Урок «Причини порушення прохідності дихальних шляхів»

Про матеріал
Конспект уроку «Причини порушення прохідності дихальних шляхів» спрямований на ознайомлення учнів з причинами порушення прохідності дихальних шляхів та їх наслідків, на розвиток навички дій в екстрених ситуаціях, виховування санітарно-гігієнічних навичок та бережливого ставлення до власного здоров'я, вироблення активної громадянської позиції
Перегляд файлу

Тема

ПРИЧИНИ ПОРУШЕННЯ ПРОХІДНОСТІ ДИХАЛЬНИХ ШЛЯХІВ.

Мета:

Формування компетентностей: предметна компетентність:

Ознайомити з причинами порушення прохідності ДШ та їх наслідками; розвивати навички дій в екстрених ситуаціях;  виховувати санітарно-гігієнічні навики та бережливе ставлення до власного здоров'я, активну громадянську позицію, співчуття.

 

ключова компетентність:

Спілкування державною мовою доречно поєднувати вербальні та невербальні засоби спілкування відповідно до мети, ситуації мовлення, тобто сформованість комунікативних навичок на заняттях із предмету «Захист Вітчизни»; брати участь у полілогах і діалогах, вести монолог з проблемних тем предмету;

Інформаційно-числова компетентність – самостійно знаходити, аналізувати та добирати необхідну інформацію, обробляти її, зберігати та передавати її за допомогою технічних засобів та інформаційних технологій; ефективно комунікувати за допомогою онлайн комунікації в різноманітних формах (електронна пошта, чати, блоги, соціальні мережі тощо); працювати з комплексними навчальними пакетами (електронними підручниками);  здійснювати інформаційну діяльність по збору, обробці, передачі, збереженню інформації; працювати з комплексними навчальними пакетами (електронними підручниками).

 

Уміння вчитися впродовж життя  визначати мету навчальної діяльності, відбирати та застосовувати потрібні знання і способи діяльності для досягнення мети; організовувати та планувати свою навчальну діяльність; моделювати власний освітній напрямок, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності; доводити правильність власного судження або визнавати помилковість.

Соціальна і громадянська компетентностіаргументувати та відстоювати свою позицію; ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях; ефективно спілкуватися, долати стереотипи, робити свідомий вибір та діяти відповідально.

Екологічна грамотність і здорове життя надавати допомогу собі та тим хто її потребує під час травмуваннях, кровотечах та пораненні; приймати рішення, обмірковуючи альтернативи і прогнозуючи наслідки для здоров’я, добробуту і безпеки людини; діяти у небезпечних ситуаціях та надавати домедичну допомогу.

Інноваційністьздатність учня реагувати на зміни та долати труднощі; спроможність визначати і ставити перед собою цілі, мотивувати себе та розвивати в собі стійкість і впевненість, щоб навчатися і досягати успіхів.

Наскрізні лінії:

здоров'я і безпека – відповідальне ставлення до власного здоров’я;

громадянська відповідальність – формуванню відповідального члена громади і суспільства

Очікувані резуль-тати навчальної діяльності:

Знаннєвий  компонент: знає причини порушення прохідності ДШ.

Дяльнісний компонент: володіє інформацією про причини порушення прохідності дихальних шляхів.

Ціннісний компонент: свідоме ставлення до власного здоров’я.

Опорні та базові поняття:

Алергічний набряк, непохідність ДШ,алергени, спазм, бронхоспазм

Тип уроку:

урок формування та застосування вмінь і навичок

Обладнання:

презентація, підручник..

 

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

  1. Інформація про соматичні захворювання
  2. Робота над запитаннями
  • Що означає термін «невідкладні стани»?
  • Який порядок надання допомоги при невідкладних станах?

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. Вступна бесіда

Нас з дитинства навчають «коли я їм, я глухий та німий». Майже у всіх народів світу є схожі приказки. Такі настанови вироблені багатові­ковим досвідом. Процес жування та ковтання їжі нам здається автоматич­ним. Насправді він вимагає певної концентрації та навченості, тому є акту­альним саме для дітей. Під час ковтання надгортанник закриває вхід у гор­тань, але якщо глибоко вдихнути, засміятися чи голосно щось промовити отвір закривається не повністю і шматочки їжі можуть потрапити навіть до легень. Отож говорити з набитим ротом — це не тільки невиховано, а насамперед небезпечно. Тож, коли ви будете годувати своїх дітей, змалечку на­вчайте їх їсти зосереджено. Не намагайтеся влаштовувати «спектаклі», пе­регляд мультиків, читання книжок, аби дитина поїла. Дитина обов’язково поїсть, коли захоче.

 

 ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Робота над питаннями
  •            Яких прийомів забезпечення прохідності дихальних шляхів ви навчені.
  •            Яка небезпека чатує на непритомну людину, що лежить на спині. Як цьо­му запобігти? Продемонструйте.
  •            Назвіть складові дихальної системи людини.
  •            Опишіть за допомогою схеми-підказки рух повітря дихальними шляхами.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Інформаційне повідомлення

Розгляньмо причини  виникнення  часткової  або  повної  непрохідності  дихальних шляхів (ДШ), яка може призвести не тільки до розладів дихання, але й до смерті людини.

Отже,через дихальні шляхи повітря з носа та рота потрапляє в легені. Якщо з різних причин виникає часткове або цілковите порушення прохідності ДШ, то організм не отримує достатньої кількості кисню. Кисневе голодування головного мозку призводить до  непритомності, а серця    до  зупинки серцевої діяльності. Тривала часткова непрохідність ДШ може спричинити дихальну недостатність, за якої брак кисню в крові компенсується збільшенням частоти дихальних рухів. За повної непрохідності  ДШ виникає загроза для  життя. Цей стан називають задухою,  або  асфіксією.  Якщо не відновити дихання, то через 1–1,5 хв зупиниться серцебиття, а за 3–5 хв настає смерть.

Причини непрохідності дихальних шляхів

1.Западання кореня язика в разі непритомності в положенні на спині.

2.Потрапляння у ДШ сторонніх предметів, блювотних мас або крові.

3. Набряк  слизової  оболонки  та  надлишкова  секреція  слизу  верхніх  ДШ  у  разі травм та запалення.

4.Набряк слизової оболонки гортані під час алергічної реакції;

5.Спазм бронхів і голосових складок під час деяких захворювань і отруєннь.

У людей у непритомному стані в положенні на спині причиною непрохідності дихальних шляхів буває западання кореня язика.

Найчастіше непрохідність дихальних шляхів виникає  внаслідок  потрапляння  сторонніх  предметів,  наприклад  їжі,  невеликих  іграшок  або  рідких  субстанцій  таких,  як блювотні маси, слиз, кров, слина.

Серед твердих предметів виявляють зерна фруктів, овочів (кукурудза, квасоля, горох), м’ясні та риб’ячі кістки, намистинки, монетки, шпильки тощо.  Вони можуть застрягти в будь-якому місці ДШ, від горла до легень, спричиняючи їхню часткову або повну непрохідність. Найнебезпечніші ділянки — гортань і трахея, де сторонні предмети можуть цілком перекрити доступ повітря. Квасоля і горох, як відомо, здатні розбухати,  поступово  перекриваючи  просвіт  трахеї.  Частинки жуйок не лише спричиняють запальну реакцію в місці прилипання, а й сприяють поширенню її в легені.

Хоча  більшість  сторонніх  тіл у гортані  й  трахеї  рухомі, вони зазвичай не відкашлюються.

І  ось  чому:  коли  предмети  при  вдиху  проскакують між голосовими складками, виникає подразнення слизової оболонки гортані та напад кашлю.  У цей час голосові  складки  змикаються,  перекриваючи  просвіт  гортані. Стороннє  тіло  з  потоком  повітря  вдаряється  об  нижню поверхню голосових складок, падає вниз, подразнює слизову оболонку і знову спричиняє кашель, під час якого голосові складки знову змикаються, перешкоджаючи виходу стороннього предмета. Якщо цей предмет вклинився між голосовими складками (або в гортань потрапило велике стороннє тіло), виникає повна непрохідність дихальних  шляхів,  яка  послідовно  призводить  до  зупинки  дихання, згодом — серцебиття і смерті.

Буває, що в слизовій оболонці гортані можуть застрягати невеликі гострі сторонні тіла. Такі хворі скаржаться на відчуття наявності стороннього предмета, сильний кашель,  який може тривати протягом кількох годин.

Найчастіше  стороннє  тіло  потрапляє  в  дихальні шляхи у таких випадках:

  •        спроба проковтнути великі шматки їжі без старанного пережовування або вживання їжі похапцем;
  •        одночасне вживання  їжі  й  жвава  розмова,  кашель,  несподіване  падіння  та різкі  вияви  емоцій (сміх, плач, переляк тощо), які супроводжує глибокий вдих;
  •        надмірне  вживання  спиртних  напоїв,  адже  алкоголь притупляє блювотний рефлекс, тому ризик удавитися під час їжі значно збільшується;
  •        за наявності зубних протезів, які заважають відчувати, чи достатньо пережована їжа;
  •        ходіння, гра або біг, коли в роті є їжа або сторонній предмет.

Потрапляння їжі в дихальні шляхи здебільшого можна попередити, виконуючи прості правила безпечного харчування.

  •             Їжте не поспішаючи; відчуйте смак їжі, перед ковтанням ретельно її пережуйте.
  •             Намагайтеся не розмовляти і не сміятися, поки їжа в роті.
  •             Не поєднуйте з прийманням їжі іншу діяльність (читання, фізичні вправи тощо).
  •             Дотримуйте порад народної мудрості: «Під час їжі я глухий і німий».
  •             Не будьте байдужими: звертайте увагу на те, щоб їжа ваших молодших братиків і сестричок та їхніх друзів була без кісточок. Не пригощайте дітей насінням!
  •             Під час господарських робіт, не беріть до рота сторонніх предметів, які можуть потрапити в дихальні шляхи.

Пам’ятайте, що,  потрапивши в дихальні шляхи, блювотні маси, слиз, слина або кров спричиняють розвиток тяжкої пневмонії (запалення легенів).

У разі травми та запалення гортані  непрохідність може виникати внаслідок набряку слизової оболонки та надлишкового утворення слизу. Хоча не тільки механічна травма, але й термічні й хімічні опіки викликають набряк гортані і закриття просвіту ДШ.

Особливо небезпечні наслідки запалення гортані, оскільки непрохідність ДШ розвивається  дуже  швидко  і  виражена  сильніше,  від  кількох  годин  до  кількох  хвилин.  Ось чому будь-які, навіть незначні вияви непрохідності мають не просто насторожувати,а й спонукати до дій, насамперед — негайно звернутися до лікаря.

Алергічний набряк гортані може супроводжуватися набряком язика, губ, обличчя. Він виникає у відповідь на дію певних речовин, які називають алергенами.

До них належать:

  •             харчові продукти (молоко, мед, шоколад, яйця, цитрусові, полуниця тощо);
  •             лікарські речовини (антибіотики, вітаміни, знеболювальні засоби тощо);
  •             токсини, які потрапляють в організм при укусах комах;
  •             хімічні речовини, які використовують у побуті (пральний порошок, шампуні тощо).

Алергени потрапляють в організм різними шляхами: інгаляційно (вдих),через шлунково-кишковий тракт, а також через кров. Крім того, часто алергічні реакції виникають під час контакту з домашніми тваринами (коти й собаки). Унаслідок алергії, інфекції або їх поєднання, набряклі голосові складки та внутрішній шар гортані й трахеї звужують просвіт дихальних шляхів, що призводить до погіршення їхньої прохідності.

Значне скорочення м’язів голосових складок і бронхів називають спазмом, який, звужуючи їх просвіт і порушуючи прохідність дихальних шляхів, може виникати у відповідь на вплив холоду, диму, стресу, алергену, розвитку інфекції тощо.

Тривале перебування в спазмованому стані призводить до того, що м’язи вже не можуть розслабитися без допомоги ліків.

Спазм голосових складок (ларингоспазм) виникає через ларингіт,  який  характеризується  появою  кашлю,  подібного  до  гавкання, та осиплістю голосу.

Бронхоспазм виникає під час нападів бронхіальної астми алергічного бронхіту, потрапляння певних отруйних речовин через дихальні шляхи.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

  1. Робота над запитаннями

1. У чому полягає небезпека часткової й повної непрохідності ДШ?

2. Чому виникає порушення прохідності ДШ у людини, яка непритомніє?

3. Які предмети можуть потрапляти в ДШ і чим вони небезпечні для життя?

4. За яких умов стороннє тіло може потрапити в дихальні шляхи?

5. Як попередити потрапляння сторонніх тіл в дихальні шляхи?

6. Чим небезпечні запальні процеси дихальних шляхів?

7. Що таке алергени і як вони діють на організм людини?

8. Чому виникають спазми дихальних шляхів?

9. Чи може бути епіграфом до цього параграфу вислів: «Мудрий ніколи не потрапить у ситуацію, із якої розумний легко виплутається»? Чому?

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати матеріал підручника с.34-35 (до таблички), підібрати прислів’я, приказки про дотримання правил безпечного харчування

Використана література:

  1. Лелека В.М. Захист Вітчизни. (рівень стандарту. “Основи медичних знань”): підр. для 10 кд. закл. загал. середн. освіти / В.М. Лелека, А.М. Бахтін, Е.В.Винограденко. – Харків: Вид-во “Харків” , 2018
  2. Захист Вітчизни. Основи медичних знань : підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту. // А. А. Гудима, К. О. Пашко, І. М. Гарасимів, М. М. Фука. — Тернопіль : Астон, 2018.
  3. Павлюк Н.І. Захист Вітчизни. Основи медичних знань 10 клас: навч. – метод посібник. /Н.І.Павлюк – Х.:ВГ «Основа», 2018

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Захист Вітчизни (рівень стандарту, Основи медичних знань) 10 клас (Пашко К.О., Герасимів І.М., Щирба Ю.П., Фука М.М.)
Додано
8 листопада 2021
Переглядів
4319
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку