Навчальний предмет. Українська література: 5 клас
Розділ. Світ фантазії, мудрості.
Тема. Урок позакласного читання сучасної української літератури.
Бакум Наталія Миколаївна – учитель Лизогубовослобідського НВК «Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів – дитячий садок» Броварського району Київської області
Тема. Христина Лукащук «Казка про Майдан».
Мета: ознайомити учнів 5-ого класу із дитячою сучасною українською прозою, розглянути казку; на матеріалі твору розкрити проблему патріотизму, розвивати логічне мислення, креативність, уміння працювати в групах; навички аналізу твору , прагнення до самовиховання; формувати громадянську компетентність, зокрема:відчуття власної гідності, здатність пояснювати суспільні процеси, давати їм власну оцінку; виховувати любов до книги.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Епіграф:
Чужих країв ніколи я не бачив,
Принад не знаю їхніх і окрас,
Та вірю серцем щирим і гарячим:
Нема землі такої, як у нас.
В.Симоненко
(Слайд 1)
Хід уроку
І. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель.
Споконвіків книжка була нашим добрим другом, який завжди підкаже, заспокоїть, навіє приємні спогади, занурить у світ дитинства. Про що сучасна дитяча проза? Чи треба її читати? Давайте сьогодні довіримося пильному, спостережливому оку художників слова й подивимося на себе очима митців. Так, саме вони підмічають те важливе в нашому житті, на що ми у свій час не звернули уваги.
III. Оголошення теми та завдань уроку.
- Ми сьогодні дізнаємося про творчість сучасної авторки Христини Лукащук, розглянемо «Казку про Майдан», розкриємо проблеми твору.)
ІV. Сприймання та осмислення навчального матеріалу.
Учитель.
Багато казок мають свого автора, тобто їх складав не народ, а конкретна людина. Такі казки називають авторськими, або літературними. В українській літературі казки писали такі знані майстри слова, як І.Франко, Леся Українка, В.Симоненко, В.Нестайко. Із зарубіжної літератури вам відомі казки Г.К. Андерсена, Ш. Перро, братів Грімм. Джерелом натхнення письменників досить часто був фольклор, тому літературні казки мають деякі ознаки народних. (Слайд 2)
Однак літературна казка має й відмінні риси: незмінність (літературна казка не може мати декілька варіантів, її текст змінювати не можна), визначеність автора
( є відомості про письменника), в авторській казці зазвичай події відбуваються в чітко визначеному місці, тобто є часточка реального життя. . (Слайд 3)
Українська книга – це невичерпне джерело натхнення, патріотизму, вона виховує любов і пошану до рідного слова. Тож пропонуємо вашій увазі цікаві та повчальні твори сучасних дитячих письменників.)
Учитель
- Ми знову повертаємося до творчості авторки Христини Лукащук.
(Слайд 4)
2.Читання казки вчителем із зупинками (коментуванням)
І зупинка
1. Хто заснував «дивовижний світ, у якому могли б жити дивовижні люди»? (голуби Божі)
2. Де взялося Сонце, Небесна твердь, Місяць, Зорі, Земля за казкою Х.Лукащук?
3. Як назвали родючу землю? (Україною)
4. Як у тексті йдеться про українську землю? Зачитаємо («Землі тої було багато-багато…»)
5. Про яких кам’яних баб говориться? (скіфи)
6. Які герої народних казок та міфів згадуються? (поважні водяники з водяничками, потерчата)
7. Що сказано в казці про українців? Як їх охарактеризовано? (роботящі: «будували білесенькі хатки, сіяли хліб, зводили високі храми»; «любили Бога і свій край, ростили в любові дітей»)
8. Які народні свята згадуються в казці?
ІІ зупинка
9. Про яких чорних коршунів говориться в тексті? (заздрісні сусіди). Чого вони заглядали на родючі землі? («аби й собі шматок урвати»)
10. Як авторка характеризує правителів України? («одні приходили здалеку, інших обирали самі»; «замість серця мали чорну пустку»)
11. Як ви гадаєте, кого змальовано під образом «останнього правителя»? (особливо жадібний до багатства, обкрадав країну і людей; «що біднішими ставали люди, то пишніше виростали палаци»)
ІІІ зупинка
12. Чого українці вийшли на Майдан? Знайдіть у тексті. («щоб їх почув останній правитель», «прагнули позбутися несправедливості і злиднів»)
13. Що було зброєю українців? (молитва, пісня, слово)
14. Чи злякалися українці чорних птиць? (ні. Майдан не спорожнів, а наповнився по самі вінця)
15. Зачитаймо про бій чорних беркутів з українцями. Хто переміг? Що сталося з правителем? Чому перемога була гіркою? . (Слайд 5)
3. Робота у малих групах.
Учитель
- Тож давайте з’ясуємо, Попрацюємо в групах. (Слайд 6 )
І група.
Дослідіть, як у казці відбувається боротьба добра і зла.
ІІ група.
Образи-символи казки (голуб, беркут)
ІІІ група.
Народні прислів’я, які найкраще розкривають зміст казки (робота з деформованими прислів’ями).
- Здобули волю – відшукали долю.
- Батьківщина – мати, умій за неї постояти.
- Людина без Вітчизни – як соловей без пісні.
- Громада – великий чоловік.
- Нема гіршої покути – в ріднім краю носить пута.
- Гуртом можна й море загатити.
- Краще вмерти стоячи, ніж жити на колінах.
- За рідний край – хоч помирай!
(Доповідачі звітують про дослідження своїх груп. Члени інших груп у разі необхідності доповнюють відповіді).
(Слайд 7,8,9 )
ІV. Узагальнення вивченого матеріалу.
- Висловимо свої думки про почуте у формі сенкану.
1. Сенкан.
Майдан Україна (Слайд 10 )
V. Підбиття підсумків уроку.
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон» (Слайд11)
- Чого вас навчив урок? Які відкриття та висновки ви зробили для себе?
2. Оцінювання навчальних досягнень.
3. Заключне слово вчителя. (Слайд 12 )
Народ мій є! Народ мій завжди буде!
Ніхто не перекреслить мій народ!
Пощезнуть всі перевертні, й приблуди,
І орди завойовників – заброд!
В.Симоненко
- Наш урок добігає кінця. Читайте, бо книги роблять наше життя яскравіше і цікавіше, навчають нас бути гарними людьми.
VІ. Домашнє завдання. (Слайд )
Написати відгук на прочитану книгу сучасної дитячої прози.
Література
1.Вороняк, Г. Як підготувати ефективний урок? / Г. Вороняк // Директор школи (Шк. світ). – 2009. - №28. – С. 1-8 (вкладка).
2.Грінченко, Л. О. Потенціал сучасних методів викладання літератури в школі / Л. О. Грінченко // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2007. - №30. – С. 6-12.
3.Гузенко, О. Учень активний співтворець уроку / О. Гузенко // Українська мова та л-ра (Шк. світ). – 2008. - №8. – С. 6-10.
4.Калініченко, Р. Інноваційні процеси у створенні сучасного уроку / Р. Калініченко // Відкритий урок. – 2008. - №5. – С. 74-77.
5.Кравець, В. Технологія моделювання уроку з використанням ІКТ / В. Кравець, З. Дідик // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2010. - №9. – С. 3-6.
6.Концепція літературної освіти в 11-річній загальноосвітній школі.
7.Кондратюк, С. Особливості сприймання художніх творів учнями 5-6 класів / С. Кондратюк // Українська література в загальноосвітній школі. – 2008. - №2. – С. 33-37.
8.Косминська, С. Сучасний урок: методичні рекомендації / С. Косминська, О. Поліщук, С. Гавриченко // Директор школи (Шк. світ). – 2007. - №43. – С. 7-11.
1