Тема: Різноманітність культурних рослин
Мета: формувати в учнів поняття про культурні рослини, їх класифікацію, умови їх росту і розвитку, їх значення для життя людини і всього живого на планеті; розвивати вміння порівнювати, робити висновки; виховувати любов до природи, бажання охороняти і примножувати її красу.
Обладнання: комп’ютер, ,предметні малюнки, таблиці-схеми, підручник.
Хід уроку
Доброго ранку! Доброго дня!
Доброго вечора вам кожного дня!
Нехай буде мир і злагода в нас,
Нехай завжди квіти не в’януть для нас.
Кожному дню-безхмарного неба,
Кожній дитині веселощів треба,
Кожній оселі-щастя і хліба.
Нехай усміхаються всі люди щодня!
Доброго ранку! Доброго дня!
1. Отже, розпочнемо з хвилинки спостережень.
2.Яка зараз пора року? Який зараз місяць року?
3.Якого кольору небо?
4. Якими стали ранки?
5.Ще які суттєві зміни ви помітили?
ІІІ. Актуалізація опорних знань .
1. Вправа « Гронування»
- Чому хвойні рослини називають вічнозеленими?
- Чим мохи відрізняються від водоростей?
2. Інтерактивна вправа « Асоціативна павутинка»
- Для чого люди вирощують культурні рослини ?
- Що ви вже знаєте про культурні рослини ?
- Підійдіть до дошки і запишіть ключові слова біля павутинки « Культуні рослини»
IV. Повідомлення теми і завдань уроку
Сьогодні наш урок ми присвятимо рослинам,що їх вирощують та доглядають люди.Такі рослини називають культурними. А пройти через усі етапи уроку ви зможете, коли виконаєте усі завдання «Дороги до мрій». Будемо працювати за таким планом :
- На кінець уроку у нас з'явиться ще один журнал з назвою сьогоднішнього уроку. Отож, починаємо роботу.
V. Перевірка домашнього завдання
1. « Цікавинки про рослинки »
- Уявіть собі, що до нас у клас зайшли люди з іншої планети, де немає рослин. Що ви їм розповіли б про будову рослин ?
2. Загадки про рослини
Товстий дід
Із землі стирчить.
Сам червоний,
А чуб зелений.(буряк)
Сидить дівчина в коморі,
А коса її надворі. (морква)
Сидить бабуся
В сто одному кожусі,
Хто її роздягає, той сльози проливає.(цибуля)
Ні вікон, ні дверей,
Повна хата людей.(огірок)
3. З народного джерела .
Народ здавна шанував природу, рослини, бо вони мають велике значення для життя людини і всього живого. І що більша повага, то влучніший вислів. Вдома ви підготували прикмети, приказки чи легенди про рослини. Зачитайте їх .
VI. Вивчення нового матеріалу .
1. Подорож у царство культурних рослин
Створення проблемної ситуації
Рослини, які ростуть у природі самі,які людина не висіває і за якими не доглядає,називаються дикорослими. Рослини,які людина вирощує, називають культурними.
Культурні рослини походять від дикорослих. Первісна людина знаходила рослини з їстівним насінням,плодами та коренями. Вона збирала такі рослини, пізніше стала вирощувати поблизу свого житла.
Більшість культурних рослин мають давню історію, а деякі з’явились зовсім недавно.
2. Робота в групах « Я також хочу сказати»
Доповідь чотирьох команд про культурні рослини.
3.Робота зі схемою.
Люди вирощують рослини з певною метою. Культурні рослини можна поділити на групи за призначенням.
Культурні рослини
Харчові,медоносні,фарбувальні,лікарські,прядильні,кормові,декоративні.
Фізкільтхвилинка
VП.Робота з підручником "Що мені розповів підручник»
VIII. Узагальнення і систематизація отриманих знань: «Я зможу себе перевірити»
Відповідь учнів на запитання
- То чому вашу назвали « зернові культури» ?
- Які овочеві культури ви запам’ятали ?
На дошці записано 2 стовпчики слів : назви культур та продукти харчування.
Картопля фрі пшениця
Булочка соняшник
Халва картопля
Вівсяні пластівці яблуко, вишня
Компот льон
Скатертина морква
Олія бурячок
Салат « Літо» цибуля
ІX. Рефлексія . Підсумок уроку.
Бесіда .
Х . Домашнє завдання .
Опрацювати статті про культурні рослини. Дати відповіді на питання. Намалювати рослину та її плід , яка найбільше подобається.