Пропонуємо урок - панораму на тему: "Різноманітність плазунів. Роль плазунів у екосистемах, їх значення для людини. Охорона плазунів" з елементами уроку - подорожі, презентації, суду, екологічного консиліуму, вікторини, загадок, зоологічниих жартів та елементарних інтерактивних вправ ("Чарівник", Поетична хвилинка, "Хто зайвий", "Результат", мозковий штурм, евристична бесіда).
УРОК – ПАНОРАМА
Тема: «Різноманітність плазунів. Роль плазунів у екосистемах, їх значення для людини. Охорона плазунів.»
Мета: ознайомити учнів з різноманітністю плазунів, розкрити особливості будови та процесів життєдіяльності представників цього класу у зв’язку з умовами життя; визначити їх значення в природі та житті людини, необхід-ність охорони; розвивати вміння логічно мислити, порівнювати, вдосконалю-вати вміння робити висновки еволюційного характеру; виховувати любов та бережливе ставлення до тварин та планети Земля в цілому.
Обладнання: таблиці, плакат, зображення плазунів, презентації учнів про ряди плазунів, комп’ютер.
Тип уроку: нестандартний урок – панорама (з елементами уроку – подорожі, презентації, суду, екологічного консиліуму, вікторини).
ХІД УРОКУ
І. Вступне слово вчителя про форму проведення уроку.
Девіз уроку: “Будь яка тварина - це багатовіковий витвір
еволюції, і кожна з них має однакове з нами
право жити й виконувати певну роль у
взаємопов’язаному світі.”
О. Скарлатто.
II. Створення позитивної психологічної аури.
А. Вправа «Чарівник»
На початку уроку вчитель оголошує, що на 1 хв. ручка кожного учня буде «чарівною паличкою», яка виконуватиме бажання, але не для себе, і пропо-нує щось побажати сусідові по парті.
Б. Поетична хвилинка.
В природі – первинний зміст,
Вона незбагненно проста.
Ящірку схопиш за хвіст –
Залишить тобі хвоста.
Чи мудрість у жертві цій?
звіриний інстинкт не спав,
Я вирвалась…
Питання до учнів:
- про яке явище йдеться у вірші?
- чим воно корисне тварині?
III. Етап уроку на плакаті.
Подорож у далеке минуле. (на фоні музики йде розповідь)
Близько 300 млн. років тому на Землі з’явились перші земноводні. Але вже наприкінці того періоду й пізніше клімат знову став сухим, і нащадки перших земноводних почали розвиватися в двох напрямках. Одні так і залишилися біля води й перетворилися на сучасних земноводних. Інші, навпаки, поступово пристосувалися до сухого клімату й перетворилися на плазунів. В мезозойську еру плазуни неподільно панували на суші, в повітрі і навіть у воді. Не випадково цю еру називають віком ящурів.
Особливо характерна для того часу поява велетенських плазунів. Наприк-лад, деякі динозаври “жахливі ящури” досягали довжини 30 метрів. І маси тіла до 50 т. Це були найбільші з усіх наземних хребетних, які будь – коли існували на Землі. Такі гіганти були змушені знову повернутися до напів-водного способу життя: у воді їхнє тіло ставало легшим. Вони бродили по мілких місцях і живилися прибрежними рослинами і водоростями дістаючи їх завдяки своїй довгій шиї. Це - бронтозавр.
Були тоді й хижаки, теж дуже великі, завдовжки до 10 метрів. Деякі тодіш-ні плазуни навіть повністю повернулися до водного способу життя і не втра-тили легеневого дихання. Таким був іхтіозавр (рибоящур), схожий на сучас-ного дельфіна. Були літаючі ящіри - птеродактилі.
Але 70 – 90 млн. років тому клімат на більшій частині Землі різко змінився, став холодним. Водночас зросла кількість різноманітних видів теплокровних савців. Це й спричинило до того, що більшість плазунів, насамперед усі гігантські форми, вимерли: адже вони не змогли сховатися від холоду. До на-шого часу збереглося не багато плазунів: черепахи, крокодили, ящірки і змії.
ІV. ( Зміна плакату ). Презентація плазунів.
«Ми благаємо познайомитися з нами.»
В першому яйці плазунів закладено спів птахів та думки людини. Істина, що людина пішла від приматів, та більш давніми нашими предками були плазуни. Людина вкрила їх туманом фантастичних ідей, приписуючи їм демонічну силу. Злими жорстокими зміями і драконами люди населяли свої казки, легенди, повір’я.
- Учні по черзі знайомлять присутніх з основними рядами плазунів, які існують в природі:
1. Ряд лускаті. (учнівська презентація слайдів);
2. Ряд черепахи. (учнівська презентація слайдів);
3. Ряд крокодили. (учнівська презентація слайдів).
Ми познайомилися із секретами життя плазунів. Багато з них можуть міся-цями голодувати, змінювати колір шкіри, скидати її. І навіть вбивати жертву ядом на відстані. А поява на світ плазунів з двома головами? Ось звідки з’явилися в казках багатоголові чудовиська. Плазунів боялися, і деякі народи їм поклонялися. Деякі змії були священними, в їх честь споруджували храми, вони були символами величі, мудрості і сили. Яку ж роль відіграють плазуни в тваринному світі та в природі? Але на протязі життя змінилося ставлення людини до отруйних та хижих плазунів. І людина не свідомо виконує роль несправедливого судді.
V. ( зміна плакату, учні виконують роль судді, прокурора )
Суд над плазунами.
Секретар. Підсудні отруйні та хижі плазуни на засідання суду не з’явилися.
Суддя. Слово прокурору. Чи можливе проведення суду?
Прокурор. Пропоную провести засідання без обвинувачених.
Суддя. Суд вирішив розглянути справу по статті АБВ кодексу Х отруйні і хижі плазуни: гадюка степова і звичайна, “сліпа” кобра, змія - мамба, гримуча змія, крокодил звинувачуються у вбивстві чесних громадян, які доторкнулися до їхнього тіла, та знищенні тваринного світу.
Прокурор. Починаємо допит свідків:
Свідок 1. Степова гадюка поїдає пташенят тих птахів, які гніздяться на Землі.
Свідок 2. На Гавайських островах живуть лише отруйні змії, небезпечні для людей.
Свідок 3. Змія - мамба - хитра, підступна: живе на деревах, траві. Маскується, рухається зі швидкістю 11,3 км/год, заповзає на поля, в селища та в будівлі, після її укусу людина вмирає через 20 хвилин, кусає без попередження.
Свідок 4. Крокодил – водяний хижак, який нападає зненацька на жертву, тяне під воду, топить, ховає у нору, а потім з’їдає.
Прокурор. Вислухавши виступи свідків, визнати підсудних винними.
Суддя. Розглянувши справу, обвинувачених по статтях А, Б, В, кодексу Х у вбивстві чесних громадян і представників тваринного світу визнати винними.
Покарання призначити у вигляді страти.
Рішенням суду була обурена наукова громадскість світової спільноти.
Терміново скликали екологічний консиліум.
VI.( зміна плакату ) Екологічний консиліум.
“Ми повинні їх врятувати” - девіз.
( учні пропонують свої варіанти виступу-захисту )
1. Змії визивають панічний страх. Їх укуси можуть привести до смерті, через це їх безперечно знищували. Потім люди навчилися використовувати їх яд для виготовлення сивороток проти отруєння організму людини при укусах отруйними зміями.
2. Яд став цінною сировиною для виготовлення медикаментів проти багатьох тяжких хвороб людини. Синтетичної сировини не має, єдине джерело - отруйні змії.
На території України та країн СНД проживає 10 видів отруйних змій, всі вони під охороною, 4 види являються недоторканими і занесені до Червоної книги. Ось так наші вороги – змії перетворилися в “друзів”, яких розводять в тераріумах.
3. По даним Всесвітньої організації охорони здоров'я за рік від укусів отруй-них змій страждає 500 тисяч чоловік із них 30 – 40 тисяч гине, і тільки з вини необачності людини.
4. Степові плазуни-ящірки та змії відіграють важливу роль у житті нашого поля. Харчуючись комахами, ящірки захищають від них рослини, гадюки ж і полози регулюють чисельність дрібних гризунів і самих ящірок, отже, підтримують біологічну рівновагу. Вони аж ніяк не заслуговують упередже-ного ворожого ставлення.
• Ознайомлення із представниками плазунів, що занесені до Червоної книги України!
VІI. Познайомившись з різноманітністю і біологічним значенням плазунів відповімо на питання нашої вікторини, відгадаємо загадки, з'ясуємо «Хто зайвий?»:
1.Велика неотруйна змія ( удав );
2.Велика отруйна змія. Під час небезпеки піднімає передню частину ту-луба й розширює шию ( кобра );
3.Плазун, покритий кістковим панциром ( черепаха );
4.Великий хижий водяний плазун. Живе в водоймах тропічних країн.
( крокодил );
5.Скільки видів змій живе на нашій планеті? ( 2500 )
6.Яка змія живе за полярним колом? ( звичайна гадюка )
В. Гра «Хто зайвий!»
Визначте зайву тварину в наведених рядах, поясніть чому.
☼ Вуж, веретільниця, кобра, удав.
☼ Хамелеон, крокодил, тритон, черепаха.
☼ Гадюка, жовтопуз, варан, веретільниця.
Г. Загадки.
☺ Хто хвіст залишає, а від ворога тікає? (Ящірка);
☺ В'ється мотузка, а на кінці головка? (Змія);
☺ За лісом, за пралісом жива палиця лежить. (Гадюка);
☺ Куди повзе – за собою хату везе. (Черепаха).
VIII. Заключне слово вчителя.
«Не шкодь,» - сказав Гіппократ. Поки Земля не вмерла.
Все, що на нашу Землю прийде,
Всі, хто на нашу Землю прийшли, - з Землі.
Із неї - сірого жита врода,
І дзвіночка блакить.
І крижана колода, і трава, і колода - з Землі.
Безліч таємниць ховає земля, якою ми щодня ходимо. Поміж тисячолітніх чорноземів, суглинків, пісків криються казкові багатства. Чого тільки не має в людини під ногами! Та нехай не засліплюють нас ні скіфське золото, а ні поклади дорогоцінних металів. Уважніше пригляньмося до матінки Землі, прислухаймося до неї і побачимо, як вона дихає, почуємо потайливі звуки її життя... Хоч і прикро усвідомлювати, але з роками слабшає биття її вічного серця. Не витримують нашого грубого втручання грунти, перестають родити. Як же врятувати нашу годувальницю?
Відбудовувати, як відомо, набагато складніше, ніж руйнувати. Творення - це тяжка праця, страждання і біль. Воно завжди пов’язане з труднощами, терпінням, самовіддачею. До того ж далеко не завжди слава і визнання при-ходять до творця за життя.
“Рід приходить і рід відходить, Земля ж залишається навіки”.
Необхідно дійти до високої думки про необхідність усієї Землі, бо ж заповідаємо її в спадок дітям та внукам.
IX. Підведення підсумків уроку. Подяка за допомогу в проведенні уроку. Оцінка уроку учнями та гостями за допомогою червоних та блакитних квіток.
Д. Інтерактивна вправа «Результат»
Діти по черзі висловлюють свої думки з приводу уроку, що сподобалось, що не сподобалось, де вони можуть використати ці знання у житті.
Якщо залишилася вільна хвилинка, учням пропонується розв’язати чайнворд «Плазуни».
X. Домашне завдання.
- повторити теми «Земноводні. Плазуни». (§§36 –41);
- підготуватися до самостійної роботи;