Урок " Права та обов'язки дитини"

Про матеріал
Сприяти формуванню поваги до прав інших людей та почуття відповідальності за виконання своїх обов’язків.
Перегляд файлу

                                                                  Вчитель: Мельник Ірина Андріївна

                                                               Скандинавська гімназія

                                                           м. Київ

                                                           2020р.

 ТЕМА: ПРАВА ТА ОБОВ’ЯЗКИ ДИТИНИ

Мета :сприяти формуванню поваги до прав інших людей та почуття відповідальності за виконання своїх обов’язків.

I. Організаційний момент

Доброго дня, нашим гостям!

Налаштовуємося на роботу. Вправа (бачу,чую, відчуваю, розумію). Мудрий ковпак – масаж вух.

II. Актуалізація опорних знань

ГРА «ДОБРІ І ПОГАНІ ВЧИНКИ»

Я читатиму твердження. Якщо так учиняє добра людина, плескайте в долоні, а якщо невихована, то сидіть спокійно.

• Допомагати мамі мити посуд.

• Робити комусь зле, якщо він цього не бачить.

• Не вмиватися.

• Берегти рідну природу та охороняти її.

• Шанувати працю інших людей.

• Галасувати, коли хтось відпочиває.

• Бути вихованою, стриманою дитиною.

• Обманювати, хвалитися.

• Насміхатися з чужого горя.

• Добре вчитися, багато читати.

• Не слухати батьків.

• Допомагати друзям у біді.

• Ділитися тим, що є в тебе.

• Ображати інших.

• Захищати слабкого.

• Спати на уроках.

• Красти.

• Любити своїх батьків.

• Ображати тварин.

• Сваритися.

— Чи погоджуєтесь ви з думкою, що кожна людина має свої почуття, здібності, характер? Як же зробити, щоб такі різні, не схожі між собою люди жили в мирі та злагоді?

Для цього існують правила, що визначають стосунки між людьми. Життя  змусило людей установити багато різних правил, і ми повсякчас з ними маємо справу.

 (слайд 1,2)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  1. Повідомлення вчителя
  • Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про правила життя в суспільстві.

 (слайд 3)

 

  •              Жодна людина не існує сама по собі . Кожен із нас може жити лише серед людей і пов’язаний із ними безліччю найрізноманітніших стосунків. Тому, здійснюючи певний вчинок, вона зачіпає інших людей – прямо або опосередковано. При здійсненні вчинку і дій потрібно правильно оцінити міру «впливу» і «дії» на інших людей.

            (слайд 4)

Моральні норми і правила в суспільстві людей існували з давніх-давен. Первісні люди розповсюджували дії моральних норм тільки на представників свого роду чи племені. Чужих вважали небезпечними. По відношенню до них жодні моральні норми не діяли.

Минав час, і звичаї. А з ними – й моральні правила змінювалися. Стверджувалася думка про спільність усіх людей, про їх єдність.

Певні норми моралі у всі часи визнавали загальнолюдськими, тобто притаманними будь-якому суспільству, будь-якій культурі, незалежно від рівня її розвитку. Основу загальнолюдської моральності  складає «золоте правило»: «Думай про іншого».

У нашій країні людина, її життя та здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнають найвищою соціальною цінністю. Так записано у Конституції України – Основному Законі держави.

Рубрика «Я хочу дізнатися»

  1. Робота за підручником (с.88-90)

Прочитайте статтю «Людина живе в суспільстві» (читають подумки)

  • Пригадайте, що таке суспільство?

                     

(слайд 5)

 

  • На вашу думку, що допомагає людям жити чесно і правдиво?
  • А що ж таке права людини?
  • Права людини — це забезпечені державою можливості задоволення людиною своїх життєвих потреб та інтересів. А що таке права дитини?

 

  • Права дитини — це певні можливості, які надаються людині до 18 років для існування й досягнення зрілості.

 

  • За допомогою Конституції держава піклується про своїх громадян. Але в усіх малих громадян є ще своя Конституція. Вона називається «Декларація прав дитини».

 

(слайд 6,7,8,9)

  • Декларація прав дитини — дуже важливий документ, у якому визначені права дитини. Вона була проголошена 20 листопада 1957 року Генеральною Асамблеєю ООН, а прийнята аж у 1959 році. Цей закон повинні виконувати всі люди планети Земля.
  • У 1989 році 191 прогресивна країна світу підписали Конвенцію прав дитини, яка має 54 статті, написаних на 6 мовах.

(слайд 10)

 

  • Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні з 27 вересня 1991 року і з цього часу є частиною національного законодавства.

 

 

  • — Що ж означають слова декларація та конвенція?

(слайд 11)

 

  • Декларація — це слово латинське, у перекладі означає заява, оголошення. Це документ, у якому викладено важливі правила, обов’язки для всіх людей.

 

 

  • Конвенція — це угода, міжнародний договір із певних питань.
  • Конвенція про права дитини допоможе отримати відповіді на безліч запитань, які цікавлять чи можуть цікавити дітей.

 

Практична робота

Складіть правила, які б вам хотілося виконувати. Поясніть, чому? ( робота в групах)

 

Наступна рубрика «Я хочу дізнатися»

(слайд 12)

Прочитаємо статтю «Найголовніший закон» с.90

Обговоримо

  • Що із прочитаного було вам знайоме?
  • Що нового ви дізналися?
  • Які права громадян України ви знаєте?
  • Якими правами, записаними в Конституції України, користуєшся ти? У яких випадках?
  • Які обов’язки є у вас як у громадян України?

Фізкультхвилинка

 (Ми всі схожі. Гра по групах. Я вибираю Олю, тому що ми колеги.)

 

 2. Гра «Пошук скарбів» (робота в групах)

З метою ознайомлення учнів зі змістом основних статей Конституції України учитель заздалегідь пише на аркушах паперу статті Конституції, у яких сформульовані особисті права та обов’язки людини.

Завдання: знайти статті та зачитати певну статтю за завданням учителя.

— Права людини не потрібно купувати, заробляти або отримувати у спадщину. Вони належать людям, їх не можна відібрати, ніхто не може позбавити іншу людину прав. Усі люди вільні й рівні у своїх правах.

— Яка стаття підтверджує слова про рівність? (Ст. 21. Усі люди є вільні й рівні у своїй гідності та правах.)

— Людина отримує особисті права разом зі своїм народженням. Народжуючись, людина отримує право на життя.

— У якій статті йдеться про це? (Ст. 27. Кожна людина має невід’ємне право на життя.)

— Ніхто не може бути позбавлений життя. Обов’язок держави — захищати життя людини. Кожен має право захищати своє життя і здоров’я.

— Як держава захищає наше життя і здоров’я?

— Як людина сама може захищати своє життя і здоров’я?

— Держава не може гарантувати захист життя від хвороб, нещасних випадків, аварій. Ми говорили, що найцінніше — це життя. А головною якістю людини є повага до себе.

— У якій статті йдеться про це? (Ст. 28. Кожен має право на повагу до його гідності. Ніхто не може бути підданий катуванню, жорстокому або нелюдському поводженню чи покаранню.)

— Дах над головою потрібен кожній людині. Маючи його, вона почувається набагато впевненіше, може створити сім’ю.

— У якій статті йдеться про це? (Ст. 47. Кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожен громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду.)

— Ви маєте право ходити до школи, кожен повинен учитися. Початкова освіта має бути безкоштовною. Ви повинні мати можливість учитися стільки, скільки забажаєте. У школі ви повинні мати можливість розвивати всі свої здібності. Навчання у школі триває 12 років, більшість здобувають ще й вищу освіту. Народна мудрість говорить: «Вік живи — вік учись».

— У якій статті про це йдеться? (Ст. 53 Кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов’язковою.)

Висновок. Розділ про права людини — один з найважливіших у Конституції. Слід запам’ятати, що ці права стосуються не тільки дорослих — їх повинні дотримуватися і діти.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

(слайд 13)

1. Інсценування казки Марка Вовчка

«Зла Колючка і Добра Троянда»

В одній оселі жила вдова з дочкою. А разом з ними — її небога. З дня на день тітка і двоюрідна сестра шукали способу, як згубити Добру Троянду. Вони її били, мучили голодом.

Одного холодного ранку Зла Колючка забажала дістати фіалок.

Зла Колючка. Добра Трояндо, принеси лісових фіалок. Я хочу ними прикрасити своє волосся.

Добра Троянда. Але, люба сестро, я ніколи не чула, щоб фіалки розпускалися під снігом.

Зла Колючка. Ти смієш мені перечити, коли я наказую! Якщо ти зараз не підеш у ліс, якщо не принесеш мені фіалок, я заб’ю тебе до смерті.

Тітка. Ми тебе годуємо, одягаємо, а ти ще базікаєш!

Тітка схопила дівчину за плечі, виштовхала з хати й зачинила двері.

 

— Як тітка поводилася з небогою?

— Які права людини порушила тітка?

 

2. Удома.

Тато читає газету і вголос вигукує:

— Ех, знову «Динамівці» внічию зіграли з Іспанією.

Син, ледве пересуваючи ноги, підходить до батька із щоденником:

— Тату, підпиши щоденника!

— Що там знову?

— Зауваження та «2» з української мови.

— Ах ти, негіднику, я ж тебе попереджав! (Дістає ремінь.)

— Тату, я більше не буду! Я виправлюсь! (Тікає від батька.)

— Я тобі дам зараз зауваження... (Наздоганяє сина.)

 

— Чиї порушені права? Яке право порушено?

— Що не виконав син?

 

Фронтальне опитування

— Продовжіть думку: «Щоб життя моїх близьких і друзів стало кращим, а країна, у якій ми народилися і живемо, стала багатою і процвітаючою, щоб у нашій державі постійно був добробут і порядок, необхідно...»

(Дотримуватися законів,

певних правил дорожнього руху,

правил пішоходів,

поведінки у громадських місцях,

у гостях,

удома,

школі;

усі повинні виконувати свої обов’язки на роботі, у сім'ї.)

— Потрібні, насамперед, зусилля кожного з нас — громадян держави Україна. І від того, як ви навчитеся бути її добрими громадянами, залежить і ваше майбутнє.

(слайд 14)

Відео – презентація « права і обов’язки»

 Робота в групах (пересадити дітей в інші робочі групи- дні тижня)

1-ша група. Якими є обов’язки дітей щодо навчання в школі?

2-га група. Якими є обов’язки дітей щодо правил поведінки в школі?

3-тя група. Якими є обов’язки дітей щодо поводження на вулиці?

4-та група. Якими є обов’язки дітей щодо старших?

5-та група.  - Якими є обов’язки дітей щодо здоров’я?

6-та група. - Якими є обов’язки дітей щодо природи?

Презентація виконаної групами роботи. Поділіться своїми думками.

 

2. Тестування

1.Декларація прав дитини прийнята  у 1989 році.

Згодні – о

Не згодні - н

2.Конституція України – основний Закон України, де записані всі права та обов’язки.

Згодні – в

Не згодні - д

  1. Щоб бути корисним собі та іншим – це обов’язок.

Згодні – а

Не згодні - т

4. Ти повинен дотримуватись прав.

Згодні – р

Не згодні –г

  1. Розділ про права людини – один з найважливіших у Коонституції.
  2. Згодні – б
  3. Не згодні- м

(Складіть слово. Браво, ви впоралися із завданням.)

3. Гра «Права та обов'язки»(ЗАПИСУЮТЬ НА ЛИСТКА У 2 КОЛОНКИ)

— Сигналізуйте відповідними картками: «права», «обов’язки».

• Берегти книги;

• дотримувати правила руху;

• старанно вчитися;

• навчатися;

• ігри, відпочинок, розваги;

• піклуватися про життя, здоров’я;

• користуватися бібліотекою, спортивною залою;

• охороняти природу;

• дотримувати правил поведінки.

 

4. Гра «Так чи ні?»

• Кожна людина має своє ім’я.

• Можна бити дитину.

• Не можна відвідувати лікарів.

• Усі діти рівні між собою.

• Не можна ходити до школи.

• Можна примушувати дитину тяжко працювати.

• Можна ображати дітей.

• Треба жити в злагоді і мирі.

• Поважати своїх батьків.

 

5. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

 

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що нового дізналися на уроці?

— Що допомагає зберігати лад у державі? (Закони, права, рішення)

— Де записані закони для дітей?

— Якими правами ви користуєтесь?

— Які ваші обов’язки в школі, у родині?

— Куди можна звернутися за допомогою?

 (Про факти жорстокого поводження з дітьми повідомляйте у службу у справах неповнолітніх чи соціальну службу або зателефонуйте на Всеукраїнську дитячу лінію «Телефон довіри: 8-800-500-21-80»).

(слайд 15)

Сенкан

Людина

Розумна, допитлива

Живе, мріє,навчається

Людина живе в суспільстві

Цінність

 

 

  1. Напишіть своє  ім’я на стікерах.
  2.  Які ваші враження від уроку?
  3. Якщо вам було нудно і нецікаво прикріпіть стікер до сумного смайлика.
  4. Якщо на уроці було цікаво прикріпіть свій стікер до веселого смайлика.

( виходять до дошки групами і виходять на перерву)

 

docx
Додано
25 жовтня 2020
Переглядів
1807
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку