Урок "Про рідний край слова поета мовлять..." (За творами В. Сосюри «Любіть Україну» та Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати»)

Про матеріал

У розробці поданий компаративний аналіз творів В.Сосоюри "Любіть Україну" та Т.Шевченка "Садок вишневий коло хати". Урок інтегрований - українська література та географія. В уроці вміщені тренінгові вправи, авторський прийом для аналізу творів, передбачена хвилина релаксації.

Перегляд файлу

 

 

 

 

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК КОМПАРАТИВНОГО АНАЛІЗУ

 ЛІТЕРАТУРНОГО ТВОРУ

(УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА – УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА, ГЕОГРАФІЯ)

8 КЛАС

 

 

ТЕМА: «Про рідний край слова поета мовлять…» (За творами В. Сосюри «Любіть Україну» та Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати»)

 

 

Похожее изображение 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018

 

Тема: «Про рідний край слова поета мовлять…» (За творами В. Сосюри «Любіть Україну» та Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати»)

Мета: ознайомити учнів з біографією письменника, його творчим доробком, з’ясувати особливості лірики поета, допомогти учням усвідомити її ідейно-художні особливості, красу ліричного самовираження; з’ясувати, на які краєвиди рідного краю поет звертає увагу; порівняти твори В. Сосюри та Т. Шевченка; розвивати пам'ять, образне мислення, навички виразного, вдумливого читання ліричних творів, їх коментування та аналізу, висловлення своїх думок та почуттів, розвивати навички малювання; виховувати щирість, культуру вираження почуттів, любов до природи рідного краю, естетичні смаки.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, інтегрований урок внутрішньопредметного компаративного аналізу.

Унаочнення: портрети В. Сосюри та Т. Шевченка, слайди краєвидів України.

Форми роботи: фронтальна, групова, індивідуальна.

Методи та прийоми: слово вчителя, складання анкети письменника, текстуальний аналіз, географічне дослідження, авторський прийом «Воронка», тренінгова вправа, мистецтвотерапія.

 

Перебіг уроку

 

І. Організаційно-мотиваційний етап

 

  1. Вступне слово вчителя.

Україна – надзвичайна країна! Вона багата різноманітними краєвидами. Мандруючи нашою країною, можна побачити багато цікавих місць і захопливих пейзажів. Західна частина полонить чарівністю Карпатських гір та свіжістю лісів, на Сході очі потопають у безмежжі степових просторів. Як перлинки, проглядають озера, ціла павутинка з річок і аж два моря. Звичайно, є чим похизуватися!

 

  1. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Як говорить народне прислів’я – вміла готувати, та не вміла подавати. Тут говориться про те, що мало гарно приготувати страву, не менш важливо гарно її подати. І якщо співвіднести тему нашого уроку з прислів’ям, то дійсно, українські краєвиди важливо гарно презентувати. І наймайстерніше вдається описати жвописні куточки рідної землі поетам.

Сьогодні на уроці з теми «Про рідний край слова поета мовлять…» переконаємося в цьому на прикладі віршів талановитих майстрів слова В.Сосюри («Любіть Україну») та Т.Шевченка («Садок вишневий коло хати»). На уроці ми з вами з’ясуємо ідейно-художні особливості творів, з’ясуємо, на які краєвиди рідного крає звертають увагу митці, порівняємо твори, поговоримо про українські пейзажі та самостійно створимо креативний пейзаж.

Цей урок буде корисним і для тих, кому подобаються пейзажі України, і для тих, хто вважає, що десь за кордоном можна знайти цікавіші місця.

  1. Актуалізація опорних знань.

Починаючи вивчати творчість письменника, ми маємо найперше звернутися до його біографії. З’ясувати, як він виховувався, де вчився, що впливало на формування світогляду, як прийшов до творчості. А щоб систематизувати набуті знання, звернімося до вправи – заповнення анкети письменника.

Пригадаймо, які дані ми будемо вносити до анкети?

Учні називають основні положення майбутньої анкети:

Ім’я, по батькові, прізвище

Роки життя

Місце народження

Батьки

Навчання

Сімейний стан

Діяльність, захоплення

Основні твори

 

ІІ. Виконавчо-діяльнісний етап

 

  1. Складання анкети письменника.

Робота в парах.

Вашим домашнім завданням було ознайомитися із життєвим шляхом Володимира Сосюри. На даному етапі уроку вашим завданням є заповнити анкету письменника. Але на допомогу вам прийде колаж, на якому поєднано образи, що змальовують основні етапи життя поета, його діяльність.

Цей вид роботи пропоную виконати в парах. Ви можете обговорювати хід роботи, радитися й заповнити анкету.

 

 

 

C:\Users\567\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\Фото до уроку_AutoCollage_9_Images.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Анкета-характеристика письменника

 

Ім’я, по батькові, прізвище

Володимир Миколайович Сосюра

Роки життя

1897-1965

Місце народження

Станція Дебальцеве на Донеччині

Батьки

БатькоМикола Володимирович, різнобічно обдарована людина, змінив багато професій; мати Марія Данилівна займалася хатнім господарством

Навчання

сільська та агрономічна школи, Харківський інститут народної освіти

Сімейний стан

офіційно одружений двічі; перша дружина – Віра Касперівна Берзіна, колишній політрук червоноармійського ескадрону, студентка (причиною розлучення стали шовіністичні погляди дружини); друга дружина Данилова Марія Гаврилівна, двоє синів від першого шлюбу та один – від другого

Діяльність, захоплення

Із дитячих літ працював на шахтах Донбасу; брав участь у громадянській війні, спершу в армії УНР, пізніше в Червоній армії; поет, прозаїк

Основні твори

Збірки поезій, поеми, автобіографічна повість «Третя Рота»

 

2. Вступне слово вчителя

Безліч творів В. Сосюри присвячено патріотичній темі, протягом цілого життя він повсякчас сповідається в любові та клянеться у вірності рідній землі. Причому образ Вітчизни поступово розростається: від маленької Третьої Роти через степове роздолля Донеччини  – до всього українського світу з неодмінними «ясними зорями» й «тихими водами». Саме за незгасну любов до України неповторному Володьці судилося зазнати найбільше прикрощів, але жодні приписи чи й навіть вироки не змусили його відректися від найдорожчого.

  1. Постановка проблемних питань
  • Якою є Україна очима поета?
  • На які деталі звертають увагу автори?

На ці питання ми з вами разом знайдемо відповіді, коли ознайомимося з творами та проаналізуємо їх.

 

  1. Виразне читання поезій «Любіть Україну!» В.Сосюри та «Садок вишневий коло хати» Т.Шевченка.

 

  1. Один учень виразно читає поезію В.Сосюри «Любіть Україну»!

 

  1. Слово вчителя

Поезія «Любіть Україну!» написана в складний час. Це був 1944 рік. Рік, коли ВВВ була вже майже позаду, міста України визволені від фашистських загарбників, а серце розривається від почуття любові до рідної землі, від бажання захистити своє рідне і майже «прокричати» усім співвітчизниками слова-заклики, аби вони теж свідомо любили свою країну. Поезія набула одразу великої популярності. Товриші просили Володимира по декілька разів читати рядки вірша на літературних читаннях. Увійшла до збірки «Щоб сади шуміли»

  1. Слово вчителя

Із творчістю Т.Шевченка, а саме із цією поезіє ви вже знайомі з 5 класу. Пригадаймо, чим відзначився Т. Шевченко в розвитку української літератури?

Фронтальне опитування

Учні називають факти про письменника, які пам’ятають із попередніх курсів.

  1. Один учень виразно читає поезію Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати».
  2. Слово вчителя

Т. Шевченко написав вірш у 1847 році, знаходячись під слідством в камері-одиночці Петропавловської фортеці. У ті сумні дні самотності та очікування вироку, він загадував мальовничі картини рідної України, її чудову природу, мирних, працьовитих, доброзичливих мешканців. Поет не знав, чи побачить він ще землю свого дитинства. Тому захоплення рідною землею вилилось у поетичні рядки.

 

Ми прослухали поезії, написаі в різні часи, навіть в різні століття. Але можна підкреслити, що в різний час письменники звертаються до оспівування рідної землі, показу любові до рідного краю, заклику співвітчизників любити й цінувати Україну.

 

5. Компаративний аналіз творів. Заповнення порівняльної таблиці.

Робота в групах

Клас обʼєднується в три групи, що отримують незаповнені таблиці, з якими будуть працювати.

Завдання для груп: прочитати твори В. Сосюри та Т. Шевченка, записати до таблиці образи

Група №1 – зорові образи.

Група  №2 – слухові образи.

Група №3 – ментальні образи.

 

Примітка: ментальні образи – образи чи характеристики, які притаманні українцям, наприклад, родина (українці цінують родину), дружба (українці дуже дружний народ) тощо.

 

Порівняльна характеристика образів. Записати образи, розподіливши їх до таблиці. Подібні образи виділити червоним кольором

Образи

«Любіть Україну»

«Садок вишневий коло хати»

Зорові

Вишні

Простори

Зірки

Верби

Стежки

Хмари

Дніпро

Діброви

Вишневий садок

Хата

Зірка

Слухові

Солов’їна мова

Хрущі

Соловейко

Ментальні

Кохання

Труд

 

Працьовиті люди

Мати

Діти

Родина

 

Висновок:

Отже, можна зробити висновок, що є багато подібних образів у цих поезіях. Письменники намагаються передати основні краєвиди рідної країни, це, наприклад діброви, сади вишневі, простори, чисте зоряне небо. Показовими є слухові образи, а саме – весняна пісня соловейка, з якою порівнюється українська мова. Особливу увагу автори приділили ментальності українців. Адже українці – надзвичайно прицьовита нація, нація хліборобів, для якої родина стоїть понад усе. Це вічні цінності, які варто плекати й берегти.

 

  1. Ідейно-художній аналіз поезій

 

Робота за варіантами

І варіант – сформулювати тему поезій В.Сосюри «Любіть Україну!» та Т.Шевченка «Садок вишневий кол хати».

ІІ варіант – сформулювати ідею поезій В.Сосюри «Любіть Україну!» та Т.Шевченка «Садок вишневий кол хати».

 

Тема

«Садок вишневий коло хати»: зображення мальовничої української природи, гармонії в родині.

«Любіть Україну!»: зображення поетичного образу України, її краси її величі.

 

Ідея

«Садок вишневий коло хати»: замилування простим, природним ладом трудового життя з чергуванням праці і відпочинку.

 

«Любіть Україну!»: возвеличення палкого кохання українців до рідного краю, Батьківщини.

 

  1.  Географічне дослідження

Аналізуючи зміст творів, проведімо дослідження географічного положення та особливостей України.

Робота в групах.

Клас обʼєднується в 4 робочі групи: сині, зелені, жовті (за кольорами куль) і група експертів-географів (учні, які будуть робити географічний висновок).

Прийом «Воронка» (авторський)

Технологія виконання

Опрацювати зміст творів. Визначити географічні об’єкти (наприклад, річка, небесні світила, рослини тощо), які трапляються в поезіях. Записати їх, розподіляючи за кольоровими кулями.

Крок 1. До кулі синього кольору вписати географічні об’єкти з поезії «Любіть Україну!» В.Сосюри.

Крок 2. До кулі зеленого кольору вписати географічні об’єкти з поезії «Садок вишневий коло хати» Т.Шевченка.

Крок 3. До кулі жовтого кольору вписати подібні географічні об’єкти, які трапляються в обох поезіях, повторюються.

Крок 4. Зробити висновок. Учні формулюють висновок, використовуючи підказки (метод «Незакінчені речення»).

Особливості за кожною поезією, які є унікальними, записуємо в різні кулі. Знаходимо подібні особливості, образи. Для них виокремлюємо ще одну кулю. Усі три кулі з особливостями переплітаються, доповнюють одна одну, підходячи до центру воронки, об’єднуються та утворюють цілісну картину. У цьому випадку – висновок про географічне положення України, особливості клімату, річкової сітки та зелених насаджень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок

Отже, проаналізувавши твори, давайте повернемось до проблемних питань (учні усно дають відповіді на питання, висловлюючись за бажанням):

 

  • Якою є Україна очима поета?
  • На які деталі звертають увагу автори?

 

 

  1. Творча діяльність учнів. Мистецтвотерапія

Шановні восьмикласники, ми з вами проаналізували твори видатних письменників, з’ясували, якою постає Україна в їхніх очах. Тепер я Вам пропоную самостійно зобразити краєвиди рідного краю.

Намалювати Донбаські краєвиди чи елемент природи, що притаманна нашій території (колосок, терикон, степ, квіти, васильки тощо). Техніка виконання: Об’ємний малюнок фарбами по піні для гоління. (Мається на увазі, що учні вже знайомі з технікою виконання таких малюнків. На роботу витратимо приблизно 12 хвилин).

 

 

Приклад

Картинки по запросу рисунки по пене для бритья 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Порівняльна географія.

Шановні учні, ми з вами проаналізували, якою побачили нашу Україну видатні митці слова. Довели, що за такими творами можна вивчати навіть особливості географії. Здійснимо уявну подорож краєвидами та пам’ятками України. Але не просто так, а порівнюючи зі світовими пам’ятками.

Тренінгова вправа «У моєї України…»

Технологія виконання

Учні називаються пам’ятки України, порівнюючи з подібними в інших країнах. Використовується фраза «У моєї України, не гірше ніж у … (країна) гарний … (факт)». На допомогу учням надаються слайди з малюнками.

Карпати (Західна Україна) – Альпи (Швейцарія, Австрія, Франція)

Озеро Синевир (Закарпаття) – озеро Байкал (Росія)

Говерла (Карпати) – Еверест (гірський хребет Джомолунгма)

Чорне море (Південна Україна) – Середземне море (між Материками)

Донбаські степи (Східна Україна) – Саванна (штат Джорджія, США)

Приклад виконання

У моєї України не гірше ніж Альпи в Австрії  – Карпати на заході.

У моєї України не гірше ніж Байкал в Росії – озеро Синевир на Закарпатті.

У моєї України не гірше ніж Еверест (гірський хребет Джомолунгма на межі Непалу і Китаю) – Говерла в Карпатах.

У моєї України не гірше ніж Середземне море між материками Євразія та Африка – Чорне море на Південі України.

У моєї України не гірше ніж Саванна в штаті Джорджія США – Донбаські степи на сході України.

 

Карпати

Похожее изображение

Альпи

Картинки по запросу альпи

Синевир

Похожее изображение

Байкал

Картинки по запросу байкал

Говерла

Картинки по запросу говерла

Еверест

Картинки по запросу еверест

Чорне море Похожее изображение

Середземне море

Похожее изображение

Донбаські степи

Картинки по запросу східна україна степ

Саванна

Похожее изображение

 

 

IІІ. Контрольно-корекційний етап

 

  1. Підбиття підсумків.
  2. Оцінювання.
  3. Рефлексія

Що для вас було найцікавішим на уроці? Які завдання були легкими, а виконання яких викликало труднощі?

  1. Домашнє завдання

Опрацювати зміст поезії В.Сосюри «Любіть Україну», Переписавши рядки прозою.

Наприклад:

Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води,
в годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди!

 

Любіть Україну так, як ви любите, сонце, вітер, трави, води, в будь-яку хвилину свого життя: чи то радості, чи то суму.
 


Використані інформаційні джерела

  1. https://mycollages.ru/app-creative/
  2. https://uk.wikipedia.org/wiki/Географія_України
  3. https://uk.wikipedia.org/wiki/Сосюра_Володимир_Миколайович
  4. Літературознавча компаративістика. Навчальний посібник /Ред. Р.Т.Гром’як., упоряд.: Р.Т.Гром’як, І.В.Папуша. — Тернопіль: Редакційно-видавничий відділ ТДПУ, 2002. — 331 с.


ДОДАТКИ


 

 


 


Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води,
в годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди!

Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов'їну.

Для нас вона в світі єдина, одна
в просторів солодкому чарі...
Вона у зірках, і у вербах вона,
і в кожному серця ударі...

Як та купина, що горить – не згора,
живе у стежках, у дібровах,
у зойках гудків, і у хвилях Дніпра,
і в хмарах отих пурпурових.

Любіть у коханні, в труді, у бою,
як пісню, що лине зорею...
Всім серцем любіть Україну свою –
і вічні ми будемо з нею!

В.Сосюра

 

 

 

 

 

 

Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.

Сім’я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає.
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,
Так соловейко не дaє.

Поклала мати коло хати
Маленьких діточок своїх;
Сама заснула коло їх.
Затихло все, тілько дівчата
Та соловейко не затих.

Т.Шевченко


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Тюрина Юлия
Додано
13 листопада 2018
Переглядів
1108
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку