Урок "Прісноводні одноклітинні"

Про матеріал
Виявити та поспостерігати прояви життєдіяльності прісноводних одноклітинних. Вивчити особливості їх будови та життєві функції розглянути на прикладах особливості існування. пізнавального інтересу, критичного мислення , вміння аналізувати і порівнювати. Вправа на розвиток логічного мислення „Знайди пару”.
Перегляд файлу

 

Прісноводні одноклітинні.

 

 “ Експериментально доведено, що при повільному привчанні прісноводної амеби до морської води вона втрачає свою скоротливу  вакуолю...”

В.А. Догель

 

 

Мета: виявити  та поспостерігати прояви життєдіяльності прісноводних одноклітинних. Вивчити особливості їх будови та життєві функції розглянути на прикладах особливості існування. Закріпити вміння працювати з мікроскопом.

Основні поняття:    псевдоподії, джгутики, війки, пелікула, скоротлива вакуоля, травна вакуоля, світлочутливе вічко.

Обладнання: таблиці та картки до теми : „Найпростіші”, лабораторні зошити або інструктивні картки, мікроскопи, культура одноклітинних, фіксовані мікропрепарати, моделі прісноводних одноклітинних

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування практичних умінь та нивичок

План-схема уроку

Етап уроку

Форми і методи діяльності вчителя

Результат

І. Розминка

 Вправа на розвиток логічного мислення „Знайди пару”.

Розвиток логічного мислення на базі вивченого матеріалу

ІІ. Актуалізація опорних знань

Презентація  творчих домашніх завдань : біологічних задач та казок і притч.

Перевірити засвоєння матеріалу, підготуватися до сприйняття нового матеріалу

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Розв’язання проблемного запитання закодованого в епіграфі уроку за допомогою „Мозкового штурму”

Розвиток пізнавального інтересу,  критичного мислення , вміння аналізувати і порівнювати

ІV. Основний зміст уроку

 Пояснення нового матеріалу

 

V. Рефлексія

 

Складання групами Діаграми Вена

Закріплення вивченого, виправлення хибних уявлень

VI. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа

 „ Пригадай і склади план уроку „

Пригадати етапи уроку,  підвести підсумки у вивченому

VII. Домашнє завдання

Диференціація домашнього завдання відповідно до можливостей учнів

Ефективне повторення та засвоєння матеріалу

 

Хід уроку

І. Розминка

Вправа „Знайди пару”

Утворити пари зі слів першого і другого рядків ( можна записувати на дошці в стовпчики та з’єднувати лініями )

Амеба, інфузорія, вольвокс, евглена зелена

Хлоропласти, псевдопоії, війки, джгутики

( Відповідь: амеба  - псевдоподії; інфузорія – війки; вольвокс – джгутики; евглена зелена – хлоропласти )

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Презентація  творчих домашніх завдань : біологічних задач та казок і притч.
  2. Біологічна задача : Інфузорія-туфелька перепливає водним „містком” з однієї клітини в іншу, де є сінні палички. Евглена зелена пливе з темного місця до світла, амеба втрачає скоротливу вакуолю в морській воді. Що спільного між цими явищами?( Пристосування до умов середовища, здатність на них реагувати проявляється у вигляді таксисів до їжі, світла, тощо )
  3. Потомство однієї інфузорії-туфельки за рік може сягнути 75 на 10 в 108 ступені осіб. За об’ємом це зайняло б простір від Землі до Сонця. Чому в природі цього  не відбувається ?( Одноклітинні не розмножуються постійно, під час холоду спеки та інших несприятливих періодів вони інцистуються „завмирають” вони є складовими ланцюгів живлення, кормом для інших істот, що їх постійно поїдають регулюючи чисельність  і так далі )

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Читання епіграфу та його аналіз з використанням методики „Мозкового штурму”

Прочитайте епіграф до уроку. Про які особливості будови прісноводної амеби йдеться ? Як ви це поясните

 ( учні висловлюють припущення про видільну функцію скоротливої вакуолі в прісній воді, та її відсутність у морській воді  через  концентрацію солей. У морській воді концентрація солей в цитоплазмі амеби і морській воді однакова, тому скоротлива вакуоля непотрібна. В прісній воді концентрація солей низька, тому вода постійно заходить в цитоплазму і розріджує її,  скоротлива вакуоля діє як насос  постійно відкачує зайву воду. )

 

ІV. Основний зміст уроку

  1. Вчитель  пояснює особливості будови і процесів життєдіяльності прісноводних одноклітинних.
  2. Виконання учнями лабораторної роботи ( парами або індивідуально )

 

V. Рефлексія

 Складання групами таблиці або діаграми Вена

 для порівняння амеби, інфузорії, евглени зеленої.

 

                 Амеба                           Інфузорія

      

     Непостійна              Форма          Підошви        

             0,5мм               Клітина       0,1-0,2 мм

Псевдоподіями           Рух                Війками

Одна                        скоротливі вакуолі      дві з канальцями

 Фагоцитоз                  Евглена               Хижак

                                    Дрібні

               Вакуоля     Прісноводні     Постійна форма

             Поділ навпіл  Одноклітинні     Поділ навпіл                        

                                       

                                  Розмір    0,05 мм.

                                    Змішане живлення

                                   Світлочутливе вічко

                                   Рух джгутиком

                           

 

VI. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа „ Пригадай і склади план уроку”

Учні пригадують етапи уроку, і те, що цікавого вони дізналися.

Кращий план записується на дошці.

VII. Домашнє завдання

Скласти сенкани „Амеба”, „Інфузорія”, „Евглена зелена”

 

docx
Додано
13 червня 2021
Переглядів
565
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку