Продовжувати знайомство з оповіданнями В.О. Сухомлинського; -формувати в учнів уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим; -навчати учнів оцінювати вчинки головних героїв; -збагачувати лексичний склад учнів; -розвивати мовлення, критичне мислення дітей, вміння аналізувати твори; -виховувати в учнів чуйність, милосердя, доброту
Урок позакласного читання 3 клас.
Тема: Людина починається з добра. В.О. Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло», «Бабусин борщ».
Мета: продовжувати знайомство з оповіданнями В.О. Сухомлинського; -формувати в учнів уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим; -навчати учнів оцінювати вчинки головних героїв; -збагачувати лексичний склад учнів; -розвивати мовлення, критичне мислення дітей, вміння аналізувати твори; -виховувати в учнів чуйність, милосердя, доброту. Обладнання: проектор, ноутбук, виставка книжок, шляпи різного кольору, картки, сонечко, промінці.
Епіграф до уроку: «Робіть так, щоб людям, які вас оточують, було добре…» В.О.Сухомлинський
Перебіг уроку
І Організаційний момент.
- Сьогодні у нас гості, поверніться до них. Привітайтеся, подаруйте посмішку гостям, тепер подаруйте посмішку один одному і з гарним настроєм почнемо урок.
ІІ Повідомлення теми уроку.
-Епіграфом нашого уроку є слова В. Сухомлинського. Прочитаймо їх: «Робіть так, щоб людям, які вас оточують, було добре…»
Отже, ми сьогодні будемо говорити про… А про що, ви дізнаєтеся з теми уроку, яку потрібно прочитати.
диЛюна чиєтьпосяна з брадо
Так, тема нашого уроку: «Людина починається з добра».
Сьогодні на уроці ми зробимо ще один крок дорогою добра, будемо говорити про добрі справи і вміння дарувати добро іншим.
На уроках з курсу «Я у світі» ми вчили людські чесноти. Доберімо до кожної букви
слова «добро» риси, які притаманні добрій людині.
Д- доброзичливий
О – оптимістичний
Б- благородний
Р- розумний
О – освічений.
І всі ці риси характеру притаманні цій людині (портрет В.Сухомлинського). І це…
А) І група «Інформаційна» підготувала розповідь про життя і творчість великого педагога і письменника.
1 – й учень
Василь Олександрович Сухомлинський народився на Кіровоградщині, в незаможній сім’ї. Ріс хлопчик жвавим, допитливим, любив малювати.
У навчанні був старанним, мав чудову пам’ять.
2 –й учень
Сімнадцятирічним юнаком – вчителем мови і літератури, переступив В.О.Сухомлинський поріг школи і залишився в ній до кінця свого життя.
Понад 35 років працював учителем і директором школи.
3-й учень
Для наймолодших школярів він написав 1500 казок, оповідань, легенд, новел,. Найчастіше звертався до жанру казки. Він говорив своїм дітям, Сергійкові та Олі, що людина народжується не для того, щоб зникнути безслідно, як пилинка, а для того, щоб залишити на землі добрий слід по собі.
4-й учень
Василь Олександрович писав про природу, про стосунки між людьми, закликав берегти природу, бути добрими, не байдужими до чужого горя. Його творчість сповнена любові до рідного краю, до людей.
Б) Представлення виставки книг В.Сухомлинського. ІІ група «Бібліотекарі» підготували рекламу збірок В.Сухомлинського.
Сухомлинський В.О. Збірка «Квітка сонця». До книжки ввійшли невеликі
оповідання, притчі видатного письменника В.О.Сухомлинського, вони розказують про те, як діти відкривають для себе навколишній світ, про доброту, любов до дітей, до рідного краю, поваги до старших, про розумні та гарні вчинки.
Сухомлинський В.О. Збірка «Чиста криниця». До цієї збірки ввійшли казки, оповідання та етюди видатного українського педагога, чиї праці відомі далеко за межами нашої країни. Мудро веде розповідь автор про те, як діти можуть стати добрими, чуйними, милосердними.
Сухомлинський В.О. Збірка «Гаряча квітка». Ця книга – збірка мудрих і повчальних казок, оповідань, новел, написаних для дітей і дорослих великим українським педагогом і письменником Василем Сухомлинським. Кожна казка, кожне оповідання розповідають читачам про неповторну красу природи, магічну силу доброти і чуйності у взаєминах між людьми, пробуджують у нас бажання захистити слабшого, допомогти старшим. Сухомлинський В. О. Збірка «Всі добрі люди - одна сім’я». До цієї збірки увійшли не тільки твори, де дійовими особами є люди – розділ «Дідусева таємниця». Також ви зустрінетеся з тваринами, рослинами, природними явищами, які говорять як люди – це розділ «Бджолина музика». Ці твори нас вчать прислухатися не до своїх потреб, а до голосу людського серця.
ІVОзнайомлення з новим твором.
1.Бесіда Із природознавства ми знаємо про кругообіг води в природі, а сьогодні розглянемо кругообіг добра. Спробуємо з’ясувати, якою має бути справжня людина. І пропоную Вам знайомство ще з одним оповіданням В. Сухомлинського «Красиві слова і красиве діло».
2. Вправа «Передбачення»
Як ви вважаєте, про що може йти мова в цьому творі? Прошу вас свою відповідь починати словами: «Я вважаю…» або «На мою думку…».
3.Словникова робота.
У тексті зустрінуться такі слова. Прочитаймо луною.
Злива
Дужий
Негода
Пересидіти
Яке значення мають ці слова? Поясніть порівняння:
Мокрий, як хлющ (дуже мокрий)
Ллє, як з відра (йде сильний дощ).
Слухаючи твір, подумайте. Хто є дійовими особами оповідання? І скільки їх?
Красиві слова і красиве діло
Серед поля стоїть маленька хатка. її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі. Одного разу серед літнього дня захмарило і пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці і дивилися, як з неба ллє, мов з відра. Коли це бачать, до хатинки біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села. Одежа на ньому мокра, як хлющ. Він тремтів від холоду. І ось перший з тих хлопців, що сиділи в сухому одязі, сказав:
- Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе...
Другий теж промовив красиві слова:
- Як страшно опинитися в зливу серед поля. Я співчуваю тобі...
А третій не промовив жодного слова. Він мовчки зняв із себе сорочку і дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.
Гарні не красиві слова. Гарні красиві діла.
5.Виявлення первинного засвоєння змісту прочитаного. То хто є головними героями у тексті? (Третій хлопчик, бо тільки він допоміг). 6. Повторне читання тексту учнями. Прочитайте ще раз текст і подумайте в групі над такими завданнями. І група «Інформаційна». Якої інформації вам не вистачило у цьому оповіданні. ІІ група «Бібліотекарі». Які недоліки ви побачили? ІІІ група «Дослідники». Хто допоміг по-справжньому? ІV група «Театрали». Який висновок ви можете зробити для себе?
7 Фізкультхвилинка. 8. Продовження аналізу прочитаного тексту. Дуже цікаві думки ви висловили з приводу прочитаного. Але я хочу дізнатися, чи уважно ви читали оповідання.
І хлопчик
ІІ хлопчик
ІІІ хлопчик |
Не уважний Байдужий Турботливий Щирий Добрий милосердний |
Отже, підведемо підсумок. Чому навчає оповідання? (Діти відповідають) Дякую всім, сподіваюся, що кожен зробить висновок, що справжня добра людина, це та, яка допомагає іншим. V Інсценізація оповідання «Бабусин борщ» А зараз подумки перенесемося до театральної студії. Юні актори підготували інсценізацію ще одного оповідання В. Сухомлинського «Бабусин борщ». Подивимося і проаналізуємо, чи правильно вчинили дівчатка?
Автор. У бaбyci дві онучки. Живуть вони у великому місті, а на літні канікули приїхали в гості.
Онучки. Бабусю,найбільше нам хочеться вашого борщу: мама розповідала, що ви варите смачний-пресмачний борщ.
Автор. Зварила бабуся борщ. Та от біда. Забувати стала. Поки варила, двічі посолила. Поставила на стіл дві миски борщу та і припрошує онучок:
Бабуся. Онученьки, йдіть, ось і борщик зварила зi свіжими помідорами, капустою i сметаною. А чи солила й не пам'ятаю... Стара вже... Посолю.
Сідайте. От сіль у сільниці, добавляйте coбi на смак.
Автор. З'їли дівчатка по ложці борщу. Ой, який же солоний! Зглянулись між собою, усміхнулись непомітно. Ложка за ложкою - виїли та ще попросили.
Онучки. Ой, який смачний.
Бабуся. А чи солила ж я борщ?
Ніна. Ми й не помітили.
Оля . Такий смачний, що про сіль i не подумала.
- Значить, солила,— з полегкістю зітхнула бабуся. - А завтра це діло вам доручу: боюся, що забуду посолити.
Онучки. Добре, бабусю, - і знову зглянулись. I непомітно всміхнулись.
Чи сподобалась вам поведінка дівчаток? Так чому навчає нас це оповідання? VІ Закріплення знань. Літературна вікторина. Ми багато читали оповідань В. Сухомлинського. Чи пам’ятаєте ви їх. Перевіримо. Кожна група підготувала уривок з тексту. В яких творах вони зустрічаються?