Урок "Різноманітність молюсків та їх роль у природі та в житті людини"

Про матеріал
Автор підручника «Біологія. 7 клас» - Л. І. Остапченко Ознайомити учнів з різноманітністю представників Типу Молюски; розкрити своєрідність кожного класу, значення цих тварин у природі та в житті людини; продовжити формувати знання учнів про особливості процесів життєдіяльності молюсків, взаємозв'язків тварин у екосистемах. Розвивати вміння порівнювати біологічні об'єкти між собою, аналізувати і робити відповідні висновки; розвивати спостережливість, пам'ять, логічне мислення, комунікативні компетентності учнів. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Перегляд файлу

 

Розробка уроку біології для 7 класу

учителя вищої категорії

Гуманюк Наталії Вікторівни

Білоцерківської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів №5

 

 

Тема. Різноманітність  молюсків та їх роль у природі та в житті людини

 

Мета уроку:

Освітня: ознайомити з різноманітністю представників Типу Молюски; розкрити своєрідність кожного класу, значення цих тварин у природі та в житті людини; продовжити формувати знання учнів про особливості процесів життєдіяльності молюсків, взаємозв'язків тварин у екосистемах.

Розвивати вміння порівнювати біологічні об'єкти між собою, аналізувати і робити відповідні висновки; розвивати спостережливість, пам'ять, логічне мислення, комунікативні компетентності учнів.

Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання й матеріали: таблиці «Тип Молюски», живі молюски або їхні вологі препарати, черепашки молюсків, презентація «Різноманітність молюсків», відео «Рух восьминогів».

Базові поняття й терміни уроку: мушля, мантія, мантійна порожнина, головоногі, черевоногі, двостулкові.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ  

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

  1. Оголошення теми та уроку та очікуваних результатів учнів від уроку. (слайд 1-2)

- Запишіть в зошит тему уроку.

  1. Показ предметів: ювелірні вироби з перлів, мушлі молюсків,  сувеніри з мушлі, натуральна туш, консерви з мідій, ґудзики з мушлі, консерви з кільки.

- Як ці всі предмети пов’язані з нашою темою уроку? На це питання ми дамо відповідь на при кінці уроку.

  1.  Питання для бесіди
  • За якими ознаками тварин відносять до молюсків?
  • Які особливості зовнішньої будови молюсків?

    4. Знайдіть відмінності. (слайди 3)

- Як ми бачимо молюски мають не тільки спільні ознаки, а й відрізняються між собою. Одні мають мушлю, інші не мають, мушлі можуть бути різної форми. Отже всі молюски поділяються на три класи – Черевоногі, Двостулкові, Головоногі.

- В зошиті накресліть схему «Різноманітність молюсків».

  

  3. Здивуй! (випереджальне завдання)

 - А чим цікаві ці тварини?

                                                                   * * *

Восьминоги мають унікальну здатність пролазити крізь щілини! Ось один з таких прикладів: восьминіг, розмір якого становив 0,5 м, проліз крізь щілину, яка не перевищувала 1 мм!

                                                                    * * *

Восьминіг — «найрозумніша» серед усіх безхребетних тварина: піддається дресируванню, має хорошу пам'ять, розрізняє геометричні фігури, упізнають людей, звикають до тих, хто годує.

                                                                    * * *

Якщо організувати змагання серед молюсків на швидкість пересування, які, на вашу думку, виявляться найпрудкішими? На суходолі першими будуть черевоногі зі швидкістю З м/год. У водоймі першість слід віддати головоногим: деякі можуть здолати швидкість 70 км/год.

                  *  * *

Двостулкових називають індикаторами чистоти водойм. Фільтрувальним спосіб живлення робить їх найбільш               чутливими до забруднень водойми              .

ІІІ. Вивчення нового матеріалу - презентація «Різноманітність молюсків» (слайди 4-6, 7-13 )

1. Розповідь учителя.

Для того, щоб нам більше взнати про молюсків (де вони живуть, чим живлять, які особливості будови мають та яке значення вони мають в природі та вжитті людини), ми попрацюємо в командах, опрацювавши текст підручника с.52-55 параграфа 13. Цей текст до вас вже опрацювали діти і склали таблицю, але допустилися помилок. Ваше завдання – виправити ці помилки.

2. Робота учнів в командах:

І команда – Черевоногі молюски – с.52-53 підручника;

ІІ команда – Двостулкові молюски – с.53-54 підручника;

ІІІ команда – Головоногі молюски – с.54-55 підручника.

- На підготовку вам відводиться до 5 хвилин.

3.Захист команд.

– З поданого набору обрати характерні ознаки для черевоногих, двостулкових та головоногих молюсків і виправити у таблиці на дошці. За поданими ознаками дати коротку характеристику класу. Розказати цікаву інформацію про цей клас.

Ознаки для порівняння

Черевоногі

Двостулкові

Головоногі

Представники

ставковик

виноград­ний слимак

голий слизун

котушка

 рапана

устриця

мідія

тридактна

морський гребінець

перлівниця

каракатиця

восьминіг

наутилус

 кальмар

Середовище життя

водойми і суходіл

водойми

солоні водойми

Відділи тіла

голова, нога, тулуб

тулуб і нога

тулуб, голова, нога – щупальці

 

Наявність мушлі (форма)

черепашка спірально закручена

черепашка з двох стулок

немає

Характер живлення

рослиноїдні та хижаки

фільтратори

хижаки

Органи дихання

легеня

зябра

зябра

Значення в природі та в житті людини

є їжею для тварин, беруть участь у процесах ґрунтоутворення,

використовують як сувеніри, виготовляють ґудзики

є їжею для тварин, очищають воду від шкідливих домішок, здатні утворювати перлини,

 добувають цінний барвник - пурпур

є їжею для тварин, виробляють коричневу фарбу і натуральну туш.

 

 Цікава інформація.

Черевоногі молюски

Черевоногих молюсків вирощують заради м'яса, ікри, а також їх... доять. Молюсків подразнюють електричним струмом й отримують слиз, що іде на виробництво надзвичайно ефективного медичного препарату від опіків.

Двостулкові молюски

Тридакна — одна з найкрупніших черепашок серед родичів. Інколи її вага досягає 450—500 кг, а довжина — понад 2 м. Живе тридакна серед коралових рифів в Індійському та Тихому океанах. Вік деяких тридакн досягає 100 років, тому в цих черепашках можна знайти великі перлини. Незважаючи на те, що тридакна харчується водоростями, вона може стати причиною загибелі необережного ловця перлин. Якщо зачепити черепашку, її стулки швидко змикаються і годинами тримають свою жертву.

Головоногі молюски

 Звичайний восьминіг володіє здатністю змінювати забарвлення, пристосовуючись до навколишнього середовища. Це пояснюється наявністю в його шкірі клітин з різними пігментами, що можуть під впливом імпульсів із центральної нервової системи розтягуватися або стискатися залежно від сприйняття органів чуттів. Звичайне забарвлення — коричневе. Якщо восьминіг наляканий — він біліє, якщо розгніваний

— червоніє.

 

4. Незвичайна подорож звичайними магазинами (слайди )

  - А зараз ми здійснимо незвичайну подорож звичайними магазинами.

- Як бачимо молюсків люди споживають у їжу?

- Хто із вас куштував молюски?

- Чим корисні молюски? (багаті на білок, а морські молюски  містять йод)

       

           5. Аналіз предметів, які показувалися на початку уроку.

- Яке ж відношення мають ці предмети до нашого уроку?

                                                                                   

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

1. Проблемні питання:

—  Що спільного між звичайною медузою та восьминогом? (Спосіб руху – реактивний рух.)  Відео «Рух восьминогів»

—    Примати означає «перші». Найрозумніші істоти на суходолі поряд із людиною — мавпи. Приматами моря називають головоногих молюсків. Чому? (Найкмітливіші та мають найскладнішу поведінку.)

—    Майстром камуфляжу на суходолі називають хамелеонів, але вони позаздрили б головоногим у швидкості зміни забарвлення шкіри. Кому саме? (Восьминогу і кальмару, які змінюють колір шкіри дуже швидко, майже миттєво.)

2. Тести. 

І варіант

Обери одну правильну відповідь

1. Тіло молюсків:

а) сегментоване;  б) має мантію;  в) має членисті кінцівки.

2.  Дихають молюски:

а) зябрами або трахеями; б) зябрами або легенями; в) легенями або трахеями.

3. У черевоногих молюсків добре розвинені:

а) голова, тулуб і щупальці; б) голова, тулуб і нога.

Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»)

4. Тіло молюсків поділене на відділи.

5. Молюски живуть тільки у воді.

6. Усі молюски мають високорозвинені органи чуття.

Знайдіть відповідність

1 – Черевоногі                   А – легеневе дихання

2 – Двостулкові                  Б – реактивний рух

3 – Головоногі                    В – фільтратори

Знайдіть «зайве»

Ставковик, тридактна, котушка, рапана, виноградний слимак.

 

ІІ варіант

Обери одну правильну відповідь

1. Пристосовані до життя на суходолі:

а) кальмар;  б) ставковик; в) голий слизун.

2.У двостулкових молюсків погано розвинені, або відсутні:

    а) тулуб і голова; б) нога і голова; в) органи чуття і голова.

3. Характер живлення головоногих молюсків:

   а) хижаки; б) паразити; в) фільтратори.

Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»)

4. Тулуб з боків оточений складкою шкіри – мантією.

5. Мушля двостулкових укрита шаром рогової речовини.

6. Головоногі здатні утворювати перлини.

Знайдіть відповідність

1 – Черевоногі                          А – очищують воду

2 – Двостулкові                        Б – виготовляють натуральну туш

3 – Головоногі                          В – беруть участь у ґрунтоутворенні

Знайдіть «зайве»

Каракатиця, восьминіг, мідія, кальмар, наутилус.

3. Взаємоперевірка тестів

 - Після виконання тестів, обміняйтеся роботами та зробіть взаємоперевірку, звірившись із ключем відповідей. За кожну правильну відповідь ставимо один бал. Ті хто відповідав на уроці, добавляють собі два бала.

V. Підсумок уроку

- Що нового ви взнали на уроці?

- Чи сподобався вам урок і чим?

VІ. Домашнє завдання

Прочитати параграф 13,  підготувати міні-проект «Як утворюються перлини?»

 

doc
Додано
9 листопада 2021
Переглядів
1374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку