Тема: Річки. Річкова система
Клас: 7
Автор : Волк Н.В.
Мета: Сформувати уявлення про частини річки, про найбільші річки України з використанням нових інформаційно-комунікаційних технологій; розширити і поглибити знання про води суходолу - річки; продовжити формування вміння працювати в групі, в парі і самостійно; вміння провести самооцінку; умінь і навичок використання різноманітних географічних знань в повсякденному житті; безпечного і екологічно доцільної поведінки в навколишньому середовищі.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, інтерактивна дошка, проектор, комп'ютер, картки із зображенням річок, макет річкової системи.
Завдання :
освітні:
формування знання про річки (частини, склад, види, особливості харчування і режиму);
формування знань про можливості використання; формування вміння працювати з картою;
формування вміння складати опис географічного об'єкта;
формування навичок з пошуку інформації, обробці її, порівняння і опису на тему «Річки».
Розвиваючі:
розвиток навичок роботи з інформаційним матеріалом.
розвиток навичок використання, обробки інформаційних ресурсів.
формування критичного мислення.
Виховні: сприяння усвідомленню краси навколишнього світу, необхідності дбайливого ставлення до природи. Формування почуття любові до рідної природи.
Плановані результати навчання:
Особистісні: підвищення мотивації до навчання, саморозвиток, самоконтроль.
Міжпредметні : формування вміння шукати, аналізувати і відбирати необхідну інформацію; за допомогою даних ресурсів формування вміння читання інформації на знімках; формування навичок самоконтролю і самоперевірки отриманих знань, аналіз якості засвоєного матеріалу.
Предметні: знати і пояснювати поняття: річка, джерело, гирло, річкова система, басейн, водоспад; вміти знаходити і показувати річки на карті світу, України, Дніпропетровської області .
Мотивація
На інтерактивній дошці учням демонструю карту Дніпропетровської області , пропоную знайти великі географічні об'єкти, які зображені на карті Заохочується той, хто першим знайде і покаже всі задані об'єкти. А тепер відгадайте загадку! ЇЇ можна порівняти з живою істотою: вона народжується, дорослішає, працює, старіє, має свій характер, іноді спокійний, іноді норовистий (діти відгадують загадку і визначають тему уроку)
Змістовна частина
Введення теоретичного матеріалу: річка, джерело, гирло, приплив, русло, річкова долина, річкова система.
Закріплення вивченого матеріалу. Виконання завдань.
1. Діти, а які асоціації у вас виникають зі словом річка?
2. Багато великих і прекрасних художників зображували в своїх картинах річки
Творче завдання: Одні учні читають вірші про річки, а деякі показують картини художників, які зображали річки в своїх картинах (домашнє завдання).
3. Скільки їх на нашій планеті, великих і малих? Багато, дуже багато. Вони немов блакитною сіткою покривають Землю. Хто може назвати великі річки світу, України?
4. Робота в групах
Діти знаходять і показують в атласах, а потім на мапі біля дошки.
- Різні почуття річки викликали у поетів, письменників, художників, а ми спробуємо в прозі сказати, що таке річка. Постарайтеся відповісти на це питання самостійно (Діти дають визначення).
-А тепер давайте порівняємо наші визначення з науковим і запишемо їх в зошит (робота з підручником).
Місце, де людина народилася, називають Батьківщиною. І біля річки є місце народження. Як же воно називається? Воно називається - джерело або витік.
5. Аналогічно в міру знайомства з новими поняттями на дошці з'являються нові слова - річкова система, вододіл, басейн. Робота з підручником: знайти ці визначення. Лінії вододілів не тільки визначити басейн річки, але і віднести річки до басейнів океанів. Робота з підручником
6. В атласі, знайдіть великі річки світу. Назвіть материк, на якому протікають найбільша кількість великих річок?
Психологічне розвантаження
Вмикається музика (звуки в природі – шум води)
Фізкультхвилинка
Тихо хлюпоче вода,
Ми пливемо по теплій річці. (Плавальні рухи руками.)
У небі хмаринки, як овечки,
Розбіглися, хто куди. (Потягування - руки вгору і в сторони.)
Ми з річки виходимо,
Щоб обсохнути, погуляємо. (Ходьба на місці.)
А тепер глибокий вдих.
І сідаємо на пісок. (Діти сідають.)
Головоломка
1. Географічні шагослови
Подорожуючи по річках за кроком, змінюючи по одній букві, перетворити.
, але тільки так, щоб на кожному кроці отримувати ім'я нової річки.
2. Використовуючи фізичну карту світу і фізичну карту України в атласі, визначте назви зображених річок. У кожного учня на столі схеми великих річкових систем).
3. Подивіться уважно на карти і скажіть, що нагадують річкові системи? Річкові системи нагадують кровоносні судини людського організму. За річками закріпилася назва «блакитні артерії планети». На інтерактивній дошці дані схеми кровоносної системи і річкової системи, пропоную визначити, що в них спільного і чим вони відрізняються.
Інтелектуальна розминка
1.Работа в парах з картами атласу і настінної фізичною картою півкуль: знайдіть на карті витоки і гирла різних річок:
I гр - Десна, Дніпро,
II гр - Дунай,Тиса,
III гр – Південний Буг, Вісла.
IV гр - Сян, Вепш
Пояснюють, як визначити правий і лівий берег.
2.Пропоную учням, замалювати схему річкової системи будь-якої річки на вибір (самостійно) і підписати на схемі всі частини річкової системи.
3.А тепер завдання навчиться визначати довжину річки. Чим відрізняється сутність вимірювання відстані між містами і довжини річок?
(Учні пропонують свої версії вимірювання довжини річок)
2. За фізичною картою України в атласі визначте і випишіть всі річки, які впадають в Чорне море.
Комп'ютерна інтелектуальна підтримка
На інтерактивній дошці дані складові частини річкової системи, завдання учнів зібрати річкову систему на інтерактивній дошці.