Урок: Різноманітність організмів: гриби та бактерії

Про матеріал
Конспект уроку на тему: різноманітність організмів: гриби та бактерії. В ньому подана головна інформація про гриби, їхню різноманітність, будову гриба. Узагальнено розповідається про бактерії, їхні види та користь
Перегляд файлу

Тема: Різноманітність організмів: гриби та бактерії

Мета уроку:

 Навчальна: сформувати поняття «гриби», ознайомити з найпоширенішими видами грибів, їхнім розмноженням, особливостями будови, знати приклади грибів;

Розвивальна: формувати навички спостерігати за грибами, розрізняти види грибів, порівнювати їх, розвивати вміння складати опорні схеми та працювати з ними;

Виховна: виховувати естетичне сприймання природного середовища, моральну відповідальність за збереження різновидів грибів у лісі, виховувати прагнення досліджувати навколишній світ.

Тип навчального заняття: засвоєння нових знань.

Методи і методичні прийоми: словесні (бесіда, усний виклад знань, розповідь, робота з підручником; наочні (робота з атласом, стінною картою).

Обладнання: підручник, фотографії різних видів грибів, зошити

 

Література для вчителя:

 

  1. Начальна програма з природознавства для учнів 5 класів, С. 11-12
  2. Природознавство. 5 клас. «Мій конспект»– ВГ «Основа», 2013 С. 130 - 173;
  3. Природознавство. 5 клас. Відкритий урок / Природознавство. – 2006. – №1. – С.13-14.
  4. Природознавство. 5 клас: Посібник для вчителя / О.О.Байназарова, А.М.Байназаров, І.В.Гринь, А.А.Гринь. – 2-е вид., випр. і доп. – Харків: Веста: Вид-во «Ранок», 2004. – 304 с
  5.  http://osvita.ua/school/lessons_summary/nature/

Література для учнів:

 

  1. Бойко В.М., Ярошенко О.Г.. Природознавство: підруч. для 5 кл загальноосвіт. навч. закл. — К, : Видавництво «Світоч», 2013 - 240 с
  2. Васютіна Т. М. Природознавство 5 клас робочий зошит – Х,: Видавництво «Ранок», 2013.- С. 41.

 

Структура уроку:

І. Організація класу.

2 хв.

ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів.

5 хв.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

3 хв.

ІV. Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу

23 хв.

V. Узагальнення і систематизація вивченого

7 хв.

VI. Підбиття підсумків уроку, аргументація оцінок

2 хв.

VII. Повідомлення домашнього завдання

2 хв

 

 

ХІД УРОКУ

Зміст основних структурних елементів уроку

Реалізація методів та методичних прийомів

Час

I.Організаційний момент

Перевірка присутності учнів, їхня підготовка до уроку, організація уваги  учнів, психологічний настрій на роботу.

 

Бесіда

 

2хв

ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

 Прийом «Інтелектуальна розминка»

- - Які ви знаєте царства живої природи?

- Яку роль відіграють рослини у живій природі?

- Чому так багато різних рослин?

- Яку роль відіграють тварини у живій природі?

- Які спільні ознаки мають тварини і рослини?

- Які ви знаєте групи тварин?

- Які гриби вам відомі?

 

 

 

 

Бесіда,

фронтальне усне опитування

 

 

 

 

 

5хв

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети та завдань уроку

Прийом «Віршовані рядки»

Сонце встало зранку. Привітало нас на ґанку. Нумо кошики беріть, Та у ліс мерщій ідіть! Рясний дощик скрізь полив. Після себе гриб лишив. А ну, мешканці лісові, Покажіть свої брилі. Повні кошики зберемо І додому понесемо. Будем смачно ласувати, Матінці-природі дякувати.

Учитель. Отже, ми з вами вже вивчили два царства живої природи, але продовжуємо вивчати живі організми. Я думаю, що ви самі готові назвати тему сьогоднішнього уроку, яка називається:

Тема: Різноманітність організмів. Гриби

- А навіщо нам знання про гриби?

 

Прийом «Мікрофон»

Завдання. Висловіть свою думку, продовживши речення «Гриби я буду вивчати, щоб знати...»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3хв

IV. Сприйняття і первинне осмислення матеріалу.

Гриби — особлива група організмів

- Розповідь учителя з елементами бесіди

Коли ви чуєте слово гриби, ви, напевно, уявляєте кошик, наповнений грибами, або, можливо, пеньки з опеньками. Тривалий час учені не могли визначити, до якого царства живої природи належать гриби. Гриби ростуть упродовж усього життя і досить швидко збільшуються. Гриби схожі на рослини і на тварин та мають схожі ознаки (дихають, живляться, розмножуються, ростуть, відмирають), але це особливе царство перебуває між рослинами і тваринами. Подібно до рослин гриби не рухаються, ведуть прикріплений спосіб життя, але не мають хлорофілу, тому утворювати органічні речовини не можуть, постійно ростуть, поглинають поживні речовини за допомогою утворень, що нагадують корені. Але подібно до тварин живляться готовими органічними речовинами. Готові органічні речовини гриби можуть брати з відмерлих організмів, пеньків дерев. Після детального вивчення їх виокремили в самостійну групу організмів.

 

 

Різновиди грибів

Гриби досить різноманітні. Гриби — тіла живої природи. Вам найбільше відомі так звані шапинкові гриби.

Наведіть приклади грибів які ви знаєте?

 

Вам не раз доводилося бачити шапинкові гриби. І ви вже здогадалися, чому вони так називаються. А чи відомі вам їхні назви? Чи вмієте ви їх розрізняти? Чому гриби не можна виривати, а слід зрізати ножем?

 

Отже, гриби — це багатоклітинні організми, наземна частина яких має ніжку і шапку — це плодове тіло, а підземна у вигляді довгих ниток утворює грибницю. Грибниця живе кілька років, а плодове тіло — кілька днів чи тижнів. Вирізняються формою, забарвленням, розмірами. Розмножуються спорами — особливими клітинами, які розвиваються на нижньому боці шапки грибів, що складається з пластин чи трубочок. Шапинкові гриби часто ростуть біля певних порід дерев. їх грибниця обплітає корені та стовбури дерев. Гриб отримує назву того дерева, під яким розвивається і росте, наприклад підберезник, підосичник. Таке сусідство корисне і для дерева, і для гриба. Гриби отримують органічні речовини, а дерево воду з розчиненими поживними речовинами.

 

Чи всі ці гриби їстівні?

 

Так, гриби діляться на їстівні, неїстівні та отруйні. Ще виділяють гриби-паразити, які живляться за рахунок інших організмів, але не приносять їм ніякої користі. Паразитують на рослинах, знижують їхню урожайність, спричиняють різні захворювання. Гриби-паразити можуть оселитися і в людини на шкірі та нігтях.

 

Як ми визначаємо, що продукти харчування зіпсовані? Чим корисні чи шкідливі ці утворення на їжі?

 

Але гриби можуть бути й одноклітинними, мікроскопічних розмірів, як-от дріжджі чи гриб мукор, що оселяються на продуктах харчування. Отже, цвіль — це гриби. Вона утворюється на продуктах харчування, які зберігалися тривалий час. З цвільових грибів виготовляють ліки. Дріжджі — це також гриби. І ви самі можете сказати, де їх використовують. Дріжджі є спиртові і хлібопекарські, пивні. їх використовують для виготовлення квасу, пива, спирту. Є також сажкові гриби. Вони зменшують урожайність пшениці, жита, кукурудзи. Відомо 900 видів сажкових грибів. Сажкові гриби поширюються всередині ураженої рослини, дуже розростаються, а потім розпадаються на численні темні спори, які вкривають уражені органи рослин (здається, що рослина вкрита сажею, звідки й назва цих грибів). Ці гриби спричиняють інфекційну хворобу рослин, яка називається сажка. Кожному видові злаків властивий свій вид сажки, що здебільшого не уражує інші злаки. Людина вирощує гриби, які є джерелом речовин з лікувальними властивостями. Покращують раціон живлення людини.

 

 

 

 

Бесіда

 

 

 

 

 

 

Розповідь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда

 

 

 

 

Розповідь

 

 

 

 

 

Проблемне запитання

 

 

 

 

 

Розповідь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда-розповідь

 

 

 

 

1 хв

 

 

 

 

 

 

1 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1хв

 

 

 

 

1 хв

 

 

 

 

 

2 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 хв

 

 

 

ІV. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу

 

- Яке значення мають гриби в природі? Для людей?

- Які ознаки живої природи мають гриби? Як розмножуються гриби?

- 3 чого складається тіло шапинкового гриба?

Прийом «Естафета»

- Про яке царство живої природи ви дізналися сьогодні?

- Які є види грибів?

- 3 яких частин складається плодове тіло шапинкового гриба?

- Як розмножуються гриби?

- Чому гриби належать до живої природи?

-  Що схожого з рослинами?

- Що схожого у грибів з тваринами?

- Чи всі гриби можна споживати?

 

 

- Наведіть приклади їстівного гриба,

- Наведіть приклад отруйного гриба.

* Прийом «Асоціації»

 

 

 

 

 

 

 

 

Безіда, з елементами опитування. Відповідають за бажанням

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Підведення підсумку уроку. Аргументація і виставлення оцінок учнів

Висновки:

 - Гриби — не рослини,

- Гриби — це живі організми,

- Гриби — це окраса наших лісів.

- Вони представляють особливе царство живої природи,

- На відміну від своїх зелених родичів, вони не містять хлорофілу і тому не виробляють органічні речовини,

- Гриби живляться готовими органічними речовинами,

- Дріжджові гриби використовує людина для випікання хліба.

Оцінення учнів….

 

 

 

Підбиття підсумків уроку,аргументація оцінок

 

 

 

 

 

 

 

 

2хв

VII.Повідомлення домашнього завдання

Оголошення домашнього завдання:

Діти записують домашнє завдання в щоденник

 

2 хв

 

docx
Додано
3 березня 2019
Переглядів
4944
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку