Урок прогулянка з Паскалем 7 клас з розділу "Тиск твердих тіл рідин і газів"

Про матеріал
Нестандартний урок -прогулянка з Паскалем.Урок повторення та узагальнення вивченого матеріалу
Перегляд файлу

             Урок- прогулянка    з   Паскалем            8 клас

Тема уроку :  Тиск твердих тіл, рідин і газів

Мета уроку:

Навчальна: закріпити в учнів поняття про тиск  твердих тіл, рідин і газів та його залежність від  площі поверхні для твердих тіл  і  від  глибини занурення та густини речовини   для рідин;  знання про закон передавання тиску рідинами та газами; уміння пояснювати існування тиску в рідинах і газах на основі молекулярно-кінетичних уявленнях.

Розвиваюча: розвивати вміння робити висновки зі спостережень на основі аналізу вже відомих зв'язків; розвивати навички дослідницької діяльності; розвивати  вміння узагальнювати відомі дані на основі виділення головного,вміння  використовувати  свої знання  в нестандартних  умовах.

Виховна: формування інтересу до вивчення предмету фізика; прищеплення культури розумової праці та проведення дослідів;  виховувати вміння працювати самостійно і в групі.

Тип уроку: урок повторення вивченого матеріалу і первинного закріплення.

Форма  проведення уроку     Урок-прогулянка по місту

Наочність, обладнання та програмні засоби:  мультимедійний проектор та дошка, презентація, тести,  повітряні кулі,  відеоролики, пакет з (ножниці, шило, плоскогубці, шайба, циркуль великий,ножик, кнопки, лопата, рюкзак з широкими лямками,) , чисті аркуші для відповідей тестів, карти з завданнями, персональні картки  оцінювання учнів за урок.

 

Структура уроку

1. Організаційний момент.  (1хв)      .

2. Актуалізація знань учнів. (2хв)                                                            

3. Формулювання теми та мети уроку(2 хв )   

4. Мотивація навчальної діяльності. (2хв)                

5. Закріплення навчального матеріалу при виконанні інтерактивних

      вправ(.30хв)Вправа №1 «Перекличка»   (5хв)

6. Вправа  № 2   « Віртуальний  супермаркет»(5хв)

        7. Вправа  № 3       « Жмурки»(5хв)

8. Рекламно-інформаційна пауза  № 1  «Цікаво знати  Як ми п’ємо?»(2хв)

        9.  Вправа  4    «Тиск і жива  природа»(5хв)

10 Вправа  № 5   «рекламні   бігборди»(10хв)

       11 .Рекламно-інформаційна пауза  № 2   « Закон Паскаля  і хто робить  дірки в сирі»(2хв)

        12. Вправа №6  « картинна галерея»(10хв)

        13.  Рекламно-інформаційна пауза  № 3    «Це теж цікаво»(2хв)

14.  Вправа № 7  « відеоролик   зупинка цікавий дослід»(2хв+2хв+2хв)

15.  Зупинка  Лірична сторінка  « Лірики  про  фізику» (4хв)   

16.  Підведення підсумків уроку.  (2хв)    

17.  Рефлексія. (2хвЇ       

18.  Домашнє завдання. (1хв)

 

Хід уроку.                  

1 Організаційний момент

- Створення сприятливого психологічного клімату на уроці, робочої обстановки.

- Перевірити готовність учнів та обладнання до уроку.

Учитель:

-На ваших столах лежать карточки індивідуальної перевірки, які ви здасте  наприкінці уроку,  в яких ви будете виконувати  цікаві  інтерактивні вправи.

ІІ. Актуалізація знань учнів

Учитель:               Наш урок є частиною навчально- виховного   міні проекту , над яким  працював весь  клас. Ще напередодні ми  створили  творчі групи:  група Теоретиків , Експериментаторів, практичних менеджерів, товарознавців, екскурсоводів мистецтвознавців , склали  план роботи, розподілили  обов’язки. А  вже сьогодні групи будуть звітувати  про  виконану  роботу .

III. Формулювання теми та мети уроку (3 хв.)

  • Ознайомити учнів з темою уроку, поставити цілі та завдання перед учнями, що вони повинні набути під час уроку.

-Учитель:

Тема нашого  уроку   «Тиск твердих тіл, рідин і газів» Як відбувається тиск твердих тіл? Сидячи на стільці, ви чините тиск на нього? Книжка, яка лежить на парті? В якому напрямку передається дія сили? Як зменшити  тиск  і збільшити  тиск? Які особливості   мають  рідини стосовно   тиску, ,   як  він передається? Що таке атмосферний тиск ?Як і хто вперше  виміряв атмосферний тиск, які докази  існування атмосферного  тиску ви можете  представити, всі  ці запитання  ми  намагалися  розглянути  на  попередніх уроках. Звісно, ще багато питань  нашої теми     ще потрібно буде  розглянути, але сьогодні ми маємо змогу  повторити   основні  важливі  позиції   і частково  їх перевірити їх правильне  розуміння.  А щоб нам  було  цікаво , пропоную провести  наш урок  в незвичайній формі, я хочу запросити  вас   на  віртуальну  прогулянку по  місту, відпочити  від  тісних приміщень,  поринути  в країну мрій і фантазій, і проведемо ми  таку прогулянку  за допомогою знань отриманих на  уроках. І запросимо з собою великого геніального  вченого, який  працював над відкриттям законів про  тиск Блеза Паскаля. 

(Слайд 1)

-Шановний Блез,  запрошуємо  Вас  на почесне місце (заходить  учень в костюмі середньовіччя , який зіграє роль Паскаля, можна  запросити  когось з присутніх  вчителів фізиків) і попросимо вас дати  оцінку  виконаної роботи  та  знань учнів на протязі уроку

Що ми  знаємо  про   Блеза Паскаля?

Коротеньку бібліографічну довідку приготували  учні групи  «теоретик»

 (Слайд 2)

Блез   Паскаль http://img1.liveinternet.ru/images/attach/c/6/92/304/92304911_31791p.jpg
Перший учень:

 Понад три з половиною століття тому слово «вундеркінд» ще не було загальновживаним. Та саме такою чудо-дитиною феноменальних здібностей був син французького чиновника Етьєна Паскаля  Блез Паскаль.

Народився  Блез Паскаль (19 червня 1623,   у  містечкуКлермон-Ферран 
 — французький філософ, письменник, фізик, математик. Один із засновників математичного аналізу, теорії імовірності та проективної геометрії, творець перших зразків лічильної техніки, автор основного закону гідростатики.

Другий учень:

-Відомий також відкриттям формули біноміальних коефіцієнтів, винаходом гідравлічного пресу й шприца та іншими відкриттями. Автор знаменитих «Думок» та «Листів до провінціала», які стали класикою французької літератури. На честь Паскаля названа одиниця вимірювання тиску (Паскаль), а також популярна мова програмування Pascal.  Помер великий фізик  у віці 39 років   19 серпня 1662,у   Парижі)

 

 

-Учитель:

Перед тим , як вирушити  на прогулянку  зробимо перекличку  всіх присутніх і, знову ж незвично,  як і все що буде  далі .

2. «Перекличка»  (Тренувальна  вправа № 1)

. -Учитель:

      -Я буду зачитувати  речення. а ви їх будете закінчувати одним словом, це буде першою перевіркою наших знань. Спочатку декілька  прикладів виконаємо  усно.

1)одиниця вимірювання тиску  -( Паскаль)

2) чим більша площа , тим  тиск…(менший)

3)чим більша сила тиску тим   тиск ….( більший)

А далі  подібне завдання виконуємо  всі  в класі самостійно   на ваших індивідуальних карточках, я продовжую зачитувати  речення, а ви закінчуйте  його одним словом, нумерацію проведемо від 1до12

Перший варіант непарні числа , другий-парні числа

1- Заточують  ножі, щоб тиск ….(збільшити)

2- Одягають наперсток на палець при шитті, щоб тиск на палець …(зменшити)

3- Одягають широкі лижі ,щоб тиск ..(зменшити)

4-Кульки надувають цей момент пояснюють законом …(Паскаля)

5- Щоб знайти  тиск, потрібно силу тиску поділити  на …(площу)

6-Тиск створений на рідину або газ передається в усіх напрямках (однаково)

7- тиск рідини на дно посудини залежить від густини рідини  і від …(висоти стовпа)

8- прилад для вимірювання  атмосферного  тиску ..(барометр)

9-ртутний барометр придумав                                (…Торрічеллі)

10- В сполучених посудинах рівень налитої рідини  ..(однаковий)

11-Нормальний атмосферний тиск становить…(  760 мм.рт.ст. )

12-Повітряна          оболонка  навколо Землі це  …( Атмосфера )

. -Учитель:

Тепер  давайте швиденько  перевіримо. Учні обмінюються картками і перевіряють  завдання, ставлять попередні бали.

Серед нас є учні  всезнайки, які  представляють рекламну компанію, тому незважаючи   ні на що  вони будуть  переривати   наш урок   рекламно-інформаційними  паузами

 

Рекламно-інформаційна   пауза  №1      « Цікаво  знати  Як ми п'ємо?»

Ми приставляємо стакан або ложку з рідиною до рота і «втягуємо» в себе їх вміст. Як? Чому, справді, рідина спрямовується до нас в рот? Причина така: при питті ми розширюємо грудну клітку і тим розріджуємо  повітря в роті; під тиском зовнішнього повітря рідина спрямовується в той простір, де тиск менший, і таким чином проникає в наш рот. Отже, ми п'ємо не тільки ротом, а й легкими, адже розширення легенів - причина того, що рідина спрямовується в наш рот.

. -Учитель:

  -Ось і пройшли перші випробування. Крокуємо далі. Раз ми  вирішити  вийти  на  прогулянку ,то перевіримо  чи  є  у нас  відповідні речі  які стосуються  нашої теми  уроку.  Заглянути  за покупками пропонують учні групи  менеджерів  в віртуальний супермаркет, запропоновані предмети  склали вони  , а ми  виберемо  все необхідне. З запропонованих речей   ми  розділимо  предмети  які використовують  для збільшення тиску  і які використовують   для зменшення  тиску. На вашому листочку випишіть  назви  відповідних предметів

Тренувальна  вправа № 2 «Віртуальний супермаркет»

  Учитель:   Чи правильно виконали  завдання подивимось на слайді

  Збільшення тиску     1 варіант                                                Зменшення тиску  2 варіант

1    жіночі тонкі підбори                                                      1  кросівки

2     ковзани                                                                           2  лижі  

3      кактус                                                                            3  наперсток

4      роза                                                                                4  лямки  рюкзака

5     шприц                                                                             5  плоскогубці

6      кнопки канцелярські                                                    6  гусеничний трактор                                                   

7      шило                                                                              7  шасі літака                                                                

8      кусачики                                                                        8 санчата

 

Учитель:

    Не всі  покупки  нам  вдається бачити, тому  інколи  ми  купуємо їх в упаковці  як  кота  в  мішку. Тому , щоб  не  помилитися  в  правильному  виборі , виконаємо  таку  цікаву   вправу

 Тренувальна  вправа   № 3   «.Жмурки» C:\Users\Администратор\Videos\Detskaya-programma-v-restorane-Podkova-na-fevral_full.jpg

Учитель:

 - з закритими  очима впізнати  фізичну величину, одиницю вимірювання на картках з пластиліновими рельєфами (Учні по порядку  зав’язують  очі хустинкою  і  вгадують  фізичні величини  та одиниці вимірювання( тиск, висота, площа, сила, ньютон, Паскаль)

  Учитель:

    - ось, ми вже практично   готові до  подорожі.    Уявіть  перед собою невеличку лісо - паркову  зону , хороше  місце  для прогулянки , в  який  ми  відправимось на початку. Що  цікавого  ми можемо  побачити  в живій природі стосовно  тиску   розкажуть  учні  з групи  природознавців.

(Слайд №   ,  музична заставка  Звуки живої природи)

      Учень перший :- шум  живого   лісу,  пташки щебечуть, райська  насолода  І  ось перші знайомства :  спід гарних кущів  дикої шипшини щось невеличким клубочком  виринуло колюче  та неприступне, сполохане  нашою  присутністю, шмигнуло  під рясну ялинку     ( Слайд    Їжак, ялинка, шипшина       ) Що поєднало  наших лісових жителів, ну звичайно колючки гострі  та  недоторкані. 

     Учень другий :    Крокуємо  до  наступних неочікуваних героїв нашої віртуальної прогулянки.  Мало хто зрадів би  з такої зустрічі, адже жахливо гострі зуби  та кігті таких мешканців природи викликають  неоднозначні  почуття   страху і  небезпеки

 ( Слайд      тигр, ведмідь   )

    Учень перший:

 -Таким представникам  живої природи  з немалою  масою рухатись  досить  легко   ступати  допомагає широка площа копит , що набагато  зменшує  тиск при  великій вазі.  

 Учитель:

- Прогулюючись по нашим містах, по обидві  сторони  доріг  ми  бачимо  величезні рекламні бігборди з часом  сумнівною  рекламою, тому  пропоную заповнити  рекламні щити   корисною для  нас інформацією. Яку  ми зараз підготуємо

(Слайд           бігборди)

 

 

.- Пропоную   дещо змінити.   Виконавши  наступні завдання  ми  можемо отримати  матеріал  для виготовлення  власних  інформаційних бігбордів. Потрібно привести  у відповідність приставки і їх  значення на магнітній дошці. Завдання виконують   учні  1 ряду на магнітній дошці  по  черзі. Результати спільної роботи  ми  внесемо  на  першому  бігборді

Мілі-    10-3      Мега-   106         Кіло-   103        Нано-10-9      Піко- 10-12

Санти -10-2       Деци   -10-1       Мікро- 10-6

Виконане  наступне  завдання , над яким  буде працювати  другий ряд,  ми  розмістимо  на другому  рекламному  бігборді . Вам  потрібно заповнити  пропущені місця  в таблиці

 

Фізична величина

 

 

Буква позначення

 

 

Формула обчислення

 

Одиниця вимірювання

 

тиск

 

 

Р

 

 

Сила тиску

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

S

м2

 

Результати своєї роботи  давайте подивимось  на  слайді 

.  Для  третього  ряду особливе завдання.  Їм  прийдеться  врятувати  розв’язок задачі який якимось  чином  потрапив  під дощ, деякі місця  на  папері  розмились водою   в брудні  плями, тому пропоную  відновити  записи   розв’язання

Дано:                         СІ                                  Розв’язання

 m  =300г                          0,3кг                                  

 g  =   9,8   H/кг                                                 F=mg

S=40см2                  0,004м2                           

р -?

Рекламнп-інформаційна  пауза №   « Закон Паскаля або хто в сирі дірки робить?      »                    Описание: http://class-fizika.narod.ru/vopr/sir.jpg

Спочатку готують «тісто» для сиру. Потім отриману масу ущільнюють під великим тиском і заповнюють нею спеціальні форми. Утворилися в формах головки сиру виймають і поміщають в теплі камери для дозрівання. У цей період сир «бродить». Усередині спресованого, але ще м'якого «тіста» утворюється вуглекислий газ, який, накопичуючись, виділяється у вигляді бульбашок. Чим більше вуглекислого газу, тим сильніше роздуваються бульбашки. Потім сир твердне, і всередині нього закарбовується картина внутрішнього «дихання» бродячого сиру у вигляді вкраплень бульбашок вуглекислого газу.

 

Що стосується форми утворилися порожнин, то, по-перше, відповідно до закону Паскаля, тиск в бульбашках однаково передається на всі боки, а по-друге, «тісто» в цей момент подібно рідини по своїм пружним властивостям. Тому бульбашки роздуваються суворо сферичної форми. 

Учитель :

Маючи певні навики,  набуті при  виконанні  попередніх  вправ,  ви можете  приступити   до   таких  завдань   Заповнити  подібну  таблицю  і розв’язати   задачі

 

Фізична величина

 

 

Буква позначення

 

 

Формула обчислення

 

Одиниця вимірювання

 

тиск

 

Р

        

            p= ρgh

 

 

Висота рідини

 

 

м

 

Густина рідин

 

                 ρ

          

кг/м3

5.   Заповнити  пропущені місця  в розв’язаній задачі 

Дано:                           CI                                  розв’язання

 

FH

S=40cм2

p-?

 

 

Вправа розв’язати задачу

Дано:                           CI                                  розв’язання

ρ =1000кг/ м3

g =9,8 H/ кг

h=40cм

р-?

 

Слайд №     « Картинна галерея»

Живая Сеща * Просмотр темы - Превращаем существительные в прилагательные (часть2)

Учитель:

Наступний пункт нашої прогулянки дуже цікавий .  Давайте  завітаємо  на  виставку картин,  яку демонструють  в нашому  віртуальному  містечку.  Екскурсоводами  на виставці будуть  наші учні  з групи  мистецтвознавців. Яку інформацію вони  приготували  ми зараз почуємо  і побачимо.

    Учень  1.

Запропоновані   для  вашого огляду   картини - це шедеври великого  професіоналізму, художники  вклали  свою душу  в власні роботи. Картини різні за характером, за стилем , за  жанром . Вражає і захоплює тепло і реалістичність з якими виконані твори мистецтва,всі вони втілення законів тиску , властивостей  рідин і газів.

Учень  2.

. Глибоке  відчуття колористики, дивує різноманіття палітри та  майстерність  поєднання  відтінків . Експозиція  викликає позитивні емоції, спонукає до  роздумів  і фантазій.

Картина № 1  (Слайд      Ой,Ай)

    Учень  1    Впізнали? Бджола! На перший погляд зовсім крихітне    пухнасте створіння  . Колорит картини  включає широку  гамму відтінків жовтого, оранжевого  в поєднанні  з коричневим. Яскрава мажорна барвиста гамма може легко  перетворитись  в   50міліонів    паскаль тиску,  яду  та  болю за рахунок надзвичайно тонкого та гострого жала.

Картина № 3  (Слайд №, «веселий танок»

    Учень  1    Картина невідомого  автора «Веселий танок» На картині ви бачите яскраву мінливість форми  , незмірну велич водної стихії  у своїй впевненій  рівновазі вільної поверхні.

 

Картина № 4 ( Слайд № « Вічний  рух»)

    Учень  1.

Вражає стрімка динаміка руху  цих дивовижних створінь всесвіту . мільйони, мільярди …  вони  єдиним поштовхом створюють  неповторність поняття величі тиску.

Картина № 5  (Слайд    «  Незнайомка»)

    Учень  1.

Придивіться уважно до героїні картини, вражають досить  тонкі загострені риси обличчя, обрамлені акуратними  світлими пасмами, які  вільно спадають  . в просторі. Але хрупкість та  витонченість форми  зовсім  не  заважають  бути  нашій героїні   сильною та  впевненою в нерівній боротьбі  з гігантськими   формами , в якій вона беззаперечно легко і швидко долає їх.

Картина № 6  ( Слайд №   натюрморт «Три богатирі»

    Учень  1.

  Фрукти, предмети  посуду,  входять до складу класичного натюрморту, відколи взяла початок історія розвитку цього жанру мистецтва. Художня мова ужиткових предметів і фруктових постановок має свою специфіку.   На передньому плані предмети  з ярко вираженою витонченою загостреністю форми , що  явно  стане  в нагоді  при  їх використанні. Це придасть  легкість рухам  але одночасно  чітко підкреслить силу і   результативність.

Картина № 7  ( Слайд № «  здається  ,приїхали…)

    Учень  1.     « Здається, приїхали! Не дивлячись на драматизм сюжету картина  не залишає  похмурого враження, вона повна світла і тепла, пронизана промінням   сонця, що  повідомляє про  оптимістичний характер і звучить радісним  гімном мужності  і величі     людського розуму.

 

Картина № 7  ( Слайд № « Лижна прогулянка»

 

 

 

    Учень  1.

Картина насичена  світлом  і сонцем, ввібрала  всю красу природи, легкість  руху і радість  перемоги    своєю широкістю в одних формах та колючою гостротою в інших формах та розмахом    людської мудрості і практичності  разом  з законами   природи.

Рекламно-інформаційна  пауза      3  «  ЦЕ ТЕЖ ЦІКАВО!»

На глибинах понад 1,5 м різниця між тиском води, стискає грудну клітку, і тиском повітря всередині неї зростає настільки, що людина вже не вистачає сил збільшувати об'єм грудної клітки при вдиху і наповнювати свіжим повітрям легені.

На яку глибину можливе  безпечне    занурення?

Описание: http://class-fizika.narod.ru/7_class/7_davlsh/14.gif

шукачі перлів - 30 м

рекордне занурення людини без спеціального обладнання - 105 м

занурення з аквалангом - 143 м

в м'якому скафандрі - 180 м

в жорсткому скафандрі - 250 м

в батискафі - 10919 м.

 

Учитель:

Наступний пункт нашої прогулянки  « Цікавий  кінозал»   до  якого  запрошують  учні  дослідницької-експериментальної  групи

А)    Демонстрація відеороликів   про виготовлення  пластикових пляшок  і відео сюжет «Як заможна змінити  тиск»(Рекомендації учителя трудового  виховання)

Б)     Цікавий дослід «  Достати  монету  не  замочивши  руки»

Невелике блюдо. На блюдо покласти монету, залити водою. Як дістати монету не замочивши руки маючи банку, сірники ?»(-пояснення:  дія атмосферного  тиску.)

8  Лірична хвилинка

Учитель:Урок наш  доходить  до  закінчення  .Яка фізична  величина   стала  причиною  нашої зустрічі  і обговорення.? Я думаю, що гарно   відповісти можна ліричними поетичними  рядками   з   вірша Тамари Василівни Білецької вчительки Ямпільської школи

Став на сніг і провалився,

Аж по самий ніс зарився,

А на лижах хоч куди

Ну ніякої біди

Не мудруючи лукаво,

Підкажіть ,у чому справа.

Певно тут працює…

І шкідник і помічник.

Жало в комара гостреньке,

Вколе так, що «рідна ненько»,

Ці укуси комарині

Довго чуємо на спині

А коли ж тоненька голка

Шиє спритно, швидко, ловко

Чи костюм, а чи сорочку,

Прокладає рівну строчку,

Все пошиє гарно,вміло,

Акуратно, і до діла

Він тоді вже не шкідник,

А найперший помічник

Учитель   Звісно   т и с к

Шановний Блез Паскаль  поділіться  своїми  враженнями  з побаченого, чи задоволені ви  ходом  історії  та  роботою  моїх  учнів,  чи досить  точно  передали  вони  ваші  творчі  думки

А учнів  попрошу  дописати  останню  стрічку  у  вашій  картці

На уроці  я   зрозумів  що…..

На уроці я  повторив про…..

На уроці   цікавим  було….

Краще всього  я  зрозумів що….

VII. Підведення підсумків (4 хв.)

  • зіставлення мети і завдань уроку з одержаними результатами,
  •  виявлення рівня засвоєння учнями нових фактів, закону,
  • обґрунтувати виставлені бали і дати відповідні рекомендації стосовно вдосконалення навчальної роботи.

VIII. Рефлексія (1 хв.)

  • вираження почуттів, які виникли у учнів під час уроку.

Учитель звертає увагу учнів на смайлики, які знаходяться на індивідуальних картках. Пропонує учням обрати той смайлик, який відображає  почуття від уроку   і обвести  ручкою

Слайд 17

 

Учні обирають та наклеюють смайлики до плакату.

IХ. Домашнє завдання (1 хв).

§18, 19 (прочитати).

І-ІІ рівень вправа 18.(1,2)

ІІІ-ІV рівень вправа 18.(3), 19(5).

Для цікавих: експериментальне завдання ст. 97.

 

 

 

 


                                                  http://www.rusmayka.ru/i/19137/main_500.jpg                                                         Index of /image/Smile 2                                                                              

Байдужий                                                         спокійний                                                                  сумний

____________________________________________________________________________________

Тренувальна вправа    1                « Перекличка»

1___________________________________              4__________________________________

2_____________________________________         5____________________________________

3___________________________________             6___________________________________

Тренувальна вправа № 2              « Віртуальний супермаркет»

Збільшення  тиску                                                                   Зменшення  тиску

1_____________________________                               1  __________________________________

2______________________________                             2____________________________________

3________________________________                        3___________________________________

4_________________________________                      4___________________________________

5________________________________                        5_____________________________________

6___________________________________                   6______________________________________

7_____________________________________             7________________________________________

8_______________________________________         8________________________________________

9______________________________________             9______________________________________

Тренувальна вправа № 3                «Відновити розвязання задачі»

Дано:                         СІ                                  Розв’язання

 m  =300г                          0,3кг                                  

 g  =   9,8   H/кг                                                 F   =   mg

S=40см2                  0,004  м2                р -?

 

                                   http://www.bbc.co.uk/learning/schoolradio-assets/img/earlylearning/nurserysongs/clap_hands_960x540.jpg                                              

роздратований                         задоволений                   здивований                        радісно захоплений

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Клас: 8

Учитель: Кухарчук Тетяна Миколаївна вчитель другої категорії Млинівської ЗОШ І-ІІІ ст. №1

Тема уроку "Тиск рідин і газів. Закон Паскаля"

Мета уроку:

Навчальна: сформувати в учнів поняття про тиск рідин і газів та його залежність від глибини занурення та густини речовини; ознайомити учнів із законом передавання тиску рідинами та газами; обґрунтувати існування тиску в рідинах і газах на основі молекулярно-кінетичних уявленнях.

Розвиваюча: розвивати вміння робити висновки зі спостережень на основі аналізу вже відомих зв'язків; розвивати навички дослідницької діяльності; розвивати  вміння узагальнювати відомі дані на основі виділення головного.

Виховна: формування інтересу до вивчення предмету фізика; прищеплення культури розумової праці та проведення дослідів;  виховувати вміння працювати самостійно і в групі.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу і первинного закріплення.

Наочність, обладнання та програмні засоби:  мультимедійний проектор та дошка, презентація, тести,  повітряні кулі, пакет з водою, чисті аркуші для відповідей тестів, карти з завданнями, персональні картки  оцінювання учнів за урок.

Використана література:

Структура уроку

1. Організаційний момент.       1 хв.

2. Актуалізація знань учнів.                                                               6 хв.

3. Формулювання теми та мети уроку     3 хв.

4. Мотивація навчальної діяльності.                 2 хв.

5. Етап отримання нових знань.      13 хв.

6. Закріплення навчального матеріалу.     14 хв.

7. Підведення підсумків уроку.       4 хв.

8. Рефлексія.         1 хв.

9. Домашнє завдання.                     1 хв.

Хід уроку

I. Організаційний момент (1хв.)

- Створення сприятливого психологічного клімату на уроці, робочої обстановки.

- Перевірити готовність учнів та обладнання до уроку.

На дошці слайд 1(рис.1) з епіграфом уроку

.

Рис.1

ІІ. Актуалізація знань учнів (5хв.)

Учитель звертає увагу учнів на вислів на дошці: «Фізика – це наука, яка відповідає на запитання «чому?» Ричард Фейнман

- Я вважаю, що це дійсно так, адже досить багато явищ, процесів можна пояснити  на основі знань  законів фізики. А ви готові продовжити будувати свої знання в один ланцюжок? А для початку перед вами тестові завдання для перевірки ваших знань з попередньої теми, тобто – це перевірка домашнього завдання (слайд 2,3,4, рис.2).

 

Рис.2

Діяльність учнів: учні виконують тестові завдання. Взаємоперевіркою оцінюють відповіді – за кожну правильну відповідь по 2 бали, за «Віртуальний магазин» - за кожний приклад по 2 бали, а за 6 більше прикладів ставимо  12 балів. Заносять оцінку в картку оцінювання за урок.

III. Формулювання теми та мети уроку (3 хв.)

  • Ознайомити учнів з темою уроку, поставити цілі та завдання перед учнями, що вони повинні набути під час уроку.

Учитель ставить питання на яку тему були тести. Як відбувається тиск твердих тіл? Сидячі на стільці, ви чините тиск на нього? Книжка, яка лежить на парті? В якому напрямку передається дія сили?

Учитель підводить разом з учнями підсумок: Тверде тіло чинить тиск лише на ту частину опори, з якою стикається – книга, що лежить на парті, чинить на неї тиск, але ніяк не впливає на стіни або стелю кімнати. А в якому напрямку роблять тиск гази? рідини? Чому це відбувається? Тобто в нашому ланцюжку знань про тиск не вистачає ще однієї ланки. Тема нашого уроку пов’язана з тиском  рідин і газів. Запишемо в зошиті число, Класна робота,  тему уроку: Тиск рідин і газів. Закон Паскаля». Слайди 5,6 (рис.3,4)

Рис.3

На уроці на основі молекулярно-кінетичної теорії порівняємо тверді тіла, рідини та гази, дамо відповіді на питання виникнення тиску газу та рідин, познайомимося з законом Паскаля, навчимося використовувати його для розв’язання повсякденних ситуацій.

Рис.4

 На при кінці уроку кожен з вас отримає оцінку за різні види діяльності, будете їх заносити до картки оцінювання за урок.

Карта оцінювання роботи на уроці  уч_____ клас___

Прізвище________________________ імя___________

Тести (перевірка домашнього завдання)

«Віртуальний магазин»

За  активність та правильні відповіді під час вивчення нового матеріалу

За роботу

в групі

Тестування з нової теми

Оцінка

за урок

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності (2 хв.)

Мета етапу:

  • Викликати зацікавленість учнів до вивчення певної теми, бажання робити висновки зі спостережень, обговорювати.

Діяльність учителя:

Учитель пропонує виконати та пояснити експериментальне завдання.

Бажаючий надуває повітряну кульку. Чому кулька збільшується в об’ємі? Чи можна надути квадратну чи трикутну кульку? Слайд 7 (рис.5).

Рис.5

Діяльність учнів: Висловлюють свої думки, припущення.

V. Етап отримання нових знань (13 хв.)

Пригадайте властивості газів, як вони поводяться? А рідини? Заповнімо таблицю. Слайд 8 (рис.6).

 

Стан речовини

Рухливість  молекул

Напрямок передачі

тиску

Тверді тіла

Молекули зв’язані з положенням рівноваги, тільки коливаються

Передається в напрямку дії сили

Рідини і гази

Молекули рухливі щодо один одного

Передається по всім напрямкам, усім частинкам

Рис.6

Повернемося до завдання з кулькою.

Підсумок робимо разом: Тиск на стінки кульки викликають удари молекул газу в усіх напрямках однаково. Слайд 9 (рис.7).

Рис.7

Знову завдання. Чи вдасться вам стиснути воду? Підсумок зробимо разом: Рідини нестисливі: натискаємо на одну частину рідини, цей тиск передається всім іншим частинам. Слайд 10  (рис.8)

Рис.8

Тепер ви можете самостійно пояснити наступний дослід – дослід з кулею Паскаля (рис.9) – це порожня куля з вузькими отворами, до якого приєднана трубка з вставленим поршнем, заповнена водою.  Якщо всовувати в трубку поршень, то… вода поллється з усіх отворів кулі з однаковим натиском.

Рис.9

Роблять висновок, знаходять його в підручниках (с.86)  і записують у зошити.

Учитель корегує відповіді учнів: тиск, що діє на рідину або газ, передається без зміни в кожну точку об’єму рідини чи газу. Це твердження називається законом Паскаля.

Учитель знайомить з прикладами використання закону Паскаля в техніці. Слайд11 (рис.10)

Рис.10

Виведення формули для обчислення тиску рідин або газів на дно й стінки посудини

Дослід 1. У скляну трубку, нижній отвір якої закритий тонкою гумовою плівкою, наллємо воду. Дно трубки прогинається. Отже на дно діє сила тиску води. Чим більше наллємо води, тим більше прогинається плівка. Почнемо опускати трубку у воду. Бачимо, що в міру занурення трубки у воду гумова плівка поступово випрямляється. Повне випрямлення плівки відбуватиметься в тому випадку, коли рівень води в трубці і в посудині буде однаковим.

Рідина своєю вагою створює тиск. Чим вищий стовп рідини, тим тиск більший.

Щоб ще раз переконатися в цьому. Проведемо ще один дослід.

Дослід 2. У пластикову пляшку з отворами наллємо воду. Помічаємо, що дальність вильоту струменів різна – і тим більша, чим нижче розташовується отвір. Помічаємо також, що з отворів, розташованих на однаковому горизонтальному рівні, бють симетричні струмені.

Висновок: Тиск у рідині на одному рівні однаковий. Із глибиною тиск зростає.

Розрахуємо тиск рідини на дно посудини

За означенням тиску: р =F/S= mg/S= pVg/S= pShg/S=pgh

Отже тиск рідини на дно залежить густини та висоти стопа рідини.

VІ. Закріплення навчального матеріалу (14 хв.)

Завдання учням

  1.                     У трьох посудинах на рис.1 міститься вода. Порівняйте тиск води на дно цих посудин. (Відповідь: у всіх трьох випадках тиск однаковий)

 

 

  1.                     Порівняйте тиск на дно посудин1 і 2 . (Відповідь: тиск рідин в другій посудині більший, ніж у першій.)

   вода                        ртуть

 

 

 

 

               1                                2

3. Порівняйте тиск води в посудинах 1 і 2 . (Відповідь у першій посудині тиск води більший, тому що більша висота стовпа рідини.)

      1                                                     2                                      

Учитель роздає кожній групі учнів картки з завданнями. Слайд 12 (рис.11).

Група 1. Якщо з дрібнокаліберної гвинтівки вистрілити в варене яйце, то утворюється отвір. Якщо ж вистрілити в сире яйце, то воно розлетиться. Як пояснити це явище? (Під час  пострілу з дрібнокаліберної гвинтівки у вареному яйці утворюється отвір, так як тиск кулі в цьому яйці-твердому тілі - передається лише у напрямку її руху. Сире яйце – рідина -  розбивається кулею вщент, так як тиск кулі в рідині, відповідно до закону Паскаля, передається однаково по всіх напрямах.)

Група 2. Чому мильні бульбашки набувають форму кулі? (Мильні бульбашки набувають форму кулі тому, що тиск повітря всередині кулі передається однаково по всіх напрямах, зовнішнє тиск теж однакове.)

Група 3. Людина стає на гумову камеру, наповнену повітрям. Чи може при цьому камера лопнути? В якому місці? (Камера може лопнути в ту місці, де гума тонша, бо за законом Паскаля тиск передається за всіма напрямками. Камера не може лопнути в тому місце де стала людина.)

Розвязування задач

Задача 1.

Визначте тиск води у найглибшому місці Світового океану – у Маріанській западині в Тихому океані, де глибина становить 11 035 км.

VII. Підведення підсумків (4 хв.)

  • зіставлення мети і завдань уроку з одержаними результатами,
  •  виявлення рівня засвоєння учнями нових фактів, закону,
  • обґрунтувати виставлені бали і дати відповідні рекомендації стосовно вдосконалення навчальної роботи.

Проводжу бесіду, підбиваю підсумки уроку, коментую оцінки учнів.

- Що було вивчено сьогодні на уроці?

- Як передають тиск рідини і гази?

- Поясніть, на основі знань про молекулах, чому рідини і гази передають тиск на всі боки однаково.

- Як читається закон Паскаля?

 Діяльність учнів:

Відповідають на питання.

VIII. Рефлексія (1 хв.)

  • вираження почуттів, які виникли у учнів під час уроку.

Учитель звертає увагу учнів на смайлики, які знаходяться на партах. Пропонує учням обрати той смайлик, який відображає  почуття від уроку, наклеїти на плакат з зображенням шляху до знань.

Слайд 17

 

Учні обирають та наклеюють смайлики до плакату.

IХ. Домашнє завдання (1 хв).

§18, 19 (прочитати).

І-ІІ рівень вправа 18.(1,2)

ІІІ-ІV рівень вправа 18.(3), 19(5).

Для цікавих: експериментальне завдання ст. 97.


Додатковий матеріал

 

Закон Паскаля або хто в сирі дірки робить?

Спочатку готують «тісто» для сиру. Потім отриману масу ущільнюють під великим тиском і заповнюють нею спеціальні форми. Утворилися в формах головки сиру виймають і поміщають в теплі камери для дозрівання. У цей період сир «бродить». Усередині спресованого, але ще м'якого «тіста» утворюється вуглекислий газ, який, накопичуючись, виділяється у вигляді бульбашок. Чим більше вуглекислого газу, тим сильніше роздуваються бульбашки. Потім сир твердне, і всередині нього закарбовується картина внутрішнього «дихання» бродячого сиру у вигляді вкраплень бульбашок вуглекислого газу.

Описание: http://class-fizika.narod.ru/vopr/sir.jpg

Що стосується форми утворилися порожнин, то, по-перше, відповідно до закону Паскаля, тиск в бульбашках однаково передається на всі боки, а по-друге, «тісто» в цей момент подібно рідини по своїм пружним властивостям. Тому бульбашки роздуваються суворо сферичної форми. Відступ від цього правила буде означати, що в якомусь місці всередині є ущільнення або, навпаки порожнечі в «тісті».

Чим твердіше сир, тим менше роздувається бульбашка внутрішній, тим менше розмір дірки.

Деякі сорти сиру перед дозріванням не піддаються обробці високим тиском, наприклад, російський сир. І в них виділення вуглекислого газу при бродінні відбувається у вже наявні в «тісті» порожнечі, як правило, неправильної форми - це проміжки, що залишилися між зернами напівфабрикату після спікання «тіста» в печі. Такі сири в розрізі мають не правильну картину застиглих бульбашок, а досить складний візерунок, гармонія якого відкриється тільки досвідченому сировари.

Джерело: журнал «Квант»

 

ЗНАЄШ ТИ ПРО ЦЕ?

Що таке кесонна хвороба?

Вона проявляється, якщо дуже швидко підніматися з глибини води. Тиск води різко зменшується і розчинене в крові повітря розширюється. Утворені пухирці закупорюють кровоносні судини, заважаючи руху крові, і людина може загинути. Тому аквалангісти і нирці спливають повільно, щоб кров встигала забирати бульбашки повітря, що утворюються в легенях.

Як ми п'ємо?

Ми приставляємо стакан або ложку з рідиною до рота і «втягуємо» в себе їх вміст. Як? Чому, справді, рідина спрямовується до нас в рот? Причина така: при питті ми розширюємо грудну клітку і тим розріджує повітря в роті; під тиском зовнішнього повітря рідина спрямовується в той простір, де тиск менший, і таким чином проникає в наш рот. Тут відбувається те ж саме, що сталося б з рідиною у сполучених посудинах, якби над одним з цих судин ми стали розріджувати повітря: під тиском атмосфери рідина в цій посудині піднялася б. Навпаки, захопивши губами горлечко пляшки, ви ніякими зусиллями не "втягнете" з неї воду в рот, так як тиск повітря в роті і над водою однаково. Отже, ми п'ємо не тільки ротом, а й легкими, адже розширення легенів - причина того, що рідина спрямовується в наш рот.

ЦЕ ТЕЖ ЦІКАВО!

На глибинах понад 1,5 м різниця між тиском води, стискає грудну клітку, і тиском повітря всередині неї зростає настільки, що людина вже не вистачає сил збільшувати об'єм грудної клітки при вдиху і наповнювати свіжим повітрям легені. Тому при зануренні більш ніж на 1,5 м можна дихати тільки таким повітрям, який стиснуто до тиску, рівного тиску води на цій глибині.

На яку глибину можливо занурення?

Описание: http://class-fizika.narod.ru/7_class/7_davlsh/14.gif

шукачі перлів - 30 м

рекордне занурення людини без спеціального обладнання - 105 м

занурення з аквалангом - 143 м

в м'якому скафандрі - 180 м

в жорсткому скафандрі - 250 м

в батискафі - 10919 м.

 

Морський мешканець

Описание: http://physic.if.ua/47-8.jpg

Ми з вами вдосконалимо вже знайомий усім досвід з кортезіанскім водолазом. Візьміть скляну пробірку або скляний маленький пухирець від ліків. Закрийте пробірку пробкою, а в неї вставте дві вигнуті трубочки (як у сегнерова колеса). Трубочки можна зробити зі стрижнів для кулькових ручок, зігнути нагріваючи. Налийте велику банку води повністю.

У неї опустіть пробірку пробкою вниз. В пробірку треба попередньо налити води, причому відрегулювати її кількість так,щоб вона плавала всередині банки. Шийка банки затягніть щільною та міцною плівкою (від дитячого надувного кульки). Перевіряємо роботу водолаза. Натисніть пальцем на плівку - водолаз не обертаючись опускається вниз. Відпускаємо палець - водолаз піднімається і одночасно обертається. Спочатку виштовхуюча сила врівноважує силу тяжіння, що діє на плаваючу пробірку. При натисканні на плівку збільшуємо тиск води у банку - Тиск усередині пробірки стає менше, ніж у банку, і в неї починає надходити вода. Діюча на пробірку сила тяжіння збільшується. Пробірка опускається. При знятті пальців зменшуємо тиск всередині рідини, частина води з пробірки виходить через трубочки, створюючи обертання, і водолаз піднімається.


 

 

 

 

 

 

                   

 

 

 

 

 

 

 

   

1

 

Ручная помпа-насос для колодца - Форум самодельщиков

 

 

 

 

 

 

 

2

 

Манометр ДМ 05160-13M назначение-аммиак

3

 

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSxe9KMouViTzXyzAd8rYsw5OyAfY45z0zRbCRD1u8RYH0utH-f9w

 

 

 

 

 

 

 

    4

                КАК измерить атмосферное давление - Фото 6719/9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

Закон Паскаля. Цель: Рассмотреть физическое содержание закона Паскаля

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

Из чего можно заключить, что да. - Школьные Знания.com

3

 

 

 

 

 

Эксперименты для детей в детском саду - Лучшая библиотека

 

 

 

 

    4

 

 

 

 

Урок Тема Тиск твердих тіл. Одиниці тиску

 

1

 

32. Давление и сила давления Науколандия

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

Форум Accent Club Rostov * Просмотр темы - Кто был недоволен зимой?

3

 

 

 

 

 

http://www.wiki.vladimir.i-edu.ru/images/e/ea/%D0%9B%D1%8B%D0%B6%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B8.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    4

http://900igr.net/datai/fizika/Soobschajuschiesja-sosudy-i-ikh-primenenie/0027-017-SHljuzovanie-sudov.jpg

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Товары, оборудование и материалы мелкого и крупного бизнеса: услуги промышленности и сельского хозяйства на доске бесплатных объ

 

 

 

 

 

 

2

 

http://college.ru/enportal/physics/content/chapter1/section/paragraph15/images/1-15-5.gif

3

 

 

 

 

 

http://900igr.net/datai/fizika/Davlenie-vody/0007-010-P-o-d-u-m-a-j-i-o-t-v-e-t.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    4

 

СКРИНЬКА ЗНАНЬ: З ІСТОРІЇ ЗВИЧАЙНИХ РЕЧЕЙ НБУшка

 

1

 

Шило с деревянной ручкой Разное Хозтовары оптом FIT-Инструмент

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

"Обучение катанию детей на лыжах"

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

http://900igr.net/datai/fizika/Davlenie-gaza-zakon-Paskalja/0004-004-Davlenie-gaza-na-stenki-sosuda-i-na-pomeschennoe-v-gaz-telo.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://4everstatic.com/immagini/674xX/animali/insetti/ape-165889.jpg

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://900igr.net/datai/fizika/Fizika-Davlenie/0003-001-Peredacha-davlenija.png

 

 

 

2

 

http://900igr.net/datai/fizika/Urok-Soobschajuschiesja-sosudy/0006-002-Sosudy-imejuschie-obschuju-soedinjajuschuju-ikh-chast-zapolnennuju-pokojaschejsja.jpg

3

 

 

 

 

 

 

 

http://s43.radikal.ru/i102/1111/35/6d1136359cc0.jpg

 

 

 

 

 

    4

 

http://900igr.net/datai/fizika/Soobschajuschiesja-sosudy-i-ikh-primenenie/0034-026-Rabota-i-ustrojstvo-vodoprovoda.jpg

http://i020.radikal.ru/0711/8b/5262468b286b.jpg

http://stat17.privet.ru/lr/091e925c25f0806b1098ce4e2501e6f6

1

http://stat8.blog.ru/lr/0b07cb7c6188fbb974a12138a2f75eab

 

 

 

 

 

 

 

2

 

http://www.kp.by/f/4/image/35/76/127635.jpg

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.baby-news.net/images/articles/43.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    4

 

http://www.1543.su/VIVOVOCO/VV/PAPERS/ECCE/PASCAL1.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://img0.liveinternet.ru/images/attach/c/2/73/454/73454218_carasius.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

http://img0.liveinternet.ru/images/attach/c/5/85/869/85869964_45989263_titanik.jpg

3

 

 

http://xreferat.ru/image/102/1307362084_8.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    4

 

http://100-bal.ru/pars_docs/refs/56/55898/55898_html_m608b1b29.jpg

 

      http://kak.znate.ru/pars_docs/refs/75/74278/74278_html_509e58e3.png

 

 

 

01_04_04_06

 

 

 

 

Клас: 8

Учитель: Кухарчук Тетяна Миколаївна вчитель другої категорії Млинівської ЗОШ І-ІІІ ст. №1

Тема уроку "Тиск рідин і газів. Закон Паскаля"

Мета уроку:

Навчальна: сформувати в учнів поняття про тиск рідин і газів та його залежність від глибини занурення та густини речовини; ознайомити учнів із законом передавання тиску рідинами та газами; обґрунтувати існування тиску в рідинах і газах на основі молекулярно-кінетичних уявленнях.

Розвиваюча: розвивати вміння робити висновки зі спостережень на основі аналізу вже відомих зв'язків; розвивати навички дослідницької діяльності; розвивати  вміння узагальнювати відомі дані на основі виділення головного.

Виховна: формування інтересу до вивчення предмету фізика; прищеплення культури розумової праці та проведення дослідів;  виховувати вміння працювати самостійно і в групі.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу і первинного закріплення.

Наочність, обладнання та програмні засоби:  мультимедійний проектор та дошка, презентація, тести,  повітряні кулі, пакет з водою, чисті аркуші для відповідей тестів, карти з завданнями, персональні картки  оцінювання учнів за урок.

Використана література:

Структура уроку

1. Організаційний момент.       1 хв.

2. Актуалізація знань учнів.                                                               6 хв.

3. Формулювання теми та мети уроку     3 хв.

4. Мотивація навчальної діяльності.                 2 хв.

5. Етап отримання нових знань.      13 хв.

6. Закріплення навчального матеріалу.     14 хв.

7. Підведення підсумків уроку.       4 хв.

8. Рефлексія.         1 хв.

9. Домашнє завдання.                     1 хв.

Хід уроку

I. Організаційний момент (1хв.)

- Створення сприятливого психологічного клімату на уроці, робочої обстановки.

- Перевірити готовність учнів та обладнання до уроку.

На дошці слайд 1(рис.1) з епіграфом уроку

.

Рис.1

ІІ. Актуалізація знань учнів (5хв.)

Учитель звертає увагу учнів на вислів на дошці: «Фізика – це наука, яка відповідає на запитання «чому?» Ричард Фейнман

- Я вважаю, що це дійсно так, адже досить багато явищ, процесів можна пояснити  на основі знань  законів фізики. А ви готові продовжити будувати свої знання в один ланцюжок? А для початку перед вами тестові завдання для перевірки ваших знань з попередньої теми, тобто – це перевірка домашнього завдання (слайд 2,3,4, рис.2).

 

Рис.2

Діяльність учнів: учні виконують тестові завдання. Взаємоперевіркою оцінюють відповіді – за кожну правильну відповідь по 2 бали, за «Віртуальний магазин» - за кожний приклад по 2 бали, а за 6 більше прикладів ставимо  12 балів. Заносять оцінку в картку оцінювання за урок.

III. Формулювання теми та мети уроку (3 хв.)

  • Ознайомити учнів з темою уроку, поставити цілі та завдання перед учнями, що вони повинні набути під час уроку.

Учитель ставить питання на яку тему були тести. Як відбувається тиск твердих тіл? Сидячі на стільці, ви чините тиск на нього? Книжка, яка лежить на парті? В якому напрямку передається дія сили?

Учитель підводить разом з учнями підсумок: Тверде тіло чинить тиск лише на ту частину опори, з якою стикається – книга, що лежить на парті, чинить на неї тиск, але ніяк не впливає на стіни або стелю кімнати. А в якому напрямку роблять тиск гази? рідини? Чому це відбувається? Тобто в нашому ланцюжку знань про тиск не вистачає ще однієї ланки. Тема нашого уроку пов’язана з тиском  рідин і газів. Запишемо в зошиті число, Класна робота,  тему уроку: Тиск рідин і газів. Закон Паскаля». Слайди 5,6 (рис.3,4)

Рис.3

На уроці на основі молекулярно-кінетичної теорії порівняємо тверді тіла, рідини та гази, дамо відповіді на питання виникнення тиску газу та рідин, познайомимося з законом Паскаля, навчимося використовувати його для розв’язання повсякденних ситуацій.

Рис.4

 На при кінці уроку кожен з вас отримає оцінку за різні види діяльності, будете їх заносити до картки оцінювання за урок.

Карта оцінювання роботи на уроці  уч_____ клас___

Прізвище________________________ імя___________

Тести (перевірка домашнього завдання)

«Віртуальний магазин»

За  активність та правильні відповіді під час вивчення нового матеріалу

За роботу

в групі

Тестування з нової теми

Оцінка

за урок

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності (2 хв.)

Мета етапу:

  • Викликати зацікавленість учнів до вивчення певної теми, бажання робити висновки зі спостережень, обговорювати.

Діяльність учителя:

Учитель пропонує виконати та пояснити експериментальне завдання.

Бажаючий надуває повітряну кульку. Чому кулька збільшується в об’ємі? Чи можна надути квадратну чи трикутну кульку? Слайд 7 (рис.5).

Рис.5

Діяльність учнів: Висловлюють свої думки, припущення.

V. Етап отримання нових знань (13 хв.)

Пригадайте властивості газів, як вони поводяться? А рідини? Заповнімо таблицю. Слайд 8 (рис.6).

 

Стан речовини

Рухливість  молекул

Напрямок передачі

тиску

Тверді тіла

Молекули зв’язані з положенням рівноваги, тільки коливаються

Передається в напрямку дії сили

Рідини і гази

Молекули рухливі щодо один одного

Передається по всім напрямкам, усім частинкам

Рис.6

Повернемося до завдання з кулькою.

Підсумок робимо разом: Тиск на стінки кульки викликають удари молекул газу в усіх напрямках однаково. Слайд 9 (рис.7).

Рис.7

Знову завдання. Чи вдасться вам стиснути воду? Підсумок зробимо разом: Рідини нестисливі: натискаємо на одну частину рідини, цей тиск передається всім іншим частинам. Слайд 10  (рис.8)

Рис.8

Тепер ви можете самостійно пояснити наступний дослід – дослід з кулею Паскаля (рис.9) – це порожня куля з вузькими отворами, до якого приєднана трубка з вставленим поршнем, заповнена водою.  Якщо всовувати в трубку поршень, то… вода поллється з усіх отворів кулі з однаковим натиском.

Рис.9

Роблять висновок, знаходять його в підручниках (с.86)  і записують у зошити.

Учитель корегує відповіді учнів: тиск, що діє на рідину або газ, передається без зміни в кожну точку об’єму рідини чи газу. Це твердження називається законом Паскаля.

Учитель знайомить з прикладами використання закону Паскаля в техніці. Слайд11 (рис.10)

Рис.10

Виведення формули для обчислення тиску рідин або газів на дно й стінки посудини

Дослід 1. У скляну трубку, нижній отвір якої закритий тонкою гумовою плівкою, наллємо воду. Дно трубки прогинається. Отже на дно діє сила тиску води. Чим більше наллємо води, тим більше прогинається плівка. Почнемо опускати трубку у воду. Бачимо, що в міру занурення трубки у воду гумова плівка поступово випрямляється. Повне випрямлення плівки відбуватиметься в тому випадку, коли рівень води в трубці і в посудині буде однаковим.

Рідина своєю вагою створює тиск. Чим вищий стовп рідини, тим тиск більший.

Щоб ще раз переконатися в цьому. Проведемо ще один дослід.

Дослід 2. У пластикову пляшку з отворами наллємо воду. Помічаємо, що дальність вильоту струменів різна – і тим більша, чим нижче розташовується отвір. Помічаємо також, що з отворів, розташованих на однаковому горизонтальному рівні, бють симетричні струмені.

Висновок: Тиск у рідині на одному рівні однаковий. Із глибиною тиск зростає.

Розрахуємо тиск рідини на дно посудини

За означенням тиску: р =F/S= mg/S= pVg/S= pShg/S=pgh

Отже тиск рідини на дно залежить густини та висоти стопа рідини.

VІ. Закріплення навчального матеріалу (14 хв.)

Завдання учням

  1.                     У трьох посудинах на рис.1 міститься вода. Порівняйте тиск води на дно цих посудин. (Відповідь: у всіх трьох випадках тиск однаковий)

 

 

  1.                     Порівняйте тиск на дно посудин1 і 2 . (Відповідь: тиск рідин в другій посудині більший, ніж у першій.)

   вода                        ртуть

 

 

 

 

               1                                2

3. Порівняйте тиск води в посудинах 1 і 2 . (Відповідь у першій посудині тиск води більший, тому що більша висота стовпа рідини.)

      1                                                     2                                      

Учитель роздає кожній групі учнів картки з завданнями. Слайд 12 (рис.11).

Група 1. Якщо з дрібнокаліберної гвинтівки вистрілити в варене яйце, то утворюється отвір. Якщо ж вистрілити в сире яйце, то воно розлетиться. Як пояснити це явище? (Під час  пострілу з дрібнокаліберної гвинтівки у вареному яйці утворюється отвір, так як тиск кулі в цьому яйці-твердому тілі - передається лише у напрямку її руху. Сире яйце – рідина -  розбивається кулею вщент, так як тиск кулі в рідині, відповідно до закону Паскаля, передається однаково по всіх напрямах.)

Група 2. Чому мильні бульбашки набувають форму кулі? (Мильні бульбашки набувають форму кулі тому, що тиск повітря всередині кулі передається однаково по всіх напрямах, зовнішнє тиск теж однакове.)

Група 3. Людина стає на гумову камеру, наповнену повітрям. Чи може при цьому камера лопнути? В якому місці? (Камера може лопнути в ту місці, де гума тонша, бо за законом Паскаля тиск передається за всіма напрямками. Камера не може лопнути в тому місце де стала людина.)

Розвязування задач

Задача 1.

Визначте тиск води у найглибшому місці Світового океану – у Маріанській западині в Тихому океані, де глибина становить 11 035 км.

VII. Підведення підсумків (4 хв.)

  • зіставлення мети і завдань уроку з одержаними результатами,
  •  виявлення рівня засвоєння учнями нових фактів, закону,
  • обґрунтувати виставлені бали і дати відповідні рекомендації стосовно вдосконалення навчальної роботи.

Проводжу бесіду, підбиваю підсумки уроку, коментую оцінки учнів.

- Що було вивчено сьогодні на уроці?

- Як передають тиск рідини і гази?

- Поясніть, на основі знань про молекулах, чому рідини і гази передають тиск на всі боки однаково.

- Як читається закон Паскаля?

 Діяльність учнів:

Відповідають на питання.

VIII. Рефлексія (1 хв.)

  • вираження почуттів, які виникли у учнів під час уроку.

Учитель звертає увагу учнів на смайлики, які знаходяться на партах. Пропонує учням обрати той смайлик, який відображає  почуття від уроку, наклеїти на плакат з зображенням шляху до знань.

Слайд 17

 

Учні обирають та наклеюють смайлики до плакату.

IХ. Домашнє завдання (1 хв).

§18, 19 (прочитати).

І-ІІ рівень вправа 18.(1,2)

ІІІ-ІV рівень вправа 18.(3), 19(5).

Для цікавих: експериментальне завдання ст. 97.


Додатковий матеріал

 

Закон Паскаля або хто в сирі дірки робить?

Спочатку готують «тісто» для сиру. Потім отриману масу ущільнюють під великим тиском і заповнюють нею спеціальні форми. Утворилися в формах головки сиру виймають і поміщають в теплі камери для дозрівання. У цей період сир «бродить». Усередині спресованого, але ще м'якого «тіста» утворюється вуглекислий газ, який, накопичуючись, виділяється у вигляді бульбашок. Чим більше вуглекислого газу, тим сильніше роздуваються бульбашки. Потім сир твердне, і всередині нього закарбовується картина внутрішнього «дихання» бродячого сиру у вигляді вкраплень бульбашок вуглекислого газу.

Описание: http://class-fizika.narod.ru/vopr/sir.jpg

Що стосується форми утворилися порожнин, то, по-перше, відповідно до закону Паскаля, тиск в бульбашках однаково передається на всі боки, а по-друге, «тісто» в цей момент подібно рідини по своїм пружним властивостям. Тому бульбашки роздуваються суворо сферичної форми. Відступ від цього правила буде означати, що в якомусь місці всередині є ущільнення або, навпаки порожнечі в «тісті».

Чим твердіше сир, тим менше роздувається бульбашка внутрішній, тим менше розмір дірки.

Деякі сорти сиру перед дозріванням не піддаються обробці високим тиском, наприклад, російський сир. І в них виділення вуглекислого газу при бродінні відбувається у вже наявні в «тісті» порожнечі, як правило, неправильної форми - це проміжки, що залишилися між зернами напівфабрикату після спікання «тіста» в печі. Такі сири в розрізі мають не правильну картину застиглих бульбашок, а досить складний візерунок, гармонія якого відкриється тільки досвідченому сировари.

Джерело: журнал «Квант»

 

ЗНАЄШ ТИ ПРО ЦЕ?

Що таке кесонна хвороба?

Вона проявляється, якщо дуже швидко підніматися з глибини води. Тиск води різко зменшується і розчинене в крові повітря розширюється. Утворені пухирці закупорюють кровоносні судини, заважаючи руху крові, і людина може загинути. Тому аквалангісти і нирці спливають повільно, щоб кров встигала забирати бульбашки повітря, що утворюються в легенях.

Як ми п'ємо?

Ми приставляємо стакан або ложку з рідиною до рота і «втягуємо» в себе їх вміст. Як? Чому, справді, рідина спрямовується до нас в рот? Причина така: при питті ми розширюємо грудну клітку і тим розріджує повітря в роті; під тиском зовнішнього повітря рідина спрямовується в той простір, де тиск менший, і таким чином проникає в наш рот. Тут відбувається те ж саме, що сталося б з рідиною у сполучених посудинах, якби над одним з цих судин ми стали розріджувати повітря: під тиском атмосфери рідина в цій посудині піднялася б. Навпаки, захопивши губами горлечко пляшки, ви ніякими зусиллями не "втягнете" з неї воду в рот, так як тиск повітря в роті і над водою однаково. Отже, ми п'ємо не тільки ротом, а й легкими, адже розширення легенів - причина того, що рідина спрямовується в наш рот.

ЦЕ ТЕЖ ЦІКАВО!

На глибинах понад 1,5 м різниця між тиском води, стискає грудну клітку, і тиском повітря всередині неї зростає настільки, що людина вже не вистачає сил збільшувати об'єм грудної клітки при вдиху і наповнювати свіжим повітрям легені. Тому при зануренні більш ніж на 1,5 м можна дихати тільки таким повітрям, який стиснуто до тиску, рівного тиску води на цій глибині.

На яку глибину можливо занурення?

Описание: http://class-fizika.narod.ru/7_class/7_davlsh/14.gif

шукачі перлів - 30 м

рекордне занурення людини без спеціального обладнання - 105 м

занурення з аквалангом - 143 м

в м'якому скафандрі - 180 м

в жорсткому скафандрі - 250 м

в батискафі - 10919 м.

 

Морський мешканець

Описание: http://physic.if.ua/47-8.jpg

Ми з вами вдосконалимо вже знайомий усім досвід з кортезіанскім водолазом. Візьміть скляну пробірку або скляний маленький пухирець від ліків. Закрийте пробірку пробкою, а в неї вставте дві вигнуті трубочки (як у сегнерова колеса). Трубочки можна зробити зі стрижнів для кулькових ручок, зігнути нагріваючи. Налийте велику банку води повністю.

У неї опустіть пробірку пробкою вниз. В пробірку треба попередньо налити води, причому відрегулювати її кількість так,щоб вона плавала всередині банки. Шийка банки затягніть щільною та міцною плівкою (від дитячого надувного кульки). Перевіряємо роботу водолаза. Натисніть пальцем на плівку - водолаз не обертаючись опускається вниз. Відпускаємо палець - водолаз піднімається і одночасно обертається. Спочатку виштовхуюча сила врівноважує силу тяжіння, що діє на плаваючу пробірку. При натисканні на плівку збільшуємо тиск води у банку - Тиск усередині пробірки стає менше, ніж у банку, і в неї починає надходити вода. Діюча на пробірку сила тяжіння збільшується. Пробірка опускається. При знятті пальців зменшуємо тиск всередині рідини, частина води з пробірки виходить через трубочки, створюючи обертання, і водолаз піднімається.


Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тымчишин Сергей
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 25.Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску
Додано
28 квітня 2020
Переглядів
1306
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку