Предмет «Людина і світ»
4 клас
Тема уроку «Різні сторони дружби»
Мета уроку:
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання і матеріали: комп’ютер, екран, проектор, олівці, листи паперу, яблука, прислів’я.
Навчальні завдання
Наприкінці заняття учні повинні:
- знати, що таке дружба;
- наводити приклади, як дружба впливає на здоров’я людини;
- складати правила товаришування.
План уроку
І. Організаційний момент. «Коплімент». (1 хв.)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.(5 хв.)
2.1. Фрагменти мультфільму.
2.2. Бесіда «Оціни ситуацію».
ІІІ. Основна частина.(34 хв.)
3.1. Інформаційне повідомлення.
3.2.Робота в групах.
3.3.Тестування.
3.4. Евристична бесіда «Проблемне питання».
3.5. Складання Кодексу дружби.
3.6. Гра «Коментар».
3.7. «Історії з життя».
V. Оголошення результатів навчальної діяльності.
Домашнє завдання та коментарі до нього.(4 хв.)
5.1. «Два яблука».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання. Вправа «Комплімент».
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми з вами розглянемо різні сторони дружби. Ви дізнаєтеся, яким повинен бути справжній друг, а про які звички слід забути, коли хочеш, щоб поруч знаходилася справжня надійна людина, готова прийти на допомогу. (Перегляд уривка із мультфільму про дружбу).
Міні-бесіда.
- До яких роздумів спонукає фрагмент із мультфильму?
ІІІ. Основна частина
Інформаційне повідомлення «Що таке дружба?».
Учитель. Сьогодні я пропоную вам поговорити про дружбу – одне з найважливіших почуттів, яке відчуває людина. У словнику В. Даля дружба - це "безкорислива стійка приязнь". Про дружбу розмірковували в усі часи. Про неї письмово і усно викладали свої думки і поети, і письменники, і вчені, і філософи, і селяни, і дворяни. Наприклад, філософ Сократ говорив так: "Ніяке спілкування між людьми неможливе без дружби". Друзі, якщо вони справжні, - вірні супутники життя. Вони іноді бувають ближче, ніж родичі. Їм можна довіритися, поплакатися в жилетку, вони ніколи не залишать у біді. Коли трапляється неприємність, не бажаючи засмучувати батьків, особливо якщо вони за нас дуже хвилюються, ми поспішаємо до своїх друзів, щоб розповісти про свою проблему, полегшити душу.
Так чинять і дорослі. Але ви, діти, ще тільки вчитеся дружити, вчитеся вибирати собі друзів, які, можливо, залишаться ними на все життя. Дружба перевіряється роками. Хто залишиться з вами і буде завжди радий підставити вам своє надійне плече, хтось розчарує вас. Як складуться ваші відносини, буде залежати і від вас, і від вашого друга, тому що дружба – це обов'язкова взаємодія людей. І якщо обидва відчувають духовний зв'язок, потребу в спілкуванні, тягнуться один до одного, стоять один за одного горою – це і є справжня дружба.
Робота в групах.
Гра «Збери прислів’я»
– Про дружбу є багато прислів'їв. Пропоную вам відновити дані прислів’я. (Для кожної команди – набір прислів'їв. Потрібно зібрати прислів'я правильно). ( Додаток 1).
Фізкультхвилинка. Руханка «Роби, як я».
Нумо, в коло, всі у коло,
Та уважніше глядіть!
Все, що (ім’я дитини) нам покаже,
Разом будемо робить.
- А зараз я пропоную вам взяти участь у тесті, щоб дізнатися, чи добрий ти друг. Відповідайте чесно.
Тест «Чи добрий ти друг?» 1. Ви зібралися в кіно, але раптом з'ясовується, що у твоєї подруги (друга) немає грошей на квиток. Що ти зробиш?
А) Підеш у кіно одна (один).
Б) Позичиш подрузі (другу) грошей.
B) Знайдеш багатого приятеля, який міг би зводити вас у кіно.
2. Ти хочеш запросити подругу (друга) разом провести вечір, але вона (він) вже обіцяв (-ла) своїй мамі зробити прибирання. Що ти зробиш?
А) Проведеш вечір одна (один).
Б) Допоможеш їй (йому). Чим швидше ви закінчите роботу, тим більше часу залишиться на веселощі.
В) Подзвониш інший (-ому) подружці (другу).
3. Ти йдеш по вулиці і раптом бачиш, що зграя хуліганів пристає до твоєї подруги (другу). Що ти зробиш?
А) Зробиш вигляд, що ти їх не помічаєш і поспішиш сховатися.
Б) Прийдеш на допомогу подрузі (другу).
В) Розкажеш про це її (його) батькові ... коли побачиш його.
4. Ви з класом поїхали на екскурсію. Раптом одна з твоїх подруг (один з твоїх друзів) виявляє, що не взяв (а) із собою їжі. Що ти зробиш?
А) Скажеш їй (йому), щоб наступного разу він(а) краще збирався в поїздку.
Б) Поділишся з нею (з ним) своїм обідом.
В) Скажеш про це вчителю, щоб він що-небудь придумав.
- Отже, підведемо підсумок. Пропоную вам порахувати відповіді.
Більше відповідей А:
Можливо, настав час сісти і подумати, чому ніхто не допомагає тобі у важких ситуаціях. Справжня дружба передбачає взаємну допомогу і підтримку. Покажи своїм друзям, що ти в будь-яку секунду готовий(а) прийти їм на допомогу.
Більше відповідей Б:
Ти чудовий друг! На тебе можна покластися у важку хвилину. Таких, як ти, цікаві події і пригоди з друзями чекають на кожному кроці. Найголовніше – твої друзі знають, що завжди можуть покластися на тебе!
Більше відповідей В:
Ти турбуєшся про своїх друзів, особливо коли вони опиняються у складній ситуації, але дружба – це не тільки приємне проведення часу. Твої друзі повинні бути впевнені, що завжди можуть розраховувати на твою допомогу. У тебе великі задатки. Щоб стати справжнім другом, подумай про те, як їх реалізувати.
Евристична бесіда. «Проблемне питання».
– Я сподіваюся, що цей тест змусить кожного з вас задуматися про те, що бути другом – це складна і кропітка праця, це робота, перш за все, над собою.
Складання Кодексу дружби
– Давайте подумаємо, чи існує якийсь кодекс дружби? ( відповіді дітей).
– Які якості та навички потрібні для того, щоб постійно підтримувати теплі стосунки?(відповіді дітей).
– Давайте ми з вами спробуємо скласти універсальний кодекс дружби. Колективне обговорення та складання Кодексу дружби. (Додаток 2)
Гра «Коментар»
Учитель. Цікаво дізнатися, наскільки добре ви розбираєтеся в темі «Дружба». Пропоную вам пограти в гру «Коментар» (На дошці записані фрази на дану тему. Учитель читає першу. Бажаючий учень коментує її, тобто говорить все, що думає з даного питання. Можливі доповнення інших учнів. Потім учень, який коментував першу фразу, читає на дошці другу. Бажаючий коментує її. (Гра триває). (Додаток 3).
Учитель. Як можна довести свою дружбу і чи треба? Продовжіть фразу «Якщо у мене вийде сварка з одним…»
Вправа «Історії з життя»
Учитель. Дитинство – дуже важливий час для усвідомлення поняття «дружба», коли, напевно, кожна дитина запитує себе: хто такий друг? Для чого він потрібен? Чи вмію я бути другом? Пропоную вам зіграти в гру «Історії з життя». Сядьте, будь ласка, в коло. Зараз ми всі будемо розповідати один одному історії зі свого життя. Нам на допомогу прийде ось ця маленька таця на столику, на таці лежать картки з питаннями і завданнями – це теми для розмови. Якщо ви будете чесно і відверто відповідати на питання, то ми зможемо багато чого дізнатися один про одного, про що раніше і не здогадувалися, і по-новому подивимося один на одного. Може, когось це зблизить, і у нас у класі стане більше друзів. Зараз одному з вас я дам у руки камінь (Вчитель демонструє камінь.) Він називається "камінь оповіді". Говорити може тільки той, у кого в руках цей камінь. Решта повинні дуже уважно й терпляче слухати. В кінці гри кожен поділиться своїми враженнями.
Отже, передаю камінь оповіді. ( Дитина отримує камінь і, не вибираючи, бере картку, читає завдання або питання і відповідає). (Додаток 4).
Питання для обговорення.
- Що нового ви дізналися?
- Чи стали розуміти когось із дітей краще?
(Відгуки дітей).
V. Оголошення результатів навчальної діяльності. Домашнє завдання та коментарі до нього.
1. Вправа з двома яблуками.
Шановні діти, перед вами два однакових, на перший погляд, яблука. Візьміть перше і скажіть йому якомога більше добрих слів. Тепер візьміть друге яблуко і скажіть йому погані слова. (Діти передають яблука і кажуть слова). Тепер пропоную розрізати їх. Подивіться. Яблуко, якому ви казали добрі слова, чисте, а друге стало зіпсованим. Так і людина. Коли чує гарні слова, радіє життю, а лайливі слова кожного ранять, залишають у душі темний відбиток.
2. Знайомство з притчею «Про лицаря»
Закінчити урок я хочу на веселій ноті. Послухайте притчу « Про лицаря». Йшов лицар по пустелі. Довгим був його шлях. По дорозі він втратив коня, шолом і обладунки. Залишився тільки меч. Лицар був голодний, і його мучила спрага. Раптом вдалині він побачив озеро. Зібрав лицар всі свої залишки сили й пішов до води. Але біля самого озера сидів триголовий дракон. Лицар вихопив меч і з останніх сил почав битися з чудовиськом. Добу бився, другу бився. Дві голови дракона вже зрубав. На третю добу впав дракон без сил. Поруч впав і знесилений лицар, не в силах вже більше стояти на ногах і тримати меч. І тоді з останніх сил дракон запитав: - Лицар, ти чого хотів? Лицар відповів: - Води попити. – Ну, так і пив би…
Учитель. Вчіться слухати один одного.
Діти, ставши в коло і взявшись за руки, ідуть і всі хором промовляють: «Дружба – найбільший скарб».
Додатки
Додаток 1.
Прислів’я.
1 команда:
Немає друга – шукай, а знайшов – бережи.
Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти.
Один за всіх, і всі за одного.
2 команда:
Не май 100 карбованців, а май 100 друзів.
Вірному другу ціни немає.
Дружба як скло, розіб'єш – не складеш.
3 команда
Людина без друзів, що дерево без коріння.
Недруг підштовхує, а друг сперечається.
Без біди друга не пізнаєш.
Додаток 2.
Якщо хочеш бути хорошим і вірним другом
1. Поділися своїми успіхами, невдачами і новинами.
2. Умій слухати.
3. Надай другу емоційну допомогу і підтримку.
4. Довіряй другу і будь впевненим у ньому.
5. Зберігай таємниці свого друга.
6. Не критикуй друга публічно.
7. Не будь настирливим і не повчай.
8. Не обговорюй друга за його відсутності.
9. Не ревнуй друга до інших його друзів.
10. Поважай внутрішній світ і почуття свого друга.
11. Повертай борги.
12. Радуйся успіхам свого друга.
Додаток 3.
Фрази для коментаря
Додаток 4.
Картки
1