Даний урок допоможе сформувати у дітей культуру поводження з вогнем, забезпечити засвоєння учнями правил пожежної безпеки, надасть можливість для творчої самореалізації. Практична робота сприятиме дбайливому ставленню до свого життя і здоров'я та готовності допомогти іншим людям в разі пожежі.
Тема уроку: Пожежна безпека. Умови і причини виникнення пожеж. Принципи запобігання та гасіння пожеж.
Мета: формувати у дітей культуру поводження з вогнем, забезпечити засвоєння учнями правил пожежної безпеки; розвивати наполегливість, вміння зосереджуватись, логічно мислити; надавати можливість для творчої самореалізації учнів на уроці; виховувати розуміння важливості дотримання правил пожежної безпеки, рішучість, дбайливе ставлення до свого життя і здоров’я та готовність допомогти іншим людям в разі пожежі.
Обладнання: костюми та декорації для мініатюри, плакати, картки з завданнями, секундомір, маркери, шестигранний кубик, мікрофон, секундомір.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, нестандартний урок.
Хід уроку
Учитель.
У всіх народів і у всі часи було дбайливе ставлення до вогню. Ще в сиву давнину людина намагалася оволодіти ним, мріяла стати його господарем.
І людині це вдалося. Навчившись видобувати вогонь, люди почали використовувати його не тільки у побуті: для обігріву, готування їжі, а і в ремеслах: гончарному, ковальному, при добуванні металів та ін. Разом з „прирученим” вогнем з’явився інший, злий і небезпечний, його образ – пожежа. У всі часи люди боролись з пожежами як могли. Але коли утворилась пожежна служба (у нашій країні близько 200 років тому), людям стало набагато спокійніше, тому що з’явились ті, хто у будь-яку хвилину могли стати на захисті всього живого від страшної сили вогню.
Сьогодні наш урок присвячується пожежній безпеці, про яку ми повинні пам’ятати повсякчас. Адже знання її правил допоможуть уберегтись від всіляких негараздів і нещасть.
Перед тим, як перейти до опрацювання матеріалу сьогоднішнього уроку, я пропоную вам переглянути мініатюру „Дорогу доброму вогню”.
Учень
Давно-давно, коли люди почали розселятися по Землі, вони були беззахисні і кволі. Ховалися в свої підземні нори чи печери від усього, що їх лякало. Не було в них тоді світла, ніколи не бачили люди вогню. Назавжди загинув би рід смертних людей, якби не став їм на захист мудрий вогонь.
СЦЕНКА
Печера. Сидить мати з дітьми, роздувають вогонь. (На фоні музики)
Мати.
О, любі діти, щоб у царстві жить
Нам необхідно побут свій змінить.
Вогонь знайти, й навіки зберегти,
Та ми не знаєм, як із ним до злагоди прийти.
(ЛУНАЄ КРИК БАТЬКА.)
Скоріш на поміч, скоріш сюди,
Я скарб знайшов, нам біди не страшні!
(ДІТИ ПІДСКАКУЮТЬ , БІЖАТЬ НАЗУСТРІЧ БАТЬКОВІ.ВСІ РАЗОМ НЕСУТЬ СКРИНЮ, ДО ЯКОЇ ПРИВ’ЯЗАНА ДУДКА.)
Батько.
Знайшов я скарб нам невідомий,
Що в скрині цій? Та геть розмови,
(НАМАГАЄТЬСЯ ВІДКРИТЬ)
Бо поспішаю я її відкрить
Та от біда, не знаю, як же це зробить?
(В ЦЕЙ МОМЕНТ ДІТИ БЕРУТЬ ДУДКУ, ГРАЮТЬ НА НІЙ.
ВІДКРИВАЄТЬСЯ СКРИНЬКА І З НЕЇ З’ЯВЛЯЄТЬСЯ ІСКРИНКА.)
Іскринка
Я іскринка миготлива
Тепла, ніжна і грайлива
Я вітаю всіх і жду
Що попросите – зроблю.
Батько
Про вогонь нам розкажи,
Бо в печері гинем від нудьги,
І від холоду та голоду страждаємо,
А здолати як це все, не знаємо.
Іскринка
Що ж – виконую наказ,
Розкажу, що у майбутньому чекає вас.
Хай неодмінно розповідь моя
Вам у пригоді стане від оцього дня.
(ЗВУЧИТЬ МУЗИКА)
Мудрець зараз скаже слово
Слухати його готові?
Всі. ГОТОВІ.
(ВИХОДИТЬ МУДРЕЦЬ)
Мудрець
Я вітаю цю сім’ю
Що живе в печері темній
Розповім одну історію мою,
Щоб ви в мені не сумнівалися даремно.
Жив вогонь на небесах
І гримів і плакав, і палав.
Думав він з журбою на очах,
Що в житті своєму я надбав?
Слід який залишив я
І який мій спадок?
І чи є в мене сім’я,
Чи не буде й згадок?
І вирішив вогонь тоді:
Буду служити людям,
Радіть добру, а не біді,
З людьми повсюди буду!
Якщо треба – буду злим,
Треба – буду добрим.
Злий – то дай мені води,
Добрий – справи всі свої роби.
Збережіть вогонь і жар
Збережіть ви, люди,
Адже гарний я товар,
Якщо треба всюди.
Прийду – печі розпалю,
Приготую страви.
В холод чаєм напою
Краще підуть справи!
Бо без вогню доброго
І дня не обійтися жодного.
Вогонь чудесний треба вам:
Тваринам, людям і лісам.
Злий вогонь – вогонь пожежі,
Злий вогонь – вогонь війни.
Від безжалісного жару
Дні і темні, і страшні.
Запам’ятай, людино, істини такі
Жити з вогнем тобі у мирі – навіки!
Вам дарую факел цей життя.
Хай щасливим буде майбуття,
Хай збереже тепло в сім’ї
Слава миру на усій Землі!
(ІСКРИНКА ДІСТАЄ ФАКЕЛ ІЗ СКРИНЬКИ І ДАРУЄ СІМ’Ї)
Мудрець
Я прощаюсь з вами, люди,
Зустріну у майбутньому я вас,
З вами хай лиш добрий вогонь буде,
Але уважним треба бути повсякчас!
ВСІ РАЗОМ ВИХОДЯТЬ З КЛАСУ.
Учитель:
Всі ви , діти, дуже добре знаєте, щоб не було пожеж, потрібно дотримуватись правил пожежної безпеки. Але, на жаль, люди не завжди дотримуються цих правил, і тому часто із-за цього самі ж страждають. Пожежі – глобальна проблема. Вірогідність виникнення пожеж зросла. В Україні за останні 5 років виникало близько 300 тисяч пожеж. Головною причиною їх появи є необережне поводження з вогнем. Тому на сьогоднішньому уроці мені б хотілося, щоб ми з вами ще раз поговорили про пожежну безпеку.
Кубування
Вогонь! Корисний помічник і провісник лиха! Захисник і жорстокий ворог! Скільки різних характеристик він має. Зараз ми з вами проведемо гру, яка допоможе нам пригадати все, що ми знаємо про вогонь.
Уважно слухайте її умови.
У мене в руках є шестигранний кубик. Зараз кожен з вас по черзі підкине його. Якщо показник буде:
1. Учень описує це явище ( „Трикутник вогню”)
Горіння – це реакція окислення, яка супроводжується виділенням тепла і випромінюванням світла.
Умови горіння „Трикутник вогню”
А) Джерело запалювання (іскра, полум’я, висока температура).
Б) Горючі речовини (дерево, папір, бензин....).
В) Окиснювач (кисень у повітрі чи у складі речовин: порох, селітра, оксиди азоту).
2. Проаналізувати, яким чином це відбувається.
Горючі речовини бувають легкозаймисті ( здатні зайнятися від найменшої іскри, полум’я сірника, нагрітого електроприладу) бензин, спирт, природний газ.
Важкозаймисті – загораються лише під дією сильного вогню чи електричного розряду ( волога деревина, цупкі тканини).
Є негорючі (пісок, камінь, вода, металеві конструкції).
Важкогорючі (деякі пластмаси).
Для того, щоб загорітися, не всім речовинам потрібне джерело запалювання. Є й такі, що загоряються при контакті з іншими ( органічні матеріали: папір, бавовна)
Самозаймисті речовини (займаються від тепла, що виділяється при внутрішніх процесах окиснення (деякі металеві порошки, волога тирса в купах, просочене мастилом ганчір’я).
3. Порівняти це з іншими явищами ( вогонь – одна із стихій).
4. Асоціюйте це (які асоціації виникають при цьому слові).
5. Знайдіть застосування цьому (приготування їжі, опалення, світло...).
6. Запропонуйте аргументи „за” і „проти” (користь і шкода)
Мікрофон
Ось скільки характеристик ви дали „Вогню”. Всі, я думаю, ми знаємо, що користь від нього дуже велика. Але іноді, він може стати справжнім лихом. Дуже часто пожежі, на жаль, виникають з вини людини. Кожен думає, що лиха з ним ніколи не станеться. А тому втрачає пильність та обережність.
Які ж найхарактерніші причини виникнення пожеж? Їх багато і про всі, звісно, ви чули. Я б хотіла, щоб ми їх зараз пригадали . У мене в руках ви бачите мікрофон. Зараз усі бажаючі можуть висловити свої думки по даному питанню. ( мікрофон передається від одного учня до іншого).
Мозковий штурм.
Ми з вами назвали основні причини виникнення пожеж. А зараз я б хотіла, щоб ви мені сказали, яких же вимог слід дотримуватися, щоб це лихо не спіткало нас.
Робота в групах. 2 групи працюють за такими питаннями.
-вимоги пожежної безпеки вдома.
- вимого пожежної безпеки у школі.
Правила пожежної безпеки вдома.
1. Не грайся із сірниками та запальничками.
2. Не запалюй свічки та бенгальські вогні без нагляду дорослих.
3. Не залишай іграшки, книжки, одяг біля увімкнених обігрівачів, не суши речі над газовою плитою.
4. Не пали багать у хлівах, підвалах, на горищах,
5. Не вмикай багато електроприладів одночасно, електромережа може не витримати перенавантаження.
6. Обов'язково вимикай електроприлади, коли ідеш із дому. Але не тягни за дріт руками, обережно вийми штепсель із розетки.
7. Не відкривай грубку — від маленької вуглинки, що випаде з неї, може статися пожежа.
Якщо виникла пожежа, а дорослих немає вдома
1. Якщо вогонь невеликий, накинь на нього товсту ковдру або залий водою.
2. Якщо горить шнур електроприладу, перш ніж залити полум'я водою, вийми штепсель електроприладу з розетки. Гасити увімкнені електроприлади водою не можна!
3. Якщо тобі не вдалося самостійно загасити вогонь, вибігай з будинку і клич на допомогу або дзвони за номером 1- 01.
4. Зателефонувавши до пожежної частини, чітко називай свої прізвище та адресу і повідом, що горить.
5. Не намагайся врятуватися від пожежі у шафі, кладовці або іншому тісному місці — можеш учадіти там від газів, що виділяються під час горіння.
6. Не можна відкривати вікно — свіже повітря підживить його і полум'я спалахне з новою силою.
7. Доки чекаєш на пожежників, не панікуй, шукай вихід із кімнати.
8. Довірся пожежним, виконуй усе, що вони накажуть тобі.
9. Якщо ти знаєш, що хтось не може вийти з будинку, який горить, повідом про це дорослих або пожежних.
Правила пожежної безпеки у школі.
1.Територія школи і всі приміщення утримувати в чистоті.
2. У коридорах евакуаційний вихід.
3. Знаки пожежної безпеки.
4. Двері евакуаційних виходів повинні відкриватись у напрямі виходу з приміщень.
5. Забороняється палити, спалювати траву, листя на території школи.
6. Бути обережним під час виконання лабораторних робіт на уроках хімії, фізики, а також у шкільній майстерні.
Вчителі проводять протипожежний інструктаж перед роботою.
7. Протипожежні щити і стенди.
Після виконання зачитують відповіді.
Бесіда за питаннями
1. Які ви знаєте способи оповіщення про пожежу
На дошці висить плакат, який називається „Первинні засоби пожежегасіння.”
Якщо ви знаєте, які засоби допоможуть загасити пожежу на початковому її етапі, то будь-ласка, піднімайте руки. Свої відповіді ви записуйте на плакаті і пояснюйте, яким чином використовувати ті чи інші матеріали.
Практична робота: «Відпрацювання навичок евакуації з приміщення школи».
Згідно з планом евакуації учні разом із учителем виходять на вулицю. Результат фіксують секундоміром.
Робота з картками (завдання на картках, відповіді усні)
Ще раніше ми вивчали формулу безпечної поведінки, яка формулюється так: „Передбачати, уникати, діти”. Звісно, ми вже з вами сьогодні говорили, що потрібно жити так, щоб якомога рідше потрапляти у неприємні ситуації.
Але вже коли сталося так, що ви потрапили у якусь небезпеку, ні в якому разі не можна розгублюватись, потрібно діяти, і діяти рішуче , хоробро та швидко.
Я пропоную вам картки з запитаннями які стосуються теми уроку „Пожеж-на безпека”. Ви повинні дати відповіді на них . Будь-ласка, якщо вже хтось готовий відповідати, піднімайте руку.
Запитання:
1.Як евакуюватися з місця пожежі і як допомогти іншим?
2. Чи можна відкривати вікна під час пожежі з метою зменшити кількість диму у приміщенні?
3. Чи можна керосин, бензин, нафту загасити водою?
4. Якщо на вас чи на комусь іншому загорівся одяг, як його загасити?
5. Чи можна гасити водою електроприлад, який знаходиться під напругою?
6. У палаючому будинку залишились діти. Де їх шукати?
7. Назвати основні правила користування електроприладами.
8. Як виводити тварин із палаючого приміщення?
Сенкан
Наш урок підходить до кінця. Мені цікаво, чи сподобався він вам?
Для цього я пропоную вам скласти п’ятирядок, він може бути у віршованій формі, або у вигляді прози. Складати його будете за такою схемою:
Кодування
Мабуть кожен із вас чув прислів’я і приказки, що стосуються нашої сьогоднішньої теми. Насамкінець я пропоную вам попрацювати з ними. Якщо ви їх правильно зрозумієте, то будете ............. А ким буде кожен
з вас – дізнаєтесь, коли дасте відповіді на запитання: відповідь може бути
„так” чи „ні”. Якщо на перше запитання ти відповідаєш, наприклад „так”, то внизу в першу клітинку вписуєш відповідну літеру (у даному випадку букву А)
№ п/п |
Запитання |
Так |
Ні |
1. |
Чи вправний робітник, який „робить як мокре горить”? |
А |
М |
2. |
Чи добре заховано те, що „і вдень з вогнем не знайдеш”? |
О |
Т |
3. |
Чи варто „опинитись між двох вогнів”? |
Р |
Л |
4. |
Чи шукає неприємностей той, хто „жартує з вогнем”? |
О |
С |
5. |
Чи цікаво малюку, коли в нього „очі горять”? |
Д |
І |
6. |
Чи зміниться щось на краще, якщо „потрапити з вогню та в полум’я. |
Я |
Е |
М |
О |
Л |
О |
Д |
Е |
Ц |
Ь |
Таблиця для запису відповідей:
|
|
|
|
|
|
Ц |
Ь |
Заключний етап: оцінювання навчальних досягнень учнів