Конспект уроку
Виконала
вчитель біології
Савонік Людмила
Іллівна
Мета : Ознайомити учнів із основними пристосуваннями живих організмів , що пов’язані з повітрям. Вивчити пристосування птахів і літаючих комах до польоту.
Розвивати екологічну культуру і мову учнів , виховувати гармонію їх взаємовідносин з природою.
Виховувати спостережливість, вміння аналізувати, естетичні смаки , любов до птахів, комах та інших живих істот.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання : карта « Україна. Екологічні проблеми атмосферного повітря» ;
«Екологічна карта Рівненської області» ;
Мультимедіа проектор ;
Мультимедійна презентація ;
Завдання самостійної роботи ( тести, творчі завдання) за варіантами.
Очікувані результати: після уроку учні зможуть : називати екологічні факто-ри : абіотичні, біотичні, антропогенні; наводити приклади пристосування тварин до впливу різних факторів середовища ( температури, освітленості, вологості) ; характеризувати взаємодію організмів один з одним і навколишнім середовищем ; самостійно опрацьовувати наукову літературу та робити висновки ; надавати відповіді на проблемні запитання.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент уроку.
Створення у класі робочої атмосфери.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.
Спробуйте дати визначення:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель підсумовує відповіді учнів , акцентує увагу на 10 етичних правилах поводження Людини на Землі (Е. Калленбах); оголошує тему, мету уроку. (Слайд 1)
IV. Пояснення та усвідомлення навчального матеріалу.
Завдання олімпіадного характеру.
Учитель. Освітленість – чи не найголовніший чинник довкілля планети.
Завдання.
Розгляньте ярусність листяного лісу. Як розмістилися групи рослин у цьому лісі по відношенню до світла ? (Слайди 2, ).
Розглянувши наступні слайди, спробуйте дати відповідь на запитання:
Висновок . По відношенню до світла у тварин можна виділити дві групи : «нічну» ( активні вночі ) та «денну» ( активні у світлу частину доби)
Завдання.
Розглянувши 3 наступні слайди, спробуйте відшукати відмінні ознаки за такими спільними критеріями:
(Слайди 7, 8, 9).
Об’єднаємося у декілька груп
( Слайди 10, 11, 12).
Ліна Костенко
Красива Осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
А листя просить : - Виший нас зеленим !
Ми ще побудем, ще не облетим.
Учитель. Причиною цього явища є : зниження освітленості та температури довкілля. Отже, рослинам властивий стан спокою, коли ріст і розвиток припиняється.
Деякі рослини називають компасними. Що це за рослини?
Завдання. Виберіть із запропонованих зразків – рослину – компас. ( Слайд 15).
Учитель. Ви організовуєте фенологічні спостереження в природі. За допомогою спостережень формується розуміння взаємозв’язків у природі, уявлення про мінливість і цілісність природи в цілому. Серед чинників середовища є один із найпростіших ( бо він незмінний в певному місці в даний день року ).
( Слайд 16).
Учитель. Повторимо про птахів : які групи птахів зображені на слайді ?
( Слайди 17, 18).
V.Контроль та перевірка знань, засвоєних з уроку. Самостійна робота.
V І. Підсумок уроку
Учитель робить загальний підсумок уроку та оцінює роботу учнів.
VII.Домашнє завдання.
Наступний урок розпочнеться із перегляду фільму «В об’єктиві натураліста. Рівненський природний заповідник»