 

Додаток 2

Людина з Гарячим Серцем

Вузькою стежкою йшли два подорожніх. З однієї сторони стежки було синє море, з іншої — стояли сиві гори.

Йшли подорожні довго. Вони шукали Красу. Один з них був Людиною з Гарячим Серцем, а інший — Людиною з Холодним Серцем.

Людина з Гарячим Серцем поглянула на море і очі її стали лагідними. Вона сказала:

— Яке воно сильне, могутнє і вічне — море. А Людина з Холодним Серцем сказала:

— Так,  багато води.

Підійшли подорожні до сірого каменю. У Людини з Гарячим Серцем радісно стало на серці.

— Дивись, яка прекрасна квітка. Так це ж і є та Краса, яку ми шукаємо!

— Де ти бачиш квітку? — здивувалась Людина з Холодним Серцем. — Це ж сірий камінь. Ось і тріщина в ньому, ось і пилюкою вкритий він, звичайний камінь...

— Так, камінь, але там, всередині, квітка троянди, — запротестувала Людина з Гарячим Серцем. — Потрібно тільки  звільнити її з кам'яного полону. (Учитель зупиняє читання).

Людина з Гарячим Серцем багато днів різала сірий камінь. А Людина з Холодним Серцем сиділа на березі і з сумом дивилась на море.

Нарешті із середини каменю з'явилась квітка дивовижної краси. Здавалось, цілий світ раптом притих, вдивляючись у Красу, яку звільнила людина з кам'яного полону. Навіть гори піднялися вище. Навіть хвилі морські притихли, і безмежне море стало як дзеркало.

Тільки Людина з Холодним Серцем була байдужа. Вона торкнулась пальцем чудової квітки, спробувала нігтем і сказала:

— Так, міцний камінчик….      

                                                                              В. О. Сухомлинський

 

Додаток 3

Робота в парах

Діаграма Венна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Домашнє завдання

Група «Журналісти»

Провести опитування серед друзів, знайомих, рідних. Результати опитування занести до таблиці. Питання для опитування: «Яких людей на світі більше: з холодним чи з гарячим серцем?»

№ з/п

Той, кого опитують

Людей з Гарячим Серцем

Людей з Холодним Серцем

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

5

 

 

 

6

 

 

 

7

 

 

 

8

 

 

 

9

 

 

 

10

 

 

 

 

Всього:

 

 

 

 

Група «Літератори»

 Прочитати казку Анатолія Дімарова «Для чого людині серце?».

Порівняти її з притчею В. Сухомлинського «Людина з Гарячим Серцем».

 

 

docx
Додано
4 жовтня 2022
Переглядів
606
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку