Поглибити знання учнів про малі жанри фольклору; навчити використовувати крилаті вислови у власному мовленні; вивчити особливості прислів'їв та приказок; формувати вміння працювати над складанням крилатих висловів та загадок.
Світ фантазії, мудрості
Автор: учитель української мови та літератури
Боярської ЗОШ І-ІІІ ст.№1
Києво – Святошинського району
Морська Тетяна Володимирівна
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська література. 5 – 9 класи. – К.: Видавничий дім “Основа”, 2013.- 160с./ зі змінами, затвердженими Наказом Міністерства освіти та науки № 804 від 07.06.2017.
Тема: Прислів’я та приказки – джерело народної мудрості.
Мета: поглибити знання про малі жанри фольклору; навчити використовувати крилаті вислови у власному мовленні; вивчити особливості прислів’їв та приказок; формувати вміння працювати над складанням крилатих висловів та загадок; розвивати творчі здібності, логічне мислення, пам'ять, увагу.
Обладнання: мультимедійна дошка.
Матеріал: “квітка – узагальнення”, доміно “Прислів’я’’, підручник
( Авраменко О.М. Українська література: підручник для 5 класу загальноосвітн. нав. закл. – К.: Грамота, 2013. – 288 с.).
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Перебіг уроку
Забудеш рідний край - твоє всохне коріння
П. Тичина
І. Вступне слово вчителя.
( слайд 1) Учитель. Прислів'я та приказки — неоціненна скарбниця народної мудрості. Кожне покоління вносить у цю невичерпну скарбницю нові коштовні діаманти, що збагачують культуру народу. Як витвір народного генія вони супроводжують людство від сивої давнини і до наших днів.
Зміст прислів'їв та приказок невичерпний. У них відображено багатогранність життя, побуту, звичаїв народу, його історія, мораль. Найдавнішими за походженням є прислів'я про природу, її явища, рослинний і тваринний світ.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
( слайд 20) “Прислів’я” –
Це короткий влучний вислів, що втілює в собі узагальнення, оцінку подій.
Це завершена думка, речення, що містить висновки.
(слайд 3) Приказка –
Це стислий короткий вислів, близький до прислів’я, однак без повчального значення, іноді скорочене прислів’я.
Непоширений образний вислів, що не виражає завершеної думки, а на висновок тільки натякається.
( слайд 4) Порівняйте:
Голод не тітка (приказка) Голод не тітка, пиріжка не принесе
( прислів’я)
Чудеса в решеті Чудеса: в решеті дірок багато , а
вилізти нікуди
Часом з квасом Часом з квасом, порою з водою
( слайд 5) Робота з підручником с. 145 - 146. Запишіть в зошити
( слайд 6) Творче завдання: Знайти кінець (початок) прислів’їв і з’єднати їх стрілочками.
( слайд 7 ) Тематика прислів'їв:
( слайд 8 ) Більш детально зупинимося на трьох видах прислів’їв: про природу, дружбу та навчання.
Прислів’я про рослини
З давніх-давен слов'яни любили й шанували землю, вірили в її силу і щедрість. Набутий народом досвід закріпився в приказках-порадах,прикметах. Рослинний світ у прислів'ях наділявся людськими рисами.
( слайд 9) Народ здавна помітив, що врожай залежить від сніжної зими та теплих весняних дощів.
( слайд 10). Великого значення надає народ єдності між людьми, згоді,дружбі.
Прислів’я про дружбу
( слайд 11) Етичному ідеалу добра, честі, порядності, справжньої дружби протиставляється зло, та підноситься розум і прагнення до знань
Прислів’я про навчання
( слайд 12) Робота з підручником с.145 -146. Прочитати вибірково по 2 прислів’я
( слайд13) Особливості прислів’я.
Читаючи прислів'я, про його сенс іноді здогадуєшся не відразу. Отже, прислів’я мають пряме та переносне значення. “Повний колос до землі гнеться, а поріжній угору пнеться ”,“В своїй хаті - своя правда”.
Великий давньогрецький учений Аристотель писав: “Чим стисліше прислів’я і тим відчутніше протиставлення»
Протиставлення: “Вогонь палить, а вода студить”, “Чорна корова, а біле молоко дає”
ІV. Підсумок уроку.
Учитель. Проведемо невеличкі конкурси знавців малих жанрів фольклору. ( слайд 14- 15- 16) Конкурс І-й . Підберіть заголовки
( прислів’я та приказки) до поданих оповідей.
( слайд 17- 18) Конкурс. Підберіть заголовки ( прислів’я та приказки) до поданих оповідей.
( слайд 19,20,21) Конкурс ІІ- й за варіантами. Мати знання, володіти вміннями – це означає мати в руках чарівну паличку, а отже, бути сильним. Уявивши себе чарівниками, відгадайте і перетворіть загадки на прислів'я та приказки – і навпаки (для кожної команди – одна загадка й одне прислів'я). Ви повинні заповнити подані таблиці.
Загадка |
Відгадка |
Прислів’я та приказки |
Хто людей годує? |
Праця |
Праця людей годує |
Що у світі найшвидше? |
Думка |
Думка найшвидше літає |
Що у світі наймиліше?
|
Сон |
Наймиліше у світі – сон |
Прислів’я |
Загадка |
Відгадка |
Правда у вогні не горить, у воді не тоне. |
Що у вогні не горить, у воді не тоне? |
Правда |
Сором пече без вогню |
Що пече без вогню?
|
Сором |
( слайд22) Учитель. Мудрість, поетична краса прислів'їв завжди привертали увагу митців слова. Письменники не тільки запозичували народні вислови, а й створювали нові, вводять народні афоризми у самі назви, підкреслюючи ними певну ідею: “Дай серцю волю, заведе в неволю”, ”Доки сонце зійде, роса очі виїсть” М. Кропивницького, ”Кров людська — не водиця” М. Стельмаха, ”Козацькому роду нема переводу” О. Ільченка та ін.
( слайд 23) Проблемне питання:
Прислів'я невіддільні від життя людини, як і її мова, пісня. Вони свідчать про гострий розум народу, його глибокі естетичні почуття, багатий духовний світ і високу мораль. Це велике народне багатство, справжній скарб, який народ свято береже і передає своїм дітям і онукам.
Прислів'я, як і народ, безсмертні, це коштовні, немеркнучі його перлини. У них живе і дихає, сумує і радіє жива душа народу, органічно поєднується його історія і сучасність.
V. Оголошення результатів роботи учнів на уроці.
VI. Домашнє завдання.