Назва проекту: « Виготовлення ялинкової прикраси.»
Класифікація:
Актуальність: розвивати творчу уяву,логічне й образне мислення,художні та естетичні здібності,виховувати у дітей наполегливість,уважність,акуратність та любов до праці.
Цілі проекту:
1.Надавати учням можливість розвивати ініціативу і самостійність.
2.Стимулювати використання різних методів: пошук інформації в Інтернеті.
3.Закріплення навичок оформлення результатів своєї роботи та складання повідомлень за її результатом.
Учасники проекту: учні 2(6)-А та 2(6)-В класу.
Метод роботи: робота з додатковою літературою, пошук інформації в мережі Інтернет.
Механізм реалізації проекту:
І.Організаційний момент.
2.Розробка теми, мети й завдань проекту вчителем трудового навчання.
Завдання для учнів.
1) визначення джерел інформації,способу її обробки та аналізу;
2) виготовлення ялинкових прикрас та організація виставки.
Повідомлення учнів про мету та завдання проекту . Рекомендації щодо виготовлення виробів та робочої документації
ІІ Підготовчий етап.
Позаурочна робота з учнями: консультація,рекомендації та допомога учням у створенні презентації,повідомлень,робочої документації.
ІІІ Етап реалізації проекту.
Учнівські слайди та повідомлення щодо даної теми,аналіз результатів виконаної роботи,формування висновків.
ІV Обговорення проекту.
Очікувані результати:
готові вироби;
оформлення та надання звітів.
Тема уроку. Виготовлення ялинкової прикраси
Мета:
знаннєвий компонент: розширити знання учнів про ялинкові прикраси; ознайомити з історією виникнення новорічної іграшки; навчити виготовляти оригінальні ялинкові прикраси власноруч; закріпити правила безпечної роботи з ручними інструментами;
діяльнісний компонент: розвивати творчу ініціативу учнів, конструкторські здібності, індивідуальність в роботі, просторову уяву, дрібну моторику пальців рук; активізувати пізнавальну діяльність школярів з урахуванням їх можливостей для їхньої подальшої самореалізації; формувати комунікативні, соціальні компетентності
ціннісний компонент: виховувати художній та естетичний смаки, акуратність й старанність під час виконання роботи, повагу до народних традицій; формувати позитивну мотивацію до навчання.
Обладнання: мультимедійний комплекс,презентація, ілюстрації з новорічними іграшками, зразки новорічних іграшок, роздатковий матеріал( фетр, фольга, паєтки, намистинки, ножиці тощо)
Тип уроку: комбінований урок
Форма: урок-проект.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вступне слово вчителя:
«Місто закоханих в працю»
Є місто в гімназії-не схоже на клас,
Де виробів різних незмінний багаж
Там мрія живе про улюблене діло,
Це МІСТО ЗАКОХАНИХ В ПРАЦЮ й умілих.
Постійно вирують там творчі ідеї,
А витворам рук тих позаздрять в музеях.
Це місто стежину в життя прокладає,
Навчає усіх,хто бажанням палає.
Ну що ж,якщо досі ти в чомусь не певний…
Тут класно! Заходь до шкільної майстерні!
- Сьогодні в нашому «Місті закоханих в працю» вас зустрічають усміхнені смайлики. Та я хочу дізнатися,чи в усіх учнів зараз такий самий гарний настрій?
Будь ласка,намалюйте у своєму зошиті на полях смайлик, що відповідає вашому настрою.
Учитель: Через декілька днів до нас прийде календарна зима, а разом з нею й зимові свята. Цей час чародійства , доброї казки та таємничих перетворювань, які очікують у кожної оселі.
Я намагатимуся провести наш урок так,щоб усі залучилися до творчої праці й досягли успіху. Але треба пам’ятати,що успіху можна досягти лише завдяки наполегливій праці.
Сподіваюся,що готуючись до уроку,усі ви були наполегливими та старанними .
ІІ. Перевірка раніше засвоєних знань.
Вправа «Мозковий штурм»
ІІІ Мотивація навчальної діяльності,оголошення теми,завдань уроку.
Діти , дійсно найприємніше з усіх свят , повне надій і очікувань , звичайно ж - Новий рік! Це свято – найяскравіше і довгоочікуване. Воно вабить чарівною атмосферою, чарує сяйвом тисячі різнокольорових вогнів, огортаючи на мить всю Землю в світ чудес!
- Назвіть що є символом Нового року? ( ялинка)
- Що допомагає створити в оселі святковий настрій? (новорічні прикраси)
- Які ви знаєте новорічні прикраси? (гірлянди, серпантин, бенгальськи вогні, ялинкові іграшки тощо)
- Якими іграшками ви прикрашаєте ялинку : купленими в магазині або зробленими власноруч?
Так діти, я згодна з вами для того, щоб зробити оселю гарною на новорічні та різдвяні свята, сьогодні не складно придбати новорічні іграшки на будь-який смак, але набагато цікавіше зробити іграшку власними руками, вкладаючи в роботу часточку своєї душі. З ними будь-яка домівка виглядає більш затишною і оригінальною. Новорічні іграшки своїми руками не тільки заощадять бюджет, а ще й з гідністю будуть прикрасою вашої ялинки.
Прочитайте слово:
Н
О В О
Р І Ч Н А
І Г Р А Ш К А
Учитель. Діти, як ви вже здогадались, тема нашого уроку « Виготовлення ялинкової прикраси».
Сьогодні на уроці ми з вами дізнаємось багато цікавого про виникнення та розвиток новорічних іграшок, навчимося виготовляти ялинкові прикраси власноруч.
Епіграфом нашого уроку будуть слова:
«Ніколи не говори : «Я- неук»,
А завжди кажи : «Я- зірка».
Але кожен з вас повинен пам’ятати:
Я- учень
Я- хочу знати
Я- думаю
Я- вмію
Я- знаю
Я- особистість творча
Я- зірка
ІV.Сприйняття нового навчального матеріалу.
Новий рік – це свято, оповите легендами й романтичними історіями. Кожна традиція пов'язана з цікавими фактами з минулого. Ось і новорічна іграшка також має свою історію, адже вона не з'явилася нізвідки.
Виявляється, почалося все багато століть тому.
Ви готувалися до цього уроку заздалегідь,готували повідомлення по цій темі. Ось і настав час поділитися цікавою інформацією.
Тож послухайте історію новорічної іграшки.
Учень 1:
Ще дуже давно європейці започаткували традицію прикрашати будинок до свята Нового року. Але тоді влада була проти таких розважальних заходів – встановлювати в будинках хвойні дерева суворо заборонялося. Незважаючи на табу, люди потай приносили зелені красуні. Цей звичай переміг і прижився, а вже в XVI столітті він перетворився на модну тенденцію. Прикрашати будинок у переддень свята стало популярною традицією, і сусіди навіть змагалися між собою – у кого ж цього року житло буде найкраще декороване. Ми дізналися,що раніше Новий рік у Київській Русі святкували на початку осені-1вересня.А в 1700 році цар Петро І переніс початок Нового року на 1 січня,як це було прийнято в європейських країнах. І саме він,Петро І,ввів традицію прикрашати вічнозелені дерева.
Учень 2:
На верхівці красувалася зірка, по всьому дереву розвішували «яблука», які асоціювалися з біблійним забороненим плодом (сьогодні це новорічні ялинкові кульки), а також ставили запалені свічки – в наші дні вони перетворилися на гірлянди і дощики. Незважаючи на вплив тенденцій, правила прикрашання залишилися такими ж, змінився тільки матеріал. Звичай вішати на зелені гілки солодощі залишився й до тепер. До середини XVIII століття прикраси були тільки їстівні, крім випічки, до «ялинкового меню» додалися горіхи, фрукти та цукерки. А вже в кінці цього ж століття на зелених гілочках з’явилися не тільки солодощі, але й паперові іграшки, шишки, яєчні шкаралупки, фігурки з латуні.
1848 року в Тюрінгії (Німеччина) були виготовлені перші ялинкові кульки.
Вони відрізнялися від сучасних побратимів, прикраси виготовляли з прозорого або кольорового матеріалу, всередину заливали шар свинцю, а зовні прикрашали блискітками. Вже через 20 років у тому ж місті відкрився газовий завод, де майстри за допомогою пальників і полум'я навчилися «надувати» іграшки будь-якого розміру. А свинець, який викликав багато суперечок через шкоду для здоров'я, замінили на нітрат срібла. Ялинковим кулькам так і залишили їх назву, незважаючи на те, що вони могли бути зовсім іншої форми, у продажу з'явилися скляні янголята, рибки, пташки, Санта Клауси, феї, ельфи, шишки... У ХХ столітті такі ж заводи з'явилися у Чехії, Польщі, США , Японії та багатьох інших країнах. Тоді почала розвиватися індустрія ялинкових іграшок.
Учень 3:
Мода на прикраси змінювалася з часом. Спершу вважалося, що ялинка повинна бути яскравою і помітною, з барвистими іграшками всіх кольорів і форм. Потім «мінімалізм» вийшов на перші позиції, і кульки в строгих ( здебільшого сріблясто-білих тонах) замінили червоні, сині прикраси. Пізніше у продаж надійшли золотисті та інші різнокольорові дощики і солом'яні зірочки.
У цей період особливо відзначилися німецькі Дрезден і Лейпциг. Там майстри придумали іграшки в стилі «техно»: дирижаблі, паровозики, машинки, екіпажі, а також тварини –слони, олені, ведмеді, жаби...
Учень 4:
Перед, після і під час Другої Вітчизняної Війни іграшки, на думку радянської влади, перетворилися на предмети боротьби з урядом і були заборонені. Керівництво країни було впевнене, що прикрашання новорічної ялинки барвистими кульками загрожувало серйозному настрою в країні. Правда, згодом ця заборона відійшла у минуле. У 1970-і роки мода повернулася, хоча не обійшлося без політики. Стали поширеними іграшки у вигляді серпа і молота, червоної радянської зірки, а також «героїв» того часу – учених, космонавтів, артистів
Були також звірі невизначеної породи (чи то ведмеді, чи то білки, чи то собачки). Але найпопулярнішими залишалися традиційні новорічні ялинкові прикраси: прості кульки, пірамідки і бурульки. Саме їх штампували по всьому Союзу і Європі, новорічні ялинки в різних країнах мало чим відрізнялися.
Через кілька років надзвичайно популярним став дощик. Гірлянда з колючими ворсинками настільки поширилася по всьому світу, що часом люди завішували сріблястими, золотистими, жовтогарячими, червоними і синіми прикрасами все дерево, і кульок зовсім не було видно. У 2000-х роках в моду увійшли саморобні прикраси для новорічної ялинки: фігурки з соломи, паперові сніжинки, картон, біла вата замість снігу, плюшеві тварини та янголята.
Учень 5:
Сьогодні ринок ялинкових прикрас упевнено розвивається. На прилавках магазинів можна знайти все, що завгодно, – кульки, тварини, фігурки, навіть спеціальні невеликі диски для ялинки, від класичних і стриманих моделей до дизайнерських новинок. Щороку, починаючи десь із жовтня, люди всього світу відчувають цей передноворічний настрій і витрачають багато грошей на ялинкові прикраси. Статистика говорить, що в середньому американці «викидають» кілька мільярдів доларів тільки на прикраси для хвойної красуні. Європейці, звичайно, трохи стриманіші, але незабаром, на думку експертів, вони наздоженуть своїх західних «друзів» і з головою зануряться в цей передноворічний марафон.
В Україні усі часи перевагу надавали власноруч зробленій прикрасі ( хенд-мейд). Сьогодні це витончені дизайнерські вироби. Серед них можна побачити народні традиційні прикраси у вигляді ляльок-мотанок, янголів, коників. Виготовляють їх із натуральних матеріалів: вовни, хутра, дерева, солоного тіста, шкаралупи чи соломи.
Сучасні новорічні прикраси багаті своїм різноманіттям.
Але домінує все ж іграшка виготовлена та декорована різними матеріалами із застосуванням сучасних і традиційних технік: квілінгу, в'язання, шиття, інкрустації, розпису, об’ємного ліплення, вишивки тощо.
Фізкультхвилинка:
Відео за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=ro320aiyesc&list=PLUbeR5ILeI-Nw4LJaGHziOHc47gksTig4&index=1
V. Осмислення знань,узагальнення та систематизація їх.
Діти, як ви зрозуміли з доповіді, нині особливо популярні авторські іграшки, зроблені власноруч. Сьогодні на уроці ми з вами також зробимо свої авторські іграшки на ялинку.
Уявіть що ви працівники фабрики ялинкових прикрас.
1. Давайте поговоримо про самі іграшки:
- З яких матеріалів можна виготовити іграшки на ялинку?
- Чи доводилось вам бачити старовинні іграшки?
- Чи доводилось вам виготовляти іграшки на ялинку власноруч?
2. Демонстрація іграшок ( ілюстрації іграшок на дошці)
- З якого матеріалу виготовлені іграшки?
- Яку форму вони мають?
- Що у них спільного і чим відрізняються один від одного?
- Чим прикрашається іграшка?
Технологію виготовлення ялинкової прикраси подивіться на екрані.
Демонстрація учням відео щодо технологічної послідовності виготовлення іграшки, коментуючи і пояснюючи відповідні дії.
https://www.youtube.com/watch?v=G9-JwDQ7o0E
https://www.youtube.com/watch?v=C2FIytLKh1A&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=8pDPgQOqXVQ&feature=youtu.be
(У процесі обговорення учні з’ясовують послідовність операцій, учитель контролює рівень розуміння навчального матеріалу.)
Практична робота «Виготовлення ялинкової прикраси»
Перш ніж приступити до виконання практичної роботи давайте пригадаємо правила безпечної роботи з інструментами та правила санітарно-гігієнічних вимог під час роботи.
Приступаємо до практичної роботи.
Учні виготовляють іграшку за власним вибором. Учитель за потреби надає учням практичну допомогу, консультує, контролює правильність виконання роботи на дотримання учнями правил безпечної праці.
V. Підсумок уроку.
- Сьогодні я дізнався…
- Мені сподобалося…
- Я б хотів знову…
- У мене сьогодні вийшло…
- Тепер я точно вмію…
- Я б хотів розповісти іншим про…
Сьогодні на уроці у нас відбулося справжнє свято новорічной іграшки, і створили ми його власноруч. Робота кожного із вас - ваш маленький шедевр, ваш успіх, розкриття вашої творчості. Ви свою ялинкову прикрасу зробили власними руками, з великою любов’ю, ці вироби наповнені позитивною енергією, яка даруватимуть тепло ваших рук і серця вам та вашим близьким.
Аналіз виконання учнями самостійної роботи.
Виставка та оцінювання робіт.
VІ. Домашнє завдання.
Скласти легенду, оповідання , вірш, казку про свою ялинкову прикрасу.
Миколаївська гімназія
Урок-проєкт
«Виготовлення ялинкової прикраси»
2(6) клас
Підготувала і провела
Учитель трудового навчання
(обслуговуючої праці)
Косів Оксана Олегівна
2020