Урок позакласного читання Людина починається з добра. В.О. Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло», «Бабусин борщ».

Про матеріал

Продовжувати знайомство з оповіданнями В.О. Сухомлинського; -формувати в учнів уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим; -навчати учнів оцінювати вчинки головних героїв; -збагачувати лексичний склад учнів; -розвивати мовлення, критичне мислення дітей, вміння аналізувати твори; -виховувати в учнів чуйність, милосердя, доброту

Перегляд файлу

Урок позакласного читання  3 клас.

Тема: Людина починається з добра. В.О. Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло», «Бабусин борщ».

Мета: продовжувати знайомство з оповіданнями В.О. Сухомлинського;                                  -формувати в учнів уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим;                                                                                                                                               -навчати учнів оцінювати вчинки головних героїв;                                                                           -збагачувати лексичний склад учнів;                                                                                                   -розвивати мовлення, критичне мислення дітей, вміння аналізувати твори;                                      -виховувати в учнів чуйність, милосердя, доброту.                                                              Обладнання: проектор, ноутбук, виставка книжок, шляпи різного кольору, картки, сонечко, промінці.

Епіграф до уроку: «Робіть так, щоб людям, які вас оточують, було добре…» В.О.Сухомлинський

Перебіг уроку

 

 І Організаційний момент.

- Сьогодні у нас гості, поверніться до них. Привітайтеся, подаруйте посмішку гостям, тепер подаруйте посмішку один одному і з гарним настроєм почнемо урок.

ІІ Повідомлення теми уроку.        

  1. Бесіда

-Епіграфом нашого уроку є слова В. Сухомлинського. Прочитаймо їх: «Робіть так, щоб людям, які вас оточують, було добре…»
Отже, ми сьогодні будемо говорити про… А про що, ви дізнаєтеся з теми уроку, яку потрібно прочитати.

диЛюна чиєтьпосяна з брадо

Так, тема нашого уроку: «Людина починається з добра».

Сьогодні на уроці ми зробимо ще один крок дорогою добра, будемо говорити про добрі справи і вміння дарувати добро іншим.

  1. Гра «Криголам»

На уроках з курсу «Я у світі» ми вчили людські чесноти. Доберімо до кожної букви

 

слова «добро» риси, які притаманні добрій людині.

Д- доброзичливий

О – оптимістичний

Б- благородний

Р- розумний

О – освічений.

І всі ці риси характеру притаманні цій людині (портрет В.Сухомлинського). І це…

  1. Повідомлення про життя і творчість В. Сухомлинського.

А) І група «Інформаційна» підготувала розповідь про життя і творчість великого педагога і письменника.

1 – й учень
Василь Олександрович Сухомлинський народився на Кіровоградщині, в незаможній сім’ї. Ріс хлопчик жвавим, допитливим, любив малювати.
У навчанні був старанним, мав чудову пам’ять.
2 –й учень
Сімнадцятирічним юнаком – вчителем мови і літератури, переступив В.О.Сухомлинський поріг школи і залишився в ній до кінця свого життя.
Понад 35 років працював учителем і директором школи.
3-й учень
Для наймолодших школярів він написав 1500 казок, оповідань, легенд, новел,. Найчастіше звертався до жанру казки. Він говорив своїм дітям, Сергійкові та Олі, що людина народжується не для того, щоб зникнути безслідно, як пилинка, а для того, щоб залишити на землі добрий слід по собі.
4-й учень
Василь Олександрович писав про природу, про стосунки між людьми, закликав берегти природу, бути добрими, не байдужими до чужого горя. Його творчість сповнена любові до рідного краю, до людей.

Б) Представлення виставки книг В.Сухомлинського. ІІ група «Бібліотекарі» підготували рекламу збірок В.Сухомлинського.

Сухомлинський В.О. Збірка «Квітка сонця». До книжки ввійшли невеликі

 оповідання, притчі  видатного  письменника В.О.Сухомлинського, вони розказують про те, як діти відкривають для себе навколишній світ, про доброту, любов до дітей, до рідного краю, поваги до старших, про розумні та гарні вчинки.

Сухомлинський В.О. Збірка «Чиста криниця». До цієї збірки ввійшли казки, оповідання та етюди видатного українського педагога, чиї праці відомі далеко за межами нашої країни. Мудро веде розповідь автор про те, як діти можуть стати добрими, чуйними, милосердними.

Сухомлинський В.О.   Збірка «Гаряча квітка». Ця книга – збірка мудрих і повчальних казок, оповідань, новел, написаних для дітей і дорослих великим українським педагогом і письменником  Василем Сухомлинським. Кожна казка, кожне оповідання розповідають читачам про неповторну красу природи, магічну силу доброти і чуйності у взаєминах між людьми, пробуджують у нас бажання захистити слабшого, допомогти старшим.                                                                               Сухомлинський В. О.   Збірка «Всі добрі люди - одна сім’я». До цієї збірки увійшли не тільки твори, де дійовими особами є люди – розділ «Дідусева таємниця». Також ви зустрінетеся з тваринами, рослинами, природними явищами, які говорять як люди – це розділ «Бджолина музика». Ці твори нас вчать прислухатися не до своїх потреб, а до голосу людського серця.

ІVОзнайомлення з новим твором.

1.Бесіда                                                                                                                                                                              Із природознавства ми знаємо про кругообіг води в природі, а сьогодні розглянемо кругообіг добра. Спробуємо з’ясувати, якою має бути справжня людина. І пропоную  Вам знайомство ще з одним оповіданням В. Сухомлинського «Красиві слова і красиве діло».

2. Вправа «Передбачення»

Як ви вважаєте, про що може йти мова в цьому творі? Прошу вас свою відповідь починати словами: «Я вважаю…» або «На мою думку…».

3.Словникова робота.

У тексті зустрінуться такі слова. Прочитаймо луною.

Злива

Дужий

Негода

Пересидіти

 

 

Яке значення мають ці слова? Поясніть порівняння:

Мокрий, як хлющ (дуже мокрий)

Ллє, як з відра (йде сильний дощ).

  1. Робота в групах. Читання твору підготовленими учнями.

Слухаючи твір, подумайте. Хто є дійовими особами оповідання? І скільки їх?

Красиві слова і красиве діло

      Серед поля стоїть маленька хатка. її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі. Одного разу серед літнього дня захмарило і пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці і дивилися, як з неба ллє, мов з відра. Коли це бачать, до хатинки біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села. Одежа на ньому мокра, як хлющ. Він тремтів від холоду. І ось перший з тих хлопців, що сиділи в сухому одязі, сказав:
     - Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе...
Другий теж промовив красиві слова:
    - Як страшно опинитися в зливу серед поля. Я співчуваю тобі...

А третій не промовив жодного слова. Він мовчки зняв із себе сорочку і дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.

     Гарні не красиві слова. Гарні красиві діла.

5.Виявлення первинного засвоєння змісту прочитаного.                                                                      То хто є головними героями у тексті? (Третій хлопчик, бо тільки він допоміг).                                         6. Повторне читання тексту учнями.                                                                                                             Прочитайте ще раз текст і подумайте в групі над такими завданнями.                                             І група «Інформаційна».                                                                                                       Якої інформації вам не вистачило у цьому оповіданні.                                                                             ІІ група «Бібліотекарі».                                                                                                                    Які недоліки ви побачили?                                                                                                                   ІІІ група «Дослідники».                                                                                                                         Хто допоміг по-справжньому?                                                                                                         ІV група «Театрали».                                                                                                                           Який висновок ви можете зробити для себе?  

 7 Фізкультхвилинка.                                                                                                                                                                8. Продовження аналізу прочитаного тексту.                                                                                     Дуже цікаві думки ви висловили з приводу прочитаного. Але я хочу дізнатися, чи уважно ви читали оповідання.                                                                                                                                                                                                                                                           

  • Прочитайте, чому хлопчики опинились у хатинці?
  • Чи відомо хто її збудував? Прочитайте.
  • Чи знали хлопчики 4 хлопчика?
  • Як ви думаєте, які почуття переживав незнайомий хлопчик, коли відчув тепле ставлення до себе?                                                                                                              Дайте характеристику героям, попрацювавши з таблицею. І поясніть чому ви так думаєте?
    9. Робота з таблицею в парі. Характеристика героїв.

І хлопчик

 

ІІ хлопчик

 

ІІІ хлопчик

Не уважний

Байдужий

Турботливий

Щирий

Добрий

милосердний

 

 

 

 

 

 

 

Отже, підведемо підсумок. Чому навчає оповідання?  (Діти відповідають)                                                                                                                                                          Дякую всім, сподіваюся, що кожен зробить висновок, що справжня добра людина, це та, яка допомагає іншим.                                                                                                    V Інсценізація оповідання «Бабусин борщ»                                                                                                          А зараз подумки перенесемося до театральної студії. Юні актори підготували інсценізацію ще одного оповідання В. Сухомлинського «Бабусин борщ». Подивимося і проаналізуємо, чи правильно вчинили дівчатка?

 Автор. У бaбyci дві онучки. Живуть вони у великому місті, а на літні канікули приїхали в гості.
Онучки. Бабусю,найбільше нам хочеться вашого борщу: мама розповідала, що ви варите смачний-пресмачний борщ.
Автор. Зварила бабуся борщ. Та от біда. Забувати стала. Поки варила, двічі посолила. Поставила на стіл дві миски борщу та і припрошує онучок:
Бабуся. Онученьки, йдіть, ось і борщик зварила  зi свіжими помідорами, капустою i сметаною. А чи солила  й не пам'ятаю... Стара вже... Посолю.
Сідайте. От сіль у сільниці, добавляйте coбi на смак.
Автор. З'їли дівчатка по ложці борщу. Ой, який же солоний! Зглянулись між собою, усміхнулись непомітно. Ложка за ложкою - виїли та ще попросили.
Онучки. Ой, який смачний.
Бабуся. А чи солила ж я борщ?
Ніна. Ми й не помітили.
Оля . Такий смачний, що про сіль i не подумала.
- Значить, солила,— з полегкістю зітхнула бабуся. - А завтра це діло вам доручу: боюся, що забуду посолити.
Онучки.  Добре, бабусю, - і знову зглянулись. I непомітно всміхнулись.

 
Чи сподобалась вам поведінка дівчаток?                                                                                        Так чому навчає нас це оповідання?                                                                                                    VІ Закріплення знань. Літературна вікторина.                                                                                                                         Ми  багато читали оповідань В. Сухомлинського. Чи пам’ятаєте ви їх. Перевіримо. Кожна група підготувала  уривок з тексту. В яких творах вони зустрічаються?    

  •         Ще дуже рано, а треба збиратись до школи. Не хочеться вставати Яринці, але треба ж нарешті подушку провчити, лінощі з неї вибити. («Ледача подушка») 
  •              Витягли з сумки хліб, масло, яєчка. Коли дівчата вже закінчили обідати, недалеко від них сів на дерево соловейко й заспівав. («Соромно перед соловейком»)
  •         Почула його крик Сова, прилетіла потихеньку, взяла Совеня за лапку й повела до рідного гнізда. Совеня уважно подивилося на свою маму: вона була найгарніша. ( «Найгарніша мама»)
  •         Серед ночі Сергійко прокинувся. Його розбудив шум за вікном. Шумів вітер, в шибки стукав дощ. А в хаті було темно. Сергійкові стало страшно. Йому пригадалася сліпа дівчинка. Тепер хлопчик уже не дивувався. («Як Сергійко навчився жаліти»)
  •         Дідусь і онук підійшли до столу й побачили на ньому свіжу хлібину, глечик з медом і кілька великих сухих рибин. Поруч лежала маленька гілочка ялинки.
    На вікні - відро з водою. («Щоб ти став кращим»)
  •                   Андрійко й сам не знає, чому йому соромно. Наступного дня він все ж узяв із дому пакуночок суниць. Коли вже закінчились уроки, він підійшов до Наталі. Віддав їй пакуночок із суницями й тихо сказав. («Суниці для Наталі»)
  •                   Учитель затамував подих і повернувся обличчям до класу. Він дивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки. У їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивилися на незнайому дівчинку й лагідно всміхалися. («Горбатенька дівчинка»)
      VІІ Підсумок уроку.                                                                                                                                                                                    І на останок,  хочу щоб ви подумали «Чи завжди я роблю добро?», чи може є над чим попрацювати, тому що я хочу щоб ви дійсно стали добрими, співчутливими людьми.                                                                                                                                                          1) Вправа «Асоціативний кущ»                                                                                                                                                                                                                                                                           Отже, засвітимо сонечко, щоб у нашому серці завжди було тепло. Виберіть із промінчиків ті, які належать дійсно добрій людині. (Діти вибирають)                                           Я сподіваюся, що саме такими ви станете(зачитую).                                                                    Швидко збігають хвилини-                                                                                                                  Ось і прощатись пора…                                                                                                                                                                                                                             Дозвольте вам на прощання                                                                                                                       Побажати щастя і добра.                                                                                                                                                                                                       Візьмемося за руки. І я пропоную  сказати найголовніші слова: «Людина починається з добра»                                                                                                                                   Кожна людина може бути чарівником і для цього не потрібна чарівна паличка, достатньо сказати лише добре слово або зробити добру справу. Сідайте.                                         Ви сьогодні добре попрацювали, тому добро повертається до вас у вигляді гарних оцінок. Кожен з вас на перерві  почує мою думку з приводу роботи на уроці.                   

 

docx
Додано
1 травня 2019
Переглядів
2091
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку