Урок позакласного читання "Сучасні літературні казки. Іван Андрусяк. «Стефа та її Чакалка»"

Про матеріал

Урок з позакласного читання розрахован на учнів 5 класу для вивчення сучасної літератури. Протягом уроку учні знайомляться з життєвим та творчим шляхом І.Андрусяка; закріплюють знання з теорії літератури; розвивають пам'ять, логічне мислення, творчий потенціал, кмітливість, вміння систематизувати та аналізувати знання. Урок виховує вдумливого читача, шану й любов до української літератури, до Батьківщини, до культури.

Перегляд файлу

Костянтинівська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 16 Костянтинівської міської ради Донецької області

 

Конспект уроку з позакласного читання сучасної української літератури в 5 класі

«Сучасні літературні казки. Іван Андрусяк. «Стефа та її Чакалка»

 

Підготувала                                                                                                                  Вчитель української мови та літератури Шиманська Юлія Юріївна                                                                                                                                                       Адреса школи: Донецька область,          м. Костянтинівка, вул. Преображенська, 60                                                                                                             

 

 

Костянтинівка                                                                                                                   2018

Тема. Урок позакласного читання. Сучасні літературні казки. Іван Андрусяк. «Стефа та її Чакалка»

Мета. Пропагувати читання сучасної літератури для дітей та юнацтва; познайомити учнів з життєвим та творчим шляхом І.Андрусяка; закріплювати знання з теорії літератури; розвивати пам'ять, логічне мислення, творчий потенціал, кмітливість,  вміння систематизувати та аналізувати; створити умови для розвитку інформаційної, соціальної та комунікативної компетенцій; виховувати вдумливого читача, шану й любов до української літератури, до Батьківщини, до культури.

Обладнання. Текст казки, виставка книг серії «Сучасна дитяча проза», смайлики, відгук на прочитану книгу, ІКТ, магнітні дошки (розмір А 4)

Методи і прийоми: вправи «Естафетна паличка», «Мікрофон»; літературний диктант; робота в групах, «Мозковий штурм».

Тип уроку: урок позакласного читання

Хід уроку

І. Організаційний момент. «Смайлики» (сигнальні картки жовтого та зеленого кольорів, що демонструють настрій учнів на початок уроку).

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Вправа «Естафетна паличка» (Діти під музику передають естафетну паличку, коли музика перестає грати, той, у кого залишається в руках паличка, і відповідає на питання вчителя).

- Що таке казка?

- Яка казка називається літературною?

- Які ознаки  притаманні літературній і народній казці?

- Що таке повість?

- Назвати ознаки повісті

- Довести, що «Стефа та її Чакалка»  -  це …

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1. «Мозковий штурм». (Учні на дошці за допомогою дидактичного матеріалу формулюють модель щастя).

Що таке щастя? Які моменти життя, на вашу думку, можна назвати щастям?

Чи відноситься до таких моментів дитинство? Чому?

ІV. Повідомлення теми та мети уроку.

V.  Сприйняття  та усвідомлення учнями теоретичного матеріалу.

5.1. Перегляд презентації «Сучасні казки та сучасні письменники»

Завдання класу: записати у зошити імена сучасних письменників та твори, які належать їхньому перу.

5.2. Слово вчителя

Ким вас лякали, можливо, й лякають  батьки, коли ви їх не слухаєте, чи, скажімо, хочете ще побалуватись – а вже давно час вкладатися в ліжечко? Бабаєм?Бабою Ягою?Страшним Дідом? А ось на Слобожанщині, в нашому краї такий персонаж – Чакалка!

Гадаєте, все це вигадки дорослих, а насправді Чакалка нікого не забирала до лісу? Ох, ні… Принаймні дівчинка Стефа і її друзі чудово знають, як воно все відбувається насправді і з чим можна зіткнутися ТАМ! Знають, що буває з акулою, котра проковтнула шльопанці; від чого шаліє великий український мореплавець Миклухо-Маклай; якою гидотною Чакалка годує поцуплених дітлахів, які навіть бачили заповітну мрію кожного шкодливого учня – справжнісінькі руїни школи!

А про це все вам із добрим гумором оповів колись дуже серйозний і страшенно дорослий письменник Іван Андрусяк, котрий стверджує, що за час написання цієї повісті й сам геть здитинів.

Давайте послухаємо цікавинки - відомості про життєвий та творчий шлях письменника, котрі підготував ваш товариш. Прошу бути особливо уважними, щоб ви змогли написати літературний диктант по прослуханому матеріалу.

5.3. Повідомлення учня про життєвий та творчий шлях Івана Андрусяка.

Іван Михайлович Андрусяк народився 28 грудня 1968 року  в селі Вербовець на Гуцульщині (Косівський район Івано-Франківська область). Отримав вищу філологічну освіту в Івано-Франківському державному педагогічному інституті ім..В.С.Стефаника, а управлінську – в Українській академії державного управління при Президентові України та The University of North London.

Мешкає в Києві, працює редактором та журналістом. Лауреат літературного конкурсу видавництва «Смолоскип» та премії «Благовіст». Тексти його творів перекладалися англійською, німецькою, польською та вірменською мовами. Поетичні збірки: «Депресивний синдром» (1992), «Сад перелітний» (2001), «Дерева і води» та інші.

5.4  Літературний диктант

1. Рік народження І.Андрусяка (1968)

2. Село, де народився І.Андрусяк (Вербовець)

3. Має дві освіти (філологічну та управлінську)

4. Проживає в ( м. Києві)

5. Професія (редактор та журналіст)

6. Лауреат конкурсу  видавництва («Смолоскип») та  премії («Благовіст»)

(Кожна правильна відповідь оцінюється в 2 бали).

5.5. Виставка книг серії «Сучасна дитяча проза»

Завдання класу: порівняти записи, зроблені після перегляду презентації з результатами аналізу виставки книг серії «Сучасна дитяча проза».

5.6.Опрацювання тексту дівчачої повістини «Стефа та її Чакалка»

1. Словникова робота: пояснити значення слів, вказаних на дошці.

(Татійка, мамійка, бабійка…)

2. Переказ найцікавіших епізодів повістини від першої особи.

5.7Фізкультхвилинка

1. Робота в групах: інсценування окремих розділів повісті «Стефа та її Чакалка» (костюми готує  вчитель)

Завдання: віднови послідовність подій.

На аркушах, прикріплених на дошці, записані фрази з твору, але не за розвитком сюжету, довільно.

  • Стефа – сміхотунчик.(1)
  • Тато справа казочку розказує, мама зліва пісеньку співає.(2)
  • Ще у Стефи є Чакалка.(3)
  • - Ти чого сюди прийшла, малявко? (4)
  • …І тоді прийшла Чакалка (5)
  • - Та це ж Ірця! – радісно вигукнула Стефа.(6)
  • Нелегке, ой, яке нелегке життя у Чакалки!(7)
  • Стефу розбудив хрущ (8)
  • Тікати від Чакалки виявилося навіть дуже весело (9)
  • А невдовзі вийшли на галявину, де росло багато щавлю.(10)
  • Чакалка – вона хто? Казка!(11)
  • То що, мені все це наснилося? – вголос здивувалася Стефа.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

6.1. Робота в групах:

І- ІІ  група - за допомогою магнітних дошок намалювати образ Чакалки.

ІІІ – ІV група – складання «Асоціативного куща» до образу Чакалки.

6.2. Презентація робіт.

6.3. Слухання відгуку на прочитану книгу ( «Стефа і її Чакалка») учнів, які заздалегідь прочитали це оповідання.

Приклад.

 У казці Івана Андрусяка «Стефа та її Чакалка» розповідається про маленьку дівчинку Стефу та її пригоди з друзями. У цьому творі мені сподобалися усі герої, але найбільше з них – Чакалка. З назви казки я уявляла її веселою, радісною, але насправді вона видалася сумною, злою, і тільки у кінці казки Чакалка стала доброю!

 Ще мені сподобались такі рядки: «Мама своїм старшим діткам задає писати модулі, але вони пишуть дулі», «Запарки видумали політики. Це такі погані дяді і тьоті, яких показують по телевізору». Одна з героїнь твору – дівчинка Орина, Вона весела, життєрадісна, вона навіть зраділа , що її забрала Чакалка. Я не знала, що Сіяр – пуштун, я спочатку засміялася, а потім стало зрозуміло, що він з Афганістану. У казці було неправдою те, що існує Чакалка. Мабуть, тобі про це розповідають батьки лише, щоб ти був слухняним і раніше лягав спати.

 В цілому казка навчає нас бути слухняними, ввічливими, порядними людьми.

VІІ. Підсумок уроку.

7.1. Підсумкова бесіда

  • Чи можна назвати дитинство «хвилиною щастя» людського життя?
  • Чи варто цінувати кожну хвилину життя?
  • На вашу думку, чому автор назвав повістину дівчачою?

7.2. Вправа «Мікрофон».

Найцікавішим для мене на уроці було…

VІІІ. Оцінювання результатів роботи учнів.

ІХ. Домашнє завдання.

Записати заголовки до кожного розділу повістини.

Намалювати ілюстрацію до епізоду, який сподобався.

 

doc
Додано
12 квітня 2018
Переглядів
1546
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку