Урок + презентація. "Тема. Материки і океани. Практична робота. Читання карти світу, позначення на контурній карті назв материків і океанів."

Про матеріал
Матеріал містить розробку уроку та презентацію до нього. Природознавство 4 клас. За підручником І.Грущинської.
Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Пролунав дзвінок – починаємо урок. Працюйте наполегливо, швидко, старанно, Щоб жодна хвилинка не втратилась марно.

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Зміни в неживій природі

Номер слайду 4

Зміни в живій природі

Номер слайду 5

Фенологічні спостереження

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

А О И Н Е К 4 1 6 5 3 2 Р А М И Т И К Е 5 2 1 8 3 6 7 4

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Західна півкуля Східна півкуля ФІЗИЧНА КАРТА ПІВКУЛЬ

Номер слайду 17

Океан – це великий водний простір, що займає значну частину землі.

Номер слайду 18

Океани Тихий океан Індійський океан Атлантичний океан Північний Льодовитий океан

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Материк – велика ділянка суші, яка з усіх сторін омивається водою.

Номер слайду 21

Південна Америка Північна Америка Євразія Африка Австралія Антарктида На Землі 6 материків.

Номер слайду 22

Практична робота Нанесіть на контурну карту назви материків.

Номер слайду 23

Гра «Впізнай материк»

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Номер слайду 30

Домашнє завдання С. 70-71 - підручник Підготувати цікавинку про один із океанів.

Номер слайду 31

Номер слайду 32

Номер слайду 33

Перегляд файлу

Урок 28

Тема. Материки і океани.

Практична робота. Читання карти світу, позначення на контурній карті назв материків і океанів. С. 70-71, С.17

Мета: ознайомити із поняттям «материк», «океан», формувати уявлення про материки та океани Землі, виробляти вміння читати карту світу, позначати на контурній карті назви материків та океанів; розвивати мовлення, мислення, творчу активність, пізнавальний інтерес; виховувати зацікавленість до природи навколишнього світу.

Перебіг уроку

  1.                Організаційний момент

Встаньте, діти, посміхніться

І до сонця потягніться,

До сусіда поверніться,

Один одному всміхніться.

Гостей наших привітаймо

І навчання починаймо.

-Пролунав дзвінок – починаємо урок.

Працюйте наполегливо, швидко, старанно,

Щоб жодна хвилинка не втратилась марно.

  1.            Актуалізація опорних знань
  1.               Повідомлення синоптиків
  •                   Яка пора року зараз?
  •                   Що спричинило зміну пір року?
  •                   Які зимові місяці знаєте?
  •                   Який місяць зараз?
  •                   Чому він отримав таку назву?
  •                   Які зміни відбулися у неживій природі з настанням зими?

(Сонце нижче над горизонтом, світить але не гріє. Дні коротшають, а ночі довшають. Іде сніг. Температура повітря знижується.)

- Який день грудня зрівнюється з ніччю?(22.12 - це день зимового сонцестояння.)
- Які зміни відбулися у живій природі?

(Рослини знаходяться у стані спокою.

Комахи заховалися у корі дерев, пеньках, підвалах будинків.

Риби опускаються на дно водойми, закопуються в пісок .

Прилітають зимуючі птахи. Наростає пух.

Звірі – линяють, накопичують жир. Деякі уже сплять.

Люди одягаються тепліше)

  1.               Фенологічні спостереження
  • Я відкрию вам секрет. Сьогодні у нас урок незвичайний, ми будемо мандрувати планетою Земля, тобто станемо туристами.
  • У мандрівку небезпечно вирушати, не ознайомившись з прогнозом погоди.

Слово надається  черговому синоптику класу. Виступ синоптика.

Синоптик про погоду сьогодні

  •                   Яка погода сьогодні?
  1.               Робота у класному куточку спостережень та зошиті.
  • Дотримуйтеся протиепідемічних заходів.
  •                   Молодці, ви гарно провели фенологічні спостереження, продовжуйте й далі спостерігати за висотою сонця.
  •  Сьогодні гарний зимовий день, бажаю усім хорошого настрою на уроці.
  1.               Перевірка д/з
  •                   Про що дізналися на минулому уроці? (Про населення)
  •                   Яка чисельність населення Землі зараз? (7 мільярдів)
  •                   Серед сучасних людей виділяють 4 раси. Пригадайте і назвіть їх.

(європеоїдна, монголоїдна, негроїдна й австралоїдна)

- До якої раси належимо ми з вами? (європеоїдна) що ви дізналися про цю расу?

2. Заслуховування повідомлень учнів про раси

  •                   європеоїдна,
  •                   монголоїдна,
  •                   негроїдна
  •                   австралоїдна

ІІІ. Актуалізація опорних знань (продовження)

-  Туристи уміють спостерігати за природою, її ознаками. Для цього потрібно мати міцні знання.

     - Давайте перед мандрівкою перевіримо і ваші знання.

 Вправа «Мікрофон».

1. Яку форму має наша планета? (Форму кулі)

2. Що може знадобитися туристам у подорожі? ( карта, компас)

 3. За допомогою якого приладу можна орієнтуватися на місцевості? (Компас)

4. Що таке географічна карта?

(Географічна карта – це зменшене й узагальнене зображення земної поверхні або її частин, де об’єкти показані за допомогою умовних знаків у певному масштабі.)

5. Що показує, у скільки разів зменшено або збільшено територію? (Масштаб)

6. Уявна лінія на глобусі чи карті, яка вказує напрям північ - південь і з’єднує Північний і Південний полюси. (Меридіани)

7. Уявна лінія, що вказує напрям захід – схід.(Паралель)

          8. А глобус – це ….( зменшена модель Землі)

          9. Чим легше користуватися глобусом чи картою? Чому?

       -  Я вважаю, що ці знання допоможуть вам у дорозі. До мандрівки ви готові. Чудово.

- А на чому ж будемо подорожувати?

Аудіозапис літака (звук)

-  Скажіть, діти, що ви почули.

  • Отже, на чому ж будемо подорожувати? (Так, на літаку)

(Я з вами згодна, адже літак  пролітає приблизно 950 км на годину. Піднімається над землею на 10 - 11 тисяч метрів.)

  • Але ж без квитка нас не пустять на посадку.
  • Квиток на літак отримаємо тоді, коли виконаєте завдання «Дешифрувальник» і дізнаємось тему нашої подорожі.

Вправа «Дешифрувальник» 

  • Поставте числа у порядку зростання і прочитайте тему.

А

О

И

Н

Е

К

4

1

6

5

3

2

 

 

 

Р

А

М

И

Т

И

К

Е

5

2

1

8

3

6

7

4

 

Зашифровані слова:  Океани,  Материки.

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми будемо подорожувати материками і океанами і ви дізнаєтеся скільки їх на планеті Земля, та навчитеся знаходити їх на карті півкуль.

- Квиток отримали. І туристи 4- В класу вирушають у подорож!

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Робота за підручником (С. 70)
  • Розгорніть підручник на С. 70

— Прочитайте розповідь козака Подорожника на С.70.

— Чому тільки глобус може правильно передати кулястість земної поверхні? (Бо він як і Земля має форму кулі.)

— Чи завжди зручно користуватися глобусом? (Ні. Дрібні розміри. )

— Чим можна скористатися замість глобуса? (картами)

- Отже, що обов’язково знадобиться для вивчення материків й океанів? (карти)

- На паперових картах світу найчастіше зображують дві півкулі: або Східну і Західну (вигляд Землі з обох боків), або Північну і Південну (вигляд Землі з полюсів). Ми будемо користуватися фізичною картою півкуль (Східною і Західною)

- У минулому столітті космонавти побувавши у космосі побачили нашу планету. Вона була дуже красивою, голубою.

- Погляньте на карту. Який колір переважає? Що ним позначають? Так, блакитним та синім кольором позначають водойми.

 Океан – це великий водний простір, що займає значну поверхню земної поверхні.

Отже що таке океан?

- У бортових журналах мореплавців теж є записи про відкриття. За цими записами ми зараз спробуємо здогадатися, які океани зустрілися на їх шляху.

- А зараз пропоную завдання.

1. Робота в парах

- На партах у вас конверти. У них математичний вираз і зашифрована інформація.

- Виконай математичний вираз і дізнайтеся, які ж океани існують на планеті Земля.  

- Виконавши математичний вираз. Відредагуйте текст і дізнайтеся інформацію про океани. Потрібно переставити у тексті слова. Підказка. Кожне слово читайте з кінця. Для зручності можна записувати утворений текст на тому ж аркуші. По закінченню виконання завдання 1 представник з кожної групи презентуватиме відгаданий океан. 2

- Від Південної Америки до Австралії – Тихий океан – найбільший і найглибший. Середня його глибина 4 км, а найглибша западина – 11км. Він займає майже таку територію, як усі океани разом узяті. Омиває 5 материків – усі, крім Африки.

(Тимко – мко + хижий – жий + йод – од

йихиТ наеко – йишьлібйан і йишбилгйан. яндереС огой анибилг 4 км. ніВ єамйаз укат юіротирет, кя ісу инаеко мозар.)

- Від Африки до Південної Америки – Атлантичний океан – другий за розміром серед океанів. Найсолоніший. Омиває 5 материків – усі, крім Австралії.

(Атлет – ет + антоніми – оніми + ич + ний

йинчитналтА наеко – йигурд аз морімзор дерес вінаеко. йишінолосйаН.)

- Від Євразії до Африки – Індійський океан – третій за розміром серед океанів. Найтепліший на Землі. Температура на поверхні води сягає + 35С. Омиває 4 материки - Африку, Євразію, Австралію, Антарктиду.

(Інна – на + дійство – тво + ь + кий

йикьсйіднІ наеко – йітерт аз морімзор дерес вінаеко. йишілпетйаН.)

- І океан-крихітка. Північний Льодовитий – найменший, наймілкіший, найхолодніший. Він знаходиться на Північному полюсі планети, майже весь час вкритий кригою. Омиває 2 материки – Євразію і Північну Америку.

(Півень – ень + ніч + нова – ова + ий

Льон – н + довгий – гий + и + тий

йинчінвіП йитиводоьЛ наеко – йишнемйан, йишіндолохйан. йитиркВ юогирк.)

Перевірка. Діти говорять океан. Вчитель показує на карті.

- Розгорніть атлас на С. 10 - 11

-Давайте знайдемо на карті океани і прочитаємо, як вони називаються.

- Летимо до найбільшого і найглибшого океану. (Тихий)

- Знайдіть його.

- Продовжуємо наш політ.

- Другий за розміром. Найсолоніший. (Атлантичний).

- Третій за розміром. Найтепліший. (Індійський).

- Найменший, найхолодніший. (Північний Льодовитий).

- Перегорніть на наступну сторінку, вкладку, і підпишіть назви океанів у контурній карті. Запис робимо ручкою, друкованими літерами. Посередині. 1 хв.

- Чудово. - Разом усі океани утворюють Світовий океан.

Отже,

— Скільки океанів на планеті Земля? (4)

  • Назвіть океани від найбільшого до найменшого.

3. Фізкультхвилинка

1. Робота за підручником (С. 70- 71)

- Продовжуємо подорож сушею.

- Прочитайте розповідь козака Подорожника на С.70. Останній абзац.

- З чого складається суша? (з материків, континентів)  

- Скільки материків на Землі? (6)

Материк — це велика ділянка суші, яка з усіх сторін омивається водою.

- Як по-іншому називають материки? (континенти).

- Назвіть материки.

— Прочитайте розповідь розумниці Дзвіночки.

— Чим відрізняється кожний материк? (Розмірами, природними умовами, формами земної поверхні.)

- Весь суходіл поверхні Землі поділяють не тільки на материки, а й на частини світу. Їх часто плутають. Можливо, тому, що материків шість і частин світу, шість. Але це зовсім різні поняття. Материки – географічне, а частини світу – історичне, пов’язане із заселенням землі людьми.

— Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних природничих знань».

  • Отже, скільки океанів на планеті Земля? (4) Назвіть їх.
  • Материків на планеті Земля? (6). Назвіть їх.
  •  На Землі є невеликі, порівняно з материками, ділянки суші, з усіх сторін оточені водою. Це – острови. Найбільший на Землі за розміром острів – Гренландія.

3.1. Постановка проблемного завдання.

- З нами у дорозі шість  туристів. Кожен з них  має повідомлення про материк, на якому побував і записав все, що там побачив. Запрошуємо їх до слова. А ви  уважно слухайте інформацію і запам’ятовуйте якомога більше цікавих фактів, бо мандрівники будуть ставити Вам запитання.

(Дослідник показує на Фізичній карті півкуль материк і знайомить клас із цікавим повідомленням. Прикріпляє «квиток» на карту – цифрою до класу)

1-й дослідник

Євразія – материк, на якому ми живемо. Найбільший на Землі. Він займає 3 частину всієї суші. Це єдиний материк, що омивається чотирма океанами і об’єднує дві частини світу – Європу та Азію. На території материка є три теплові пояси (арктичний, помірний, тропічний). Тому рослинний і тваринний світ Євразії багатий і різноманітний.  Материк настільки великий – щоб пролетіти із заходу на схід потрібен цілий день.

2-й дослідник

Африка – другий за розміром материк на Землі.  Із  латинської означає «Той, що не знає холоду». Африка – найспекотніший материк, тому що майже весь лежить у жаркому поясі. На ньому знаходиться найбільша  на Землі пустеля Сахара. Протікає найдовша на планеті річка – Ніл. Жива природа вражає багатством і достатком. Мешкає найвища тварина — жираф, прудконогі гепарди, антилопи і страуси, величезні бегемоти і горили. Восени сюди прилітають птахи з країв, де взимку холодно. З України туди відлітають лелеки, журавлі, ластівки. Даний материк омивають Атлантичний та Індійський океани.

3-й дослідник

Північна Америка – третій за величиною материк на Землі. Природа материка дуже різноманітна. Тут найродючіші у світі грунти. Багато лісів та озер. На півдні знаходяться пустелі та густі тропічні ліси. На рівнинах вирощують пшеницю, кукурудзу, випасають величезні стада худоби. Рослиною, яка зустрічається тільки  тут, є дерево-гігант секвойя, а твариною – бізон.  По материку протікає  одна з найбільших річок світу  Міссісіпі .

4-й дослідник

Південна Америка – найдощовий (найвологіший) материк на Землі. Четвертий за величиною материк. На заході височіють  гори Анди. Їх ще  називають Мідні гори, бо з них видобувають мідь, тут часто трапляються виверження вулканів. Це найзагадковіший материк на сучасній карті світу. Тут знаходяться найвищі на Землі вулкан та водоспад, найсухіша пустеля і найповноводніша річка Амазонка. У річках водяться крокодили, найбільші змії світу – анаконди. Цей материк є батьківщиною картоплі, помідорів, кукурудзи, арахісу, бавовни й ананасу.

5-й дослідник

Австралія – найменший і найвіддаленіший від інших населених материків куточок Землі. Це материк де все «навпаки»: у липні тут зима, у січні – літо. Австралія – найпосушливіший материк, пустелі займають близько його половини. Омивається

водами Тихого та Індійського океанів. Дерева тут скидають не листя, а кору. Тут багато таких рослин і тварин, які не зустрічаються більше ніде на Землі, наприклад, диво-дерево евкаліпт та дивні тварини – коала, качкодзьоб, єхидна, мурахоїд. Але найзнаменитіша тварина цього материка - кенгуру.

6-й дослідник

Антарктида.  Це найхолодніший і найвищий материк на планеті. Як її тільки не називають: «королева холоду», безлюдний континент», «край землі»… Це велетенська льодова пустеля, вкрита крижаним 2-о метровим шаром. Тут можна побачити тільки  один схід Сонця і один захід Сонця на рік. Тут зареєстровані найнижчі температури на Землі. Зимою до -90 С, влітку, морози менші, всього до -20С. Часто дмуть ураганні вітри. На високих скелях улітку з’являються мохи, лишайники, водорості. Тиша материка іноді уривається криками птахів — альбатросів, чайок і пінгвінів. Тут немає комах.  Серед морських тварин живуть: тюлені, пінгвіни, морські котики. Справжніми господарями континенту є науковці. Люди не можуть жити тут постійно. Там розміщені  наукові станції і ведуться дослідження цього материка.

 

- Спасибі нашим туристам за цікаві змістовні доповіді.

Уявно побувавши на всіх шести материках ми ще раз переконалися, що наша планета красива, багата, з різноманітною природою. Проте, вона потребує нашої постійної турботи.

VI. Фізкультхвилинка

VII. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота з контурними картами. Практична робота.

 ( - Підпишіть на контурній карті півкуль назви материків)

 

C:\Users\Admin\Desktop\image020.jpg

  1. Гра «Впізнай материк».
  • Нам уже час повертатися додому. Щоб повернутися знову потрібні нам квитки на літак.

(За номером квитка – пригадай назву материка)

       № 1. Найбільший материк, що складається із двох частин: Європи і Азії. Знаходиться у Східній півкулі. Його береги омивають всі 4 океани. (Євразія)

Покажіть найбільший материк.

       № 2. Материк, знаходиться в Східній півкулі. Майже навпіл перетинається екватором. Найспекотніший, другий за розміром. Його береги омивають води Індійського та Атлантичного океанів. (Африка)

  — Покажіть найспекотніший материк? (Африка)

№ 3. Третій за розміром материк, знаходиться у Західній півкулі. Його береги омивають води Тихого, Атлантичного і Північного Льодовитого океанів. (Північна Америка)

  • Покажи цей материк.

       № 4. Материк знаходиться у Західній півкулі. Найвологіший материк на Землі. Четвертий за величиною. Його береги омивають води Тихого і Атлантичного океанів. (Південна Америка)

  • Покажи його на карті.

       № 5. Найменший  та найпосушливіший материк, що знаходиться в Східній півкулі. Його береги омивають води Індійського і Тихого океанів. Найзнаменитіша тварина цього материка - кенгуру (Австралія)

- Покажи на карті найменший материк. (Австралія)

       № 6. Найвищий та найхолодніший материк на Землі.  Люди там постійно не проживають. Там розміщені  наукові станції і ведуться дослідження цього материка. (Антарктида)

Покажіть найхолодніший материк (Антарктиду)

№ 7  Найбільший океан. (Тихий)

 № 8 Найменший океан. (Північний Льодовитий)

 № 9 Найсолоніший океан. (Атлантичний)

 № 10 Найтепліший океан. (Індійський)

3. Бесіда.

- Скільки материків на нашій планеті? Назвіть їх.

- На якому материку живемо ми? (Євразія). Він є найбільший.

- У якій півкулі він знаходиться? (у Східній півкулі)

3. Додаткове завдання. «Хто кмітливий»

- На який із материків нам потрібно взяти такі речі?

Парасолька – Південна Америка (найвологіший материк)

Валянки – Антарктида (найхолодніший материк)

Літак – Євразія (найбільший материк)

Вода – Австралія (найсухіший материк)

Панама – Африка (найжаркіший материк)

VIІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

- Ось і закінчилася наша сьогоднішня подорож материками і океанами Землі. Ви дізналися чимало нового і цікавого. Плідно попрацювали.

  1.               Бесіда

Скажіть.

— Що допомогло нам зробити кругосвітню подорож? (Карта півкуль)

— Скільки існує материків на нашій планеті?

—Скільки є океанів на Землі? Назвіть їх.

- За допомогою шести капелюхів підведемо підсумок уроку.

2. Вправа «Шість капелюхів»

Учні за допомогою питань про капелюхи формулюють засвоєні на уроці знання.

Білий – називати факти, інформацію яку запам’ятав  на уроці. (Що нового дізналися?)

Червоний – сказати про почуття,  враження  які виникли на уроці. (Що найбільше вразило?)

Жовтий – назвати  тільки «плюси» те, що сподобалось з теми уроку. (Що  найбільше сподобалося робити на уроці?)

Чорний – тільки «мінуси», те, що не сподобалось. (Що не вдалося сьогодні? Що було важко виконувати?)

Зелений – де  можна використати  отриману інформацію. (Де можна використати отриману інформацію?)

Синій – зробити  висновок та узагальнення. (Отже, сьогодні на уроці ми ознайомилися з материками та океанами Землі. Материків 6 (Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Антарктида, Австралія). Океанів 4: (Тихий океан, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий). Вчилися їх знаходити на карті півкуль та працювали у контурних картах.

ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Опрацювати статтю «Материки та океани Землі». С.70 – 71. Відповідати на запитання.
  2. Підготувати цікавинку про один із океанів.

 

Майбутнє нашої планети залежатиме від вас, тому що ви можете стати дослідниками, моряками, авіаторами, інженерами, вченими, що перемагають усі труднощі і стихії. Отож, і я вам бажаю бути наполегливими у досягненні своєї мети, наполегливості у здобутті знань.

 

1

 

zip
Додано
29 січня 2021
Переглядів
5919
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку