Урок + Презентація " Дифузія"

Про матеріал
Мета уроку: навчальна-використовуючи основні положення молекулярно -кінетичної теорії, узагальнити знання учнів і пояснити явище дифузії; сформувати в учнів уявлення про будову речовини; розвиваюча-розвивати вміння працювати колективно, переключатись з одного виду діяльності на інший; розвивати логічне мислення , уміння робити висновки й узагальнення ; показати практичне застосування отриманих знань під час виконання лабораторної роботи; виховна-виховувати увагу, потяг до дослідництва. Тип уроку: урок - дослідження Обладнання : мультимедійний проектор, комп’ютер , екран, колби або пробірки з водою, нашатирний спирт, йод, марганцівка, освіжувач повітря два аркуша паперу, пружина, модель броунівського руху.
Перегляд файлу

Відділ освіти Саксаганської у місті раді

Районний методичний кабінет

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рух і взаємодія атомів і молекул.

Дифузія.

 

 

 

 

 

 .

                                                                    вчитель фізики КЗШ № 21

                                    Тур Л.О.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 м. Кривий Ріг.

 

 

Мета уроку:

 

 

навчальна-використовуючи основні положення  молекулярно -кінетичної теорії,  узагальнити знання учнів і пояснити явище  дифузії; сформувати в учнів уявлення про будову речовини;

розвиваюча-розвивати вміння працювати колективно, переключатись з одного виду діяльності на інший; розвивати  логічне мислення , уміння робити висновки й узагальнення ; показати практичне застосування отриманих знань під час виконання лабораторної роботи;

виховна-виховувати увагу, потяг до дослідництва.

Тип уроку: урок - дослідження

Обладнання : мультимедійний проектор, комп’ютер , екран, колби або пробірки з водою, нашатирний спирт, йод, марганцівка, освіжувач повітря два аркуша паперу, пружина,  модель броунівського руху.

 

                 ХІД УРОКУ

 

  1. Організаційний етап.

Клас ділиться на три групи:  1 –ша  «група дослідників», учні початкового і  середнього рівня; 2-га «група теоретиків», учні достатнього рівня та  3-тя «група авторів висновку», учні високого рівня. Доповідаються задачі кожної групи на сьогоднішньому уроці.

  1. Актуалізація опорних знань.

Учитель:  На попередньому уроці ми з вами розглянули  будову речовини, познайомилися  з атомами та молекулами а також зі складовими частинами атому. Для того щоб рухатись далі і засвоїти нову тему нам спочатку необхідно повторити  попередню тему. Для цього вам на протязі 5-ти хвилин  необхідно дати відповіді «так» чи «ні»  на запропонований фізичний диктант:

 

1-варіант

 

  1. Речовина складається з найменших частинок, що можна побачити неозброєним оком  (ні)
  2. Речовина складається з найменших частинок, що можна побачити на екрані електронного мікроскопу (так)
  3. Атом – найменша частинка речовини (ні)
  4. В молекулі може бути більше 1000 атомів (так)
  5. Плівка масла розтікаючись по поверхні може зайняти любу площу (ні)
  6. Молекули морської води такі самі як і річкової  (так)
  7. Атоми складаються з молекул  (ні)
  8. В природі існує  1000 різних атомів (ні)
  9. Атом неподільний   (ні)
  10. Електрон -  частинка, що знаходиться в ядрі атома   (ні)

 

 

2-варіант

  1. Речовина складається з найменших частинок, що можна побачити в оптичний мікроскоп  (ні)
  2. Молекула – найменша частинка речовини (так)
  3. Атоми складаються з елементарних частинок  (так)
  4. Протон обертається навколо ядра атома (ні)
  5. В природі існує приблизно 100 різних видів атомів (так)
  6. Молекули гарячої води відрізняються будовою від молекул холодної (ні)
  7. В молекулі не може бути більше 100 атомів (ні)
  8. Поняття про атом ввів Архімед  (ні)
  9. Складні молекули складаються з атомів різного виду  (так)
  10. Молекули складаються з атомів (так)

 

  1. Мотивація навчальної діяльності( слайди № 2-6)

 

Прийом «віртуальна мандрівка» (звучать звуки соснового лісу, спів пташок)

Учитель: Давайте спробуємо перенестися у сосновий ліс, накрапає теплий літній дощик. Які ваші  відчуття? (Учні висловлюються). А зараз ми знаходимося у липовому гаю під час цвітіння липи. Відчуваєте неповторний запах?

Сьогодні ми з’ясуємо , яким чином поширюються запахи, приємні і неприємні, чому чай стає солодким, а краплина фарби змінює колір води.

 

  1. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

                                                                 (слайд №7)

 

Ми маємо знайти відповіді на такі питання:

--Що таке дифузія?

--Від чого залежить дифузія?

--Яким є характер руху і взаємодії атомів та молекул?

--Як взаємодіють молекули?

 

  1. Вивчення нового матеріалу

 

Учитель:Ми вже знаємо про те , що світ складається з атомів та молекул. Але що вони роблять в речовині , чим «займаються» там. Відповідь на це питання дав дослід, який випадково провів англійський ботанік Броун.

(Див. відео №1 на проекторі слайд №8)

Що показав цей рух?, як він пояснюється? (питання до класу)

 Броунівський рух-це  хаотичний тепловий рух зважених в речовині частинок.( слайд №9,10)

Цей дослід доказував, що молекули знаходяться в безперервному хаотичному русі, швидкість яких залежить від температури.

 

 

Дослід 1

Розпиляю освіжувач повітря. Запитання учням, які сидять близько: «Чи відчуваєте ви запах?». Учням, які сидять далеко: «Чому ви не відчуваєте запаху?»

Висновок (учні записують в зошиті) Взаємне проникнення однієї речовини в міжмолекулярний простір іншої ,в наслідок безперервного хаотичного руху їх молекул , називається явищем дифузії(Див. відео №2 , слайд№11,12)

Дослід 2 (виконують дослідники)

Змочуємо ватку нашатирним спиртом. Хто швидше відчує запах?

А тепер розглянемо дифузію в рідинах

Дослід 3 (Виконують дослідники)

 Дві склянки води: 1-з гарячою, 2- з холодною; 2 пакетики чаю. Обережно опускаємо пакетики чаю в склянки (одночасно). Де швидше забарвиться вода? Чому?

Висновок:(дають теоретики) . Чим вища температура речовини, тим швидше відбувається дифузія, тобто молекули рухаються швидше.

Дослід 4 (виконують дослідники)

 І нарешті класичний дослід з дифузії в рідинах : розчин в воді перманганату калія (марганцівки) (відео №3 , слайд № 13).

І нарешті дифузія в кристалічних тілах:

Дослід 5 (Відео №3, слайд 14, 15.) Розглянемо дифузію між золотом та свинцем на прикладі відполірованих брусків

Учитель: Отже , ми ще раз переконуємося в тому , що…

Швидкість дифузії залежить від:(доповідають автори  висновку)

---агрегатного стану речовини, що пов’язано з відстанню між молекулами та їх швидкістю (дифузія в газах відбувається швидше, ніж у рідинах, а в рідинах-швидше, ніж у твердих тілах);

--- температури речовини, що пов’язано із залежністю швидкості руху молекул від температури (чим швидше рухаються молекули тим вища температура, отже дифузія проходитиме  швидше ).(Слайд № 16)

 

А зараз на слайдах ми розглянемо ще деякі процеси дифузії в природі… (Див.відео№4, слайд № 17)

Крім безперервного хаотичного руху, молекули між собою взаємодіють. Про взаємодію молекул свідчить уже саме існування рідин і твердих тіл….

Робота з підручником. Розглянемо малюнки на сторінці 75. Там показано, що коли тіло намагаються розтягнути, сила притягання намагається повернути молекули в попередній стан, а при стисканні молекули відштовхуються… таким чином (висновок  теоретиків) :

--- молекули взаємодіють між собою: на дуже малих відстанях молекули відштовхуються, а на трохи більших – притягаються (учні переписують висновок з підручника) . Коли відстані між молекулами набагато більші за їхні розміри, вони майже зовсім не взаємодіють.(слайд №18)

Учитель: Тепер зрозуміло чому не можна з’єднати розбиту чашку чи зламану крейду ( теоретики пояснюють, що відстань між уламками набагато більша за розміри молекул, тому сили притягання не існує)

Дослід 6 (показує група дослідників)

Два сухих аркуша неможливо зблизити настільки, щоб вони з’єдналися. Змочимо їх водою. Що ми спостерігаємо? (теоретики пояснюють: вони злипнуться , бо молекули води наблизяться до молекул паперу настільки, що між молекулярне притягання вже втримуватиме аркуші один біля одного).

Дослід 7

Учитель дослідникам: розтягніть будь ласка пружину. Коли відпустимо , вона відновить свою форму, а коли стиснемо – теж відновить. Так молекули і взаємодіють.

 Тепер ми готові підійти до найголовнішого. Нам необхідно сформулювати найголовніші висновки  ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ МОЛЕКУЛЯРНО-КІНЕТИЧНОЇ ТЕОРІЇ  (МКТ), розділу фізики, що вивчає молекулярну будову речовин: ( за допомогою авторів висновку)

  1. Всі речовини складаються з частинок – молекул та атомів;
  2. Частинки перебувають в безперервному  хаотичному русі ;
  3. Між  ними існують сили взаємного притягання та відштовхування.                                                (слайд № 19)
  1. Закріпленнязнань.

Учні класу дають відповіді на запитання:

  1. У якому розсолі – гарячому чи холодному – швидше просоляться огірки?
  2. Чому в лікарні завжди відчувається запах ліків?
  3. Чому в літку рибам у водоймах достатньо повітря, а  взимку  під кригою – ні ?
  4. Чому небажано, щоб волога тканина, пофарбована в темний колір, тривалий час дотикалася до білої тканини?
  5. На якому явищі ґрунтується застосування в терапії мазей, йоду та інших зовнішніх лікувальних сполук
  6. Молекули повітря в кімнаті можуть пролітати 300-500 метрів за одну секунду. Чому ж тоді запах одеколону поширюється в кімнаті не так швидко?

Задача 1

Трирічна Настя підкралась до дзеркала за спиною у мами і вилила собі на голову флакон французьких парфумів. Як мама, сидячи спиною до Насті, здогадалася про те, що сталося?

Задача 2

Що заважає семикласнику Іванку, якого директор спіймав під час куріння, розпастися на окремі молекули й зникнути з поля зору директора?

 

  1. Підсумокуроку.

Учитель доповідає про виконання мети уроку й завдань уроку, виясняє , що найбільше запам’яталося і сподобалося. Виставляє оцінки за урок.

 

  1. Домашнє завдання.       (слайд № 20)

Опрацювати  § 9 , повторити § 8

Виконати лабораторну роботу № 6

 

 

Література

  1. Генденштейн  Л.Е. Фізика. 7клас : Підручник /Харків « Гімназія» 2007.- с.70-77 : іл..
  2. Рибалко  Н.В. Рух і взаємодія атомів і молекул. Дифузія // Фізика в школах України.—2009.- № 19 (143). – с.6.
  3. Міщенко О.О.Рух і взаємодія атомів і молекул. Дифузія // Фізика в школах України.—2011.- № 20 (192). – с.5-7.
  4. Старощук В. Цікаві демонстрації з фізики. Частина I. – Тернополь : навчальна книга – Богдан, 2002. – 104с.
  5. Фізика в запитаннях та відповідях. Інтегрований курс / Уклад. Е. Х. Матохнюк, В.В. Гудзь.- Тернопіль : Мандрівець, 2003.—56.
  6. Фізика  7 клас : Збірник задач. - 2-ге  вид. перероб. – Х. : Ранок ; Веста, 2008. – 64 с. : іл..

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 2. Початкові відомості про будові речовин. Молекули. Атоми
Додано
31 липня 2019
Переглядів
3086
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку