Клас: 5
Тема:Пригодницька повість про мандрівку історичними місцями сучасної України. Екзотика старовинних українських замків. Проблематика твору,символіка козацької шаблі. Значення історичного минулого для сучасної людини.
Мета(формування компетентностей):
Предметні: продовжити знайомити п’ятикласників з творчістю сучасної української письменниці Зірки Мензатюк.
Ключові: опрацювати зміст повісті»Таємниця козацької шаблі»
Комунікативні: вдосконалити навички роботи з текстом, розвивати увагу, пам’ять, зв’язне мовлення; уміння дискутувати про значення історичної пам’яті для сучасної людини
Творчі: розвивати навички критичного мислення
Загальнокультурні: виховувати патріотичні почуття, повагу до героїчного минулого нашого народу, козаків як уособлення незалежності; сприяти формуванню громадянської позиції.
Обладнання:підручник, відеоматеріал, буктрейлер, тематичний одяг та атрибути
Тип: урок-подорож
Міжпредметні зв’язки: українська література – світова література-історія України-географія-народознавство
Хід уроку
1.Організаційний момент
Добрий день, дорогі діти. Сідайте, налаштуйте зручно своє робоче місце і будемо починати урок.
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб добре впоратися із завданнями на уроці, будемо дуже старанними.
А девізом уроку стануть такі слова:
Не просто слухати, а чути
Не просто дивитися, а бачити
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати!
2. Мотивація навчальної діяльності
Епіграф ( слайд 1)
В дитинстві відкриваєш материк, який назветься потім-Батьківщина
Л.Костенко
- Нагадайте,будь ласка, який твір ми почали вивчати на минулому уроці?
- Діти, як ви вважаєте, як слова Ліни Костенко пов’язані з твором, над яким ми почали працювати?
( Бо у повісті Зірки Мензатюк герої відкривають для себе Україну, подорожуючи нею)
Запишімо в зошитах число, класна робота і тему уроку(слайд 2)
3. Актуалізація знань:
-Пропоную вашій увазі бук трейлер до твору Зірки Мензатюк, аби згадати маршрут пошуку шаблі та помилуватися неймовірною красою українських замків і фортець!
( Буктрейлер з ресурсів YouTube)
А тепер перевіримо,наскільки добре ви знаєте текст повісті, яку дочитали вдома
(Інтерактивне тестування Кахут.)
4. Теорія літератури:
Отже,текст твору ми повторили, а з теми нашого уроку зрозуміло, що наша повість пригодницька.
Спробуймо це довести.Зачитаймо визначення на слайді
( слайд 3).
(Учень зачитує визначення).
( Бо родина Руснаків у повісті постійно потрапляє у незвичайні пригоди)
5. Формування знань,умінь та навичок
Крім того, що це пригодницький твір, це твір про подорож. Літературознавці навіть розрізняють такий жанр як подорожня пригодницька література. Так звана adventure literature
До цього жанру відносяться всесвітньо відомі твори «Пригоди Дон Кіхота», «Володар перснів», «Мандри Гулівера» та багато інших.
Сьогоднішній урок доводить, наскільки тісно переплітаються навчальні предмети: українська та світова література, географія,історія і навіть народознавство.
Пропоную вам теж вирушити у цікаву подорож,тільки – віртуальну!
Але спочатку нам треба добре розім’ятися!І в цьому нам допоможуть наші дівчата з класу та завзяті козачата, що завітали до нас!
( запросити козаків)
Діти, повторюйте рухи за дівчатками!
Фізхвилинка ( Виконання пісні і танцю)
Чи цікаво вам дізнатися про символіку козацької шаблі у творі?
Шабля – це різновид зброї . У козаків шаблі були легкі та довгі, ручки оздоблювали прикрасами.
Отримати шаблю справжній січовик міг тільки двома способами – у спадок від батька чи здобути в бою. Козаки постійно вдосконалювали свою техніку володіння цією зброєю.
Козацька шабля у творі – це свята реліквія з 1651 року, що була випадково знайдена і є національною цінністю.
Шабля козака – це символ відваги, сміливості та нескореності українського народу. Це зброя лицарів, яка має велике значення для історії України як справжній символ козацтва.
Прошу до карти Першого Штурмана.
-Вкажи нам,будь ласка, звідки почалася подорож родини Руснаків та якою була перша зупинка родини?
( Дубно. Гід 1 дає довідку. Слайд 6.)
Шановні туристи! Ви прибули до стародавнього замку в Дубно Рівненської області. Тут мешкала довгий час родина князя Острозького. Замок був зруйнований, але зараз знаходиться у гарному стані, на його території працює музей.
В Дубні Наталка вдруге зустріла Антипка, який розповів,що знайшов власника шаблі та підмовив дівчинку схитрувати та обманути батьків.
Шановні туристи, а тепер гра »Лови помилку». Я називаю ствердження, і якщо воно вірне, то ви хлопаєте, а якщо ні – сидите тихенько.
Молодці! Вже час вирушати далі ( Штурман малює маршрут.Слайд 7)
Екскурсовод
Друга зупинка – Тараканівський форт, знаходиться біля села Тараканів. Під час Першої світової війни там була розташована двоповерхова казарма для військових.
Потрапити туди можна було через підземні ходи. Туристу легко заблукати в лабіринтах форту, тому треба бути дуже обережними! Кажуть, що там навіть привиди є!
Третя зупинка – Козацькі Могили у Берестечку ( Слайд 8.Штурман малює.)
Екскурсовод
Саме у Берестечку у 1651 році відбулася битва козаків на чолі з Богданом Хмельницьким проти поляків. Зараз на полі битви створено музей-заповідник «Козацькі Могили», куди люди зі всієї України приїжджають віддати шану козацькій славі.
Тут Наталка познайомилася з двома хлопцями зі Львова – Северином та Василем, які теж шукали шаблю. На полі дівчинка побачила видіння в тумані – битву козаків і самого Хмельницького, наче наяву.
Саме у цьому місті Наталочка розуміє важливу істину:
— Хіба війна або й будь-яке змагання бувають без поразок? — Треба вміти тримати удар. Може, це найважливіше…
Діти, пропоную проаналізувати образ козака, створивши асоціативну карту
( флипчарт). Козак: який?....
Четверта зупинка – це замок у Підгірцях. ( Штурман малює)
Екскурсовод:
Замок розташований у Львівській області і вважається одним з кращих в Європі. Тут проходили зйомки декількох художніх фільмів. Зараз замок на реставрації.
У повісті Наталка потрапила на бал нечистої сили в цьому замку, де побачила старого знайомого, чортенятка Антипка, і ледве втекла звідти.
П’ята зупинка – Олеський замок
Екскурсовод:
Олеський замок знаходиться у Львівській області і є одним з найдавніших замків України. На його долю припали пожежі та війни, але замок вистояв. Зараз це музей-заповідник з чудовим садом навкруги.
У цьому замку на родину Руснаків чекали нові пригоди.Закінчіть,будь ласка, речення:
Шоста зупинка – Кам’янець-Подільський (Слайд 11)
(Штурман малює. )
Екскурсовод:
Замок у Кам’янці-Подільському входить до 7 чудес України!В цьому замку знімали фільм «Тарас Бульба». Щороку тут проводиться фестиваль великих повітряних куль.
Сьома зупинка – Хотин
Довідка
Ми прибули до неймовірної фортеці Хотин на березі ріки Дністр.
Назва фортеці походить від слова «хотіти». Саме Хотинська фортеця була відгадкою на загадку Антипа.
«Не горіх, а тверде. Не панни, а в узорах жупани. Стрілець їх сватав, та голову склав».
-Разом розгадаймо цю загадку.
-Знайдемо опис фортеці на с.180
-Скажіть, чи виховує повість почуття любові та поваги до рідної землі?
- Чи захотілося вам насправді побувати в цих замках та фортецях? Погодьтесь, наша країна прекрасна, ми маємо берегти наші історичні пам’ятки та духовну спадщину народу.
Закріплення матеріалу
- На цьому наші мандри завершуються.Маємо підбити пісумки нашої подорожі та закріпити знання завдяки табличці відповідності( дітям роздаються таблички, де треба встановити правильну відповідність)
( Здають таблички,дивимось, як має бути на проекторі)
Місце |
Подія |
Дубно |
Руснаки оглянули всі вежі й палаци міста |
Тараканівський форт |
Наталка потрапила у колодязь |
Берестечко |
Наталочці привиділася козацька битва на чолі з гетьманом Хмельницьким |
Замок у Підгірцях |
Потрапила на бал нечистої сили |
Олеський замок |
Батьтків Наталки затримали за викрадення картини |
Кам’янець-Подільський |
Дорогою до цього міста Руснаки злетіли з дороги |
Хотин |
Козацьку шаблю втрятовано |
-Чи досягли ми поставленої на початку уроку мети?
- Визначили жанр повісті? Познайомилися з історичними пам’ятками?
-Відчули гордість за свою прекрасну Батьківщину?
- Чого навчає нас твір?
Рефлексія
( На фліпчарті дітям пропонується розмістити папірці : вгорі над червоною лінією блакитні, якщо учні оцінюють рівень своєї підготовки та роботи на уроці на високому рівні; якщо середній рівень- діти розміщують жовті папірці під червоною лінією)
Домашнє завдання
Зробити ілюстрації та маршрути до твору
Дубно
Шановні туристи! Ви прибули до стародавнього замку в Дубно Рівненської області. Тут мешкала довгий час родина князя Острозького. Замок був зруйнований, але зараз знаходиться у гарному стані, на його території працює музей.
В Дубні Наталка вдруге зустріла Антипка, який розповів,що знайшов власника шаблі та підмовив дівчинку схитрувати та обманути батьків.
Тараканівський форт
Друга зупинка – Тараканівський форт, знаходиться біля села Тараканів. Під час Першої світової війни там була розташована двоповерхова казарма для військових.
Потрапити туди можна було через підземні ходи. Туристу легко заблукати в лабіринтах форту, тому треба бути дуже обережними! Кажуть, що там навіть привиди є!
Берестечко
Саме у Берестечку у 1651 році відбулася битва козаків на чолі з Богданом Хмельницьким проти поляків. Зараз на полі битви створено музей-заповідник «Козацькі Могили», куди люди зі всієї України приїжджають віддати шану козацькій славі.
Тут Наталка познайомилася з двома хлопцями зі Львова – Северином та Василем, які теж шукали шаблю. На полі дівчинка побачила видіння в тумані – битву козаків і самого Хмельницького, наче наяву.
Саме у цьому місті Наталочка розуміє важливу істину:
— Хіба війна або й будь-яке змагання бувають без поразок? — Треба вміти тримати удар. Може, це найважливіше…
Підгірці
Замок розташований у Львівській області і вважається одним з кращих в Європі. Тут проходили зйомки декількох художніх фільмів. Зараз замок на реставрації.
У повісті Наталка потрапила на бал нечистої сили в цьому замку, де побачила старого знайомого, чортенятка Антипка, і ледве втекла звідти.
Олеський замок
Олеський замок знаходиться у Львівській області і є одним з найдавніших замків України. На його долю припали пожежі та війни, але замок вистояв. Зараз це музей-заповідник з чудовим садом навкруги.
Кам’янець-Подільський
Замок у Кам’янці-Подільському входить до 7 чудес України!В цьому замку знімали фільм «Тарас Бульба». Щороку тут проводиться фестиваль великих повітряних куль.
Хотин
Ми прибули до неймовірної фортеці Хотин на березі ріки Дністр.
Назва фортеці походить від слова «хотіти». Саме Хотинська фортеця була відгадкою на загадку Антипа.
«Не горіх, а тверде. Не панни, а в узорах жупани. Стрілець їх сватав, та голову склав».
Клас: 5
Тема:Пригодницька повість про мандрівку історичними місцями сучасної України. Екзотика старовинних українських замків. Проблематика твору,символіка козацької шаблі. Значення історичного минулого для сучасної людини.
Мета(формування компетентностей):
Предметні: продовжити знайомити п’ятикласників з творчістю сучасної української письменниці Зірки Мензатюк.
Ключові: опрацювати зміст повісті»Таємниця козацької шаблі»
Комунікативні: вдосконалити навички роботи з текстом, розвивати увагу, пам’ять, зв’язне мовлення; уміння дискутувати про значення історичної пам’яті для сучасної людини
Творчі: розвивати навички критичного мислення
Загальнокультурні: виховувати патріотичні почуття, повагу до героїчного минулого нашого народу, козаків як уособлення незалежності; сприяти формуванню громадянської позиції.
Обладнання:підручник, відеоматеріал, буктрейлер, тематичний одяг та атрибути
Тип: урок-подорож
Міжпредметні зв’язки: українська література – світова література-історія України-географія-народознавство
Хід уроку
1.Організаційний момент
Добрий день, дорогі діти. Сідайте, налаштуйте зручно своє робоче місце і будемо починати урок.
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб добре впоратися із завданнями на уроці, будемо дуже старанними.
А девізом уроку стануть такі слова:
Не просто слухати, а чути
Не просто дивитися, а бачити
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати!
2. Мотивація навчальної діяльності
Епіграф ( слайд 1)
В дитинстві відкриваєш материк, який назветься потім-Батьківщина
Л.Костенко
- Нагадайте,будь ласка, який твір ми почали вивчати на минулому уроці?
- Діти, як ви вважаєте, як слова Ліни Костенко пов’язані з твором, над яким ми почали працювати?
( Бо у повісті Зірки Мензатюк герої відкривають для себе Україну, подорожуючи нею)
Запишімо в зошитах число, класна робота і тему уроку(слайд 2)
3. Актуалізація знань:
-Пропоную вашій увазі бук трейлер до твору Зірки Мензатюк, аби згадати маршрут пошуку шаблі та помилуватися неймовірною красою українських замків і фортець!
( Буктрейлер з ресурсів YouTube)
А тепер перевіримо,наскільки добре ви знаєте текст повісті, яку дочитали вдома
(Інтерактивне тестування Кахут.)
4. Теорія літератури:
Отже,текст твору ми повторили, а з теми нашого уроку зрозуміло, що наша повість пригодницька.
Спробуймо це довести.Зачитаймо визначення на слайді
( слайд 3).
(Учень зачитує визначення).
( Бо родина Руснаків у повісті постійно потрапляє у незвичайні пригоди)
5. Формування знань,умінь та навичок
Крім того, що це пригодницький твір, це твір про подорож. Літературознавці навіть розрізняють такий жанр як подорожня пригодницька література. Так звана adventure literature
До цього жанру відносяться всесвітньо відомі твори «Пригоди Дон Кіхота», «Володар перснів», «Мандри Гулівера» та багато інших.
Сьогоднішній урок доводить, наскільки тісно переплітаються навчальні предмети: українська та світова література, географія,історія і навіть народознавство.
Пропоную вам теж вирушити у цікаву подорож,тільки – віртуальну!
Але спочатку нам треба добре розім’ятися!І в цьому нам допоможуть наші дівчата з класу та завзяті козачата, що завітали до нас!
( запросити козаків)
Діти, повторюйте рухи за дівчатками!
Фізхвилинка ( Виконання пісні і танцю)
Чи цікаво вам дізнатися про символіку козацької шаблі у творі?
Шабля – це різновид зброї . У козаків шаблі були легкі та довгі, ручки оздоблювали прикрасами.
Отримати шаблю справжній січовик міг тільки двома способами – у спадок від батька чи здобути в бою. Козаки постійно вдосконалювали свою техніку володіння цією зброєю.
Козацька шабля у творі – це свята реліквія з 1651 року, що була випадково знайдена і є національною цінністю.
Шабля козака – це символ відваги, сміливості та нескореності українського народу. Це зброя лицарів, яка має велике значення для історії України як справжній символ козацтва.
Прошу до карти Першого Штурмана.
-Вкажи нам,будь ласка, звідки почалася подорож родини Руснаків та якою була перша зупинка родини?
( Дубно. Гід 1 дає довідку. Слайд 6.)
Шановні туристи! Ви прибули до стародавнього замку в Дубно Рівненської області. Тут мешкала довгий час родина князя Острозького. Замок був зруйнований, але зараз знаходиться у гарному стані, на його території працює музей.
В Дубні Наталка вдруге зустріла Антипка, який розповів,що знайшов власника шаблі та підмовив дівчинку схитрувати та обманути батьків.
Шановні туристи, а тепер гра »Лови помилку». Я називаю ствердження, і якщо воно вірне, то ви хлопаєте, а якщо ні – сидите тихенько.
Молодці! Вже час вирушати далі ( Штурман малює маршрут.Слайд 7)
Екскурсовод
Друга зупинка – Тараканівський форт, знаходиться біля села Тараканів. Під час Першої світової війни там була розташована двоповерхова казарма для військових.
Потрапити туди можна було через підземні ходи. Туристу легко заблукати в лабіринтах форту, тому треба бути дуже обережними! Кажуть, що там навіть привиди є!
Третя зупинка – Козацькі Могили у Берестечку ( Слайд 8.Штурман малює.)
Екскурсовод
Саме у Берестечку у 1651 році відбулася битва козаків на чолі з Богданом Хмельницьким проти поляків. Зараз на полі битви створено музей-заповідник «Козацькі Могили», куди люди зі всієї України приїжджають віддати шану козацькій славі.
Тут Наталка познайомилася з двома хлопцями зі Львова – Северином та Василем, які теж шукали шаблю. На полі дівчинка побачила видіння в тумані – битву козаків і самого Хмельницького, наче наяву.
Саме у цьому місті Наталочка розуміє важливу істину:
— Хіба війна або й будь-яке змагання бувають без поразок? — Треба вміти тримати удар. Може, це найважливіше…
Діти, пропоную проаналізувати образ козака, створивши асоціативну карту
( флипчарт). Козак: який?....
Четверта зупинка – це замок у Підгірцях. ( Штурман малює)
Екскурсовод:
Замок розташований у Львівській області і вважається одним з кращих в Європі. Тут проходили зйомки декількох художніх фільмів. Зараз замок на реставрації.
У повісті Наталка потрапила на бал нечистої сили в цьому замку, де побачила старого знайомого, чортенятка Антипка, і ледве втекла звідти.
П’ята зупинка – Олеський замок
Екскурсовод:
Олеський замок знаходиться у Львівській області і є одним з найдавніших замків України. На його долю припали пожежі та війни, але замок вистояв. Зараз це музей-заповідник з чудовим садом навкруги.
У цьому замку на родину Руснаків чекали нові пригоди.Закінчіть,будь ласка, речення:
Шоста зупинка – Кам’янець-Подільський (Слайд 11)
(Штурман малює. )
Екскурсовод:
Замок у Кам’янці-Подільському входить до 7 чудес України!В цьому замку знімали фільм «Тарас Бульба». Щороку тут проводиться фестиваль великих повітряних куль.
Сьома зупинка – Хотин
Довідка
Ми прибули до неймовірної фортеці Хотин на березі ріки Дністр.
Назва фортеці походить від слова «хотіти». Саме Хотинська фортеця була відгадкою на загадку Антипа.
«Не горіх, а тверде. Не панни, а в узорах жупани. Стрілець їх сватав, та голову склав».
-Разом розгадаймо цю загадку.
-Знайдемо опис фортеці на с.180
-Скажіть, чи виховує повість почуття любові та поваги до рідної землі?
- Чи захотілося вам насправді побувати в цих замках та фортецях? Погодьтесь, наша країна прекрасна, ми маємо берегти наші історичні пам’ятки та духовну спадщину народу.
Закріплення матеріалу
- На цьому наші мандри завершуються.Маємо підбити пісумки нашої подорожі та закріпити знання завдяки табличці відповідності( дітям роздаються таблички, де треба встановити правильну відповідність)
( Здають таблички,дивимось, як має бути на проекторі)
Місце |
Подія |
Дубно |
Руснаки оглянули всі вежі й палаци міста |
Тараканівський форт |
Наталка потрапила у колодязь |
Берестечко |
Наталочці привиділася козацька битва на чолі з гетьманом Хмельницьким |
Замок у Підгірцях |
Потрапила на бал нечистої сили |
Олеський замок |
Батьтків Наталки затримали за викрадення картини |
Кам’янець-Подільський |
Дорогою до цього міста Руснаки злетіли з дороги |
Хотин |
Козацьку шаблю втрятовано |
-Чи досягли ми поставленої на початку уроку мети?
- Визначили жанр повісті? Познайомилися з історичними пам’ятками?
-Відчули гордість за свою прекрасну Батьківщину?
- Чого навчає нас твір?
Рефлексія
( На фліпчарті дітям пропонується розмістити папірці : вгорі над червоною лінією блакитні, якщо учні оцінюють рівень своєї підготовки та роботи на уроці на високому рівні; якщо середній рівень- діти розміщують жовті папірці під червоною лінією)
Домашнє завдання
Зробити ілюстрації та маршрути до твору
Дубно
Шановні туристи! Ви прибули до стародавнього замку в Дубно Рівненської області. Тут мешкала довгий час родина князя Острозького. Замок був зруйнований, але зараз знаходиться у гарному стані, на його території працює музей.
В Дубні Наталка вдруге зустріла Антипка, який розповів,що знайшов власника шаблі та підмовив дівчинку схитрувати та обманути батьків.
Тараканівський форт
Друга зупинка – Тараканівський форт, знаходиться біля села Тараканів. Під час Першої світової війни там була розташована двоповерхова казарма для військових.
Потрапити туди можна було через підземні ходи. Туристу легко заблукати в лабіринтах форту, тому треба бути дуже обережними! Кажуть, що там навіть привиди є!
Берестечко
Саме у Берестечку у 1651 році відбулася битва козаків на чолі з Богданом Хмельницьким проти поляків. Зараз на полі битви створено музей-заповідник «Козацькі Могили», куди люди зі всієї України приїжджають віддати шану козацькій славі.
Тут Наталка познайомилася з двома хлопцями зі Львова – Северином та Василем, які теж шукали шаблю. На полі дівчинка побачила видіння в тумані – битву козаків і самого Хмельницького, наче наяву.
Саме у цьому місті Наталочка розуміє важливу істину:
— Хіба війна або й будь-яке змагання бувають без поразок? — Треба вміти тримати удар. Може, це найважливіше…
Підгірці
Замок розташований у Львівській області і вважається одним з кращих в Європі. Тут проходили зйомки декількох художніх фільмів. Зараз замок на реставрації.
У повісті Наталка потрапила на бал нечистої сили в цьому замку, де побачила старого знайомого, чортенятка Антипка, і ледве втекла звідти.
Олеський замок
Олеський замок знаходиться у Львівській області і є одним з найдавніших замків України. На його долю припали пожежі та війни, але замок вистояв. Зараз це музей-заповідник з чудовим садом навкруги.
Кам’янець-Подільський
Замок у Кам’янці-Подільському входить до 7 чудес України!В цьому замку знімали фільм «Тарас Бульба». Щороку тут проводиться фестиваль великих повітряних куль.
Хотин
Ми прибули до неймовірної фортеці Хотин на березі ріки Дністр.
Назва фортеці походить від слова «хотіти». Саме Хотинська фортеця була відгадкою на загадку Антипа.
«Не горіх, а тверде. Не панни, а в узорах жупани. Стрілець їх сватав, та голову склав».