Полтавська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 7 ім. Т.Г. Шевченка Полтавської міської ради Полтавської області
Конспект відкритого уроку
української літератури в 5 класі
Проєктна діяльність. Ігровий проєкт «Зйомки фільму за повістю Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»
Підготувала й провела
учитель української мови
та літератури
Носова О.В.
Полтава – 2020
ТЕМА. Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Історичне минуле нашого народу в житті сучасної людини. Екзотика старовинних українських замків.
Цілі уроку: продовжити знайомство з повістю Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», зацікавити нею; з’ясувати, яке значення історичного минуле нашого народу в сучасному житті;
формувати: предметні компетентності: читацькі інтереси, уміння творчо переказувати найяскравіші фрагменти твору, характеризувати головних героїв;
ключові компетентності: висловлювати свою думку щодо значення історичного минулого нашого народу в сучасному житті; створювати карту подорожі головних героїв; аналізувати й порівнювати поведінку персонажів, робити висновки;
міжпредметні компетентності: українська мова (лексика, розвиток усного мовлення), історія України (пам’ятки історії: палаци, замки, фортеці, оборонні споруди), географія та картографія (населені пункти та річки на території Західної України), хімія (хімічний склад сталі), фізика (відбивання та заломлення світла), математика, образотворче мистецтво (натюрморт), арт-мистецтво (пазли, гіфи, меми), театральне мистецтво (розігрування фрагментів твору);
розвивати критичне й логічне мислення, пам’ять, увагу, творчі здібності, усне мовлення, словниковий запас, навички практичного застосування набутих знань із літератури, мови, історії України, географії, математики, хімії, фізики у повсякденному житті; активізувати пізнавальну діяльність учнів;
виховувати патріотичні почуття, національну самосвідомість, громадянську позицію, повагу до героїчного минулого нашого народу, моральних цінностей.
Тип уроку: закріплення вивченого, формування практичних умінь та навичок.
Освітні технології: проєктна технологія, елементи STEAM-освіти та критичного мислення.
Форма уроку: проєктна технологія: ігровий проєкт «Зйомки фільму за художнім твором».
Методи та прийоми: випереджувальне завдання (проєктна діяльність), бесіда, «Мозковий штурм» (проблемне запитання), «Займи позицію», «Інформаційне гроно», «Хмара слів», робота в групах, робота з художнім текстом, інтелект-карта, лепбук-плакат, арт-мистецтво (пазли, гіфи, меми), розігрування фрагментів із художнього твору, практична робота з картою України, дослідницька діяльність (відбивання світла, хімічний склад сталі).
Випереджувальне завдання: підготувати повідомлення:
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Організаційно-мотиваційний етап
Забезпечення емоційної готовності до уроку. Створення позитивного настрою та ситуації успіху.
Учитель
(Інтелект-карта. 1 «Позитив». Слайди 1 – 5)
Вітаємо усіх присутніх, які люб’язно погодилися сьогодні відвідати цей незвичайний захід. Так, саме захід, а не урок.
(СЛАЙД 1) Як усі ви знаєте, 9 лютого 2020 року в Голлівуді (Америка) відбулася щорічна церемонія вручення нагород премії «Оскар» у кінематографі. Це так захопило й надихнуло на творчість, що учні 5 класу нашої школи, активні та креативні, вирішили зазіхнути на зйомки фільму, який планують також надіслати аж у Лос-Анджелес на конкурс, щоб отримати «Оскар». Ми запрошуємо вас побувати на знімальному майданчику й подивитися монтаж та робочі матеріали до фільму.
Якщо ви готові – то бажаємо усім гарного настрою, (СЛАЙД 2) цікавого, а не сумного перегляду, тільки позитивних емоцій.
Робота в групах
Діти, вірю у вас, ви наші майбутні зірки. Тому я дарую вам зірку. (СЛАЙД 3) Але не просту. Це зірка–хмаринка слів, розшифрувавши які, ми підкажемо присутнім назву художнього твору, за яким будемо знімати фільм.
Ви молодці! Так, це повість «Таємниця козацької шаблі», над якою ми працювали на попередньому уроці!
Пригадайте, а хто автор цього твору? (Зірка Мензатюк). (СЛАЙД 4 )
Правильно. Також Зірка! Зірка Мензатюк.
Робота в зошиті (СЛАЙД 5 )
Тож запишіть дату та тему уроку: Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Історичне минуле нашого народу в житті сучасної людини. Екзотика старовинних українських замків.
Щоб розпочати роботу над фільмом, пригадаймо, де саме починають відбуватися події у повісті та хто її головні герої. А допоможуть нам у цьому пазли-асоціації. На складання пазлів у вас 3 хвилини.
Отже, почні′мо!
Арт-мистецтво. Складання пазлів
(Інтелект-карта. «Пазли». Слайди 1 – 6)
(«ПАЗЛ 1». СЛАЙД 1)
Пам’ятник Кию, Щеку, Хориву і їх Сестрі Либідь
(«ПАЗЛ 2». СЛАЙД 2)
Книга «Історія України»
Асоціація – пан Богдан.
(«ПАЗЛ 3». СЛАЙД 3)
Червона машина ЗАЗ
Асоціація – родина Руснаків.
(«ПАЗЛ 4». СЛАЙД 4)
А це ще одна машина – «Джип»
Асоціація – Антипко.
(«ПАЗЛ 5». СЛАЙД 5)
Перевернутий хрест
Асоціація – привид.
(«ПАЗЛ 6». СЛАЙД 6)
Козак
Асоціація – шабля.
Отже, головні герої нашого фільму це…
(Інтелект-карта. «Головні герої». Слайди 1 – 2)
Опрацювання навчального матеріалу
Отож, шабля. Навколо неї гуртуються різні герої, при цьому проявляючи різне ставлення до неї.
Проблемне запитання
- Що ж такого в цій шаблі? У чому її таємниця та сила?
Ось головне, що нам потрібно дослідити протягом уроку. Тому будьте дуже уважними, бо в кінці уроку ви повинні дати відповідь на запитання: у чому таємниця та сила козацької шаблі?
Зйомки епізодів, монтаж, озвучення фільму – це важка робота. Тому, діти, ви й об’єднані в групи. Кожна група готувала проєкт: робочий матеріал до певного епізоду фільму – це було ваше домашнє випереджувальне завдання. То ви готові?
Отже, увага! Тиша на знімальному майданчику!
«Привид-студія фільм» презентує робочі матеріали для зйомок пригодницького блокбастеру «У пошуках козацької шаблі».
Проєктна діяльність. Ігровий проєкт «Зйомки фільму за художнім твором»
Епізод 1. «Початок пригод». Почали!
Фотомонтаж
Учениця … у процесі роботи буде складати фотомонтаж до 1 епізоду фільму.
Отже, ми з’ясували, хто головні герої та де вони проживають.
Елементи STEAM-освіти (фізика)
Дослідницька діяльність: «Відбивання світла»
Про це та ще багато чого цікаво ви зможете дізнатися на уроках фізики в 7 класі.
Елементи STEAM-освіти (історія України)
Запрошуємо до слова істориків-консультантів.
Історики-консультанти
Випереджувальне завдання 1
Повідомлення про козаків
Козак – на Україні в 15—18 століттях — вільна людина з кріпосних селян або міської бідноти, що втекла на південні землі України й брала участь у визвольній боротьбі проти татаро-турецьких і польських загарбників.
Випереджувальне завдання 2. Робота в зошиті
Повідомлення про козацьку шаблю
Шабля – різновид холодної зброї. Має клинок, хрестовину та руків’я. Клинок викривлений. Козацькі шаблі були доволі тонкі та легкі, ручку мали оздоблену. (Діти записують визначення у зошити.)
Випереджувальне завдання 3. Робота в зошиті
Реліквія – річ, яку особливо шанують і зберігають як пам'ять про минуле. (Діти записують визначення у зошити.)
Елементи STEAM-освіти (хімія)
До слова запрошуємо науковців-консультантів
Науковці-консультанти
Випереджувальне завдання 4
Сталь – називають ще кри′ця — це сплав заліза з вуглецем, який містить вуглець і домішки (кремній, марганець, сірка, фосфор та гази).
Перед вами система хімічних елементів. Відшукайте в ній хімічні елементи, які входять до складу сталі, та прочитайте їхні хімічні назви: 26 залізо – Ферум, 6 вуглець – Карбон, 25 марганець – Манган, 16 сірка – Сульфур, 15 фосфор.
Багаті козаки мали шаблі, у яких руків’я було прикрашене золотом і сріблом. Отже, 47 срібло – Аргентум, 79 золото – Аурум.
Цікаво? Так, цікаво! У 7 класі ви будете вивчати предмет «Хімія», і на уроках матимете можливість дізнатися докладніше не тільки про хімічний склад сталі, а й про інші хімічні елементи, зможете проводити деякі експерименти, поєднуючи елементи між собою.
Продовжуємо далі.
.., сідай, дякую. Ти молодець!
Діти, вирушаючи у далеку подорож, тато Руснак узяв друковану карту автошляхів України.
Якщо ж немає навігатора, то можна налаштувати додаток-навігатор у смартфоні.
Руснаки виїхали з Києва до Берестечка.
Дякую, діти.
Отже…
Епізод 2. «Дубно. Тараканівський форт». Почали!
Фотомонтаж:
… у процесі роботи буде складати фотомонтаж до 2 епізоду фільму.
(Інтелект-карта. «Карта України»)
(Показати на карті.) Саме з Дубно розпочнуться не тільки справжні пригоди головних героїв фільму, а й мандрівка історичними місцями України, зокрема, західною її частиною: палацами, замками, козацькими фортецями та оборонними спорудами. Тому ця інформація буде цікава й глядачам фільму. Завдання 2 групи висвітлити робочий матеріал у доступній та цікавій формі.
(Інтелект-карта. «Дубенський замок»)
Отже, Дубно.
До слова запрошуємо істориків-консультантів.
Історики-консультанти
Випереджувальне завдання 5
За′мок у Ду′бно розташований на березі річки І′кви. Збудував його князь Костянтин Остро′зький в 1492 році. За всю свою історію за′мок жодного разу не був захоплений ворогами. Зараз це Державний заповідник.
(Інтелект-карта. «Тараканівський форт»)
До слова запрошуємо істориків-консультантів.
Історики-консультанти
Випереджувальне завдання 6
Тараканівський форт (інші назви — Ду́бенський форт, Нова Дубенська фортеця) розташований за три кілометри від Дубно і за півтора кілометри від села Тараканів. Побудований наприкінці 19 століття як військове оборонне укріплення. Зараз форт офіційно закритий і перебуває в аварійному стані. Муровані будівлі ховаються у товщі землі. За муром є тунель, між стінами – лабіринти, у яких легко заблудитися і потрапити в пастку.
До слова запрошуємо літературознавців-консультантів.
Прочитайте опис Тараканівського форту в повісті (С.165).
Літературознавці-консультанти
Випереджувальне завдання 7
«Довкола стояв тільки ліс, тільки пагорби, зарослі акаціями й чагарями. Наталочка розгублено ступила стежкою, минула пагорб і … не повірила власним очам: по той бік у пагорб були вмуровані двоповерхові каземати! Так ось який він, цей форт Тараканівський! Вритий у землю, мов кротяча нора, замаскований, наче засідка хижого звіра!»
Дякую, …, дякую, діти, ви молодці.
Але на цьому фільм не закінчується.
Епізод 3. «Берестечко. Заповідник Козацькі могили». Почали!
Фотомонтаж:
… у процесі роботи буде складати фотомонтаж до 3 епізоду фільму.
(Інтелект-карта. «Берестечко. Заповідник Козацькі могили». Слайд 1)
Руснаки приїхали у Берестечко, де зібралося багато людей у виши′ванках та з синьо-жовтими прапорами. На Козацьких могилах правили Службу Божу.
Діти, у фільмі ви повинні обов’язково висвітлити трагічні події, які ввійшли в історію, як Берестецька битва.
Найтрагічнішим для козаків був третій день битви.
(Інтелект-карта. «Берестечко. Заповідник Козацькі могили». Слайд 2)
До слова запрошуємо військових консультантів.
Розповідь про третій день Берестецької битви.
Військові консультанти
Випереджувальне завдання 8
Поблизу міста Берестечка на Волині знаходиться місце драматичної битви загонів Богдана Хмельницького з польським військом короля Яна ІІ Казимира у 1651 році. Битва тривала три доби. Найтрагічнішим був третій день битви, п’ятниця 30 червня 1651 року: 150-тисячне військо польське виступило проти 100-тисячного війська козаків. Ця битва закінчилася поразкою козаків, бо у розпалі битви козаків зрадили союзники – кримсько-татарські війська, вони почали тікати, прихопивши з собою і Богдана Хмельницького, який кинувся їх повертати. Козаки залишилися без свого ватажка, вирішили припинити бій і відступити через болота′. Кілька невеликих загонів козаків залишилися для прикриття. Усі вони загинули. Їхні останки, разом із шаблями, мушкетами, одягом, предметами побуту, лежали глибоко в болотяному торфі більше трьохсот років. Зараз знайдені речі можна побачити в музеї, який неофіційно називають «Козацькі могили».
До слова запрошуємо волонтерів-консультантів.
Волонтери-консультанти
Випереджувальне завдання 9
«Пласт» – скаутська українська дитяча організація, яка сприяє всебічному патріотичному вихованню та самовихованню української молоді на засадах християнської моралі.
Головні обов’язки пластуна:
Правильно. Є така організація. Ваш класний керівник запрошував їх на зустріч до нашої школи. А ще разом із полтавськими пластунами старшокласники та педагоги школи відвідували у минулому році історичні місця: Батурин, Су′ботів, Чигирин.
До слова запрошуємо театралів, які підготували нам фрагмент «Угода на крові» з повісті «Таємниця козацької шаблі».
Театрали
Випереджувальне завдання 10
Сценка «Угода на крові»
Антипко
— Ви спізнилися, мої дорогенькі! Я знайшов власника шаблі й дав йому адресу покупця. Так що шабелька тю-тю! Поїде за кордон, можеш не сумніватися. Там добре платять за антикварні речі. — Ха-ха-ха! Ти хочеш змагатися? Зі мною? Що ж, гаразд! Я навіть дещо тобі підкажу... В обмін на... ідеться про дрібничку. Шаблю продаватимуть завтра ввечері далеченько звідси... Я підкажу, де... Щоправда, загадкою... Але якщо ти все ж не врятуєш шаблю (а не врятуєш нізащо), муситимеш брехати кожного дня. З тебе вийде кмітливенька брехуха!
Наталочка
— Я згодна.
Антипко (з посмішкою прошепотів):
— Згоду скріплюють кров’ю!
(Наталочка бере значок пластунів, ніби коле собі палець і видавлює на папірець, який подає чортик Антипко, червону краплю. Антипко задоволено посміхається.)
Антипко
— Отже, слухай: не горіх, а тверде; не панни, а в узорах жупани; стрілець їх сватав і голову склав. Не забудь: брехатимеш довіку! (посміхнувся глузливо, хихикнув, ще раз уклонився й... щез.)»
«Займи позицію»
Дякую, діти.
Дякую, …, дякую, діти. Ви молодці!
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Епізод 4. «Підгорецький замок. Олеський замок». Почали!
Фотомонтаж:
… у процесі роботи буде складати фотомонтаж до 4 епізоду фільму.
(Інтелект-карта. «Підгорецький замок»)
До слова запрошуємо істориків-консультантів.
Історики-консультанти
Випереджувальне завдання 11
Історична довідка про Підгірці
Замок у Підгірцях – один з найкращих зразків палацових будівель у Європі. Раніше він вражав красою, багатством і пишністю. За свою історію палац зазнавав змін. Колись тут знімали художній фільм «Д’Артаньян і три мушкетери». Зараз замок закрито на реконструкцію. І лише у підвалі можна побачити деякі експозиції. А на дверях його висить табличка, яка застерігає, що особливо вразливим відвідувачам сюди спускатися не рекомендується. А все через Білу Даму, привид якої час від часу блукає у підземеллі палацу.
Наступного дня родина Руснаків відвідала Олеський замок.
(Інтелект-карта. «Олеський замок»)
До слова запрошуємо істориків-консультантів.
Історики-консультанти
Випереджувальне завдання 12
Історична довідка про Олеський замок
Понад шість століть минуло з того часу, як виник на високому пагорбі в Олеську замок. По схилу гори проходив вал із частоколами, а далі вал із водяним ровом. Кілька разів замок був зруйнований і відбудований. В одній із кімнат знайшли скарб. Зараз замок приймає відвідувачів.
До слова запрошуємо мистецтвознавців-консультантів.
Мистецтвознавці-консультанти
Випереджувальне завдання 13
Натюрморт (із французької — дослівно — мертва природа) — різновид живопису, що зображає зірвані плоди, квіти, рибу та здобич мисливців, предмети, букети квітів, композиції овочів, фруктів, посуд тощо.)
Руснаків відпустили. Але вони ніяк не могли розгадати Антипкової за′гадки, тож вирішили їхати до Кам’янця-Подільського.
Дякую, …, дякую, діти! Молодці!
Отже, останній епізод фільму.
Епізод 5. «Кам’янець-Подільська фортеця. Хоти′нська фортеця». Почали!
Фотомонтаж:
… в процесі роботи буде складати фотомонтаж до останнього, 5 епізоду фільму.
(Інтелект-карта. «Кам’янець-Подільська фортеця»)
До слова запрошуємо істориків-консультантів.
Історики-консультанти
Випереджувальне завдання 14
За легендою, коли турецький султан Осман другий тримав Кам’янець в облозі, запитав: «Хто збудував це укріплене місто?», у відповідь почув: «Сам Бог!». «То нехай же Бог і здобуває його!» - промовив султан і, знявши облогу, відступив від міста. Так за цією фортецею закріпилася назва «побудована рукою Бога».
До слова запрошуємо літературознавців-консультантів. Опис Кам’янець-Подільської фортеці в повісті (С.179).
Літературознавці-консультанти
Випереджувальне завдання 15
«Фортецю було видно як на долоні — грандіозна, незборима твердиня, справді горішок над горішками. Її вежі стриміли, мов стрункі гордовиті панни, проте Наталочка даремно вишукувала на них поглядом які-небудь оздоби. Їхні жупани не були узорчастими, і це не додавало оптимізму...»
Правильно, до Хоти′на, Хоти′нської фортеці, адже саме там колись розігралася кривава битва, у якій смертельно поранили Петра Сагайдачного, славетного гетьмана, знаменитого стрільця з лука-сагайдака, тобто там був і горіх, і стрілець. А ще там був косий хрест – літера «Xа», яку показував ще у Києві привид.
(Інтелект-карта. «Хотинська фортеця»)
До слова запрошуємо істориків-консультантів.
Історики-консультанти
Випереджувальне завдання 16
Хоти′н – найстаріше місто Чернівецької області. Фортецю кілька разів руйнувала й відбудовували. Нею володіли і польські королі, і турецькі феодали, й українські козаки. Саме тут у 1621 році у нерівному бою з турецькими військами загинув гетьман Петро Сагайдачний. З 2000 року тут створено істерико-архітектурний заповідник.
До слова запрошуємо літературознавців-консультантів. Опис Хотинської фортеці в повісті (С.180).
Літературознавці-консультанти
Випереджувальне завдання 17
«Фортеця стояла не на горі, а нижче, на пагорбі над водою. Напрочуд ошатна, струнка фортеця: вежі, мов панни в дахах-капелюшках, між ними — високі акуратні зубчасті мури. Гляньте... В узорах жупани! — аж засміялася Наталочка й показала на мур. Хоча вже посутеніло, але не настільки, щоб Руснаки не розгледіли узорів, викладених червоною цеглою на світлих стінах.
— Фортеця мов у вишиванці... Гарно, — замилувалася мама. Усе було точнісінько, як у загадці. Усе збігалося: і загадка, і привидова підказка. Цього разу вони не помилилися...»
«Займи позицію»
- Чи можемо ми сказати, що Хоти′н – «місце злочину?» Купівля-продаж історичної реліквії може бути злочином? (Це злочин перед народом, перед його історією, пам’яттю...)
Отже, шаблю врятовано.
До слова запрошуємо літературознавців-консультантів. Опис шаблі в повісті (С.184).
Літературознавці-консультанти
Випереджувальне завдання 18
«Це була справжня козацька шабля, подібна до місяця-молодика. У волинському торфі вона напрочуд добре збереглася. Руків’я мала просте, без золота й діамантів… Усі дивилися на шаблю як заворожені.»
Головні герої пройшли довгий і важкий шлях, щоб цю урятувати шаблю.
Випереджувальне завдання 19
Міста: Київ, Жито′мир, Новогра′д-Воли′нський, Рі′вне, Ду′бно, Бересте′чко, Кам’янець-Подільський, Хоти′н; селища: Го′ща, Тарака′нів, Пляшева′, Підгі′рці, Оле′сько; заповідник Козацькі могили.
2 групо, теж географи, біля яких річок зупинялися Руснаки, щоб перепочити?
Випереджувальне завдання 20
Наталочка ненароком скупалася в річці Ірпі′нь, мила руки у Здвижі, Те′тереві, побродила в Гори′ні. Дізналася про І′кву, і Пля′шівку, і Зо′лочівку, Стри′пу, Сере′т, маленьку Гні′зну, Дністе′р, Смо′трич, мріяла скупатися в Золоті′й Ли′пі.
- Діти, зверніть увагу на лепбук-плакат «У пошуках козацької шаблі», який ми виготовили протягом зйомок фільму, де позначено основний маршрут подорожі Руснаків.
УЧИТЕЛЬ ПОЗНАЧАЄ МАРКЕРОМ НА ПЛАКАТІ!!!
Випереджувальне завдання 21
КІЛОМЕТРАЖ ПОДОРОЖІ РУСНАКІВ
Від Києва до Дубно – 375 км. Від Дубно до Тараканівського форту – 9 км. Від Тараканівського форту до Берестечка – 70 км. Від Берестечка до Підгорецького замку – 59 км. Від Підгорецького замку до Олеського замку – 15 км. Від Олеського замку до Кам’янця-Подільського – 236 км. Від Кам’янця-Подільського до Хоти′на – 27 км.
ДОДОМУ: Від Хотина до Києва – 448 км.
Елементи STEAM-освіти (математика)
Усього проїхали: 1 237, 5 кілометрів.
Випереджувальне завдання 22
ПРИБЛИЗНІ ВИТРАТИ ПАЛИВА НА ПОДОРОЖ .
ПРИБЛИЗНІ ВИТРАТИ КОШТІВ НА ПАЛИВО
Від Києва до Дубно. Витрати палива: 54 л.
Від Дубно до Тараканівського форту. Витрата палива – 1,5 л.
Від Тараканівського форту до Берестечка. Витрата палива – 10 л.
Від Берестечка до Підгорецького замку. Витрата палива – 8,5 л.
Від Підгорецького замку до Олеського замку. Витрата палива – 2 л.
Від Олеського замку до Кам’янця-Подільського. Витрата – 34 л
Від Кам’янця-Подільського до Хоти′на. Витрата палива –4 л.
ДОДОМУ: Від Хотина до Києва. Витрата палива – 64 л.
Випереджувальне завдання 23
ЧАС, ПРОВЕДЕНИЙ РУСНАКАМИ В ДОРОЗІ (В АВТОМОБІЛІ)
Від Києва до Дубно. Час у дорозі: 4 години 35 хвилин
Від Дубно до Тараканівського форту. Час у дорозі: 8 хвилин.
Від Тараканівського форту до Берестечка. Час у дорозі: 1 година 8 хвилин
Від Берестечка до Підгорецького замку. Час у дорозі – 1 година.
Від Підгорецького замку до Олеського замку. Час у дорозі – 14 хвилин.
Від Олеського замку до Кам’янця-Подільського. Час у дорозі – 4 години.
Від Кам’янця-Подільського до Хоти′на. Час у дорозі – 31 хвилина.
ДОДОМУ: Від Хотина до Києва. Час у дорозі – 6 годин 26 хвилин.
Молодці!
Матеріали до фільму підібрано й змонтовано прекрасно! СТОП! ЗНЯТО!
Рефлексивно-оцінювальний етап. Підведення підсумків уроку
Шабля… Для когось це безцінна річ, для когось – засіб збагачення.
Асоціативне гроно «Шабля».
Робота в зошиті
ЗБРОЯ РЕЛІКВІЯ ЗАХИСТ
ПЕРЕМОГА ШАБЛЯ ВІДВАГА
СМЕРТЬ
На початку уроку перед нами було поставлене проблемне запитання.
- Чи вдалося нам протягом зйомок фільму розгадати, у чому ж таємниця й сила козацької шаблі?
Прийшов час дати відповідь на це запитання. (Відповіді учнів.)
Учитель
Шабля – це зброя проти всього зла.
Здолати зло можна тоді, коли проти нього повстануть і живі, і мертві, бо національна пам’ять, козацька слава, історичні реліквії і майбутнє України невід’ємні одне від одного. Сила шаблі і нас, українців, у єдності.
Оцінювання учнів
Домашнє завдання
На все життя: берегти та захищати національні реліквії українського народу, бути патріотом своєї Батьківщини.
На рік: прочитати якомога більше книг на історичну тематику.
На наступний урок: написати есе «Таємницю якої реліквії українського народу хотів би розгадати я».
Я переконана, діти, що присутнім сподобався ваш фільм. І головний спонсор, директор школи, якого ми сьогодні запросили, обов’язково профінансує цей проєкт.
Дякую за урок!Дякую за увагу!