Урок "Різні сторони дружби"

Про матеріал
Предмет «Людина і світ» 4 клас Тема уроку «Різні сторони дружби» Мета уроку: - продовжити формувати в школярів уявлення про ознаки дружніх стосунків; - розвивати вміння складати поради, як знайти справжнього друга і зберегти дружбу; удосконалювати вміння робити висновки, відстоювати свою точку зору, аналізувати явища та події; розкрити значення дружби в житті людини; - виховувати в дітей навички шанобливого ставлення до людей. Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок
Перегляд файлу

Предмет «Людина і світ»

4 клас

Тема уроку «Різні сторони дружби»

Мета уроку:

  • продовжити формувати в школярів уявлення про ознаки дружніх стосунків;
  • розвивати вміння складати поради, як знайти справжнього друга і зберегти дружбу; удосконалювати вміння робити висновки, відстоювати свою точку зору, аналізувати явища та події; розкрити значення дружби в житті людини;
  •  виховувати в дітей навички шанобливого ставлення до людей.

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.

Обладнання і матеріали: комп’ютер, екран, проектор, олівці, листи паперу, яблука, прислів’я.

Навчальні завдання                    

Наприкінці заняття учні повинні:

- знати, що таке дружба;

- наводити приклади, як дружба впливає на здоров’я людини;

- складати правила товаришування.

 

План уроку

І. Організаційний момент. «Коплімент». (1 хв.)

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.(5 хв.)

2.1. Фрагменти мультфільму.

2.2. Бесіда «Оціни ситуацію».

ІІІ. Основна частина.(34 хв.)

3.1. Інформаційне повідомлення.

3.2.Робота в групах.

3.3.Тестування.

3.4. Евристична бесіда «Проблемне питання».

3.5. Складання Кодексу дружби.

3.6. Гра «Коментар».

3.7. «Історії з життя».

V. Оголошення результатів навчальної діяльності.

Домашнє завдання та коментарі до нього.(4 хв.)

5.1. «Два яблука».

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання. Вправа «Комплімент».

  • Діти, станьте в коло попарно, поверніться один до одного обличчям, взявшись за руки. Дивлячись у вічі, скажіть один одному компліменти.

ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми з вами розглянемо різні сторони дружби. Ви дізнаєтеся, яким повинен бути справжній друг, а про які звички слід забути, коли хочеш, щоб поруч знаходилася справжня надійна людина, готова прийти на допомогу. (Перегляд уривка із мультфільму  про дружбу).

Міні-бесіда.

- До яких роздумів спонукає фрагмент із мультфильму?

ІІІ. Основна частина

Інформаційне повідомлення «Що таке дружба?».

Учитель. Сьогодні я пропоную вам поговорити про дружбуодне з найважливіших почуттів, яке відчуває людина. У словнику В. Даля дружба - це "безкорислива стійка приязнь". Про дружбу розмірковували в усі часи. Про неї письмово і усно викладали свої думки і поети, і письменники, і вчені, і філософи, і селяни, і дворяни. Наприклад, філософ Сократ говорив так: "Ніяке спілкування між людьми неможливе без дружби".  Друзі, якщо вони справжні, - вірні супутники життя. Вони іноді бувають ближче, ніж родичі. Їм можна довіритися, поплакатися в жилетку, вони ніколи не залишать у біді. Коли трапляється неприємність, не бажаючи засмучувати батьків, особливо якщо вони за нас дуже хвилюються, ми поспішаємо до своїх друзів, щоб розповісти про свою проблему, полегшити душу.

Так чинять і дорослі. Але ви, діти,  ще тільки вчитеся дружити, вчитеся вибирати собі друзів, які, можливо, залишаться ними на все життя. Дружба перевіряється роками. Хто залишиться з вами і буде завжди радий підставити вам своє надійне плече, хтось розчарує вас. Як складуться ваші відносини, буде залежати і від вас, і від вашого друга, тому що дружбаце обов'язкова взаємодія людей. І якщо обидва відчувають духовний зв'язок, потребу в спілкуванні, тягнуться один до одного, стоять один за одного горою – це і є справжня дружба.

Робота в групах.

Гра «Збери прислівя»

– Про дружбу є багато прислів'їв. Пропоную вам відновити дані прислів’я. (Для кожної команди – набір прислів'їв. Потрібно зібрати прислів'я правильно). ( Додаток 1).

Фізкультхвилинка. Руханка «Роби, як я».

Нумо, в коло, всі у коло,

Та уважніше глядіть!

Все, що (ім’я дитини) нам покаже,

Разом будемо робить.

- А зараз я пропоную вам взяти участь у тесті, щоб дізнатися, чи добрий ти друг. Відповідайте чесно.

Тест «Чи добрий ти друг?» 1. Ви зібралися в кіно, але раптом з'ясовується, що у твоєї подруги (друга) немає грошей на квиток. Що ти зробиш?

А) Підеш у кіно одна (один).

 Б) Позичиш подрузі (другу) грошей.

 B) Знайдеш багатого приятеля, який міг би зводити вас у кіно.

 2. Ти хочеш запросити подругу (друга) разом провести вечір, але вона (він) вже обіцяв (а) своїй мамі зробити прибирання. Що ти зробиш?

А) Проведеш вечір одна (один).

Б) Допоможеш їй (йому). Чим швидше ви закінчите роботу, тим більше часу залишиться на веселощі.

В) Подзвониш інший (-ому) подружці (другу).

3. Ти йдеш по вулиці і раптом бачиш, що зграя хуліганів пристає до твоєї подруги (другу). Що ти зробиш?

 А) Зробиш вигляд, що ти їх не помічаєш і поспішиш сховатися.

 Б) Прийдеш на допомогу подрузі (другу).

 В) Розкажеш про це її (його) батькові ... коли побачиш його.

 4. Ви з класом поїхали на екскурсію. Раптом одна з твоїх подруг (один з твоїх друзів) виявляє, що не взяв (а) із собою їжі. Що ти зробиш?

 А) Скажеш їй (йому), щоб наступного разу він(а) краще збирався в поїздку.

Б) Поділишся з нею (з ним) своїм обідом.

 В) Скажеш про це вчителю, щоб він що-небудь придумав.

- Отже, підведемо підсумок. Пропоную вам порахувати відповіді.

Більше відповідей А:

 Можливо, настав час сісти і подумати, чому ніхто не допомагає тобі у важких ситуаціях. Справжня дружба передбачає взаємну допомогу і підтримку. Покажи своїм друзям, що ти в будь-яку секунду готовий(а) прийти їм на допомогу.

 Більше відповідей Б:

Ти чудовий друг! На тебе можна покластися у важку хвилину. Таких, як ти, цікаві події і пригоди з друзями чекають на кожному кроці. Найголовніше – твої друзі знають, що завжди можуть покластися на тебе!

 Більше відповідей В:

 Ти турбуєшся про своїх друзів, особливо коли вони опиняються у складній ситуації, але дружба – це не тільки приємне проведення часу. Твої друзі повинні бути впевнені, що завжди можуть розраховувати на твою допомогу. У тебе великі задатки. Щоб стати справжнім другом, подумай про те, як їх реалізувати.

 Евристична бесіда. «Проблемне питання».

     – Я сподіваюся, що цей тест змусить кожного з вас задуматися про те, що бути другом – це складна і кропітка праця, це робота, перш за все, над собою.

Складання Кодексу дружби

   Давайте подумаємо, чи існує якийсь кодекс дружби? ( відповіді дітей).

– Які якості та навички потрібні для того, щоб постійно підтримувати теплі стосунки?(відповіді дітей). 

– Давайте ми з вами спробуємо скласти універсальний кодекс дружби. Колективне обговорення та складання Кодексу дружби. (Додаток 2)

 

Гра «Коментар»

Учитель. Цікаво дізнатися, наскільки добре ви розбираєтеся в темі «Дружба». Пропоную вам пограти в гру «Коментар» (На дошці записані фрази на дану тему. Учитель читає першу. Бажаючий учень коментує її, тобто говорить все, що думає з даного питання. Можливі доповнення інших учнів. Потім учень, який коментував першу фразу, читає на дошці другу. Бажаючий коментує її. (Гра триває). (Додаток 3).

 Учитель. Як можна довести свою дружбу і чи треба? Продовжіть фразу «Якщо у мене вийде сварка з одним…»

 

Вправа «Історії з життя»

Учитель. Дитинство – дуже важливий час для усвідомлення поняття «дружба», коли, напевно, кожна дитина запитує себе: хто такий друг? Для чого він потрібен? Чи вмію я бути другом? Пропоную вам зіграти в гру «Історії з життя». Сядьте, будь ласка, в коло. Зараз ми всі будемо розповідати один одному історії зі свого життя. Нам на допомогу прийде ось ця маленька таця на столику, на таці лежать картки з питаннями і завданнями – це теми для розмови. Якщо ви будете  чесно і відверто відповідати на питання, то ми зможемо багато чого дізнатися один про одного, про що раніше і не здогадувалися, і по-новому подивимося  один на одного. Може, когось це зблизить, і у нас у класі стане більше друзів. Зараз одному з вас я дам у руки камінь (Вчитель демонструє камінь.) Він називається "камінь оповіді". Говорити може тільки той, у кого в руках цей камінь. Решта повинні дуже уважно й терпляче слухати. В кінці гри кожен поділиться своїми враженнями.

Отже, передаю камінь оповіді. ( Дитина отримує камінь і, не вибираючи, бере картку, читає завдання або питання і відповідає).  (Додаток 4).

Питання для обговорення.

  •  Чи було у вас відчуття, що вас уважно слухають?
  •  Які емоції ви відчували під час розповіді?

 -    Що нового ви дізналися?

-     Чи стали розуміти когось із дітей краще?

 (Відгуки дітей).

V. Оголошення результатів навчальної діяльності. Домашнє завдання та коментарі до нього.

1. Вправа з двома яблуками.

Шановні діти, перед вами два однакових, на перший погляд, яблука. Візьміть перше і скажіть йому якомога більше добрих слів. Тепер візьміть друге яблуко і скажіть йому погані слова. (Діти передають яблука і кажуть слова). Тепер пропоную розрізати їх. Подивіться. Яблуко, якому ви казали добрі слова, чисте, а друге стало зіпсованим. Так і людина. Коли чує гарні слова, радіє життю, а лайливі слова кожного ранять, залишають у душі темний відбиток.

      2. Знайомство з притчею «Про лицаря»

Закінчити урок я хочу на веселій ноті. Послухайте притчу « Про лицаря». Йшов лицар по пустелі. Довгим був його шлях. По дорозі він втратив коня, шолом і обладунки. Залишився тільки меч. Лицар був голодний, і його мучила спрага. Раптом вдалині він побачив озеро. Зібрав лицар всі свої залишки сили й пішов до води. Але біля самого озера сидів триголовий дракон. Лицар вихопив меч і з останніх сил почав битися з чудовиськом. Добу бився, другу бився. Дві голови дракона вже зрубав. На третю добу впав дракон без сил. Поруч впав і знесилений лицар, не в силах вже більше стояти на ногах і тримати меч. І тоді з останніх сил дракон запитав: - Лицар, ти чого хотів? Лицар відповів: - Води попити. – Ну, так і пив би…

Учитель. Вчіться слухати один одного.

Діти, ставши в коло і взявшись за руки, ідуть і всі хором промовляють: «Дружба – найбільший скарб».

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Додаток 1.

Прислів’я.

 1 команда:

 Немає другашукай, а знайшов – бережи.

Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти.

 Один за всіх, і всі за одного.

2 команда:

 Не май 100 карбованців, а май 100 друзів.

 Вірному другу ціни немає.

Дружба як скло, розіб'єш – не складеш.

3 команда

 Людина без друзів, що дерево без коріння.

 Недруг підштовхує, а друг сперечається.

Без біди друга не пізнаєш.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2.

Якщо хочеш бути хорошим і вірним другом

1. Поділися своїми успіхами, невдачами і новинами.

 2. Умій слухати.

3. Надай другу емоційну допомогу і підтримку.

 4. Довіряй другу і будь впевненим у ньому.

 5. Зберігай таємниці свого друга.

 6. Не критикуй друга публічно.

7. Не будь настирливим і не повчай.

8. Не обговорюй друга за його відсутності.

 9. Не ревнуй друга до інших його друзів.

10. Поважай внутрішній світ і почуття свого друга.

11. Повертай борги.

12. Радуйся успіхам свого друга.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3.

Фрази для коментаря

  • Не з усякою людиною хочеться дружити.
  • Я думаю справжній друг – це той, хто…
  • Хлопчаки не вміють дружити з дівчатами!
  • Цікаво, чия дружба міцніша-жіноча або чоловіча?
  • Кажуть, друг пізнається в біді, а в радості?
  • Друг-моє третє плече.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4.

Картки

  • Розкажи, де ти народився і які твої найяскравіші дитячі спогади.
  • Чи пам'ятаєш ти, як прийшов перший раз у перший клас? Які були твої перші враження?
  • Розкажи про свою сім'ю. Що ти особливо в ній любиш?
  • Яким ти уявляєш собі своє доросле життя?
  • Чи трапляється, що ровесники тебе ображають? Як ти до цього ставишся?
  • Які обов'язки є в тебе по дому і як ти до них ставишся?
  • Розкажи історію про кого-небудь із твоїх друзів. Що вас зближує?
  • Розкажи про свої досягнення, якими ти особливо пишаєшся.
  • Які свята існують у вашій родині? Як ви їх відзначаєте?
  • Чи є в тебе домашні тварини? Як взагалі ти ставишся до тварин?
  • Що ти думаєш про своїх однокласників?

 

1

 

docx
Додано
4 листопада 2019
Переглядів
2403
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку