Тема: Різноманітність кісткових риб.
Мета: Ознайомити учнів із різноманітністю кісткових риб; на прикладі конкретних видів показати відмінність і подібність у будові різних рядів кісткових риб; звернути увагу на зв’язок будови представників різних рядів із їхнім способом життя, показати широке розповсюдження представників класу, їх роль у різних екосистемах та господарській діяльності людини.
Розвивати мислення, увагу, вміння самостійно користуватися підручником і додатковою літературою; уміння самостійно аналізувати та робити висновки. Виховувати любов до природи.
Водою їхали пани, на них срібні жупани
Хоч жупани – лата на латі, панам раді в кожній хаті
(Риба)
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Прийом «До успіху».
Коли вживають вираз «Почувається,як риба у воді?»
Як цей вираз можно пристосувати до уроку.(орієнтування в начальному матеріалі, добрі знання)
— Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.
Для того щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними.
(Слайд 1 ) девіз уроку:
Не просто слухати, а чути..
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь.
Прийом «Загадка»
(Слайд 2) епіграф уроку.
Водою їхали пани, на них срібні жупани
Хоч жупани – лата на латі, панам раді в кожній хаті
(Риба)
(Слайд 3,4) Прийом «Експрес-тест»
Прийом «Логічний ланцюжок».
Намалювати на дошці рибу(по одному елементу будови), вказати функції в зв’язку з життям пов'язаним з водою.
(Слайд 5,6) Прийом «Доповни схему»
Зовнішня будова
Зовнішня будова
Форма Торпедоподібна або пласка (І група)
Покрив луска
Рух
плавці слиз
Голова
Тулуб
Хвіст
парні грудні та черепні плавці
непарні плавці
хвостовий – орган руху
ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
(Слайд 7,8) Прийом «Відгадай»
Послухайте опис тварини та визначте її назву:
«Доросла велика риба, оливково-сріблястого кольору з фіолетовим або червоним відливом. По краю хвостового плавця проходить чітка чорна смуга. У молодих риб забарвлення сріблясте, боки із чорними плямами, черевні та анальний плавці червонуваті. Мають потужні щелепи з гострими зубами, нападають на риб та інших тварин, небезпечні для людини. Будова нижньої щелепи і зубів дозволяє рибі виривати зі здобичі великі шматки м’яса. Зграя за кілька хвилин знищує тварину масою близько 50 кг».
Очікувана відповідь учнів: піранья.
(Слайд 9) Є різні риби у воді: товсті, тоненькі і худі,
дрібненькі риби-малюки, а є й великі – от такі!
Є войовничі – із мечами, є з довжелезними хвостами,
є рибки срібні й золоті, є дуже мудрі, є й пусті...
Живуть вони в річках і в морі,
і все беруться до розмов,
але ніколи не говорять,
немов своїх не знають мов.
Набравши в ротики води, вони мовчать.
Мовчать завжди: в воді не можна говорити,
тож риби мовчки мусять жити.
Про риб багато знаємо ми,
І в той же час так мало;
І треба всім: і вам, і нам,
Щоб їх побільше стало!
Леонід Полтава
Прийом «Здивуй. Зацікав!»: довідкова інформація.
Розміри тіла риби — від кількох сантиметрів до кількох метрів.
Найбільша в світі риба — велика китова акула, що виростає до 18 метрів і 25 тонн ваги. На щастя, це абсолютно невинне створіння.Найбільша прісноводна риба – сом.
Найменшою і найлегшою прісноводною рибою є карликова пандака (Pandakapygmaea). Ця безбарвна і майже прозора рибка живе в озерах о. Лусон, що на Філіппінах. Довжина тіла самців дорівнює 7,5-9,9 мм, а вага всього 4-5 мг.
І V. Вивчення нового матеріалу
(слайд10)Визначення теми уроку, мети уроку.
(Слайд 11) Прийом «Поясни вислів»
«…в Природі світовій,
В боротьбі зі стихією,
В розвитку поступовом,
Всі істоти, всі форми творились.
И Життям могучим загорілись!».Чарльз Дарвін.
Прийом «Розповідь вчителя»
Ряди Кісткових риб Осетрові Оселедцеподібні Тріскові Коропоподібні Колючопері Камбалові Дволегеневі Однолегеневі Кистепері Щукоподібні
Кісткові риби – добре відомі вам тварини,до цього класу належать близько 21 тис видів, у водоймах України мешкає 181 вид.
(Слайд 12)
(Слайд 13)Прийом «Робота в групах»
Скажіть мені - і я забуду. Покажіть – і я запам’ятаю. Дайте можливість обговорити – і я зрозумію. Дайте навчити іншого – і я стану майстром. Конфуцій
1 група- Лососеподібні
2 група- Оселедцеподібні
3 група-Коропоподібні
4 група- Осетроподібні
5 група- Окунеподібні
6 група- Хрящові риби
Завдання.Вивчить інформацію, розгляньте малюнки та заповніть таблицю.
Ряд |
Умови існування |
Зовнішня будова |
Представники |
Лососеподібні |
|
|
|
Оселедцеподібні |
|
|
|
Коропоподібні |
|
|
|
Осетроподібні |
|
|
|
Окунеподібні |
|
|
|
Хрящові риби |
|
|
|
(Слайд 14,15, 16, 17) Повідомлення груп, заповнення таблиці.(Слайд 18)
Прийом «Випереджальне завдання»
Повідомлення учнів.
Прийом «Цікавинки»
Пояснення прислів’я.
— Поясніть японське прислів’я: «Хочеш з’їсти фугу — спочатку напиши заповіт!».
(Японці сприймають рибу фугу як делікатес. Щоправда, для того щоб приготувати з неї страву, кухар повинен мати особливу кваліфікацію, підтверджену дипломом. Він повинен знати анатомію риби (оскільки в різних частинах риби отрута міститься в різній концентрації), мати тверду руку практикуючого хірурга. Він повинен уміти надавати першу допомогу потерпілим. За два десятиліття кінця ХІХ ст. від таких делікатесів у Японії загинуло понад 3 тис. людей, а наприкінці ХХ ст. кожні десять років гинуло близько 100 осіб.)
— Як риб використовують у боротьбі з комахами-шкідниками при заростанні водойм?
(Використовують рибу гамбузію для боротьби з малярією — вони поїдають личинок малярійного комара. На рисових полях для знищення насіння бур’янів використовують коропа. Для очищення водойм використовують рослиноїдних риб — амура білого,тиляпію, товстолобика.)
(Слайд 19) Прийом «Поясни вислів»(повернення до вислову Ч.Дарвіна.)
V. Закріплення вивченого матеріалу
(Слайд 20) «Біологічна задача».
Визначте, скільки живуть ці риби, якщо відомо, що білуга може дожити до 100 років, тріска — у чотири рази менше, а тривалість життя сома дорівнює різниці між тривалістю життя білуги і тріски.
(Слайд 21) Дати відповідь на жартівливі запитання.
1. Чому важко утримати у руках живу рибу?
2. В акваріум до сліпої щуки впустили нехижих риб, не бачачи їх щука без промаху переловила усіх. Як вона їх виявила?
3. Видатний океанолог Жак-Ів Кусто назвав роман про риб "У світі безмовності”. Чи вірно це?
4. У романі О.Бєляєва юнаку пересадили зябра молодої акули і створили Іхтіандра. Чи дійсно це може бути?
V І.Підсумок уроку
Учні обговорюють, про що нове дізналися при вивченні теми, чи виконали поставленні завдання уроку.
(Слайд 22) VII. Домашнє завдання
Опрацювати параграф ;
Знайти цікаві факти про життя риб;
Творче завдання : - Чому риби, що мешкають серед коралових рифів , або в тропічних прісноводних, багатих на рослинність водоймах, мають яскраве забарвлення ?
(Слайд 23) Дякую за урок.
Тема: Хламідомонада, хлорела — одноклітинні рослини (середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі)
Мета: сформувати знання про особливості організації та процеси життєдіяльності одноклітинних рослин як цілісних організмів, показати їхнє місце в природі; розвивати вміння працювати з підручником, додатковою літературою, удосконалювати вміння аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; виховувати бережливе ставлення до природи.
Хід уроку.
1. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів
Прийом «Цікавинки»
Прийом «Вірю-не вірю»
1. Місце паразитування дизентерійної амеби — шлунок людини.
2. Малярійний плазмодій є збудником захворювання людини.
3. В організм людини цисти дизентерійної амеби можуть потрапити із сирою водою, немитими фруктами та овочами.
4. Малярійний плазмодій паразитує в клітинах кишечнику людини.
5. Статевим способом малярійний плазмодій розмножується в організмі самки малярійного комара, куди потрапляє при укусі разом із кров’ю хворої людини.
6. Усі одноклітинні тварини є паразитами.
7. Одним із засобів боротьби з малярійним комаром є висушування боліт, що дають притулок його личинкам.
8. Інфузорія-туфелька є збудником захворювання людини.
9. Малярія призводить до сильного недокрів’я і виснаження організму людини.
10. Муха цеце є переносником малярійного плазмодія.
11. Дизентерійна амеба призводить до утворення виразок на стінках кишечнику та кривавого проносу.
12. Сонна хвороба поширена на африканському континенті.
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
– |
+ |
+ |
– |
+ |
– |
+ |
– |
+ |
– |
+ |
+ |
-Як уникнути ураження дизентерійною амебою? (мити руки перед споживанням їжі та після контакту з ґрунтом, пити лише кип’ячену воду та мити овочі і фрукти перед вживанням).
-Як можна уникнути захворювання на малярію? (захищати своє тіло від комарів спеціальними мазями, аерозолями, застосовувати засоби для знищення або відлякування комарів.).
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності
Прийом « Дивуй»
У наш час, коли досліджені буквально всі куточки планети Земля, людство прагне підкорити невідомі ще частини навколишнього світу. Однією з таких частин є безмежно цікава царина під назвою космос. І як це не парадоксально, але людина не змогла б підкорити космічний простір — і не зможе надалі це робити — без примітивних форм життя, таких як одноклітинні рослини. Адже вони здатні рости і розмножуватися у здавалося б абсолютно несприятливих умовах.
З першим проникненням людини в космос туди разом з нею потрапили і деякі одноклітинні рослини. Одне із завдань, яке виконують одноклітинні рослини на космічних кораблях,— це забезпечення екіпажу киснем. Із цією метою використовують одноклітинну рослину хлорелу, яка інтенсивно ділиться, активно фотосинтезує. Суспензія хлорели масою 25–35 кг здатна повністю забезпечити одну людину киснем у космічному польоті. Ця одноклітинна рослина здатна збільшити свою масу протягом доби більш ніж у 6 разів, а це можна використовувати при тривалих польотах.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Одноклітинні організми, здатні до фотосинтезу
Евглена зелена |
Хламідомонада |
Хлорела |
Мешкає: в неглибоких прісних водоймах, з високим умістом органічних речовин. Форма клітини: веретеноподібна (мал. 59,А).
Подразливість: на зміну освітленості вічко червоного кольору мал.59,Б. Рух: джгутик. Одноклітинний твариноподібний організм чи рослинний? І ось чому. Тип живлення: змішане живлення (автотрофне і гетеротрофне) Регуляція тиску води в організмі: скоротлива вакуоля, розташована біля основи джгутика.
Поміркуйте: 1. Чому в прісній водоймі вода надходить усередину клітини, а не навпаки? 2. Чому тиск усередині клітини не може постійно зростати? Газообмін: через поверхню клітини. У задній частині клітини розташоване ядро. Розмножується поділом клітини навпіл (мал. 60) (пригадайте етапи поділу клітини). |
належать до зелених водоростей |
|
Поширення: в усіх типах водойм, переважно прісноводних, на зволожених ділянках суходолу, на снігу та в льоду. |
||
– одноклітинна водорість (мал. 61) Мешкає: в прісних водоймах (деякі види трапляються в морях і в лісових ґрунтах). Форма клітини: грушоподібна. Рух: два джгутики на передньому краї Будова: -клітинна оболонка, -клітинна мембрана, -цитоплазма, -велика вакуоля із клітинним соком, -дві маленькі скоротливі вакуолі (знайдіть на малюнку 61 скоротливі вакуолі та пригадайте їхні функції). -ядро. -хлоропласт один – великий, чашоподібної форми. -вічко його складу входить пляма червоного пігменту. (Ф-я сприйняття світла). Тип живлення: змішаний (На світлі → фотосинтез, в при малому освітленні поверхнею клітини вбирає розчинені у воді органічні речовини) Газообмін: через поверхню клітини. Розмножується: нестатево і статево.
Нестатеве розмноження – це форма розмноження за допомогою нестатевих клітин, наприклад спор. Спора – це клітина, вкрита щільною оболонкою, яка забезпечує нестатеве розмноження.(мал. 62, А). 1.Під клітинною оболонкою цитоплазма та ядро кілька разів діляться. 2.Виникають невеликі спори з двома джгутиками → виходять у воду. 3.Швидко виростають, клітинна оболонка стає твердою та нерозтяжною.
Статеве розмноження - злиття двох статевих клітин. 1.Несприятливі умови (↓t, пересих. водойм), 1.Материнська клітина ділиться на кілька десятків статевих клітин (мал. 62, Б). (подібні до спор, однак значно менші за розмірами). 2.Виходячи у воду, попарно зливаються. Запліднення - процес злиття двох статевих клітин називається. 3.Запліднена клітина вкривається товстою оболонкою (витримує замерзання та висихання) 4.Сприятливі умови→цитоплазма і ядро заплідненої клітини діляться → утв. 4 спори, які виходять у воду та перетворюються на зрілих хламідомонад. За масового розмноження хламідомонада може спричиняти явище, відоме під назвою «цвітіння» води. У цей час вода стає каламутною та зеленкуватою. |
Мешкає: в прісних і солоних водоймах, на зволожених ділянках суходолу (вологий ґрунт, кора дерев). Форма клітини: куляста (мал. 63, А). Рух: не має джгутиків, нерухома. немає вічка. Будова: - клітинна оболонка. - одне ядро - хлоропласт чашоподібної форми. Тип живлення: автотрофний Газообмін: через поверхню клітини. Розмножується: нестатевим способом нерухомими спорами (мал. 63, Б). Їх унаслідок поділу вмісту материнської клітини утворюється до 8. Спори звільняються через розриви оболонки материнської клітини. За несприятливих умов оболонка клітини хлорели потовщується, у цитоплазмі накопичується багато олії і запасного крохмалю. У такому неактивному стані хлорела може перебувати тривалий час.
Значення: з ХХ ст..хлорелу використовують для очищення води та поновлення складу повітря на космічних станціях і підводних човнах. - багата на вітаміни та необхідні для організму людини хімічні елементи (Фосфор, Кальцій, Калій, Магній, Ферум, Купрум, Сульфур, Йод тощо). За вмістом цих елементів вона перевищує всі відомі культурні рослини. Клітини хлорели містять хлорофілу більше, ніж клітини будь-яких інших рослин. Хлорофіл добре відомий своїми антибактеріальними властивостями, стимулює процеси кровотворення, роботу серцево-судинної, травної систем. Речовини, які входять до складу клітинної стінки хлорели, сприяють виведенню з нашого організму отруйних речовин: отрутохімікатів, важких металів. Вони захищають від небезпечного впливу радіації. Хлорела стимулює імунну систему людини та ріст організму. Тому з клітин хлорели виготовляють різноманітні препарати, які вживає людина, наприклад вітаміни. Науку, яка розробляє методи застосування організмів та біологічних процесів у промисловості, називають біотехнологією. |
Порівняльна характеристика хламідомонади та хлорели
№ |
Ознака |
Хламідомонада |
Хлорела |
1. |
Здатність до руху |
|
|
2. |
Є джгутики |
|
|
3. |
Є хлоропласт |
|
|
4. |
Автотроф |
|
|
5. |
Є ядро |
|
|
6. |
Може існувати без фотосинтезу |
|
|
7. |
Є статеве розмноження |
|
|
8. |
Є нестатеве розмноження |
|
|
VІ Узагальнення та систематизація знань
Виберіть одну правильну відповідь
1. Хламідомонада й хлорела на світлі живляться:
а) готовими органічними речовинами, які вони вбирають з води;
) за допомогою фотосинтезу.
2. Нерухомий спосіб життя веде:
а) хламідомонада;
б) хлорела;
в) евглена зелена;
г) амеба протей.
3. Хлорела розмножується за допомогою спор: а) рухомих; б) не рухомих.
Прийом «Закінчи речення».
1. До одноклітинних рослин належать… (хлорела, хламідомонада).
2. Хламідомонада має один хлоропласт… (чашоподібної) форми.
3. Хламідомонада рухається за допомогою… (джгутиків).
4. Зовні хламідомонада вкрита… (клітинною стінкою).
5. Клітини хлорели… (кулястої) форми.
6. Вони не мають… (джгутиків, вічок).
7. Хлорела розмножується… (нестатевим способом).
8. Спосіб живлення одноклітинних рослин — … (автотрофний).
9. Статеве розмноження хламідомонади здебільшого спостерігають… (за настання несприятливих умов).
Дайте відповідь на запитання
1. Які особливості будови клітини евглени зеленої? Як вона живиться?
2. Які відмінності в розмноженні хламідомонади й хлорели?
3. Яке значення хламідомонади й хлорели в природі?
4. З якою метою людина застосовує хлорелу у своєму господарстві?
Поміркуйте. Чим можна пояснити відсутність вічка у хлорели? Чи може це Г(^ бути пов’язаним з відсутністю в неї джгутиків?
Завдання на порівняння. Уважно розгляньте малюнок 64, на якому зображено клітини та хламідомонади. Відзначте риси подібності та відмінності цих одноклітинних організмів, порівнявши такі ознаки:
ВІДМІНН ОЗНАКИ |
Евглена зелена |
Хламідомонада |
клітинна оболонка |
+ |
+ |
клітинна мембрана |
+ |
- |
органели руху |
два джгутики на передньому краї |
нерухома |
ядро |
+ |
+ |
хлоропласти |
+ |
+ |
вічко |
+ |
- |
скоротливі вакуолі |
дві |
- |
вакуолі з клітинним соком |
+ |
- |
спосіб живлення |
змішане живлення (автотрофне і гетеротрофне |
автотрофний |
способи розмноження. |
нестатево і статево. |
нестатево |
VІІ Д/З
№ |
ВІДМІННІ ОЗНАКИ |
АМЕБА ЗВИЧАЙНА |
ЕВГЛЕНА ЗЕЛЕНА |
1 |
Форма тіла |
Нестала |
Стала |
2 |
Пелікула |
Відсутня |
Є |
3 |
Органели руху |
Псевдоподії |
Джгутик |
4 |
Хлоропласти |
Відсутні |
Є |
5 |
Позитивний фототаксис |
Відсутній |
Спостерігається |
6 |
Вічко(стигма) |
Відсутнє |
Є |
7 |
Здатність до фотосинтезу |
Відсутня |
Спостерігається |
8 |
Спосіб живлення |
Завжди гетеротрофний |
Гетеротрофний і автотрофний |
Клас Амфібії: особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини
«Ах, яка сьогодні прекрасна мокра погода! –
думала жаба - Яка це насолода - жити на світі!»
В. Гаршин «Жаба-мандрівниця»
Мета: Освітня. Ознайомитись з особливостями зовнішньої будови та способом життя земноводних; вивчити будову та покриви тіла, опорно – рухову, травну, видільну, дихальну, кровоносну, нервову системи та органи чуття; визначити риси ускладнення земноводних порівняно з рибами;.
Розвиваюча. Розвивати вміння самостійно працювати з текстом та малюнками підручника;
Виховна. Виховувати бережливе відношення до тварин, що нас оточують.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.
Посміхніться вчителеві, однокласникам.
Гарний настрій і володіння собою допоможуть вам бути активними на уроці.
Будьте уважними й доброзичливими.
Не бійтеся помилитися, продемонструвати свої знання, уміння, пам'ять, уяву.
Робіть самостійно висновки.
Я бажаю всім вам успіху.
ІІ Актуалізація опорних знань
«Щоб про щось дізнатися, треба вже щось знати».
Прийом «Знайди помилку».
Знайти і виправити помилки в тексті.
(Правильні відповіді наведені в дужках.)
Риби мають радіальну (двобічну) симетрію тіла. Форма тіла обтічна. Тіло розділене на голову і тулуб (голову, тулуб і хвіст). Органи дихання — зябра. Зяброві щілини ухрящових риб (кісткових риб) закриті зябровими кришками. Мають плавці — парні(непарні): хвостовий, спинний та анальний та непарні (парні): грудні і черевні плавці. Ухрящових риб (кісткових) кишечник має особливий тонкостінний виріст, наповнений сумішшю газів,— плавальний міхур. Коли риба опускається на глибину, міхурзбільшується (зменшується) в об’ємі і щільність риби збільшується. Це сприяє швидкому зануренню. При спливанні об’єм міхура зменшується (збільшується) і риба стає відносно легшою. Поки риба знаходиться на одній і тій же глибині, обсяг міхура постійно змінюється (не змінюється).
Прийом «Заповніть таблицю»
Білуга, короп, сьомга, судак, стерлядь, сазан, форель, бичок, севрюга, лящ, карась, горбуша, тунець, окунь.
Осетрові |
Коропові |
Лососеві |
Окуневі |
Білуга, стерлядь, севрюга |
Короп, сазан, лящ, карась |
Сьомга, форель, горбуша |
Окунь, судач, бичок, тунець |
Прийом«Біологічна задача».
Визначте, скільки живуть ці риби, якщо відомо, що білуга може дожити до 100 років, тріска — у чотири рази менше, а тривалість життя сома дорівнює різниці між тривалістю життя білуги і тріски.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми розглянемо тварин, які в дорослому стані живуть на суші та дихають легенями, а їх личинки у воді та мають зябра;
Вважаються делікатесами та подаються як «коронна страва» в ресторанах;
Виводять «серенади», які чути на великих відстанях;
Здатні турбуватися про потомство.
У Китаї вони символізують інь, місячне начало, безсмертя, багатство й довголіття.
У Японії вони обіцяють удачу, особливо для мандрівників.
Це, звісно, Земноводні ( Амфібії).
На Землі є пам’ятники жабі, створені на знак подяки і визнання їх значення є медичних, фізіологічних й фармакологічних дослідженнях. Один з пам’ятних побудований на території Паризького університету ще в XIX ст. (див. іл.), а другий зведений у Токіо за кошти студентів-медиків на честь мільйонної жаби, яка була використана для потреб медицини. Які ж важливі відкриття в біології було здійснено завдяки дослідженням жаб та інших амфібій?
ІV.Повідомлення теми, мети, завдання уроку.
V. Вивчення нового матеріалу
Прийом «Загадка»
А це що за поплигуша, що живе в воді й на суші,
Кожна скривлена нога,
І не ходить, а плига,
Ще й слизька, вирячкувата та до того ще й горбата,
Рот широкий, аж до вух, ловить комарів та мух ? (Жаба)
Ця загадка дала нам підказку про будову та життєдіяльність земноводних.
Земноводні - це тварини, які в дорослому стані здебільшого поширені на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини - за допомогою зябер. Клас Земноводні, або Амфібії, налічує близько 4 тис. сучасних видів (в Україні- 17).
Земноводні – це холоднокровні хребетні тварини, розмноження і розвиток яких відбувається у прісній воді, а життя у дорослому стані – на суходолі. «Земноводні» містять у собі назви середовищ, у яких вони мешкають. Друга назва – амфібії – запропонована К.Ліннеєм, що в перекладі означає «двояко живучий».
Прийом «Робота в групах»
1 група.
1.Особливості будови та покривів.
2.Заповніть схему.
Тіло земноводних
? ? ?
3.Чим вкрито тіло земноводних.
Тіло земноводних, як і риб, складається з голови, тулуба й хвоста . Але в жаб, ропух і деяких інших представників цього класу хвостовий відділ не виражений. Шкіра гола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів. А в деяких видів (саламандри плямистої, кумок, деяких видів ропух) у шкірі є отруйні залози, тому їхній слиз містить отруйні сполуки, що захищає цих тварин від нападу хижаків.
Голова жаби плеската й широка. Є великий рот з ледь помітними зубами, очі з повіками (нижня – прозора, верхня –шкіряста), мигальна перетинка, яка закриває око. За очима є барабанні перетинки та спеціальні голосові пухирі – резонатори (у самців).
Тулуб короткий і широкий, шия та хвіст відсутні. Дві пари ніг (задні довші за передні). Задні кінцівки складаються з трьох відділів:стегна, гомілки, стопи. Стопа має 5 пальців, з’єднаних між собою плавальною перетинкою.
Передні кінцівки мають теж 3 відділи, але кисть жаби – 4 пальці.
Скелет земноводних складніший, ніж у риб .
2 група.
1.Що таке резонатори.
2.Особливості розмноження.
3 група.
1.Назвіть представників хвостатих амфібій.
2.Охарактеризуйте хвостатих амфібій.
4 група.
1.Назвіть представників безхвостих амфібій.
2.Охарактеризуйте безхвостих амфібій.
VІ. Закріплення знань та вмінь
Прийом «Біологічний диктант»
Вставити пропущені слова.
Земноводні – це жителі…… . Розвиток їх пов’ язаний з …. .
Личинки земноводних живуть у … . Личинки дихають … , а дорослі тварини …. . Земноводні мають … температуру тіла. Зустрічаються тільки у … водоймах.
Вибрати ті ознаки, які характерні для земноводних.
Прийом «Діаграма Вена»
Складання діаграми Вена для порівняння риб та амфібій. Використати такі характеристики: холоднокровні; поширені у водному та наземному середовищах; лише у водному середовищі; тіло видовжене, обтічне; тіло округле; роль кінцівок виконують плавці; є п’ятипалі кінцівки; тіло вкрите слизом; слизом і лускою; очі без повік; очі з повіками; органи дихання зябра; зябра є у пуголовка; дихання легенями та шкірою; роздільностатеві; розмноження у воді.
VІІ. Д.З.
Загальна характеристика класу Плазуни. Особливості процесів життєдіяльності і поведінки.
Мета.
Освітня. Ознайомити учнів із загальною характеристикою класу Плазуни; розкрити особливості зовнішньої і внутрішньої будови, які дозволили їм повністю позбутися залежності від водного середовища, з особливостями розмноження та розвитку і поведінки.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати будову і життєдіяльність плазунів з раніше вивченими тваринами; уміння спостерігати, аналізувати та робити висновки.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючих організмів до довкілля в загальному; намагатися навчити бути зосередженими і обережними у спілкуванні із деякими плазунами.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина уроку
Прийом « Психологічний настрій»
Давньогрецька мудрість говорить: "Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового". Тож давайте посміхнемося один одному і вперед, до нових знань
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Прийом «Цифровий диктант».
Ряд Хвостаті
Ряд Безхвості
Ряд Безногі
1.Представники цього ряду мають короткі ноги і видовжене тіло.
2.Добре розвинені задні кінцівки, з допомогою яких вони гарно стрибають і плавають.
3.Кінцівки взагалі відсутні
4.Плавають як риби за допомогою хвоста.
5.Відсутній хвіст.
6.Належать зелені жаби.
7.Велетенська саламандра.
8.Аксолотль.
9.Ропуха.
10.Кільчаста черв яга.
11.Гребінчастий тритон.
12.Мають резонатори
Відповідь: Хвостаті (1,4,7,8,11), Безхвості (2,5,6,9,12), Безногі (3,10) – самоперевірка виконаного завдання
Питання.
1.Як називаються на різному етапі розмноження амфібії.
2.Які особливості зовнішньої будови амфібій зумовлені життям на суходолі.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Прийом «Відгадай загадки».
З давніх-давен ці рептилії є символом повільності, проте це стосується лише сухопутних видів. Місця їх проживання надзвичайно різноманітні: спекотні пустелі, тропічні ліси, гірські схили, озера, річки та болота, узбережжя морів і безкрайні простори океану. ( Черепахи)
Двоє друзів зустріли на пустирі біля валунів тварину. Один з них сказав: "Біжімо швидше, це ж мідянка – найотруйніша змія!" Інший подивився і заперечив: "Це зовсім не змія..." Хто це? (Безнога ящірка-веретільниця)
Відомий мандрівник-учений Олександр Гумбольдт розповідав,що ці рептилії, коли спекотно, лежать на піску і так роззявляють пащу, що їхні щелепи утворюють прямий кут. (Крокодили)
VІ. Вивчення нового матеріалу.
- Одні з них незграбні, повільні тварини, тіло яких захищене спинним і черевним щитами, інші мають струнке тіло, вкрите лускою з довгим хвостом і двома парами кінцівок, ще інші – своєрідні, незвичайні тварини, позбавлені кінцівок;
- Вони місяцями можуть обходитися без їжі;
- Тривалість життя деяких з них досить довга: понад 400 років;
- Із давніх-давен викликають у людей почуття страху, огиди та нездоланного інтересу;
- Серед них зустрічаються справжні велетні, і карлики;
- Серед справжніх наземних тварин вони найплодючіші, але про потомство майже не турбуються. З кожної тисячі осіб тільки 4 стає дорослими.
Жодні тварини не оповиті таємницею так, як плазуни, або рептилії. Людина оповила їх туманом найфантастичніших вигадок і забобонів, приписуючи цим створінням неймовірну демонічну силу. Злими, лютими зміями та драконами люди населяли свої казки, легенди та повір’я. Згадаймо біблійного змія, який спокусив Єву скуштувати заборонений плід, за що людей вигнали з Едему. Медуза Горгона, у якої замість волосся були на голові змії, перетворювала всіх на каміння своїм поглядом. А грецький бог лікування Асклепій (у римлян – Ескулап) зображався з жезлом, палицею, обвитою змією. Згідно легенді зміям відомі цілющі властивості різних рослин. І Асклепій перетворювався на змію, щоб здобути ці знання.
Не менш цікавими є і крокодили, які і справді проливають чимало сліз. І ви, напевно, чули про “крокодилячі сльози”.
В чому ж річ, що ж породило такі дивовижні асоціації в людській уяві? А секрет тут, безперечно, у загадкових особливостях плазунів, і ми можливо і відкриємо його, коли вивчимо будову плазунів.
Прийом «Розповідь вчителя з елементами бесіди»
Особливості будови та життєдіяльності плазунів.
Різноманітність плазунів
• Маленька, легенька, за хвіст не піднімеш (ящірка)
Проблемне запитання
- Чому не піднімеш за хвіст?
(явище самокаліцтва – автотомії, внаслідок сильного скорочення м’язів один із хвостових хребців переламується і кінець хвоста відпадає)
• По землі повзе, до себе не підпускає (змія)
• Куди повзе – за собою хату везе (черепаха)
• Елегантна дама встала перед нами, З боку в бік хитається, пильно роздивляється, Комір поправляє – враження справляє. (кобра)
• Хто повзе серед трави? Чи лякатися, чи ні? То нас злякав – хитрун, Неотруйний він плазун. (вуж)
• Страшний, зубатий в річці живе, над своєю жертвою сльози ллє. (крокодил)
Прийом «Випереджальне завдання (доповіді учнів)
Прийом «Робота з підручником»(заповнення схеми)
Плазуни
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Визначте, які пристосування є у ящірки для життя на суші
1) тіло поділене на голову, шию, тулуб та хвіст;
2) голова рухома;
3) п’ятипалі кінцівки, розташовані під кутом 90 градусів до тулуба;
4) на пальцях є кігті;
5) суха шкіра майже без залоз, покрита роговими лусками;
6) здатні до аутотомії та регенерації;
7) періодичне линяння;
8) рухлива третя повіка;
9) активні у теплу пору року;
10) дихають легенями.
Прийом «Біологічна задача»
Розв’язування задачі.
1.Підрахуйте тривалість життя деяких плазунів, якщо відомо, що змії в тераріумі живуть до 25 років, крокодили в неволі в тричі більше. А степові черепахи у 1,5 раза більше, ніж крокодили. Скільки живуть в тераріумі крокодили та черепахи?
(Ящірка мигає повіками, змія ні – повіки зрослися)
(Охолоджуються).
8. Назвіть найменшу ящірку? (Брукезія, 30 мм)
Прийом «Мозковий штурм»
Правила при укусас отруйних змій.
VІ. Повідомлення домашнього завдання.
Параграф у підручнику 19;
Підготувати прислів’я і приказки про плазунів.