Урок позакласного читання Українські героїко-фантастичні казки «Кирило Кожум’яка», «Котигорошко»

Про матеріал

Розробка уроку має на меті систематизувати знання учнів про казки, здобуті ними науроках і в процесі самостійного читання;поглибити знання про героїко-фантастичні казки, проаналізувати казки «Кирило Кожум'яка», «Котигорошко»; розвивати стійкі читацькі інтереси п'ятикласників; виховувати гуманізм, високі моральні якості (добро, силу, розум).

Перегляд файлу

УРОКИ ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ У 5 КЛАСІ

 

ТЕМА:                 Урок позакласного читання

Українські героїко-фантастичні казки

«Кирило Кожум’яка», «Котигорошко»

МЕТА: а) систематизувати знання учнів про казки, здобуті ними на  

                 уроках і в процесі самостійного читання;

                 поглибити знання про героїко-фантастичні казки,                

                 проаналізувати казки «Кирило Кожум’яка», «Котигорошко»;     

             б) розвивати стійкі читацькі інтереси п’ятикласників;

             в) виховувати гуманізм, високі моральні якості (добро, силу, 

                 розум).

ОБЛАДНАННЯ:  виставка збірок народних казок, дитячі малюнки, 

                                ілюстрації.

ТИП УРОКУ:      урок-спектакль.

                                                           Казка вчить – як на світі жить

                                                                            Народна мудрість

ХІД   УРОКУ

I. Інсценізація казки «Кирило Кожум’яка».

  Дія I.

   День. Інтер’єр змієвої хати. Змій і князева дочка мирно розмовляють.

  Змій полюбив дівчину, а та підлестилась до нього.

  Дівчина.  Чи є на світі такий чоловік, щоб тебе подужав?

  Змій.  Є такий у Києві над Дніпром. Як затопить хату, то дим аж під  

  небесами стелиться, а як вийде на Дніпро мочити кожі (бо він 

  Кожум’яка), то не одну несе, а дванадцять разом, і як набрякнуть вони 

  водою в Дніпрі, то я візьму та й учеплюсь за них, чи витягне – то він їх?

  А йому байдуже: як поцупить, то й мене з кожами трохи на берег не 

  витягне. От того чоловіка тільки мені й страшно.

 Дія II.

              Князівна та голубок. Князівна пише батькові листа.

- У вас, панотче, є в Києві чоловік, на ймення Кирило, на прізвище Кожум’яка. Благайте ви його через старих людей, чи не схоче він із змієм побитися, чи не визволить мене, бідну, з неволі! Благайте його, панотченьку, і словами, й подарунками, щоб не образився він за яке незвичайне слово!

Написала так, прив’язала під крильце голдубові та й випустила у вікно.

Дія III.

       Подвір’я князя. На подвір’ї бігають діти, побачили голуба.

Діти.  Татусю, татусю! Чи бачиш – голубок від сестриці прилетів!

Князь спочатку зрадів, а далі засумував.

Князь.  Це ж уже проклятий ірод згубив, видно, мою дитину!

    Взяв голуба на руки, під крильцем побачив листа. Прочитав і гукнув старшину.

Князь. Чи є у нас такий чоловік, що прозивається Кирилом Кожум’якою.

Старшина. Є, князю. Живе над Дніпром.

Князь. Як же б до нього приступитись, щоб не образився та послухав?

Дія IV

  Кирило сидить до людей спиною і мне руками дванадцять кож. Заходять найстаріші люди.

Посланець.  Кахи!

      Кожум’яка жахнувся, а дванадцять кож розірвалось. Повернувся до людей.

Посланці.  Прислав до тебе князь із просьбою…

Кирило (сердито).  Я через вас дванадцять кож порвав. Ідіть собі!

    Приходять молодші люди.

Посланець.  Прислав до тебе князь із просьбою із змієм побитися, щоб визволити бідну дочку з неволі.

    Кирило мовчить, сопе, наче й не йому кажуть. Так розібрало його за кожі.

Князь.  Ідіть, діточки, ви, просіть, моліть, плачте, може вас послухає Кирило.

Діти. (Стали навколішки, плачуть)   Дорогий дядечку Кирило. Визволіть нашу сестричку від лютого змія, він же ж всіх нас переїсть, змилуйтеся.

Кожум’яка (заплакав).  Ну, це ж уже для вас я роблю.

(До князя)  Давайте ж мені дванадцять бочок смоли і дванадцять возів конопель!

Дія V.

     Кирило і змій. Кирило обмотався коноплями, обсмолився смолою, взяв булаву.

Змій.  А що, Кириле? Прийшов битися чи миритися?

Кирило.  Де вже миритися? Битися з тобою, з іродом проклятим!

     Сцена бою із змієм. (Автор виразно зачитує на фоні музики).

Народ.  От так Кирило!  От так Кожум’яка!

    Кирило визволяє князівну, бере на руки, віддає князеві.

   Завіса. Актори сідають на свої місця.

II. Оголошення теми, мети уроку, її мотивація.

    Запис в зошити дати та теми уроку.

III. Бесіда за змістом казки.

    Учитель.   Щойно ви стали дійовими особами героїко-фантастичної казки «Кирило Кожум’яка», яку опрацювали вдома.

1. Чи сподобалась вам ця казка? Чим саме?

2. Хто головний герой?

3. Що зробив Кирило? (Захистив киян і князівну від неминучої смерті, від страшного змія-людоїда).

4. Це героїчне чи фантастичне? (Героїчне).

5. Крім сили, що має ще Кирило? (Розум).

6. В чому його розум проявився?  (Щоб змій не дістав його, він обмотався

    коноплями та обсмолився, витративши на це дванадцять возів конопель та    

     дванадцять бочок смоли).

7. Про що говорить цифра дванадцять? Які ще цифри зустрічаються у

    казках? (Вісім).

8. А де фантастичне у казці?  (Десятипудова булава, дванадцять кож

    порвав, надзвичайна сила Кирила, сцена бою).

Словникова робота.  Пуд – 16 кг

Учитель.  Народ на честь цієї перемоги назвав урочище, де жив Кирило, його ім’ям. І до цього часу на Подолі є Кожум’яцька вулиця.

Які ви ще знаєте героїко-фантастичні казки?  («Котигорошко», «Іван – мужичий син», «Іван-богатир»).

Учитель.  До нас сьогодні завітав Котигорошко, попросимо його познайомитися  з нами, нехай розкаже, чому його так називають.

Котигорошко поважно розповідає історію свого народження та імені, зачитує окремі рядки казки.

Учитель.  – А хто прочитав казку «Котигорошко»?

- Чи можемо ми назвати її героїко-фантастичною?

- Чому? Що тут є фантастичного?  (Змій, незвичайна сила Котигорошка).

- Героїчного?

- Як проявилася незвичайна сила Котигорошка?

- Як називаються ще герої казки «Котигорошко»?

- Чи відповідає назва їхнім вчинкам?

IV. Порівняльна характеристика героїв казок «Кирило Кожум’яка» та 

     «Котигорошко».

1. Які почуття у вас викликають Кирило та Котигорошко?

2. А що ви розкажете про свої почуття до змія?

3. У кого з них у душі добро, а в кого – зло?

4. Хто і що допомагало Котигорошку і Кирилові?

5. Чому вони, на вашу думку, перемогли?

6. Які кращі риси ми можемо виховати в собі на прикладі героїв казки?

    (Героїзм, гуманізм, високі моральні якості – силу, розум, добро).

V. Узагальнення знань про народну казку як жанр усної народної  

   творчості.

    4 учні біля дошки записують схему назви казок, які вони вивчили.

         Казки про тварин                                       Чарівні (фантастичні ) казки

          1.                                                                            1.

          2.                                                                            2.

          3.                                                                            3.

                                                  Я вже знаю

 

        Побутові казки                                            Героїко-фантастичні казки

          1.                                                                             1.

          2.                                                                             2.

          3.                                                                             3.

 

Бесіда.  1. Що таке казка?

              2. Яка будова казки?  (Зачин, основна частина, кінцівка)

              3. Чому казка називається народною?

              4. Чого вчать казки?  (Звернення до епіграфа, записаного на дошці).

VI. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

VII. Домашнє завдання.

      Підготуватися до уроку позакласного читання. Сучасні українські літературні казки. Юрій Винничук «Гопля і Піпля, нерозлучні друзі».

 

docx
Додано
10 грудня 2018
Переглядів
2082
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку