Вчитель: Мельник Ірина Андріївна
Скандинавська гімназія
м. Київ
2020р.
ТЕМА: ПРАВА ТА ОБОВ’ЯЗКИ ДИТИНИ
Мета :сприяти формуванню поваги до прав інших людей та почуття відповідальності за виконання своїх обов’язків.
I. Організаційний момент
Доброго дня, нашим гостям!
Налаштовуємося на роботу. Вправа (бачу,чую, відчуваю, розумію). Мудрий ковпак – масаж вух.
II. Актуалізація опорних знань
ГРА «ДОБРІ І ПОГАНІ ВЧИНКИ»
Я читатиму твердження. Якщо так учиняє добра людина, плескайте в долоні, а якщо невихована, то сидіть спокійно.
• Допомагати мамі мити посуд.
• Робити комусь зле, якщо він цього не бачить.
• Не вмиватися.
• Берегти рідну природу та охороняти її.
• Шанувати працю інших людей.
• Галасувати, коли хтось відпочиває.
• Бути вихованою, стриманою дитиною.
• Обманювати, хвалитися.
• Насміхатися з чужого горя.
• Добре вчитися, багато читати.
• Не слухати батьків.
• Допомагати друзям у біді.
• Ділитися тим, що є в тебе.
• Ображати інших.
• Захищати слабкого.
• Спати на уроках.
• Красти.
• Любити своїх батьків.
• Ображати тварин.
• Сваритися.
— Чи погоджуєтесь ви з думкою, що кожна людина має свої почуття, здібності, характер? Як же зробити, щоб такі різні, не схожі між собою люди жили в мирі та злагоді?
Для цього існують правила, що визначають стосунки між людьми. Життя змусило людей установити багато різних правил, і ми повсякчас з ними маємо справу.
(слайд 1,2)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
(слайд 3)
(слайд 4)
Моральні норми і правила в суспільстві людей існували з давніх-давен. Первісні люди розповсюджували дії моральних норм тільки на представників свого роду чи племені. Чужих вважали небезпечними. По відношенню до них жодні моральні норми не діяли.
Минав час, і звичаї. А з ними – й моральні правила змінювалися. Стверджувалася думка про спільність усіх людей, про їх єдність.
Певні норми моралі у всі часи визнавали загальнолюдськими, тобто притаманними будь-якому суспільству, будь-якій культурі, незалежно від рівня її розвитку. Основу загальнолюдської моральності складає «золоте правило»: «Думай про іншого».
У нашій країні людина, її життя та здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнають найвищою соціальною цінністю. Так записано у Конституції України – Основному Законі держави.
Рубрика «Я хочу дізнатися»
Прочитайте статтю «Людина живе в суспільстві» (читають подумки)
(слайд 5)
(слайд 6,7,8,9)
(слайд 10)
(слайд 11)
Практична робота
Складіть правила, які б вам хотілося виконувати. Поясніть, чому? ( робота в групах)
Наступна рубрика «Я хочу дізнатися»
(слайд 12)
Прочитаємо статтю «Найголовніший закон» с.90
Обговоримо
Фізкультхвилинка
(Ми всі схожі. Гра по групах. Я вибираю Олю, тому що ми колеги.)
2. Гра «Пошук скарбів» (робота в групах)
З метою ознайомлення учнів зі змістом основних статей Конституції України учитель заздалегідь пише на аркушах паперу статті Конституції, у яких сформульовані особисті права та обов’язки людини.
Завдання: знайти статті та зачитати певну статтю за завданням учителя.
— Права людини не потрібно купувати, заробляти або отримувати у спадщину. Вони належать людям, їх не можна відібрати, ніхто не може позбавити іншу людину прав. Усі люди вільні й рівні у своїх правах.
— Яка стаття підтверджує слова про рівність? (Ст. 21. Усі люди є вільні й рівні у своїй гідності та правах.)
— Людина отримує особисті права разом зі своїм народженням. Народжуючись, людина отримує право на життя.
— У якій статті йдеться про це? (Ст. 27. Кожна людина має невід’ємне право на життя.)
— Ніхто не може бути позбавлений життя. Обов’язок держави — захищати життя людини. Кожен має право захищати своє життя і здоров’я.
— Як держава захищає наше життя і здоров’я?
— Як людина сама може захищати своє життя і здоров’я?
— Держава не може гарантувати захист життя від хвороб, нещасних випадків, аварій. Ми говорили, що найцінніше — це життя. А головною якістю людини є повага до себе.
— У якій статті йдеться про це? (Ст. 28. Кожен має право на повагу до його гідності. Ніхто не може бути підданий катуванню, жорстокому або нелюдському поводженню чи покаранню.)
— Дах над головою потрібен кожній людині. Маючи його, вона почувається набагато впевненіше, може створити сім’ю.
— У якій статті йдеться про це? (Ст. 47. Кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожен громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду.)
— Ви маєте право ходити до школи, кожен повинен учитися. Початкова освіта має бути безкоштовною. Ви повинні мати можливість учитися стільки, скільки забажаєте. У школі ви повинні мати можливість розвивати всі свої здібності. Навчання у школі триває 12 років, більшість здобувають ще й вищу освіту. Народна мудрість говорить: «Вік живи — вік учись».
— У якій статті про це йдеться? (Ст. 53 Кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов’язковою.)
Висновок. Розділ про права людини — один з найважливіших у Конституції. Слід запам’ятати, що ці права стосуються не тільки дорослих — їх повинні дотримуватися і діти.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
(слайд 13)
1. Інсценування казки Марка Вовчка
«Зла Колючка і Добра Троянда»
В одній оселі жила вдова з дочкою. А разом з ними — її небога. З дня на день тітка і двоюрідна сестра шукали способу, як згубити Добру Троянду. Вони її били, мучили голодом.
Одного холодного ранку Зла Колючка забажала дістати фіалок.
Зла Колючка. Добра Трояндо, принеси лісових фіалок. Я хочу ними прикрасити своє волосся.
Добра Троянда. Але, люба сестро, я ніколи не чула, щоб фіалки розпускалися під снігом.
Зла Колючка. Ти смієш мені перечити, коли я наказую! Якщо ти зараз не підеш у ліс, якщо не принесеш мені фіалок, я заб’ю тебе до смерті.
Тітка. Ми тебе годуємо, одягаємо, а ти ще базікаєш!
Тітка схопила дівчину за плечі, виштовхала з хати й зачинила двері.
— Як тітка поводилася з небогою?
— Які права людини порушила тітка?
2. Удома.
Тато читає газету і вголос вигукує:
— Ех, знову «Динамівці» внічию зіграли з Іспанією.
Син, ледве пересуваючи ноги, підходить до батька із щоденником:
— Тату, підпиши щоденника!
— Що там знову?
— Зауваження та «2» з української мови.
— Ах ти, негіднику, я ж тебе попереджав! (Дістає ремінь.)
— Тату, я більше не буду! Я виправлюсь! (Тікає від батька.)
— Я тобі дам зараз зауваження... (Наздоганяє сина.)
— Чиї порушені права? Яке право порушено?
— Що не виконав син?
Фронтальне опитування
— Продовжіть думку: «Щоб життя моїх близьких і друзів стало кращим, а країна, у якій ми народилися і живемо, стала багатою і процвітаючою, щоб у нашій державі постійно був добробут і порядок, необхідно...»
(Дотримуватися законів,
певних правил дорожнього руху,
правил пішоходів,
поведінки у громадських місцях,
у гостях,
удома,
школі;
усі повинні виконувати свої обов’язки на роботі, у сім'ї.)
— Потрібні, насамперед, зусилля кожного з нас — громадян держави Україна. І від того, як ви навчитеся бути її добрими громадянами, залежить і ваше майбутнє.
(слайд 14)
Відео – презентація « права і обов’язки»
Робота в групах (пересадити дітей в інші робочі групи- дні тижня)
1-ша група. Якими є обов’язки дітей щодо навчання в школі?
2-га група. Якими є обов’язки дітей щодо правил поведінки в школі?
3-тя група. Якими є обов’язки дітей щодо поводження на вулиці?
4-та група. Якими є обов’язки дітей щодо старших?
5-та група. - Якими є обов’язки дітей щодо здоров’я?
6-та група. - Якими є обов’язки дітей щодо природи?
Презентація виконаної групами роботи. Поділіться своїми думками.
2. Тестування
1.Декларація прав дитини прийнята у 1989 році.
Згодні – о
Не згодні - н
2.Конституція України – основний Закон України, де записані всі права та обов’язки.
Згодні – в
Не згодні - д
Згодні – а
Не згодні - т
4. Ти повинен дотримуватись прав.
Згодні – р
Не згодні –г
(Складіть слово. Браво, ви впоралися із завданням.)
3. Гра «Права та обов'язки»(ЗАПИСУЮТЬ НА ЛИСТКА У 2 КОЛОНКИ)
— Сигналізуйте відповідними картками: «права», «обов’язки».
• Берегти книги;
• дотримувати правила руху;
• старанно вчитися;
• навчатися;
• ігри, відпочинок, розваги;
• піклуватися про життя, здоров’я;
• користуватися бібліотекою, спортивною залою;
• охороняти природу;
• дотримувати правил поведінки.
4. Гра «Так чи ні?»
• Кожна людина має своє ім’я.
• Можна бити дитину.
• Не можна відвідувати лікарів.
• Усі діти рівні між собою.
• Не можна ходити до школи.
• Можна примушувати дитину тяжко працювати.
• Можна ображати дітей.
• Треба жити в злагоді і мирі.
• Поважати своїх батьків.
5. Гра «П'ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що нового дізналися на уроці?
— Що допомагає зберігати лад у державі? (Закони, права, рішення)
— Де записані закони для дітей?
— Якими правами ви користуєтесь?
— Які ваші обов’язки в школі, у родині?
— Куди можна звернутися за допомогою?
(Про факти жорстокого поводження з дітьми повідомляйте у службу у справах неповнолітніх чи соціальну службу або зателефонуйте на Всеукраїнську дитячу лінію «Телефон довіри: 8-800-500-21-80»).
(слайд 15)
Сенкан
Людина
Розумна, допитлива
Живе, мріє,навчається
Людина живе в суспільстві
Цінність
( виходять до дошки групами і виходять на перерву)