Урок про заснування Києва.

Про матеріал

Тема: Легенда «Про заснування Києва»

(З «Повісті минулих літ»)

Мета: ознайомити учнів з легендою про виникнення міста Києва;

вчити працювати з художньо-пізнавальним текстом (визначати події,

основні назви, вчинки героїв);

розвивати мислення, пам'ять, увагу, зв'язне мовлення;

збагачувати словник учнів;

виховувати почуття пошани до героїчного минулого нашого народу,

любов до рідного краю.

Обладнання: пісня про Київ, карта стародавньої Русі, відео «Сучасний Київ»,

ілюстрації (пам'ятник Нестору літописцю, засновникам Києва),

словникові слова.

Тип уроку. Урок формування нових знань, умінь і навичок.

Перегляд файлу

Тема: Легенда «Про заснування Києва»

           (З «Повісті минулих літ»)

Мета: ознайомити учнів з легендою про виникнення міста Києва;

             вчити працювати з художньо-пізнавальним текстом (визначати події,  

             основні назви, вчинки героїв);

             розвивати мислення, пам’ять, увагу, зв’язне мовлення;

             збагачувати словник учнів;

             виховувати почуття пошани до героїчного минулого нашого народу,   

             любов до рідного краю.

 

Обладнання: пісня про Київ, карта стародавньої Русі, відео «Сучасний Київ»,   

                         ілюстрації  (пам’ятник Нестору літописцю,  засновникам Києва),  

                         словникові слова.

 

Тип уроку. Урок формування нових знань, умінь і навичок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку.

  1. Підготовча частина.
    1.        Оргмомент.

Привітання. Пальчикова гімнастика.

Доброго ранку, сонце привітне!

Доброго ранку, небо блакитне!

Доброго ранку, в небі пташки!

Доброго ранку, маленькі дубки!

Я вас вітаю, люблю, пізнаю,

бо ми живемо в одному краю.

       Посміхнемося всім довкола:

       Сонцю, небу, квітам, людям,

       І тоді обов’язково день для вас привітним буде.

  • Діти, перевірте, чи все готово до уроку літератури?
  • Черговий, хто відсутній у класі?
    1.        Нервово-психічна підготовка.

Гра «Прочитай слова»

            Казка               пісня             прислів’я

            загадка           усна              народна           творчість

            скоромовка                         лічилка            легенда

  1. Прочитайте слова.
  2. Що вони означають?
  3. Хто автор цих слів?
  4. В якій формі передавалися ці твори?
  5. Які з цих видів усної народної творчості (твори) ми не вивчали?
    1.        Дидактико психологічна підготовка.

Отже, сьогодні на уроці ми будемо знайомитися з легендами як з

одним із видів усної народної творчості, дізнаєтесь багато цікавого та пізнавального. Тож будьте уважними, активними, старанними.

 

 

  1. Загальнокорекційна частина.
    1.        Актуалізація опорних знань.
  • Що ж таке легенда, діти?

Легенда – це народна оповідь про якісь події, оповиті казковістю, фантастикою.

  • З якою легендою будемо знайомитись на уроці, ви дізнаєтесь із пісні.

(Лунає пісня про Київ).

  • Так про яке місто буде йти мова на уроці?
  • Що ви знаєте про Київ?

(відповіді учнів)

  • Київ – столиця України.
  • Це великий адміністративний центр.

В Києві знаходиться Президент України Петро Порошенко, Верховна Рада.

  • Київ – культурний центр. В ньому багато театрів, музеїв, пам’ятників.
  • Розташований він на берегах річки Дніпро.
  • Головна вулиця Києва – Хрещатик.
  • Дерево, символ Києва – каштани.
  • Київ – найстародавніше місто, більше 15 століть приваблює він нас своєю красою, історією.
  • З Києва почала утворюватись наша держава.

(відеоролик про Київ).

 

  1.        Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці мова буде йти про минуле Києва, дізнаємось, як було засновано це місто, про перші рукописні книги.

(Запис в зошити – числа, теми уроку)

Скоромовка

Кий місто Київ заснував в Україні

Столицею Київ в українців донині.

 

Вступне слово вчителя.

             Київ – це давня столиця східнослов’янської держави. Виникло місто у центрі земельних володінь східнослов’янських племен на правому березі Дніпра.

            Ця місцевість з родючими землями і дрімучими лісами здавна приваблювали слов’ян. Тут були сприятливі умови для розвитку землеробства, тваринництва, ремесел і промислів.

           Київ за тих часів був центром східнослов’янського племені полян.

(Слайд №1 Карта стародавньої Русі)

З далеких часів прийшли до нас перші рукописні книги – літописи, в яких історичні події записувалися в часовій послідовності, тобто за роками . (літами).  Їх автори – літописці – часто були свідками та учасниками цих подій. Жили вони при монастирях, які на той час  були чи не єдиними осередками культури.

Найдавнішим літописом нашого народу вважається «Повість минулих літ». Автором її є Нестор-літописець.

(Слайд №2 або ілюстрація)

                                               Про самого Нестора  відомо мало. Монахом він став 

                                           у 17 років і присвятив своє життя історії та літературі.   

                                           Він був освіченою людиною, знав іноземні мови.    

                                           Літописці давали оцінку подіям, які описували, героїв 

                                            наділяли певними рисами характеру.

                                                  Однією з його оповідей є легенда «Про заснування 

                                               Києва».

  1.        Виразне читання вчителем та учнями легенди «Про заснування Києва»

 

 

 

 

 

Гімнастика для очей.

Не змінюючи положення голови:

  • Подивитись праворуч, ліворуч, на стелю, на підлогу;
  • Подивитись на праве, на ліве плече;
  • Заплющити по черзі праве, ліве око.

Вправи на дихання:

  • Вдих через ніс;
  • Видих через рот.

 

Словникова робота.

Давайте з’ясуємо значення деяких маловідомих слів.

Поляни- назва давньослов’янського племені

рід- родина, сім’я

круг міста-навколо міста

перевізник- той, хто перевозить через річку

мужі-чоловіки

тямущі-розумні

сидів-жив

нарекли-назвали

узвіз-вулиця з крутим спуском.

  1.        Бесіда за змістом
  1. Про що розповідається в легенді?
  2. Хто є засновником міста Києва?
  3. Хто із народів жив на місці, де було засновано місто Київ?
  4. Як жили ці племена?
    1.        Фізхвилинка

Ми мандруєм,

ми мандруєм.

Україною крокуєм.

Ось побачили Карпати.

Як вершини нам дістати?

Заглянемо в озерця,

не торкнутись нам дна!

Так ми довго-довго йшли

і до школи знов прийшли.

  1.        Актуалізація отриманих знань.
    1. Самостійне читання тексту учнями.
    2. Читання «ланцюжком».

 

  1. Вибіркове читання.

Знайдіть у тексті:

  • назви гір, неподалік яких було збудовано місто;
  • рядки, які свідчать про те, що Кий був князем;
  • Що прославляє легенда? (мудрість князів).
  • Чому навчає нас ця легенда? (треба знати минуле нашої Батьківщини, її історію).
  • Якими ви уявляєте трьох братів-засновників Києва?

(ілюстрація)

  1. Заключна частина.
    1.        Узагальнююча бесіда.

«Незакінчене речення»

Сьогодні на уроці я дізнався…

  1.        Клоуз-тест.
  1. Перший літопис називався… («Повість минулих літ»).
  2. Найвідомішим літописцем був … (Нестор)

 

  1. Засновниками Києва літопис називає … (Кия, Щека, Хорива і Либідь)

 

 

 

 

  1. Три брати належали до племені … (полян)
  2. Кий не міг бути простим перевізником, бо … (Ходив на Царгород).
    1.        Домашнє завдання.

Виразно читати легенду «Про заснування Києва», переказувати.

  1.        Оцінювання знань учнів.
docx
Додано
13 листопада 2018
Переглядів
400
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку