Урок "Різноманітність молюсків. Значення у природі і житті людини"

Про матеріал
Урок з теми 1 Різноманітність тварин. Під час уроку діти об"єднуються у команди та знайомляться з особливостями будови та різноманітністю молюсків у природі та значення в житті людини.
Перегляд файлу

            Бикова Ірина Анатоліївна, Первомайська гімназія № 4 вчитель біології,  вища кваліфікаційна категорія

Тема: Різноманітність молюсків. Значення у природі і житті людини

Мета: ознайомити учнів з різноманітністю молюсків, особливостями процесів   

           життєдіяльності;

           виявити ознаки ускладнення будови молюсків порівняно з кільчастими  

           червами;

           показати вплив погіршення екологічної обстановки на життєдіяльність

           молюсків;

          з′ясувати значення молюсків у природі і житті людини

Обладнання: таблиці «Молюски», «Кільчасті черви», опорна схема «Порів- 

           няльна характеристика Типів Молюски і Кільчасті черви», сигнальні

           картки, повідомлення учнів, комп’ютерна презентація «Молюски»,

           колекція черепашок молюсків, додаткова література з теми, комп’ютер

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань

                                               Хід уроку 

І. Організаційний момент: психологічне налаштовування на урок

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів:

     Звучить мелодія… Чути плескіт хвиль…

Вчитель: Уявіть собі, що ми знаходимося на березі протерозойського моря… Саме в його водах можна було побачити предків істот, про які сьогодні піде мо-ва. Ці тварини до цього часу дивують нас своїми пристосуваннями до умов іс-нування, великою різноманітністю видів ( 150 тисяч сучасних і стільки ж виме-рлих видів).  І тому епіграфом уроку я взяла слова:

                                                       Щоб осмислити світ, треба вміти бачити й

                                                       запам’ятовувати все невичерпне розмаїття

                                                                                                                 І.А.Єфремов

     Як ви вже здогадалися, сьогодні ми будемо говорити про молюсків.

Вчитель повідомляє тему і мету уроку.

Організація роботи на уроці: працюємо в командах , кожна з яких отримала

домашнє завдання. На чолі кожної команди – учень-консультант. В його обо-в’язки входить: керувати і організовувати роботу своєї групи, а також заносити результати роботи в лист оцінювання. Всього треба буде опрацювати чотири види робіт з виставленням проміжних оцінок, які в сумі складуть оцінку за урок. Максимальна оцінка – 12 балів.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу:

                                                    План уроку

  1. Походження молюсків. Порівняльна характеристика Типів Кільчасті черви і Молюски
  2. Особливості будови і життєдіяльності основних класів Типу Молюски
  3. Значення молюсків у природі і житті людини

Вчитель: Для початку з’ясуємо походження Типу Молюски. Вони походять від… (Типу Кільчасті черви).

1.Індивідуальне опитування: 

  1. Користуючись опорною схемою, вказати риси подібності і відмінності червів молюсків.
  2. Дати загальну характеристику Типу Молюски.

     Аналіз відповідей за планом.

2.Фронтальне опитування. Гра «Світлофор»:

  • Інша назва типу – м’якуни;
  • Мають первинну порожнину тіла;
  • Тіло сегментоване;
  • Закладається три зародкових листки;
  • Тіло поділено на відділи;
  • Тіло шкірястою мантією;
  • Всі молюски мають суцільну черепашку;
  • Живуть лише у воді;
  • Тіло черевоногих молюсків – симетричне;
  • Всі головоногі молюски – хижаки;
  • Всі молюски фільтрують воду;
  • Органи дихання молюсків – зябра і легені.

     Коментар відповідей.

  1. Домашнє завдання:  кожна команда представляє свій міні-проект про будову і  життєдіяльність молюсків певного класу.

І команда «Черевоногі»

ІІ команда «Двостулкові»

ІІІ команда «Головоногі»

     Виставлення оцінок.

ІV. Узагальнення,   систематизація знань:

  1. Цифровий диктант.

Випишіть лише ті цифри, які відносяться до певного класу:

І команда  – Головоногі молюски

ІІ команда – Черевоногі молюски

ІІІ команда – Двостулкові молюски  

     Одна правильна відповідь – 2 бали

                            Цифровий диктант

  1. Відносяться до Типу Молюски
  2. Мають спірально закручену черепашку
  3. Органи дихання – легені і зябра
  4. До цього класу належать кальмари і восьминоги
  5. Представники цього класу мають язик,  вкритий зубчиками (тертку )
  6. Органи дихання – зябра
  7. Добре розвинені голова, тулуб, нога
  8. Ведуть малорухливий або прикріплений спосіб життя
  9. Можуть розвивати дуже велику швидкість
  10.  Черепашка з двох стулок
  11.  Можуть утворювати перлини
  12.  Нога перетворилася на щупальці  

Само- і взаємоперевірка. Відповіді для перевірки – Черевоногі – 1, 2, 3, 5, 7

                                                                                        Двостулкові – 1, 6, 8, 10. 11

                                                                                          Головоногі – 1, 4, 6, 9, 12

Результати заносяться в листок оцінювання.

  1. Словникова робота

Зябра – органи дихання водних молюсків.

Нирки – органи виділення

Гермафродит – організм,  яким містить статеві залози (сім’яники і яєчники ) в 

                            одній особині.

Мантія – складка шкіри, якою оточено тулуб молюска.

Черепашка – тришаровий утвір з рогоподібної речовини, має захисне 

                       значення.

Біоніка – наука, яка вивчає будову живих організмів з метою використання

                їхніх властивостей у техніці.

Наприклад: глибоководні молюски мають власне освітлення – мішки з бакте-ріями,  які світяться. У звичайній лампочці 10 – 12 %  енергії перетворюється на світло, а у природних ліхтариків – 85 – 90 % !

Кальмар – реактивний  тип руху.

Наутілус  – прообраз підводного човна.

  1. Екологічне виховання

Все розмаїття молюсків може загинути через негативний  вплив забруднення навколишнього середовища.

  1. Японія – небезпечна хвороба у 60-ті роки була викликана вживанням молюсків, зібраних в районах з підвищеним вмістом ртуті у воді.
  2. Іспанія – вилив нафти з танкера загрожує всьому живому, в тому числі і молюскам.
  1. Значення молюсків

Позитивне: фільтрація води ( через тіло кістриці проходить до 770 літрів води за добу, 1 м² мідій – 200 м³ води !); вживання в їжу; корм для тварин; декоративні прикраси.

Негативне: шкідники с/г, проміжні хазяї паразитичних червів (сисуни – бітинія)

  1. Підведення підсумків уроку

Оцінювання учнів. Заповнення листків оцінювання.

  1. Знайомство з літературою.

V. Домашнє завдання:

* вивчити §21 пит.1 - 5

** дати відповіді на питання, тестовий контроль знань;

*** Кросворд «Молюски», малюнки, загадки про молюсків. 

Міні - проєкт  «Як утворюються перлини?»

                                                         

                                                       Листок оцінювання

                                                                                                    Учень-консультант ___________________

 

 

    Прізвище, ім′я

         Гра

«Світлофор»

Домашнє завдання

Цифровий

диктант

Словникова

     робота

 

        Робота в групі

самооцінка

Взаємо-оцінка

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Особливо хочу відзначити____________________________________________________________

 

 

                                        Загадки про молюсків

  • Хто на одній нозі по дні ходить?
  • Хто на собі будинок возить?
  • У кого ноги на голові голову стережуть?

 

 

 

 

 

 

 

                                  

 

docx
Додано
29 травня 2023
Переглядів
297
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку