Урок з української літератури в 9 класі з використанням інноваційних технологій навчання : І.Котляревський. «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Роль і функція пісень у п'єсі.
ТЕМА: І.Котляревський. «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Роль і функція пісень у п’єсі.
МЕТА: охарактеризувати образ Наталки; інші образи драми, з'ясувати роль і функцію пісень у творі, розвивати навички самостійної роботи, вміння зв’язно висловлювати свої думки; робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; прищеплювати любов до театру, інтерес до наслідків своєї праці.
ОБЛАДНАННЯ: презентація, аудіозапис пісні героїні п'єси, ілюстрації до змісту твору, підручник, текст твору.
ТИП УРОКУ: оволодіння знаннями, уміннями і навичками.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Любі діти! У наш клас завітали гості щирі. Привітаймо їх у добрий час посмішкою і миром.
Ми Вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро Вас,
І запрошуєм ласкаво
На урок в дев’ятий клас.
- Сьогоднішній наш урок я хочу почати з притчі.
Притча
Уявіть, що кожного дня ви в банку отримуєте 86 400 доларів. І витратити ці гроші можна тільки цього дня, переносити покупки ні в якому разі не можна.
Що ви будете робити? Звичайно, витрачати гроші!
У кожного з вас є такий банк і він називається ЧАС. Щоранку ви отримуєте 86 400 секунд. Пізно вночі ви підраховуєте підсумки, не дивлячись ні на що!!!
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує рік, запитайте про це студента, який не склав вступні іспити до інституту.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує місяць, запитайте про це жінку, котра чекає дитину.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує тиждень, запитайте про це редактора щотижневої газети.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує година, запитайте про це закоханих, які чекають на побачення.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує хвилина, запитайте про це людину, яка запізнилась на потяг.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує секунда, запитайте про це людину, яка дивом врятувалася від аварії.
Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує мілісекунда, запитайте про це спортсмена, який отримав срібну медаль на Олімпійських іграх замість золотої.
Кожного дня ви отримуєте 86 400 секунд, і кожного вечора вони зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від вас.
І мені хочеться, щоб 2 700 секунд, які ми проведемо разом, минули недаремно й торкнулися ваших сердець. Успіхів вам!!!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
- Діти, на сьогодні ви повинні прочитати п’єсу «Наталка Полтавка». Отже, хто прочитав твір, ми перевіримо шляхом вікторини.
1) Кому належать слова:
«Ми тепер рівня з тобою: і я стала така бідна, як і ти…»
(Наталці)
2) «Не віриш?Так знай же, що я тебе давно вже теє-то, як його - лю-
бив».
(Возному)
3) «Золото – не дівка! Наградив Бог Терпелиху дочкою…».
(Виборному)
4) «Скільки хороших людей сваталися до до тебе – розумних, зажиточних…».
(Терпелисі)
5) «Один собі живу на світі, як билина в полі!... Сирота – без роду, без племені, без талану і без притулку».
(Миколі)
6) Сонце низенько, Вечір близенько-
Спішу до тебе
Лечу до тебе,
Моє серденько
(Петрові)
- Також на сьогодні вам потрібно було підготувати по три питання за змістом твору. Наступне завдання ми проведемо у вигляді літературної дуелі.
«Літературна дуель»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя.
Видатний український драматург Іван Карпенко-Карий писав: «Багато води утекло в море забуття; протягом такого довгого часу тисячі драматичних п’єс спочивають вічним сном, забуті навіки, а «Наталку» вивчили напам’ять мало не всі слухачі… Здавалось би, й «Наталці» пора спочить, а вона невгамовно лунає на сцені дивно милими піснями і буде лунать довго, довго…» І справа тут, мабуть, не лише в пісні, а й у постаті героїні. Яка ж вона, Наталка? Це ми і маємо з’ясувати.
ІV.Оголошення теми, епіграфа уроку, мети
І.Котляревський. «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Роль і функція пісень у п’єсі.
Епіграфом до уроку я взяла слова О. Гончара
З цієї народної першоп'єси кожне нове покоління черпає науку почуттів, моральні взірці кохання, людської краси, благородства.
Отож, на сьогоднішньому уроці ми охарактеризуємо образ Наталки, порівняємо образи Петра і Миколи, з’ясуємо роль і функцію пісень у творі, розвиватимемо навички самостійної роботи, вміння зв’язно висловлювати свої думки; робити висновки, узагальнення.
Для себе ставлю завдання - виховувати у вас почуття гордості за національну культуру; прищеплювати любов до української пісні та мови, інтерес до наслідків своєї праці.
Які ваші очікування від уроку?Що нового ви хочете дізнатися, що з’ясувати для себе? «Дошка запитань»
(Прикріплюють листочки із запитаннями до уроку та очікуваннями) V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Бесіда, робота з підручником.
То хто ж така Наталка?
Головна героїня однойменної п’єси, дочка Горпини Терпилихи, бідна дівчина, яка кохає Петра, 4 роки вірно жде його із заробітків. Вона не кріпачка, вільна, живе з матір’ю, шиттям заробляє собі і матері на життя.
Що свідчить про розум дівчини?
Уже під час першої зустрічі з возним бачимо, що Наталка розумна, пряма, чесна, відверта. Вона вміло і вправно відхиляє всі «поползновенія» возного, його замахи на її волю. Вона дає зрозуміти возному, що залицяння пана зовсім не роблять честі бідній дівчині. І робить це з почуттям власної гідності, моральної вищості над возним. Вона не шукає матерiального достатку, навпаки, радіє, що тепер стала рівнею бідному Петрові. На її думку, в заможного чоловіка бiдна жiнка "буде гiрше наймички, буде кріпачкою".
Яким вбачає для себе Наталка майбутнє родинне життя?
«Жити люб’язно і дружно, бути вірним до смерті і помагати один одному». Її не страшить тяжка праця, бідність, аби весь вік жити з коханим.
Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя?
Розумна, вільнолюбна, з твердими поглядами на життя, вона добре усвідомлює, що багатий пан не може бути їй, простій людині, справжнім, щирим другом, що він не шануватиме її, буде дивитися з презирством, обходитися з неповагою, перетворить її на наймичку, кріпачку. Одруження з возним для Наталки – поневолення, а одруження з Петром – вільність.
Якщо Наталка вірна Петрові, то чому вона віддає рушники возному? Яка боротьба проходить у її душі? Який епізод п’єси виправдовує її перед Петром? (Дія І, ява ІV) – розмова з Терпилихою.(Зачитати)
«Золото - не дівка!... - розповідає про неї виборний. - Окрім того, що красива, розумна, моторна i до всякого діла дотепна, - яке в неї добре серце, як вона поважає матір свою; шанує всiх старших вiд себе; яка трудяща, яка рукодiльниця; себе i матір свою на свiтi держить».
Героїня весь час вагається між дочірнім обов’язком і пориваннями серця. Її душевна стійкість зазнає випробувань: «Я давно вже поклялась і тепер клянусь, що, окрім Петра, ні з ким не буду». І тут же за наполяганнями матері і з жалості до неї погоджується вийти «за першого жениха», їй «угодного». Розмова з матір’ю переконує, що Наталка здатна до глибокої критичної оцiнки людей, а власнi вчинки доводять, що її слова не якась вiдсторонена вiд життя теорiя - Наталка i дiє так, як мислить: помiрковано, але рiшуче.
«Мамо, мамо! Для тебе все стерплю, для тебе все зроблю, і коли мені Бог поможе осушити сльози твої, то я найщасливіша буду на світі…» Ми бачимо: перемагає дочірній обов’язок. (Дія І, ява VІ) – зачитати.
Після розмови з виборним і матір’ю , коли Наталка залишається сама, про що вона просить Бога? Як це характеризує її?
Як чесну людину, вона не вміє лицемірити, кривити душею; якщо вона покорилася, то мусить дотримати слова, даного матері, а оскільки любить Петра, то і просить Бога вигнати цю любов з її серця. «Боже, коли уже воля твоя єсть, щоб я була за возним, то вижени любов до Петра із мого серця і наверни душу мою до возного, а без сього чуда я пропаду навіки…»
Як же змінюється поведінка Наталки, коли вона дізнається, що її Петро повернувся?
Дівчина стає сильною, рішучою, готовою боротися за своє щастя, навіть на відміну від Петра, який здається: «Я вам ні в чім не помішаю, кінчайте те, що начали». «Наталко, покорися своїй долі, послухай матері, полюби пана возного і забудь мене навіки!» Котляревський підкреслює й інші дуже важливі риси характеру Наталки: хоробрість, енергійність i наполегливість у боротьбі за своє щастя, її усвідомлення власної гідності.
Чому у боротьбі проти звичаїв свого середовища героїня виявилася переможницею?
Під тиском матері і обставин Наталка змушена була відступити від своїх позицій, але поява Петра, що свідчило про його вірність, зміцнює душевні сили й волю Наталки, знову надихає її на боротьбу. Навіть тоді, коли не тільки мати проти неї, а й сам Петро відступається, вона мусить захищати права не тільки на власне щастя, а й на щастя коханої людини. Вона не складає зброї, рішуче і сміливо виступає проти наділених владою супротивників, проти волі матері, ламає «узаконений порядок».
Як про неї говорять герої драми? (зачитують цитати, виписані вдома)
v Возний: «Ти одна заложила єму (серцю) позов на вічнії роки, і душа моя єжечасно волаєть тебе і послі нишпорной даже години».
v Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою. Крім того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить».
v Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий, вийти заміж».
v Виборний про Наталку: «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам».
v «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тілько не здригнулася, но і другого піддержує.»
2. А так говорить про себе сама Наталка.
(Прослуховування пісні «А я дівчина Наталка…»)
3. «Асоціативний диктант»
Випишіть із ряду слів ті, які асоціюються у вас із образом Наталки.
Здатність до сильних почуттів, пиха, вірність, покірність, хитрість, нерозважливість, працьовитість, кмітливість, щирість, слабкість, рішучість, розум, любов до розкошів, вразливість, сила духу, добросердя, любов до матері і пошана до старших, песимізм. (виписують в зошит)
Перевірка через «Гронування».
- Давайте за допомогою методу «Гронування» узагальнемо ці поняття, доведемо, що Наталці притаманні саме такі риси.
Підсумок: Підкреслюємо , що дівчина пишається тим, що вона – «чесного роду»; вміє кохати, але притримується думки, що спокій матері, її шанування – це святе; заради цього можна й на самопожертву піти; хоча в душі сподівається: до цього не дійде. Побачивши поряд реальне щастя з Петром, Наталка «бунтує» проти несправедливості щодо неї, її кохання й просто людської гідності.
Яким же ми побачили Петра, чоловіка, поява якого штовхає героїню до протистояння з усім «світом»?
4. Цитатна характеристика. (зачитати цитати, виписані вдома)
У п’єсі є ще один персонаж, який допомагає Наталці та Петрові вибороти щастя. Це – Микола. Зробімо порівняльну характеристику цих героїв. Визначте, будь ласка, спільні та відмінні риси Петра і Миколи.
5. Робота в групах. (заповнити таблицю - 3 групи)
Петро |
Спільні риси |
Микола |
Коханий Наталки, працьовитий, добрий, покірний, здатний на самопожертву, спокійний, витривалий, розсудливий, ніжний, за- |
Сироти, бурлаки, цінують дружбу, розумні, волелюбні, працьовиті, співчутливі, чесні, відверті. |
Далекий родич Терпилихи, письменний, енергійний, здатний до боротьби, бадьорий, дотепний, життєрадісний, весельчак, співун, оп- |
хоплюється прекрасним, нерішучий, мова спокійна, лагідна, насичена пестливою лексикою.
|
|
тиміст, винахідник, мова насичена дотепним народним гумором, прислів’ями, приказками. |
6. Завдання з теорії літератури. «Поєднати поняття».
Всі герої твору надзвичайно колоритні. І. Котляревський створює їх за допомогою різноманітних художніх засобів. Поєднайте, будь ласка, художні засоби з їхніми визначеннями.
Висновок: Усі художні засоби є не тільки окрасою твору, вони відіграють важливу роль у характеристиці героїв, підкреслюють їхні настрої, розкривають душу, вдачу та внутрішній світ персонажа.
Мозкова атака. Закінчіть фразу
• Пісня — це... ( невеличкі ліричні вірші, що виконуються співом. Часто куплети мають приспів )
• За жанрами пісні розподіляються...( народні, фольклорного походження обрядові, соціально – побутові, родинно – побутові, літературного походження)
• Національний характер персонажів твору розкривається У їх...(мовленні, зовнішньому вигляді, використанні фольклору, звичаїв, обрядів у творі )
• У 1890 році на текст «Наталки Полтавки» написав оперу славетний український композитор... ( Микола Лисенко )
Окрім того, кожен герой у п'єсі має свою пісню, яка допомагає нам глибше пізнати цей образ. У піснях персонажі виливають свої почуття, висловлюють свої погляди, самохарактеризуються. У п’єсі – 22 пісні.
За походженням вони поділяються на такі види: (Запис у зошити) а) пісні, написані самим автором: o «Ой мати, мати! Серце не вважає»; o «Віють вітри, віють буйні»; o «Ой я дівчина Полтавка»;
o «Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву»; o «Чого вода каламутна, чи не хвиля збила?»; o «Де згода в сімействі»;
o «Підем, Петре, до тієї»; o «Начинаймо веселиться».
б) фольклорного походження, але оброблені І. Котляревським відповідно до змісту своєї п'єси, тобто нові варіанти відомих народних пісень: o «Сонце низенько, вечір близенько»; o «Ворскло, річка невеличка» та ін.
в) літературного походження, але перероблені автором: o «Всякому городу нрав і права» Г. Сковороди; o «От юних літ...»;
o «Ой доля людськая — доля єсть сліпая!»;
г) народні пісні, введені у п'єсу майже без змін:
o «Ой під вишнею, під черешнею»; o «Гомін, гомін по діброві»;
o «Та йшов козак з Дону, та з Дону додому»; o «У сусіда хата біла»;
o
Які види пісень за характером змісту і художніх засобів можна виділити у п’єсі?
o ліричні; o сатиричні; o гумористичні.
Найбільше у творі ліричних пісень. Змінюючи прозаїчну мову, ці пісні надають усій п'єсі глибокої задушевності, теплоти і щирості.
Ці пісні не випадково введені в тканину п’єси. Вони є органічним елементом її композиції, кожна з них несе певне сюжетне навантаження, допомагає глибше розкрити образи твору, показати мрії, настрої і прагнення дійових осіб.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу. Рефлексія.
1. Скласти сенкани: Наталка, Петро, Микола. - Але перш ніж ми почнемо роботу над сенканом, давайте ще раз ознайомимося із його структурою.
VIІ. Підсумок уроку.
П’єса Котляревського «Наталка Полтавка» має велике пізнавальне і виховне значення. А ще вона завоювала світову славу. Особливим успіхом користувалася у чехів, словаків, болгар – і в перекладах, і в оригіналах ішла сотні разів. «Наталку Полтавку» вітали Париж, Лондон, Загреб, Нью-Йорк, Відень, Сідней, Буенос-Айрес, Торонто та інші столиці світу. Відомий негритянський співак Поль Робсон включив до свого репертуару кілька пісень із п’єси. У наш час
«Наталка Полтавка» з незмінним успіхом іде на сценах Італії, Німеччини, США, Румунії, Англії, Угорщини та інших країн. Отже, праматір українського театру (як відзначав Карпенко-Карий) і драматургії стала багатим надбанням світової театральної культури.
- Чим чарує образ простої дівчини Наталки Полтавки не одне покоління українців ?
(Наталка завжди чарує великою пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю і відданістю великому коханню. Полтавка — це гімн великому коханню, цей образ буде приваблювати ще не одне покоління людей. Нехай же молодь наслідує це велике, чисті кохання...) - Чи зустрічали ви в наш час дівчину, схожу на Наталку?
- Порівняйте сучасних дівчат з Наталкою.
-Я думаю що ви так як і я погодитесь із думкою поета Олександра Підсухи:
Щастя — не слава, не гроші...
Все це минає.
Щастя — це люди хороші, Шана людськая.
Там, де трудніше, де важче,
Швидше знайти його вдасться.
Руки твої роботящі — ось твоє щастя! Інтерактивна вправа «Мікрофон».
– Продовжте речення:
На сьогоднішньому уроці я…
Мені сподобалося…
Найважче мені було…
Я хотіла б (хотів би)…
VIІI. Оцінювання.
(Додаток №2)
VIIIІ. Домашнє завдання.
Високий |
Достатній |
Середній, початковий |
Опрацювати ідейно – художній зміст повісті. Творче завдання: написати міні-твір «Чи може Наталка бути ідеалом для сучасної української дівчини?».
|
Підготувати повідомлення про життя і творчість Г. Квітки – Основ’яненка.
|
Прочитати повість Г. Квітки – Основ’яненка «Маруся». |
Учитель:
Звичайно, в кінці уроку ставиться крапка. Але сьогодні крапки ставити не можна. Лише три крапки… Чому? Бо любов вічна, бо краса нескінченна. Бо еталонів краси стільки, скільки є людей. І головне, щоб цей еталон був справжнім, не спотвореним грубістю, цинізмом. Щоб, стрінувши його в житті, ви разом з В.Сосюрою вигукнули:
Так ніхто не кохав. Через тисячу літ лиш приходить подібне кохання. В день такий розквітає весна на землі, і земля убирається зрання… І кожний з вас буде правий!
Завдання уроку
ТЕМА: І.Котляревський. «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Роль і функція пісень у п’єсі.
МЕТА: охарактеризувати образ Наталки; інші образи драми, з'ясувати роль і функцію пісень у творі, розвивати навички самостійної роботи, вміння зв’язно висловлювати свої думки; робити висновки, узагальнення.
Вартість видів роботи
_______________________________________________________________
1. «Вікторина» ________________________________ 1б.
2. «Літературна дуель» __________________________1б.
3. Участь у бесіді _______________________________ 2б.
4. Озвучення цитат (робота з підручником) ________ 1б. 5. Пояснення рис характеру Наталки ______________ 2б.
6. Робота в групах (виступ) _______________________ 1б.
7. Мозкова атака. Закінчіть речення________________1 б.
8. Поєднання понять _____________________________ 1б. 9. Сенкан _______________________________________ 2б.
Домашнє завдання
- Підготувати повідомлення про життя і творчість Г. Квітки-Основ’яненка, опрацювати ідейно-художній зміст його твору «Маруся»,
- Написати домашній твір за творчістю І. Котляревського на одну із запропонованих тем:
n 1. За поемою «Енеїда»:
«Еней був парубок моторний...»;
«Патріотизм Низа та Евріала»;
«Сатиричне висміювання панівного середовища України кінця ХVІІІ — початку ХІХ ст.»;
«Енеїда» — енциклопедія народного життя».
n 2. За п’єсою «Наталка Полтавка»:
«Наталка — ідеал української жінки»;
«Пісенність п’єси»;
«Щасливими не народжуються, ними стають».