БІОЛОГІЯ І ЕКОЛОГІЯ 11 КЛАС
Урок № 33
Тема уроку: Предмет вивчення екології, її завдання та методи
Мета уроку:
навчальна: розглянути історію виникнення екології як науки, визначення, предмет і завдання, основні методи екологічних досліджень;
розвивальна: розвивати навички застосування матеріалів інших курсів та вміння систематизувати й використовувати власні знання;
виховна: виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання і матеріали: підручник.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Екологія - це біологія навколишнього середовища. (Ю. Одум) Як ви розумієте термін «екологія?»
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу (навчальна бесіда)
1. Об'єкт, предмет, завдання та розділи екології
Екологія (грец. ойкос - оселя, логос - наука) - це наука про взаємозв'язки живого між ним та з навколишнім середовищем.
Термін «екологія» вперше ввів німецький зоолог Е. Геккель ще в 1866 р.
Об'єкти досліджень екології - це живі організми та надорганізмові біосистеми (популяції, види, екосистеми, біосфера) у своїх взаємозв'язках із середовищем. На сьогодні основним об'єктом екологічних досліджень є екосистеми на різних рівнях організації.
Предметом екології є різноманітність взаємозв'язків між організмами, їхніми угрупованнями та середовищем існування, а також закономірності функціонування надорганізмових біосистем.
Основні завдання екології у XXI ст.: вивчення загального екологічного стану біосфери, причин його зміни під дією різних чинників, прогнозування динаміки стану екосистем і біосфери в просторі й часі, розроблення шляхів гармонізації суспільства й природи.
Розділи загальної екології:
1. аутекологія (екологія видів, факторіальна екологія) вивчає організм та умови його існування, онтогенез, розмноження, інші життєві функції в певних умовах природного або штучно створеного середовища;
2. демекологія (екологія популяцій) досліджує властивості популяцій у конкретних умовах їх існування, динаміки, адаптації до природного середовища, внутрішньо- і міжвидові взаємовідносини;
3. синекологія (екологія біоценозів, біогеоценологія) вивчає різноманітні угруповання рослин, тварин, грибів, мікроорганізмів, трофічні зв'язки між ними, форми співіснування;
4. екосистемологія (екологія екосистем) - вивчає екосистеми всіх розмірів і ступенів складності, їх розвиток, особливості, еволюцію та динаміку.
Прикладні галузі екології: агроекологія, гідроекологія, екологія ґрунтів, екологія міських екосистем, ландшафтна екологія, біосферологія (глобальна екологія), екологія енергетики, космічна екологія та ін.
2. Методи екології
Методи екології - це шляхи й способи організації пізнавальної діяльності про характеристики (структуру, функціонування, розвиток тощо) екологічних об'єктів дослідження.
Загальнонаукові методи: описовий, історичний, статистичний, порівняльний, спостереження.
Спеціальні методи: вимірювання (отримання кількісних характеристик об'єктів і явищ), екологічний моніторинг (організоване періодичне або безперервне спостереження за станом екологічних об'єктів), екологічну індикацію (оцінювання стану середовища за допомогою живих об'єктів); метод аерокосмічної реєстрації (для кількісного обліку організмів, оцінювання біомаси та продуктивності рослин і тварин, метод екологічного моделювання – дозволяє прогнозувати динаміку розвитку біосистем.
3. Сучасна екологія - фундаментальна міжгалузева наука
Функції екології:
- освітня функція - дає людині знання для того, щоб раціонально користуватися природними ресурсами, усвідомити роль природного середовища для життя й здоров'я людини, сформувати уміння й навички здорового способу життя;
- світоглядна функція - екологічні знання формують узагальнену систему ідей та поглядів на світ, людину, її місце в світі;
- теоретична функція - екологія є теоретичним фундаментом для прикладних галузей діяльності людини;
- практична функція - результати екологічних досліджень є надзвичайно важливими і для заповідної справи, природокористування та охорони природи; прогнозування розвитку біосфери, наслідків антропогенного впливу та створення нових виробничих технологій, проектів і планів соціального й економічного розвитку, для розв'язування глобальних проблем сучасності
V. Узагальнення та систематизація знань
Опрацювати рубрику «Біологія + Екологія. Космічна екологія й суспільство»
VI. Підбиття підсумків уроку
VІІ. Домашнє завдання
Вивчити §33; заповнити таблицю «Екологія як наука».