Пропоную розробку проекту з теми "Прості механізми у побутових пристроях". Учні, які стануть учасниками проекту, зможуть застосовувати свої знання на практиці, у побуті. Вони зможуть розумно користуватися побутовими пристроями, знати, з яких простих механізмів складається той чи інший пристрій, як він працює, який його коефіцієнт корисної дії, чи дає виграш у силі даний пристрій.
Знання, уміння та навички учнів:
а) якими володіють:
- поняття механічної роботи, потужності, кінетичної і потенціальної енергії, моменту сили, коефіцієнту корисної дії та їхні одиниці, сутність закону збереження механічної енергії, умови рівноваги важеля;
- формули роботи, потужності, ККД простого механізму, кінетичної енергії, потенціальної енергії тіла, піднятого над поверхнею Землі, моменту сили;
- виявляє ставлення й оцінює: прояв закону збереження та перетворення механічної енергії.
б) які мають здобути:
- принцип дії простих механізмів;
- вимірювати ККД простих механізмів; користуватися простими механізмами (важіль, нерухомий та рухомий блоки, похила площина);
- виявляти ставлення й оцінити: ефективність використання простих механізмів.
- уміє здобувати інформацію під час планування, проведення і аналізу результатів виконання проекту.
Розробка проекту
Фізика 7 клас
Розділ ІV. Механічна робота та енергія.
Прості механізми у побутових пристроях.
Розробник проекту:
Арнаутова Оксана В’ячеславівна,
учитель фізики
Тростянецької спеціалізованої
школи І-ІІІ ступенів № 2
Тростянецької районної ради
Сумської області
Орієнтовний час проекту: урок (45 хвилин) – розробка та реалізація проекту; виконання завдань, презентація результату роботи над проектним завданням.
Тип проекту: дослідницький.
Ключове питання: Як прості механізми використовуються у побуті?
Тематичні питання:
Сфера, в якій може бути впроваджений проект: учні, які стануть учасниками проекту, зможуть застосовувати свої знання на практиці, у побуті. Вони зможуть розумно користуватися побутовими пристроями, знати, з яких простих механізмів складається той чи інший пристрій, як він працює, який його коефіцієнт корисної дії, чи дає виграш у силі даний пристрій.
Знання, уміння та навички учнів:
а) якими володіють:
- поняття механічної роботи, потужності, кінетичної і потенціальної енергії, моменту сили, коефіцієнту корисної дії та їхні одиниці, сутність закону збереження механічної енергії, умови рівноваги важеля;
- формули роботи, потужності, ККД простого механізму, кінетичної енергії, потенціальної енергії тіла, піднятого над поверхнею Землі, моменту сили;
- виявляє ставлення й оцінює: прояв закону збереження та перетворення механічної енергії.
б) які мають здобути:
- принцип дії простих механізмів;
- вимірювати ККД простих механізмів; користуватися простими механізмами (важіль, нерухомий та рухомий блоки, похила площина);
- виявляти ставлення й оцінити: ефективність використання простих механізмів.
- уміє здобувати інформацію під час планування, проведення і аналізу результатів виконання проекту.
Модель проекту.
Етап орієнтування: мотивування учнів шляхом актуалізації життєвого досвіду, знань з попередніх уроків (прийом «коло ідей» ситуацій використання простих механізмів у побуті), висунення теми та мети проекту учнями та їх формулювання вчителем.
Етап розробки:
Етап реалізації проекту:
Вчитель координує роботу учнів.
Час (20 хвилин).
І. Презентація результату проекту групами.
ІІ. Оформлення результатів дослідження у протоколі проекту за матеріалами груп та його презентація в кабінеті фізики.
Етап оцінювання проекту: взаємооцінювання роботи в групі з метою розвитку рефлексивних умінь учнів (оцінка не фіксується в журналі); зовнішнє оцінювання проекту вчителем (оцінка фіксується в журналі) здійснюєть за допомогою тестування (додаток 1).
Матеріальне забезпечення.
Технічне: комп’ютер, мультимедійний проектор, наявність Інтернету.
Інформаційне поле.
Матеріали установчо-мотиваційного етапу.
Мотивація учнів (актуалізація життєвого досвіду учнів).
Учитель. Прийом «Коло ідей»
На кожній парті знаходиться горіходавка і горіх. Ставиться питання до класу:
Відповіді учнів на запитання. Кожен висловлює думку, відповіді враховують знання набуті на попередньому уроці.
Розповідь вчителя
З давніх-давен людина для того, щоб полегшити свою працю, винаходила і використовувала усілякі пристрої. Якщо ми зайдемо на сучасну кухню, то побачимо різні пристрої - м’ясорубку, тістомішалку, ніж для відкривання консервних банок, часникодавку, кухонний комбайн. Якщо ми відвідаємо будь-який завод чи фабрику, то побачимо ряд машин різних розмірів, починаючи від велетенських пресів до маленьких складних автоматів.
Вивчаючи будову всіх цих машин, ми побачимо, що багато з них складаються із простих механізмів: важелів, похилих площин, коловоротів, клинів, гвинтів і блоків.
Відповіді учнів «Мозковий штурм».
Повідомлення мети проекту, створення проблематики проекту.
Мета проекту: З’ясувати з яких простих механізмів складаються побутові пристрої, як вони працюють.
Орієнтовна проблематика проекту.
Завдання для груп.
І група Завдання:
(Учні отримують картинки із зображенням різних побутових пристроїв та простих механізмів, аналізують інформацію. Виготовляють колаж, в якому наклеюють саме картинки із зображенням пристроїв, що мають у своїй будові рухомий та нерухомий блоки).
ІІ група Завдання:
Портфоліо проекту:
Результатом роботи учнів над проектним завдання будуть заповнені звіти виконання експериментального дослідження, а також висновків про будову побутових пристроїв.
Критерії оцінювання:
Етапи проекту |
Критерії оцінювання |
Бали (максимально–12) |
Етап орієнтування |
Актуальність теми, практична значущість, аргументованість цілей роботи. |
|
Етап розробки |
Уміння працювати з інформацією, уміння організовувати командну роботу, наявність розподілу обов’язків, визначення внеску кожного члена групи. |
|
Етап реалізації проекту |
Відповідність змісту роботи обраній темі, логічність та послідовність дослідження, доступність інформації, вміння проводити експериментальне дослідження. |
|
Презентація проекту групами |
Якість доповіді, обсяг та глибина знань з теми, культура мовлення, відчуття часу та аудиторії, уміння вести дискусію. |
|
Етап оцінювання проекту |
Самооцінка учнів групи, рівень самостійності під час виконання проектного завдання |
|
Всього |
|
|
Оцінка |
|
|
Очікувані результати:
Набуті компетенції про ефективність використання побутових пристроїв, їх будову та коефіцієнт корисної дії.
Перспективи розвитку проблеми проекту:
Давньогрецький вчений філософ Архімед говорив: «Дайте мені точку опори – і я зрушу Землю». А як ви розумієте даний вислів з філософської точки зору?
Які ще дослідження можна провести виходячи з цього висловлювання?
Дана тема актуальна постійно, прості механізми оточують людину, полегшуючи працю. У завданнях проекту можлива зміна експериментальної частини, а також формулювання ключового питання, я результат отримаємо новий продукт, наприклад поради по використанню простих механізмів (із дослідницького проект перетвориться на практико – орієнтований зі зміненою структурою).
Додаток 1
Інструкція по проведенню експерименту
Обладнання: рухомий блок, штатив, шнур, набір тягарців, динамометр, лінійка.
Хід експерименту:
Таблиця 1
№ |
P, H |
h, м |
Aк, Дж |
F, H |
L,м |
Ап, Дж |
η, % |
1. |
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
Таблиця 2 .
Додаток 2
Звіт роботи групи над проектним завданням
Тема проекту______________________________________________________
Мета проекту______________________________________________________
Завдання проекту __________________________________________________
Результати експерименту __________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
№ |
P, H |
h, м |
Aк, Дж |
F, H |
L,м |
Ап, Дж |
η, % |
1. |
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
Опрацювання результату: ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновки:___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Додаток 3
Дослідити залежність ККД важеля від зміни точки прикладання сили
Інструкція по проведенню експерименту
Обладнання: важіль, штатив, набір тягарців, динамометр, лінійка.
Хід експерименту:
Таблиця 1
№ |
F1, H |
l1, м |
Aк, Дж |
F2, H |
L2,м |
Ап, Дж |
η, % |
1. |
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 4