Урок "Птахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості."

Про матеріал
Розробка уроку в якій дається загальна характеристика птахам, формуються знання про особливості організації та процесів життєдіяльності птахів, пов’язаних із пристосуванням до польоту. У учнів виховується етично-ціннісне ставлення до природи.
Перегляд файлу

Тема: Птахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування

Мета: дати загальну характеристику птахам; сформувати знання про особливості організації та процесів життєдіяльності птахів, пов’язаних із пристосуванням до польоту; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати свою думку; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.

«Людина створена для щастя, як птах для польоту».

Хід уроку

І.    Організаційний момент

Прийом «До успіху».(Слайд 1)

Давньогрецька мудрість говорить: "Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового". Тож давайте посміхнемося один одному і вперед, до нових знань

  Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.

Для того щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними.

Девіз уроку:

Не просто слухати, а чути..

Не просто дивитися, а бачити.

 Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь.

 

Прийом «Установи відповідність».(Слайд 2,3)

Установити відповідність між зображеннями плазунів та їхніми назвами:

1 ящірка прудка

2 вуж звичайний

3 гадюка звичайна

4 хамелеон звичайний

5 веретільниця ламка

 

 

 

 

А

Б

В

http://zdravotvet.ru/wp-content/uploads/2015/03/dthtntybwf.jpg

Картинки по запросу гадюка степова

Г

Д

Е

http://enc.cap.ru/pics/%D1%83%D0%B6.gif

Картинки по запросу ящірка прудка

 

Картинки по запросу тритон

 

 

 

Прийом «Відгадай загадки». (Слайд 4,5)

З давніх-давен ці рептилії є символом повільності, проте це стосується лише сухопутних видів. Місця їх проживання надзвичайно різноманітні: спекотні пустелі, тропічні ліси, гірські схили, озера, річки та болота, узбережжя морів і безкрайні простори океану.

 ( Черепахи)

 

Двоє друзів зустріли на пустирі біля валунів тварину. Один з них сказав: "Біжімо швидше, це ж мідянка – найотруйніша змія!" Інший подивився і заперечив: "Це зовсім не змія..." Хто це?   (Безнога ящірка-веретільниця)

 

Відомий мандрівник-учений Олександр Гумбольдт розповідав,що ці рептилії, коли спекотно, лежать на піску і так роззявляють пащу, що їхні щелепи утворюють прямий кут.  (Крокодили)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (Слайд 6)

Птахи — прекрасні створіння. Тим більше, вони завжди поряд з нами: ховаються й гніздяться на наших будинках, живляться в наших садах. Їх легко знайти і за ними цікаво спостерігати. Нас приваблюють їхня повсюдна присутність, забарвлення, розумова діяльність, часом безцеремонні манери. Погодьтеся, що їх легко любити.

(Слайд 7) Пригадайте вислів: «Людина створена для щастя, як птах для польоту».

(Поясніть його)

І сьогодні ми маємо з’ясувати, у чому виявляються ускладнення будови птахів, що пов’язано з пристосованістю до польоту.

(Слайд 8) Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

ІV. Засвоєння нового матеріалу

1. Ознаки будови та особливості способу життя птахів. Пристосування до польоту

Прийом «Розповідь учителя»

До птахів належить понад 8600 видів тварин, пристосованих до польоту. В Україні відомо понад 400 видів цих тварин. Місця існування пернатих дуже різноманітні: суходіл, повітря, водні простори,— унаслідок чого вони займають різні екологічні ніші.

Основні прогресивні ознаки класу  Птахи

-Значний розвиток центральної нервової системи порівняно з плазунами.

-Високорозвинена здатність до терморегуляції, що зумовила відносно сталу температуру тіла.                                                                                                   

-Добре розвинена здатність до пересування  в повітрі ( у більшості представників).                                                                           
-Виражена турбота про потомство( висиджування яєць і вигодовування пташенят).

Прийом «Проблемне питання»

Запитання до учнів:

— Які ознаки притаманні птахам?

Очікувані відповіді учнів:

Усі види птахів мають укорочене обтічне тіло, укрите пір’яним покривом. Їхні передні кінцівки перетворилися на крила, а задні слугують для пересування по землі, гілках рослин або плавання у воді.

Прийом «Розповідь учителя»

       Теплокровність, здатність до польоту та досить високий рівень розвитку нервової системи визначили своєрідність цієї групи хребетних тварин.

      Тіло птахів поділяють на ті самі відділи, що й тіло плазунів, але хвостовий відділ у них укорочений

(Учні називають відділи тіла плазунів.)

                                                        Тіло птахів

                                Голова        Тулуб         Кінцівки       Хвіст

                                                                      крила         ноги

Птахи мають більш-менш видовжену гнучку шию. Завдяки цьому вони можуть повертати голову на 180° і більше (наприклад, сови — на 270°).

                                                           Голова

 

                                  Очі                     Ніздрі               Слухові отвори

 На голові розташовані очі, захищені трьома повіками (верхньою, нижньою та миготливою перетинкою), ніздрі та слухові отвори.

(Слайд 9)

Запитання для обговорення:

— Чи однакову форму дзьоба мають птахи?

Форма дзьоба залежить від типу живлення птахів.

Дзьоб складається з верхньої частини — наддзьобка та нижньої — піддзьобка. В основі дзьоба деяких видів птахів (наприклад, голубів) розташована м’яка шкірна складка — восковиця.

— Від чого залежить форма дзьоба? (Слайд 10)

Прийом «Розповідь учителя»

Задні кінцівки. Птахи — двоногі тварини. Ноги здебільшого мають чотири пальці. Три з них спрямовані вперед, а один — назад.

Запитання до учнів:

— Яке значення має таке розташування пальців на ногах?

Очікувана відповідь учнів:

Це дає змогу птахам хапатися за гілки та створює опору під час пересування по землі.

Доповнення вчителя

Але у птахів, здатних до швидкого бігу (наприклад, страусів), кількість пальців на ногах може зменшуватися до трьох і навіть двох (як-от, у африканського страуса).

(Слайд 11)

(Слайд 12) Прийом «Відгадайте загадку»

 «Із землі і дитина підніме, а через огорожу й силач не перекине»? (Перо).

Перо є однією з рис притаманних птахам, завдяки якій їх іще називають пернатими.
Запитання до учнів:

— Пригадайте, яка будова покривів тіла характерна для плазунів.

Передні кінцівки — крила, пристосовані до польоту. На них збереглися лише три пальці, вкриті шкірою.

Птахи, як і плазуни, мають суху шкіру, майже позбавлену залоз. Лише над основою хвоста в багатьох видів відкриваються протоки куприкової залози. Секретом цієї залози (жироподібною речовиною) птахи змащують за допомогою дзьоба пір’яний покрив, що робить його еластичним та водонепроникним. Шкіра птахів утворює різноманітні рогові похідні: це і вже відомі вам наддзьобок і піддзьобок, а також кігті на кінцях пальців та рогові лусочки, що вкривають нижню частину ніг. Похідним шкіри птахів є й різноманітне пір’я. Пір’я, як і луски на ногах, складається з рогоподібної речовини. Окремі пера складаються зі стрижня, від якого в обидва боки відходятьслухові отвори. Дзьоб складається з верхньої частини — наддзьобка та нижньої — піддзьобка. В основі дзьоба деяких видів птахів (наприклад, голубів) розташована м’яка шкірна складка — восковиця.

Птахи, як і плазуни, мають суху шкіру, майже позбавлену залоз. Лише над основою хвоста в багатьох видів відкриваються протоки куприкової залози. Секретом цієї залози (жироподібною речовиною) птахи змащують за допомогою дзьоба пір’яний покрив, що робить його еластичним та водонепроникним. Шкіра птахів утворює різноманітні рогові похідні: це і вже відомі вам наддзьобок і піддзьобок, а також кігті на кінцях пальців та рогові лусочки, що вкривають нижню частину ніг.

 Похідним шкіри птахів є й різноманітне пір’я. (Будова пера)

            Пір’я, як і луски на ногах, складається з рогоподібної речовини.

         Окремі пера складаються зі стрижня, від якого в обидва боки відходять численні тоненькі вирости — борідки.

    Сукупність борідок називається опахалом.

     Порожня частина стрижня, заглиблена у шкіру, не має борідок. Її називають колодочкою, або очином.

           Виділяють контурні та пухові пера. (Слайд 13)

 

Складання опорної схеми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прийом «Робота учнів з підручником»(розгляд пір*я)

Запитання для опрацювання:

1.Розгляньте контурне перо. Замалюйте його в зошит і позначте головні частини.
2.Які особливості будови контурного пера?

Запитання для обговорення:

— Чому наявність пір’яного покриву є необхідною умовою польоту птахів?

Цей покрив робить тіло птахів обтічним. Махові пера збільшують площу крила, створюють тягу та підйомну силу, а рульові забезпечують регуляцію напрямку польоту. Птах використовує рульові пера і для гальмування під час посадки.

Раз чи два рази на рік пір’яний покрив птахів частково чи повністю змінюється, відбувається процес линяння. На місці старих, зношених пер, що випадають, виростають нові.

(Слайд 14) Типи польоту птахів

                 - махаючий;

                 - планерувальний;

                 - ширяючий;

                 - зависаючий.

Прийом «Це цікаво!»

 «Найрозумніший» птах — горобець. На 100 г маси цього птаха припадає 4,37 г мозку (скажімо, у коня — 0,10 г/кг, а в крокодила — 0,007 г/кг).

 Найшвидше скорочується серце канарки — 1000 скорочень за хвилину (для порівняння, у людини — 75).

V. Узагальнення і закріплення знань

Прийом«Швидкі запитання».

1. На які відділи поділяється тіло птаха? (Голова, тулуб, шия, кінцівки.)

2. Які органи розташовані на голові птаха? (Очі, ніздрі, вушні отвори, дзьоб.)

3. Від чого залежить форма дзьоба? (Від способу живлення.)

4. З яких частин складається дзьоб? (Наддзьобок і піддзьобок.)

5. Чим затягнутий слуховий отвір у птахів? (Барабанною перетинкою.)

6. Які особливості будови шкіри у птахів? (Шкіра тонка, суха, позбавлена залоз.)

7. Яка залоза шкіри розвинена у птахів? (Куприкова.)

8. Які види пер характерні для птахів? (Контурні, пухові, пух.)

9. На які групи можна поділити контурні пера в залежності від виконуваних функцій? (Покривні, махові, рульові.)

10. Як називається частина стрижня позбавлена опахала? (Колодочка.)

11. Які пера не мають борідок другого порядку? (Пухові.)

12. Які пера розташовані у хвостовій частині тіла? (Рульові.)

13. Які пера розташовані на крилах? (Махові.)

(Слайд 15) Прийом «Заповни таблицю»

«Зовнішня будова птахів»

№пп

Ознаки будови птахів

Особливості будови птаха, риси пристосованості до польоту.

1

Форма тіла

Обтічна

2

Покрив

Пір’яний

3

Основні відділи тіла

 

 

Голова

Невелика

 

Шия

Рухома

 

Передні кінцівки

Крила

 

Задні кінцівки

Ноги з неопереною частиною – цівкою, чотири пальці з кігтями

4

Органи розміщені на голові

Очі з рухливими повіками, ніздрі, слухові отвори

 

Органи розміщені на тулубі

Крила

(Слайд 16)

Прийом«Ти — мені, я — тобі».

Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити його перед кимось зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.

VІ. Підбиття підсумків уроку

Прийом «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалося…

— Мені не сподобалося…

— Від наступного уроку я чекаю…

VІІ. Домашнє завдання

Завдання для всього класу.

Опрацювати відповідний параграф підручника

Випенреджальне завдання – різноманітність птахів.

 

docx
Додано
18 грудня 2022
Переглядів
1182
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку