Урок "Проєктна діяльність. Ігровий проєкт «Зйомки фільму за повістю Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»

Про матеріал
Розробка уроку з української літератури для 5 класу "Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Історичне минуле нашого народу в житті сучасної людини. Екзотика старовинних українських замків." Використані такі освітні технології: проєктна технологія, елементи STEAM-освіти та критичного мислення. Форма уроку: проєктна технологія: ігровий проєкт «Зйомки фільму за художнім твором».
Перегляд файлу

 

Полтавська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 7                                           ім. Т.Г. Шевченка Полтавської міської ради Полтавської області

 

 

 

 

 

Конспект відкритого уроку

української літератури в 5 класі

 

 

Проєктна діяльність. Ігровий проєкт «Зйомки фільму за  повістю Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»

 

 

Підготувала й провела

учитель української мови

та літератури

Носова О.В.

 

 

 

Полтава – 2020

ТЕМА. Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Історичне минуле нашого народу в житті сучасної людини. Екзотика старовинних українських замків.

Цілі уроку: продовжити знайомство з повістю Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», зацікавити нею; з’ясувати, яке значення історичного минуле нашого народу в сучасному житті;

формувати: предметні компетентності: читацькі інтереси, уміння творчо переказувати найяскравіші фрагменти твору, характеризувати головних героїв;

ключові компетентності: висловлювати свою думку щодо  значення історичного минулого нашого народу в сучасному житті; створювати карту подорожі головних героїв; аналізувати й порівнювати поведінку персонажів, робити висновки;

міжпредметні компетентності: українська мова (лексика, розвиток усного мовлення), історія України (пам’ятки історії: палаци, замки, фортеці, оборонні споруди), географія та картографія (населені пункти та річки на території Західної України), хімія (хімічний склад сталі), фізика (відбивання та заломлення світла), математика, образотворче мистецтво (натюрморт), арт-мистецтво (пазли, гіфи, меми), театральне мистецтво (розігрування фрагментів твору);

розвивати критичне й логічне мислення, пам’ять, увагу, творчі здібності, усне мовлення, словниковий запас, навички практичного  застосування набутих знань із літератури, мови, історії України,  географії, математики, хімії, фізики у повсякденному житті; активізувати пізнавальну діяльність учнів;

виховувати патріотичні почуття, національну самосвідомість, громадянську позицію, повагу до героїчного минулого нашого народу, моральних цінностей.

Тип уроку: закріплення вивченого, формування практичних умінь та навичок.

Освітні технології: проєктна технологія, елементи STEAM-освіти та критичного мислення.

Форма уроку: проєктна технологія: ігровий проєкт «Зйомки фільму за художнім твором».

Методи та прийоми: випереджувальне завдання (проєктна діяльність), бесіда, «Мозковий штурм» (проблемне запитання), «Займи позицію», «Інформаційне гроно», «Хмара слів», робота в групах, робота з художнім текстом, інтелект-карта, лепбук-плакат,                     арт-мистецтво (пазли, гіфи, меми), розігрування фрагментів із художнього твору, практична робота з картою України, дослідницька діяльність (відбивання світла, хімічний склад сталі).

Випереджувальне  завдання: підготувати повідомлення:

  • історикам-консультантам: про козацьку шаблю; про козаків; про історико-архітектурні пам’ятки Західної України: Дубенський замок, Тараканівський форт, Берестечко, заповідник «Козацькі Могили», Підгорецький замок, Олеський замок, Кам’янець-Подільську фортецю, Хотинську фортецю, Богдана Хмельницького, Петра Сагайдачного, Яна ІІ Казимира;
  • літературознавцям: опис Тараканівського  форту у повісті, легенда про Кам’янець-Подільську фортецю, опис Хотинської фортеці у повісті, опис шаблі у повісті;
  • науковцям-консультантам: сталь, хімічний склад сталі;
  • військовим консультантам: розповідь про Берестецьку битву;
  • волонтерам-консультантам: розповідь про скаутську українську організацію «Пласт»;
  • мистецтвознавцям-консультантам: натюрморт;
  • географам-консультантам: населені пункти та річки Західної України, які згадуться у художньому творі під час подорожі головних героїв;
  • статистистам-консультантам: загальний кілометраж подорожі головних героїв та час, проведений ними в дорозі;
  • економістам-консультантам: приблизні витрати палива на подорож та витрати коштів на паливо;
  • режисерам монтажу: підібрати картинки чи фото до епізодів фільму;
  • художникам: намалювати ілюстрації та комікси до повісті;
  • театралам: розіграти фрагменти із повісті «Угода на крові».

ПЕРЕБІГ УРОКУ

Організаційно-мотиваційний етап

Забезпечення емоційної готовності до уроку. Створення позитивного настрою та ситуації успіху.

Учитель    

(Інтелект-карта. 1 «Позитив». Слайди 1 – 5)   

    Вітаємо усіх  присутніх, які люб’язно погодилися сьогодні відвідати цей незвичайний захід. Так, саме захід, а не урок.

  (СЛАЙД 1)  Як  усі ви знаєте, 9 лютого 2020 року  в Голлівуді (Америка) відбулася щорічна церемонія вручення нагород премії «Оскар» у кінематографі. Це так захопило й надихнуло на творчість, що учні 5 класу  нашої школи, активні та креативні, вирішили зазіхнути на зйомки фільму, який планують також надіслати аж у Лос-Анджелес на конкурс, щоб отримати «Оскар».  Ми запрошуємо вас побувати на знімальному майданчику й подивитися монтаж та робочі матеріали до фільму.

    Якщо  ви готові – то бажаємо усім гарного настрою, (СЛАЙД 2) цікавого, а не сумного перегляду, тільки позитивних емоцій.

Робота в групах

     Діти, вірю у вас, ви наші майбутні зірки. Тому я дарую вам зірку. (СЛАЙД 3) Але не просту. Це зірка–хмаринка слів, розшифрувавши які,  ми підкажемо присутнім назву художнього твору, за яким будемо знімати фільм.

   Ви молодці!  Так, це повість «Таємниця козацької шаблі», над якою ми працювали на попередньому  уроці!

    Пригадайте, а хто автор цього твору? (Зірка Мензатюк). (СЛАЙД 4 )

    Правильно. Також Зірка! Зірка Мензатюк.

   Робота в зошиті (СЛАЙД 5 )

    Тож запишіть дату та тему уроку: Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Історичне минуле нашого народу в житті сучасної людини. Екзотика старовинних українських замків.

   Щоб розпочати роботу над фільмом, пригадаймо, де саме починають  відбуватися події у повісті та хто її головні герої. А допоможуть нам у цьому пазли-асоціації. На  складання пазлів у вас 3 хвилини.

    Отже, почні′мо!

Арт-мистецтво. Складання пазлів

(Інтелект-карта.  «Пазли». Слайди 1 – 6)

(«ПАЗЛ 1». СЛАЙД 1)

Пам’ятник Кию, Щеку, Хориву і їх Сестрі Либідь

  • Діти, кому встановлено цей пам’ятник і де саме? Звідки почнуться пригоди головних героїв? (Київ)
  • Хто ж головні герої фільму?

(«ПАЗЛ 2». СЛАЙД 2)

Книга «Історія України»

Асоціація – пан Богдан.

(«ПАЗЛ 3». СЛАЙД 3)

Червона машина  ЗАЗ

Асоціація – родина Руснаків.

(«ПАЗЛ 4». СЛАЙД 4)

А це ще одна машина –  «Джип»

Асоціація – Антипко.

(«ПАЗЛ 5». СЛАЙД 5)

Перевернутий хрест

Асоціація – привид.

(«ПАЗЛ 6». СЛАЙД 6)

Козак

Асоціація – шабля.

   Отже, головні герої нашого фільму це…

(Інтелект-карта.  «Головні герої». Слайди 1 – 2)

Опрацювання навчального матеріалу 

     Отож, шабля. Навколо неї гуртуються різні герої, при цьому проявляючи різне ставлення до неї.

Проблемне запитання

- Що ж такого в цій шаблі?  У чому її таємниця та сила?

    Ось  головне, що  нам потрібно дослідити протягом уроку. Тому будьте дуже уважними, бо в кінці уроку ви повинні дати відповідь  на  запитання: у чому таємниця та сила козацької шаблі?

       Зйомки епізодів, монтаж, озвучення  фільму – це важка робота. Тому, діти, ви й об’єднані в групи. Кожна група готувала проєкт: робочий матеріал до певного епізоду фільму – це було ваше домашнє випереджувальне завдання. То ви готові?

      Отже, увага! Тиша на знімальному майданчику!

     «Привид-студія фільм» презентує робочі матеріали для зйомок пригодницького блокбастеру  «У пошуках козацької шаблі».

Проєктна діяльність. Ігровий проєкт «Зйомки фільму за художнім твором»

Епізод 1.  «Початок пригод». Почали!

Фотомонтаж 

  1. Київ
  2. Мама, тато, Наталочка Руснаки.
  3. Машина Машка
  4. Історик пан Богдан
  5. Привид
  6. Козак
  7. Шабля
  8. Чорний джип
  9. Крутий Антипко

 

  Учениця … у процесі роботи буде складати фотомонтаж  до 1 епізоду фільму.

  Отже, ми з’ясували, хто головні герої та де вони проживають.

  • Для чого Руснаки придбали машину? Як її назвали? (Червоний автомобіль «Запорожець». Машка.)
  • Хто такий пан Богдан? (Історик, товариш тата Руснака.)
  • Кого побачили Руснаки у квартирі пана Богдана? (Привида.)
  • Чому привид патріотично налаштований? (Переймається за долю козацької шаблі.)
  • Що зрозуміли з жестів привида? (Показував перевернутий хрест і шаблю, яку хочуть викрасти й  продати.)
  • Діти, а чи бувають привиди насправді? (Ні.)
  • Які  спецефекти можна використати, щоб у кадрі  з’явився справжнісінький привид?

Елементи STEAM-освіти (фізика)

Дослідницька діяльність: «Відбивання світла»

     Про це та ще багато чого цікаво ви зможете дізнатися  на уроках фізики в  7 класі.

Елементи STEAM-освіти (історія України)

Запрошуємо до слова істориків-консультантів.

  •  Хто такі козаки? Яку роль вони відіграли в історії нашої України? (Вільні люди, які тікали від панів. Захисники України.)

Історики-консультанти

Випереджувальне завдання 1

   Повідомлення про козаків

    Козак – на Україні в 15—18 століттях — вільна людина з кріпосних селян або міської бідноти, що втекла на південні землі України й брала участь у визвольній боротьбі проти татаро-турецьких і польських загарбників.

  • Що таке шабля? Для чого вона потрібна козакам? (Шабля – різновид холодної зброї. Клинок, хрестовина, руків’я.)

Випереджувальне завдання 2.   Робота в зошиті

Повідомлення про козацьку шаблю

    Шабля – різновид холодної зброї. Має клинок, хрестовину  та руків’я. Клинок  викривлений. Козацькі шаблі були доволі тонкі та легкі, ручку мали оздоблену. (Діти записують визначення у зошити.)

  • Як ви розумієте значення слова  «реліквія»?

Випереджувальне завдання 3.   Робота в зошиті

      Реліквія – річ, яку особливо шанують і зберігають як пам'ять про минуле. (Діти записують визначення у зошити.)

  • Чому для козаків шабля була реліквією? (Шабля для козака – реліквія, бо отримати шаблю справжній козак міг лише двома шляхами – у спадок від батька чи діда або здобути в бою.) (Діти записують в зошити.)
  • З чого виготовляли клинок шаблі? (З міцної сталі.)
  • Що таке сталь? Чи знаєте ви, як її виготовляють?

Елементи STEAM-освіти (хімія)

    До слова запрошуємо науковців-консультантів

Науковці-консультанти

Випереджувальне завдання 4

Сталь – називають ще  кри′ця — це сплав заліза з вуглецем, який містить вуглець і домішки (кремній, марганець, сірка, фосфор та гази).

    Перед вами система хімічних елементів. Відшукайте в ній хімічні елементи, які входять до складу сталі, та прочитайте їхні хімічні назви: 26 залізо – Ферум, 6 вуглець – Карбон, 25 марганець – Манган, 16 сірка – Сульфур, 15 фосфор.

    Багаті козаки мали шаблі, у яких руків’я було прикрашене золотом і сріблом. Отже, 47 срібло – Аргентум, 79 золото – Аурум.

    Цікаво? Так, цікаво!  У  7 класі ви будете вивчати предмет «Хімія», і на уроках матимете можливість дізнатися докладніше не тільки про  хімічний склад сталі, а й про інші хімічні елементи, зможете проводити деякі експерименти, поєднуючи елементи між собою.

   Продовжуємо далі.

  • Хто буде заважати Руснакам у пошуках шаблі? Чому? (Чортик Антипко, бо він зла сила.)

   .., сідай, дякую. Ти молодець!  

    Діти, вирушаючи у далеку подорож, тато Руснак узяв друковану карту автошляхів України.

  • Чи безпечно водієві під час керування автомобілем, відволікатися на щось, у тому числі на розглядання карти? (Це небезпечно й заборонено правилами дорожнього руху України.)
  • То ж який сучасний автомобільний пристрій, який указує маршрут подорожі, ми можемо використати? (Навігатор.)
  • Як він  працює?  

    Якщо ж немає навігатора, то  можна  налаштувати додаток-навігатор у смартфоні.

  • Чи користуватимуться Руснаки мере′жею Інтернет чи смартфонами у дорозі? (Ні,  тільки картою автошляхів України.)

  Руснаки виїхали з Києва до Берестечка.

  • Чому вони раптом змінили маршрут? Хто до цього причетний?  (Антипко.)
  • З якою метою він заважав родині Руснаків знайти шаблю? (Антип – чортик, зла сила, яка не хотіла, щоб козацька шабля потрапила в добрі руки.)
  • То ж куди поїхала родина? (У Дубно.)

Дякую, діти.

Отже…

Епізод 2.  «Дубно. Тараканівський форт». Почали!

Фотомонтаж:

  1. Дубенський замок.
  2. Готель у Дубно.
  3. Тараканівський форт.
  4. Колодязь.
  5. Машина «Швидка допомога»

 

  у процесі роботи буде складати фотомонтаж до 2 епізоду фільму.

(Інтелект-карта.  «Карта України»)

   (Показати на карті.) Саме з Дубно розпочнуться не тільки справжні пригоди головних героїв фільму, а й мандрівка історичними місцями України, зокрема, західною її частиною: палацами, замками, козацькими фортецями та оборонними спорудами.  Тому ця інформація буде цікава й глядачам фільму. Завдання 2 групи висвітлити робочий матеріал у доступній та цікавій формі.

(Інтелект-карта.  «Дубенський замок»)

          Отже, Дубно.

  • Яка ж історія Дубенського замку?

    До слова запрошуємо істориків-консультантів.

 

 Історики-консультанти

Випереджувальне завдання 5

За′мок у Ду′бно розташований на березі річки І′кви. Збудував його князь Костянтин Остро′зький в 1492 році.  За всю свою історію за′мок жодного разу не був захоплений ворогами. Зараз це Державний заповідник.

  • Що ж робила Наталочка у Дубно? (Наталочка розпитувала усіх у Дубно про шаблю, але ніхто нічого про  неї не знав.)
  • Де зупинилися на ночівлю Руснаки? (У готелі.)
  • З ким у Дубно зустрілася Наталочка? (З Антипком.)
  • Що повідомив Антипко про шаблю? (Що завтра вранці відбудеться продаж шаблі. Але він точно не знає, де це станеться: чи тут, у Дубно, в Тараканівському форті, чи в Кам’янці.)
  • Що запропонував хлопець Наталочці? (Піти самій у Тараканівський форт, батькам збрехати.)
  • Що ж це за Тараканівський форт? (Історія Тараканівського форту.)

(Інтелект-карта. «Тараканівський форт»)

До слова запрошуємо істориків-консультантів.

 Історики-консультанти

Випереджувальне завдання 6

   Тараканівський форт (інші назви — Ду́бенський форт, Нова Дубенська фортеця) розташований за три кілометри від Дубно і за півтора кілометри від села Тараканів. Побудований наприкінці  19 століття як військове оборонне укріплення. Зараз форт офіційно закритий і перебуває в аварійному стані. Муровані будівлі ховаються у товщі землі. За муром є тунель, між стінами – лабіринти, у яких легко заблудитися і потрапити в пастку.

До слова запрошуємо літературознавців-консультантів.

Прочитайте опис Тараканівського форту в повісті (С.165).

Літературознавці-консультанти

Випереджувальне завдання 7

«Довкола стояв тільки ліс, тільки пагорби, зарослі акаціями й чагарями. Наталочка розгублено ступила стежкою, минула пагорб і … не повірила власним очам: по той бік у пагорб були вмуровані двоповерхові каземати! Так ось який він, цей форт Тараканівський! Вритий у землю, мов кротяча нора, замаскований, наче засідка хижого звіра!»

  • Чи пішла дівчинка у форт? І що вона сказала батькам, що піде у форт із ким? (Так, пішла, збрехала, що пішла з туристами.)
  • Що з нею трапилося? (Провалилася у колодязь.)
  • Як батьки зрозуміли, що з їхньою дитиною щось негаразд? (Машина Машка почала сама по собі сигналити.)
  • Як врятували Наталочку? (Місцевий хлопець викликав машину «Швидкої допомоги», покликав  на допомогу людей, які  й врятували Наталочку!)
  • Який висновок ви зробили для себе з цього епізоду? (Ніколи не брехати батькам.)

Дякую, …, дякую, діти, ви молодці.

Але на  цьому фільм не закінчується.

Епізод 3. «Берестечко. Заповідник  Козацькі могили». Почали!

Фотомонтаж:

  1. Берестечко. Козацькі могили.
  2. Ян ІІ Казимир, польський король
  3. Богдан Хмельницький, гетьман України
  4. Бій козаків проти поляків.
  5. Пластуни.
  6. Чорт Антипко.
  7. Угода на крові.

  

  у процесі роботи буде складати фотомонтаж до 3 епізоду фільму.

(Інтелект-карта. «Берестечко. Заповідник  Козацькі могили». Слайд 1)

     Руснаки приїхали у Берестечко, де зібралося багато людей у виши′ванках  та з синьо-жовтими прапорами.  На   Козацьких  могилах правили Службу Божу.

  • Яке видіння побачила  Наталочка у диму? (Козацьке військо. Трагічний третій день Берестецької битви.)

    Діти, у фільмі ви повинні обов’язково висвітлити трагічні події, які ввійшли в історію, як Берестецька битва.

  • Хто був гетьманом України у той час? (Б.Хмельницький.)
  • Хто хотів знищити Україну й козаків? (Польський король Ян ІІ Казимир.)
  • Скільки війська виставив польський король проти козаків? (150 тисяч, підкупив майже пів-Європи.)
  • Скільки було козаків? (Сто тисяч.)
  • Хто були союзниками козаків? (Кримсько-татарські війська.)
  •   Скільки днів відбувалася битва? (Три.)

   Найтрагічнішим для козаків  був третій день битви.

(Інтелект-карта. «Берестечко. Заповідник  Козацькі могили». Слайд 2)

До слова запрошуємо  військових консультантів.

Розповідь про третій день Берестецької битви.

Військові консультанти

Випереджувальне завдання 8

     Поблизу міста Берестечка на Волині знаходиться місце драматичної битви загонів Богдана Хмельницького з польським військом короля Яна ІІ Казимира у 1651 році.  Битва тривала три доби. Найтрагічнішим був третій день битви,  п’ятниця 30 червня 1651 року: 150-тисячне військо польське виступило проти 100-тисячного війська козаків. Ця битва закінчилася поразкою козаків, бо у розпалі битви козаків зрадили союзники – кримсько-татарські війська, вони почали тікати, прихопивши з собою і Богдана Хмельницького, який кинувся їх повертати. Козаки залишилися без  свого ватажка, вирішили припинити бій і відступити через болота′. Кілька невеликих загонів козаків залишилися для прикриття. Усі вони загинули. Їхні останки, разом із шаблями, мушкетами, одягом, предметами побуту,  лежали глибоко в болотяному торфі  більше трьохсот років. Зараз знайдені речі можна побачити в музеї, який неофіційно називають «Козацькі могили».

  • Діти, а хто такі  археологи?
  • А хто такі «чорні археологи»? Яку шкоду вони  завдають історичним реліквіям України? Чому?
  • Хто підійшов до Наталочки й перервав її видіння? З ким познайомилася дівчинка у цьому заповіднику? (Пластунами –  Василем і Северином.)
  • Звідки були ці хлопчики? (Зі Львова.)
  • А що це за організація «Пласт»?

До слова запрошуємо  волонтерів-консультантів.

Волонтери-консультанти

Випереджувальне завдання 9

«Пласт» – скаутська українська дитяча організація, яка сприяє  всебічному патріотичному вихованню та самовихованню української молоді на засадах християнської моралі.

Головні обов’язки пластуна:

  • бути вірним Богові та Україні;
  • допомагати іншим;
  • жити за Пластовим законом.
  • Діти, а чи є в Полтаві така організація? Чи знайомі ви з її представниками?

      Правильно. Є така організація. Ваш класний керівник запрошував їх на зустріч до нашої школи. А ще разом із полтавськими пластунами  старшокласники  та педагоги школи  відвідували у минулому році історичні місця: Батурин, Су′ботів, Чигирин.

  • Чи довірила Наталочка хлопцям свою таємницю? Що розповіли їй хлопці? (Розповіла усе про пошуки шаблі й про привида.)
  • Хто знову з’являється на шляху в Наталочки? (Антипко.)
  • Про що він повідомляє? (Шаблю продають. Наталочка  заключає угоду на крові, щоб Антип підказав, куди будуть продавати шаблю. Якщо не знайде Наталочка шаблю, то брехатиме довіку! Щоб знайти місце продажу шаблі, треба розгадати за′гадку: «Не горіх, а тверде; не пани, а в узорах жупани; стрілець їх сватав, та й голову склав».)

    До слова запрошуємо театралів, які підготували нам фрагмент «Угода на крові» з повісті «Таємниця козацької шаблі».

Театрали

Випереджувальне завдання 10

Сценка «Угода на крові»

Антипко

— Ви спізнилися, мої дорогенькі! Я знайшов власника шаблі й дав йому адресу покупця. Так що шабелька тю-тю! Поїде за кордон, можеш не сумніватися. Там добре платять за антикварні речі. — Ха-ха-ха! Ти хочеш змагатися? Зі мною? Що ж, гаразд! Я навіть дещо тобі підкажу... В обмін на... ідеться про дрібничку.   Шаблю продаватимуть завтра ввечері далеченько звідси... Я підкажу, де... Щоправда, загадкою... Але якщо ти все ж не врятуєш шаблю (а не врятуєш нізащо), муситимеш брехати кожного дня. З тебе вийде кмітливенька брехуха!

Наталочка

— Я згодна.

Антипко (з посмішкою прошепотів):

— Згоду скріплюють кров’ю!

 (Наталочка бере  значок пластунів,  ніби коле  собі  палець і видавлює  на папірець, який  подає чортик Антипко, червону краплю. Антипко задоволено посміхається.)

Антипко

— Отже, слухай: не горіх, а тверде; не панни, а в узорах жупани; стрілець їх сватав і голову склав. Не забудь: брехатимеш довіку! (посміхнувся  глузливо, хихикнув, ще раз уклонився й... щез.)»

«Займи позицію»

  • Бути брехухою – це добре чи погано?   (Відповіді учнів.)

Дякую, діти.

  • Чи розгадала Наталочка та її батьки відразу ж цю за′гадку? (Ні!)

   Дякую, …, дякую, діти. Ви молодці!

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Епізод 4.  «Підгорецький замок. Олеський замок».  Почали!

 Фотомонтаж:

  1. Підгорецький замок.
  2. Бенкет чортів.
  3. Машина з увімкненими фарами.
  4. Олеський замок.
  5. Картина з натюрмортом.

 

у процесі роботи буде складати фотомонтаж до 4 епізоду фільму.

  • Де зупинилися Руснаки на ночівлю?  (У Підгорецькому замку.)
  • Яка історія Підгорецького замку?

(Інтелект-карта.  «Підгорецький  замок»)

    До слова запрошуємо істориків-консультантів.

 Історики-консультанти

Випереджувальне завдання 11

Історична довідка про Підгірці

    Замок у Підгірцях – один з найкращих зразків палацових будівель у Європі. Раніше він вражав красою, багатством і пишністю. За свою історію палац зазнавав змін. Колись тут знімали художній фільм «Д’Артаньян і три мушкетери». Зараз замок закрито на реконструкцію. І лише у підвалі можна побачити деякі експозиції. А на  дверях його висить табличка, яка застерігає, що особливо вразливим  відвідувачам сюди спускатися не рекомендується. А все через Білу Даму, привид якої час від часу блукає у підземеллі палацу.

  • Куди потрапила Наталочка вночі? І кого вона там побачила? (На бенкет чортів. Побачила Антипка.)
  • Що сталося з Наталочкою? (На неї  почали нападати чорти.)
  • Хто врятував дівчинку? (Машина Машка, засліпивши світлом фар нечисту силу.)

   Наступного дня родина Руснаків відвідала Олеський замок.

  • Що ми знаємо про Олеський замок? (Історія замку.)

(Інтелект-карта.  «Олеський  замок»)

    До слова запрошуємо істориків-консультантів.

 Історики-консультанти

Випереджувальне завдання 12

Історична довідка про Олеський замок

    Понад шість століть минуло з того часу, як виник на високому пагорбі в Олеську замок. По схилу гори проходив вал із частоколами, а далі вал із водяним ровом. Кілька разів замок був зруйнований і відбудований. В одній із кімнат знайшли скарб. Зараз замок приймає відвідувачів.

  • Яка пригода трапилася з батьками Наталочки в Олеському замку? (Їх звинуватили у викраденні картини з натюрмортом 18 ст.)
  • Хто це влаштував? (Антипко.)
  • А що таке натюрморт?

    До слова запрошуємо мистецтвознавців-консультантів.

 Мистецтвознавці-консультанти

Випереджувальне завдання 13

Натюрморт (із французької — дослівно — мертва природа) — різновид живопису, що зображає зірвані плоди, квіти, рибу та здобич мисливців,  предмети, букети квітів, композиції овочів, фруктів, посуд тощо.)

    Руснаків відпустили. Але вони ніяк не могли розгадати Антипкової за′гадки, тож вирішили їхати до Кам’янця-Подільського. 

  Дякую, …, дякую, діти! Молодці!

    Отже, останній епізод фільму.

Епізод 5. «Кам’янець-Подільська фортеця. Хоти′нська фортеця».  Почали!

Фотомонтаж:

  1. Кам’янець-Подільська фортеця.
  2. Петро Сагайдачний.
  3. Хоти′нська фортеця.
  4. Пам’ятник Сагайдачному у Хоти′ні.
  5. Миршавий чоловік.
  6. Дебелий чоловік.
  7. Чорт, чортиця, Антипко.
  8. Пластуни.
  9. Родина Руснаків.
  10. Привид, патріотично налаштований.
  11. Красива шабля.
  12.  Привиди козаків.

 

в процесі роботи буде складати фотомонтаж до останнього, 5 епізоду фільму.

  • Яку легенду ви знаєте про Кам’янець-Подільську фортецю?

(Інтелект-карта.  «Кам’янець-Подільська фортеця»)

    До слова запрошуємо істориків-консультантів.

 Історики-консультанти

Випереджувальне завдання 14

    За легендою, коли турецький султан Осман другий тримав Кам’янець в облозі, запитав: «Хто збудував це укріплене місто?», у відповідь почув: «Сам Бог!». «То нехай же Бог і здобуває його!» - промовив султан і, знявши облогу, відступив від міста. Так за цією фортецею закріпилася назва «побудована рукою Бога».

   До слова запрошуємо літературознавців-консультантів. Опис Кам’янець-Подільської фортеці в повісті (С.179).

 Літературознавці-консультанти

Випереджувальне завдання 15

«Фортецю було видно як на долоні — грандіозна, незборима твердиня, справді горішок над горішками. Її вежі стриміли, мов стрункі гордовиті панни, проте Наталочка даремно вишукувала на них поглядом які-небудь оздоби. Їхні жупани не були узорчастими, і це не додавало оптимізму...»

  • Чи знайшли тут Руснаки відгадку до Антипкової загадки? (Ні.)
  • Куди вони прямують далі? (У Хотин.)

   Правильно, до Хоти′на, Хоти′нської фортеці, адже  саме там колись розігралася кривава битва, у якій смертельно поранили Петра Сагайдачного, славетного гетьмана, знаменитого  стрільця з лука-сагайдака, тобто там був і горіх, і стрілець. А ще там був косий хрест – літера «Xа», яку показував ще у Києві привид.

  • Яка історія Хотинської фортеці?

(Інтелект-карта.  «Хотинська фортеця»)

    До слова запрошуємо істориків-консультантів.

 Історики-консультанти

Випереджувальне завдання 16

Хоти′н – найстаріше місто Чернівецької області. Фортецю кілька разів руйнувала й відбудовували. Нею володіли і польські королі, і турецькі феодали, й українські козаки. Саме тут у 1621 році у нерівному бою з турецькими військами загинув гетьман Петро Сагайдачний. З 2000 року тут створено істерико-архітектурний заповідник.

До слова запрошуємо літературознавців-консультантів. Опис Хотинської  фортеці в повісті (С.180).

Літературознавці-консультанти

Випереджувальне завдання 17

«Фортеця стояла не на горі, а нижче, на пагорбі над водою. Напрочуд ошатна, струнка фортеця: вежі, мов панни в дахах-капелюшках, між ними — високі акуратні зубчасті мури. Гляньте... В узорах жупани! — аж засміялася Наталочка й показала на мур. Хоча вже посутеніло, але не настільки, щоб Руснаки не розгледіли узорів, викладених червоною цеглою на світлих стінах.

— Фортеця мов у вишиванці... Гарно, — замилувалася мама. Усе було точнісінько, як у загадці. Усе збігалося: і загадка, і привидова підказка. Цього разу вони не помилилися...»

«Займи позицію»

- Чи можемо ми сказати, що Хоти′н  – «місце злочину?» Купівля-продаж історичної реліквії може бути злочином? (Це злочин перед народом, перед його історією, пам’яттю...)

  • Де було місце зустрічі продавця і покупця шаблі? (Біля бронзового пам’ятника  Сагайдачному.)
  •  Які імена покупця і продавця шаблі? (Немає імен. Дебелий та  миршавий.)
  • Хто з’явився ще на місці продажу шаблі, перерахуйте? (Руснаки, чорти, пластуни, привид, привиди козаків.)
  • Кого злякалися миршавий і дебелий? (Привидів померлих козаків.)
  • Кому вдалося вмовити злодіїв віддати шаблю? (Пластунам.)
  • Чим закінчується фільм? (Пластуни за героїзм і патріотизм прийняли Наталочку до своєї організації.)

     Отже, шаблю врятовано.

 До слова запрошуємо літературознавців-консультантів. Опис шаблі в повісті (С.184).

Літературознавці-консультанти

Випереджувальне завдання 18

«Це була справжня козацька шабля, подібна до місяця-молодика. У волинському торфі вона напрочуд добре збереглася. Руків’я мала просте, без золота й діамантів… Усі дивилися на шаблю як заворожені.»

     Головні герої пройшли довгий і важкий шлях, щоб цю урятувати шаблю.

  • 1 групо, географи, то який же маршрут подорожі Руснаків? Назвіть населені пункти, які згадуються у повісті.

Випереджувальне завдання 19

Міста: Київ, Жито′мир, Новогра′д-Воли′нський, Рі′вне, Ду′бно, Бересте′чко,  Кам’янець-Подільський, Хоти′н; селища: Го′ща, Тарака′нів, Пляшева′, Підгі′рці, Оле′сько; заповідник Козацькі могили. 

2 групо, теж географи, біля яких річок зупинялися Руснаки, щоб перепочити?

Випереджувальне завдання 20

    Наталочка ненароком скупалася в річці Ірпі′нь, мила руки у Здвижі, Те′тереві, побродила в Гори′ні. Дізналася про І′кву, і Пля′шівку, і Зо′лочівку, Стри′пу, Сере′т, маленьку Гні′зну, Дністе′р, Смо′трич, мріяла скупатися в Золоті′й Ли′пі.

- Діти, зверніть увагу на  лепбук-плакат «У пошуках козацької шаблі», який ми виготовили протягом зйомок фільму, де позначено основний маршрут подорожі Руснаків.

  • 3 групо, статисти, скільки ж кілометрів дороги усього проїхали Руснаки?

УЧИТЕЛЬ ПОЗНАЧАЄ  МАРКЕРОМ  НА ПЛАКАТІ!!!

Випереджувальне завдання 21

КІЛОМЕТРАЖ  ПОДОРОЖІ  РУСНАКІВ

Від Києва до Дубно – 375 км. Від Дубно до Тараканівського форту –  9 км. Від Тараканівського форту до Берестечка – 70 км. Від Берестечка до Підгорецького замку – 59 км. Від Підгорецького замку до Олеського замку – 15 км.  Від Олеського замку до  Кам’янця-Подільського – 236 км.  Від Кам’янця-Подільського до Хоти′на – 27 км.  

ДОДОМУ: Від Хотина до Києва – 448 км.

Елементи STEAM-освіти (математика)

  • Діти, порахуйте, загальний кілометраж подорожі Руснаків.

Усього проїхали: 1 237, 5 кілометрів.

  • 4 групо, економісти,  скільки ж Руснаки витратили палива та коштів на паливо під час подорожі?

Випереджувальне завдання 22

ПРИБЛИЗНІ  ВИТРАТИ  ПАЛИВА  НА   ПОДОРОЖ .

ПРИБЛИЗНІ ВИТРАТИ  КОШТІВ  НА ПАЛИВО

Від Києва до Дубно.  Витрати палива: 54 л.

Від Дубно до Тараканівського форту.  Витрата палива – 1,5 л.

Від Тараканівського форту до Берестечка. Витрата палива – 10 л.

Від Берестечка до Підгорецького замку. Витрата палива – 8,5 л.

Від Підгорецького замку до Олеського замку. Витрата палива – 2 л.

Від Олеського замку до  Кам’янця-Подільського. Витрата – 34 л

Від Кам’янця-Подільського до Хоти′на. Витрата палива –4 л.

ДОДОМУ: Від Хотина до Києва.  Витрата палива – 64 л.

  • Діти, порахуйте, скільки ж палива витратили для подорожі Руснаки? (Витрати палива всього: 178 літрів бензину.)
  • Скільки коштів витратили на паливо? (Витрати на паливо приблизно:  4 628 гривень.)
  • 5 групо, логісти, то скільки ж часу Руснаки пробули в дорозі (в автомобілі)?

Випереджувальне завдання 23

ЧАС, ПРОВЕДЕНИЙ РУСНАКАМИ  В  ДОРОЗІ (В  АВТОМОБІЛІ)

Від Києва до Дубно. Час у дорозі: 4 години  35 хвилин

Від Дубно до Тараканівського форту.  Час у дорозі: 8 хвилин. 

Від Тараканівського форту до Берестечка.  Час у дорозі: 1 година  8 хвилин

Від Берестечка до Підгорецького замку.  Час у дорозі – 1 година. 

Від Підгорецького замку до Олеського замку.   Час у дорозі – 14 хвилин. 

Від Олеського замку до  Кам’янця-Подільського.  Час у дорозі – 4 години. 

Від Кам’янця-Подільського до Хоти′на.  Час у дорозі – 31 хвилина. 

ДОДОМУ: Від Хотина до Києва.  Час у дорозі – 6 годин 26 хвилин. 

  • Скільки ж часу провели Руснаки у подорожі (в дорозі)? (Усього в дорозі (в автомобілі): 18 годин 22 хвилини.)

Молодці!

Матеріали до фільму підібрано й змонтовано прекрасно! СТОП!   ЗНЯТО!

Рефлексивно-оцінювальний етап. Підведення підсумків  уроку 

     Шабля… Для когось це безцінна річ, для когось – засіб збагачення.

  • Діти, складімо асоціативне гроно до слова «шабля».

Асоціативне гроно «Шабля».

Робота в зошиті

ЗБРОЯ                  РЕЛІКВІЯ               ЗАХИСТ

ПЕРЕМОГА             ШАБЛЯ                ВІДВАГА

СМЕРТЬ

    На початку уроку перед нами було поставлене проблемне запитання.

- Чи вдалося нам протягом зйомок фільму розгадати, у  чому ж   таємниця й сила козацької шаблі?

   Прийшов час  дати відповідь  на це запитання. (Відповіді учнів.)

Учитель   

     Шабля – це зброя проти всього зла.

     Здолати зло можна тоді, коли проти нього повстануть і живі, і мертві, бо національна пам’ять, козацька слава, історичні реліквії і майбутнє України невід’ємні одне від одного.  Сила шаблі і нас, українців, у єдності.

Оцінювання учнів

Домашнє завдання

На все життя: берегти та захищати національні реліквії українського народу, бути патріотом своєї Батьківщини.

На рік: прочитати якомога більше книг на історичну тематику.

На наступний урок:  написати есе «Таємницю якої реліквії українського народу  хотів  би розгадати я».

   Я переконана, діти, що присутнім сподобався ваш фільм. І головний спонсор, директор школи, якого ми сьогодні запросили, обов’язково  профінансує цей проєкт.

Дякую за урок!Дякую за увагу!

 

docx
Додав(-ла)
Носова Оксана
Додано
13 липня 2020
Переглядів
980
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку