Урок природознавства у 4 класі на тему "Вода на Землі. Значення води для людей, рослин, тварин"

Про матеріал
Мета уроку: формувати уявлення про воду на нашій планеті; вчити встановлювати взаємозв'язки з об'єктами живої природи, робити висновки на основі дослідів; розвивати пізнавальні інтереси, дрібну моторику, спостережливість, зв'язне мовлення; поширювати словник учнів; виховувати бережливе ставлення до води, повагу до традицій українського народу шанувати воду.
Перегляд файлу

1

 

 

Тема: Вода на Землі. Значення води для людей, рослин, тварин

 

Мета: формувати уявлення про воду на Землі; вчити встановлювати взаємозв’язки води з об’єктами живої природи, робити висновки на основі дослідів; розвивати пізнавальні інтереси, дрібну моторику, спостережливість, зв’язне мовлення; поширювати словник учнів; виховувати бережливе ставлення до води, повагу до традицій українського народу шанувати воду.

 

Тип уроку: формування нових знань, умінь і навичок.

 

Обладнання: демонстраційний та роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, ігри, матеріал для дослідів та корекційної роботи, картки індивідуального користування.

 

Зміст уроку

 

I. Загальнокорекційна частина

1. Організаційна підготовка учнів. Рефлексія (визначення настрою).

Усміхнемось всім довкола:

Небу, сонцю, квітам, людям.

І тоді обов'язково день для вас

Привітним буде.

- У мене гарний настрій, тож і ви візміться за руки по двоє і побажайте один одному гарного настрою.

2. Вправа «Погода»

    Яка зараз пора року?

    Який місяць?

    Який день тижня?

    Тепло чи холодно надворі?

    Який стан неба?

    Яка температура повітря?

    Чи були сьогодні  опади?

3. Нервово-психічна підготовка учнів до уроку (активізація уваги, сприймання, мислення)

- Що таке природа?

- Повітря, Земля і вода це природа.

- Природа – це я. І ти – це природа.

Пустелі і гори, поля і ліси.

І ми тільки частка цієї краси.

- Діти, сьогодні на наш урок завітав незвичайний, веселий казковий герой. Його братики та сестрички живуть усюди: в річках і в ставках, у морях і океанах, на хмаринках і в криничках. Як ви думаєте, хто він? Допоможе вам здогадатися сюжет із мультфільму.

Слайд

Отже, нашого героя звуть Капітошка. Але поспішаючи до вас на урок, наш герой по дорозі розгубив свої краплинки. Ми повинні йому допомогти їх знайти. (Матеріал уроку на краплинках)

 

II. Основна частина

1. Перевірка домашнього завдання

Водойми України . Моря, річки, їх позначення на фізичній карті України.

Я – Краплинка невеличка, в мене є малі сестрички,

І по світу ми гуляємо, всіх водою напуваємо. Але де живем – не знаємо.

Дітки, нам допоможіть, де живемо, розкажіть.

(Відповіді дітей за темою. Робота з фізичною картою України)

2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

Подорож у Світ Води разом з Капітошкою

3. Актуалізація знань, умінь, навичок

Бесіда у природничому куточку про властивості води (колір, смак, запах, форма, дотик).

4. Формувальна частина

а) словникова робота:

краплина, опади, водні ресурси, гори, екологія;

б) робота над темою:

Розповідь «Вода – багатство Землі»

Вода – одна із найголовніших речовин, потрібних для органічного життя. На планеті водою покрито 70, 9% поверхні. Вода здійснює постійний кругообіг, випаровуючись з поверхні й повертаючись на неї у вигляді опадів. Без води все може загинути. У народі кажуть: «Де вода, там життя».

Для людей, рослин та тварин вона має велике значення. Рослини та тварини містять понад 60% води за масою. Вона потрібна рослинам для розчинення поживних речовин ґрунту. Нестача води у ґрунті призводить до погіршення живлення рослин та зниження врожаю.

Вода в організмі людини. У людини масою 70 кг міститься 50 кг води. Це близько 20 літрів. Слина, сльози, шлунковий сік, вміст кишечника, сеча, піт – все це вода. Ми являємо собою систему поєднаних судин, по яких постійно рухаються потоки різноманітних рідин, що пов’язані між собою і які є основою життя. Вона регулює температуру тіла і потрібна для виведення шкідливих речовин.

Вода необхідна для підтримки життєдіяльності організмів тварин. Кількість і спосіб споживання води залежить від виду, навколишнього середовища та їжі. Жоден організм на Землі не може обійтися без води. А хто живе у воді?

 

в) корекція (звуковимови, моторики, постави, процесів памяті, розумового розвитку, сенсорної, пізнавальної та особистісної сфери):

Допитлива краплинка «Де заховалась вода?»

 

г) систематизація і узагальнення знань:

Вірші про воду

Учні:

А вода це справжнє диво! Як прожити без води?

З нею ми завжди щасливі, з нею в нас нема біди.

Є вода – ростуть рослини: ліс, сади, рясні поля.

Це чудово для людини і радіє вся Земля.

Плавають в водичці діти, риби у воді живуть.

Розцвітають в лузі квіти і рясні дощі ідуть.

Кругообіг повсякчасно на Землі вода веде.

Тож з водою всім прекрасно і біди нема ніде.

*****

Непосидливій водичці любо плинути у річці,

Гомоніти у струмочку, відпочити у ставочку.

А як сонечко пришкварить, непосида небом марить,

Щоб хмаринкою за вітром мандрувати понад світом.

Та не зовсім все так сталось, як мріялось-гадалось:

За сосну перечепилась і дощем униз пролилась.

*****

- Дощик, дощик! – раді діти. Нам полив дерева, квіти!

І з хмариночки водичку повернув у нашу річку.

*****

Ти вранці личко умиваєш, у синій хвилі риба грає.

Йде дощ і шелестить трава: жива, жива, жива, жива…

Запамятай же назавжди: і я з води, і ти з води.

Запамятай на майбуття: земна вода – Землі життя.

Слайд

Робота в групах. Складіть прислівя:

В решеті води не наносиш.

Де вода, там і верба.

Не знаєш броду, не лізь у воду.

Схожі, як дві каплі води.

- Що вони означають?

Фоторозповідь «Краса води у явищах природи»

5. Фізкультхвилинка

«Дощ» -  психічне розвантаження

- Піднявся вітер. (ведучий тре долоні)

- Починає накрапати дощ. (клацання пальцями)

- Дощ посилюється .(почергове плескання долонями по плечах)

- Починається справжня злива. (плескання по ногах)

- А ось і град і буря. (тупотіння ногами)

- Дощ стихає. (тихе плескання долонями)

- Лише дрібні краплинки падають на землю. (клацання пальцями)

- Тихий шелест вітру. (потирання долонь)

- Ура! Дощ скінчився! Сонце! (руки догори)

 

6. Застосування знань у практичній діяльності

Досліди з краплинами води

Краплини води зібрали до купи. Тепер прийшов час дізнатися: чи завжди вода однакова.

У 7 склянок з водою діти кладуть: 1-ша: сіль, 2-га: цукор, 3-тя: мука, 4-та лимонний сік, 5-та: рідке мило, 6-та: пісок, 7-ма: камінь.

- Якою стала вода? Чи все у ній розчинилось? Політ мильних бульбашок. Висновок.

- Занурити мочалку у воду. Що бачимо? Вижимаємо. Слухаємо, чи уміє вода співати?

Жива вода дає життя всьому живому в світі,

Якщо живе жива вода, тоді земля у квітах.

- Потрогайте землю у горщику з квіткою. А тепер полийте водою. Висновок.

 

Слайд Грайлива краплинка «Водограй»

Скласти асоціативний кущ

 

Виховна бесіда про бережливе ставлення до води, повагу до традицій українського народу шанувати воду.

 

Слайд

Цілющі властивості води: Водохреща.

Поливання святою водою (дітей, хворих, домашню худобу)

Вживання святої води.

Пояснити зміст вислову: Закрути щільніше кран, щоб не витік океан.

Підтримка акції «Економ воду!»

Слайд-заклик

«Бережи воду від забруднень!»

 

7. Закріплення вивченого ( перевірка знань, умінь і навичок)

 

Крапелька трудівниця. Робота з картками «Як вода працює на людину».

 

Інформаційцна хвилина. Пізнавальна краплинка «З краплиною до гір»

Слайд

Сьогодні 11 грудня – Міжнародний день гір. Гори займають близько однієї чверті поверхні планети і є домом майже 10 відсотків населення. Це - заповідник для багатьох унікальних видів рослин і тварин, джерело води всіх основних річок землі.

В Україні є Карпатські (найвищою є гора Говерла, висота 2061 м) та Кримські гори (найвища вершина – гора Роман-Кош, висота 1945 м).

Проте, сьогодні все ширше визнається, що гори є вразливими екосистемами, що мають глобальне значення як джерело більшої частини світових запасів прісної води, місце проживання унікального біологічного різноманіття і розташування багатої культурної спадщини, популярне місце відпочинку і туризму.

 

Індивідуальна робота

Самостійно скласти пазли «Правила поведінки на воді» та розмалювати їх (Реуцький Ярослав, Стоколясова Аліна, Потикун Анастасія)

- Пригадаємо разом як треба поводити себе поблизу водойм та на водоймах.

 

Колективна творча робота

Лепбук «Вода на Землі»

 

ІІІ. Заключна частина

1. Підведення підсумків, оцінювання, рефлексія.

- Усі краплинки зібрані. Робота на уроці була плідною. Молодці! Капітошка весело всміхається і вже невтримно хоче далі подорожувати. Він дарує на згадку про сумісну подорож чарівні краплинки.

2. Пояснення домашнього завдання

Малюнок та його презентація на тему «А вода це справжнє диво»

3. Приведення у порядок робочих місць

4. Створення установки на відпочинок

 

 

Завантаження...
docx
Додано
23 березня 2020
Переглядів
3326
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку