Тема: Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу
Цілі уроку:
А) навчальна: ознайомити учнів із особливостями будови і процесів життєдіяльності павукоподібних, поглибити знання про риси пристосованості до середовища і способу життя;
Б) розвивальна: розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, удосконалювати навички самостійного здобуття знань, уміння робити висновки;
В) виховна: формувати екологічну свідомість, здійснювати естетичне виховання, виховувати любов і повагу до природи.
Тема: Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу
Цілі уроку:
А) навчальна: ознайомити учнів із особливостями будови і процесів життєдіяльності павукоподібних, поглибити знання про риси пристосованості до середовища і способу життя;
Б) розвивальна: розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, удосконалювати навички самостійного здобуття знань, уміння робити висновки;
В) виховна: формувати екологічну свідомість, здійснювати естетичне виховання, виховувати любов і повагу до природи.
Основні поняття і терміни: павуки, скорпіони, кліщі, кутикула, хеліцери, ногощупальця, ловча сітка, голово груди, павутинні залози, поза кишкове травлення, турбота про потомство, каракурт, коростяний свербун, кліщовий енцефаліт.
Обладнання: підручник, зошит робочий, зошит з друкованою основою, відео «Людина чи павук»
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І Організаційний етап
ІІ Актуалізація опорних знань
Самостійна робота
Варіант 1
1 рівень
У завданнях 1-3 з чотирьох варіантів відповідей виберіть ОДНУ правильну
1. Визначте, чим живиться річковий рак:
A) дрібними тваринами; Б) рослинами;
B) падлом; Г) рибою.
2. Визначте, яка тварина належить до класу Ракоподібні:
A) тарган;
Б) креветка;
B) каракурт;
Г) павук-крестовик.
3. Укажіть, дорослі форми якого ракоподібного ведуть прикріплений спосіб життя:
A) циклопа; Б) дафнії;
B) морського жолудя; Г) креветки.
2 рівень
У завданні 4 необхідно встановити відповідність між буквами та цифрами.
4. Укажіть, якими цифрами на рисунку позначені частини тіла зовнішньої будови рака.
Варіант 1
A) Черевце;
Б) ходильні ніжки;
B) довгі вусики;
Г) очі.
3 рівень
У завданні 5 необхідно встановити відповідність між рядками. До кожного рядка, позначеного БУКВОЮ, доберіть відповідник, позначений ЦИФРОЮ
5. Установіть відповідність між таксономічними категоріями та наведеними назвами для зображеного організму.
A) Тип; 1. Ракоподібні;
Б) клас; 2. Краб;
B) ряд; 3. Членистоногі;
Г) рід; 4. Краб гігантський;
Д) вид. 5. Десятиногі раки.
Варіант 2
1 рівень
У завданнях 1-3 з чотирьох варіантів відповідей виберіть ОДНУ правильну
1. Визначте кількість пар вусиків у річкового рака
A) одна; Б) дві; B) три; Г) чотири.
2. Укажіть, які ракоподібні ведуть паразитичний спосіб життя:
A) циклопи;
Б) сакуліни;
B) раки-самітники;
Г) омари.
3. Визначте, яка тварина належить до класу Ракоподібні:
A) бабка; Б) кліщ коморний;
B) каракурт; Г) лангуст.
2 рівень
У завданні 4 необхідно встановити відповідність між буквами та цифрами
4. Укажіть, якими цифрами на рисунку позначені частини тіла зовнішньої будови рака.
A) Головогруди;
Б) черевні ніжки;
B) клішня;
Г) короткі вусики.
3 рівень
У завданні 5 необхідно встановити відповідність між рядками. До кожного рядка, позначеного БУКВОЮ, доберіть відповідник, позначений ЦИФРОЮ
5. Установіть відповідність між таксономічними категоріями та наведеними назвами для зображеного організму.
A) Тип; 1. Ракоподібні;
Б) клас; 2. Рівноногі раки;
B) ряд; 3. Мокриця;
Г) рід; 4. Членистоногі;
Д) вид. 5. Мокриця погрібна;
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Біологія – наука про живу природу, чим більше людина її вивчає, тим більше робить для себе відкриттів. А давньокитайська мудрість говорить «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового». Тож давайте разом вирушимо до країни знань.
Сьогодні ми з вами розпочнемо вивчення тварин, які в одних людей викликають страх, огиду, а в інших – захоплення. Одні вважають їх мудрими, могутніми, цілителями, раніше їм поклонялися, будували храми, інші бачать їх підступними і злими. Існує багато міфів і легенд про цих тварин. Тему сьогоднішнього уроку дізнаємося з відео фрагменту.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Загальна характеристика класу (бесіда, розповідь, демонстрація). Працюємо з відео «Людина чи павук»
Самостійна робота з картками
Зробіть позначення на малюнку
Цікаві факти про павуків:
V. Узагальнення і систематизація знань
Вправа «Встановіть відповідність» (на дошці почеплені картки із різними назвами таксономічний одиниць, але в неправильній послідовності. Завдання учнів визначити місце павукоподібних у системі органічного світу. Працюють два учні: один виправляє помилки у розміщенні таксонів, а інший – у їх назві)
VІІ. Домашнє завдання
Використана література
1. Биология с основами экологии. Серия «Учебники для вузов. Специальная литература» - СПб.: Издательство «Лань», 2008.
2. Акимушкин И.И. Мир животных: Беспозвоночные. Ископаемые животные. - М.: Мысль.
3. Шарова И.Х. Зоология беспозвоночных: Учеб. для студ. высш. учеб. заведений. — М.:Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2005. — 592 с: ил.
4. Биология Д. Тейлор, Н. Грин, У. Стаут, 2008.