19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Урок "Різноманітність плазунів. Роль плазунів в екосистемах,їх значення для людини. Охорона плазунів.

Про матеріал

Урок комбінований у формі подорожі у "країну плазунів".Особливості рядів класу "Плазуни" презентують творчі групи учнів,виконавши випереджальне завдання.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Різноманітність плазунів. Роль плазунів в екосистемах, їх значення для людини. Охорона плазунів

 

            (комбінований урок) 7 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                 вчитель біології та хімї

                                                                                 Доброводівського районного

                                                                                 комунального технічного ліцею

                                                                                 імені О. Смакули

                                                                                 Барановська Тетяна Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                     

 

 

Тема. Різноманітність плазунів. Роль плазунів у екосистемах, їх значення для людини. Охорона плазунів.

 

Мета. Розширити знання учнів про представників класу Плазуни ; показати їх різноманітність, особливості будови та процесів життєдіяльності , пристосованості до середовища, вчити працювати з додатковою літературою, формувати вміння порівнювати представників різних рядів одного класу, розвивати пізнавальний інтерес, виховувати бережливе ставлення до живого.

 

Тип уроку. Комбінований

 

Форма уроку. Урок-подорож

 

Обладнання і матеріали.Tаблиця «Клас Плазуни», дидактичні картки, електронна  презентація.                                                                                   

 

 

ХІД УРОКУ

 

 

Девіз «Я насмілюся стверджувати ,

що з усіх знань найкорисніше

для нас знання природи, її законів»

 

                                                                                                             Ж.-Б. Ламарк

 

 

I.Організаційний момент.

 

II.Мотивація навчальної діяльності

 

Розповідь учителя

Планета людей не можлива без тваринного і рослинного світу. Світ живої природи дивний тим, що допитливим і кмітливим він завжди ставить запитання, на які хочеться знайти відповідь. Цікаве і незвичайне завжди поряд. Щоб розгледіти унікальність природи треба трохи призупинитись і придивитись. Сьогодні ми помандруємо з вами у світ герпетології. Що ж таке герпетологія? Так, це наука, яка вивчає плазуни.

Плазуни або рептилії надзвичайні тварини. Людина оповила їх туманом найфантастичніших вигадок і забобонів, приписуючи цим створінням неймовірну демонічну силу. Злими лютими зміями та драконами населяли свої казки, легенди, повір'я. Пригадайте біблійного змія, який спокусив Єву скуштувати заборонений плід, за що людей вигнали з Едему. А Медуза Горгона, у якої замість волосся на голові були змії, перетворювала всіх на каміння своїм поглядом. Грецький бог лікування Асклепій (у римлян Ескулап) зображений з жезлом, обвитим змією. За легендою, зміям відомі цілющі властивості різних рослин. І Асклепій перетворювався на змію, щоб здобути ці знання. Не менш цікавими є крокодили, які проливають чимало сліз. Ви напевно, чули про «крокодилячі сльози». Що ж зумовило отакі дивовижні асоціації в людській уяві. А причиною є безперечно загадкові особливості плазунів, їх різноманіття, про які ми сьогодні дізнаємось.

 

Оголошення теми уроку

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

 

Розповідь учителя, складання схеми

 

 

Щоб дослідити країну Плазунів в експедицію були направлені три екіпажі «Лускаті», «Черепахи», «Крокодили», їх завдання дослідити кожен ряд плазунів за планом:

  1. особливості зовнішньої будови у зв'язку з середовищем існування;
  2. особливості внутрішньої будови;
  3. представники;
  4. значення в природі і житті людини.

 

Правила роботи членів екіпажу

  1. Уважно слухати
  2. Говорити лаконічно
  3. Не перебивати того, хто говорить
  4. Допомагати
  5. Бути активним
  6. Поважати один одного.

 

Екіпажі здобувають скарби-знання (екіпаж за кожну правильну відповідь отримує «перлину», в кінці уроку визначається екіпаж переможець.)

Перед тим як вирушити, потрібно  було підготуватися і взяти з собою знання про загальну характеристику плазунів.

 

Вправа.                                                                                                                                                                                                                                Правильне чи неправильне твердження (відповідь обґрунтувати)

 

  1. У плазунів шкіра має залози.
  2. У плазунів травна система закінчується анальним отвором.
  3. Плазуни дихають шкірою.
  4. Плазуни мають одне коло кровообігу.
  5. У плазунів запліднення зовнішнє.
  6. У плазунів яйцеклітина містить поживні речовини.
  7. У плазунів серце має три камери.
  8. У плазунів хребет має чотири відділи.

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

 

1.Походження плазунів

Розповідь вчителя

 Близько 300 мільйонів років тому на Землі з'явились перші земноводні. Коли клімат став сухим,частина земноводних залишились біля води, перетворившись на сучасних земноводних. Інші, навпаки, стали пристосовуватись до сухого клімату і перетворились на плазунів.

 Які пристосування плазунів до життя на суходолі?

Орієнтовна відповідь учнів

Суха шкіра,вкрита роговими лусками або щитками, збільшилися легені,органи чуття складні, у шлуночку серця перегородка, є кігті на пальцях, яйця вкриті шкірястою оболонкою, хребет має 5 відділів.

2.Давні плазуни.

Розповідь вчителя

 Плазуни широко розселилися на землі, з'явилися гігантські види – динозаври: бронтозавр – довжиною 30 метрів і масою 50 тонн, напевне вів напівводний спосіб життя. Тиранозавр – довжиною 15 метрів, водні ящірки – іхтіозаври; літаючі – птеродактилі. Панували 200 мільйонів років. Але 70-90 мільйонів років тому вимерли. До на наших днів збереглися черепахи, крокодили, ящірки та змії.

 Отже, мандруємо у країну Плазунів. А результати досліджень кожної команди записуємо у таблиці:

 

Питання

Ряди

Лускаті

Черепахи

Крокодили

Підряд

Змії

Ящірки

Особливості зовнішньої будови

 

 

 

 

 

 

Особливості внутрішньої будови

 

 

 

 

 

 

 

Представники

 

 

 

 

 

 

 

Значення в природі та житті людини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У країні Плазунів є отруйні змії. Кожен учасник експедиції ознайомлюється з пам'яткою «Перша допомога при укусі отруйної змії»

Пам'ятка

  1. Знерухомити вражену частину тіла.
  2. Надати потерпілому зручного положення.
  3. Дати потерпілому якнайбільше теплого пиття.
  4. Доставити в медичний заклад (для введення проти зміїної сироватки).

Не можна

  1. Надрізати рани.
  2. Перетягувати джгутом кінцівки.
  3. Припалювати місце укусу.                                                                                   

3.Різноманітність сучасних плазунів.

 

Випереджальне завдання, повідомлення творчих груп учнів з використанням електронних презентацій.

 

Перший екіпаж «Лускаті». 

 

  Ряд Лускаті найчисленніша група плазунів. До цієї групи належать ящірки, змії плазуни. Об’єднує їх наявність рогових лусок на поверхні тіла. Ящірки дуже різноманітні за зовнішнім виглядом та розмірами. У більшості з них добре розвинені кінцівки,а в деяких вони відсутні. Це веретільниця, жовтопузик тощо. Від змій ці ящірки відрізняються наявністю середнього вуха, рухомими повіками та здатністю до автотомії. В Україні найпоширеніші такі види ящірок як прудка, зелена, живородна. Слайд 2, 3,4.

  Найбільші розміри серед ящірок має комодський варан (тіло завдовжки до 3,6 м),який живе на островах Малазійського архіпелагу. Занесений до Міжнародної Червоної книги. Слайд 5.

   Гекони-дрібні нічні ящірки(до 5мм),тіло сплющене, пальці мають розширення із щіточками(200 млн щіточок), завдяки цьому легко пересуваються по вертикальній поверхні,живляться дрібними членистоногими. Зустрічаються у Середній Азії, Закавказзі, на Україні - у Криму ( кримський гекон).Слайд 6.

   У степах та пустинях Середньої Азії й Казахстану зустрічаються агами

Агама степова ( до 30 см), швидко бігає,піднімаючи тіло над поверхнею землі, живиться членистоногими, квітами. Слайд 7.

Хамелеони пристосовані до життя на деревах, мають чіпкі пальці та довгий хвіст; за рахунок перерозподілу пігментів у шкірі змінюють своє забарвлення відповідно до фону оточуючого середовища, здобич хапають довгим липким язиком; очі можуть дивитися в різні боки незалежно один від одного. Слайд 8.

Прозорі та нерухомі повіки приростають до поверхні ока; відсутня барабанна перетинка,звукові коливання сприймають  черевною поверхнею;рухоме з єднання кісток лівої та правої частини щелеп; хребців - 140-435, грудна клітка відсутня; одна з двох легень(ліва) у більшості редукована; линяють,стара шкіра знімається цілком( як панчоха).Слайд 9.

В отруйних змій передні зуби верхньої щелепи більші та мають борозни, якими стікає отрута(виробляється видозміненими слинними залозами)

Королівська кобра-найбільша отруйна змія(5,5 м), живе у лісах Південно-Східної Азії,здобиччю для неї можуть бути інші змії. Небезпечні для людини також гримуча змія, гюрза, ефа, морські змії. Слайд 10, 11,12.

Отруйні змії України. Гадюка звичайна поширена на території лісової та лісостепової зон. Гадюка степова поширена на території степової та на півдні лісостепової зон. Слайд 13.

Неотруйні змії вбивають здобич за допомогою зубів або обвиваючись навколо неї. Анаконда (до 11 м) живе на берегах водойм Південної  Америки Сітчастий пітон(до 12м) зустрічається в Південній Азії. Слайд 14.

Неотруйні змії України водяний та звичайний вужі,мідянка,  чотирисмугий, леопардовий, лісовий, жовточеревий полози. Полози живуть на суходолі, вужі пов’язані з водоймами. Слайд 15.

Лускаті входять до ланцюгів живлення. Знищують велику кількість гризунів  та шкідливих комах. Людина вживає в їжу деяких змій. Зміїна отрута використовується в медицині при гемофілії, тромбозах, астмі, пухлинах.Слайд 16.

 

Другий екіпаж «Черепахи».

 

Ряд Черепахи , 250 видів,живуть на суходолі , у прісних водоймах та морях

Мають панцир з кісткових щитів: спинного - карапаксу, черевного - пластрону, вкритий роговими щитками,а в шкірястих - м’якою шкірою; зуби відсутні, їх функцію виконують рогові чохли щелеп з гострими краями; вентиляція легень відбувається за рахунок рухів дна ротової порожнини,кінцівок та шиї; легені губчасті, розмножуються на суходолі,відкладають 10-100 яєць,рослиноїдні, є і хижаки, живляться рибою,земноводними,живуть до 150 років. Слайд 17.

Найбільші черепахи:зелена або супова черепаха (до 1 м, до 450 кг),має високі смакові якості, живе у морях тропічного і субтропічного поясів. Слонова черепаха( до 2м, до 400 кг),живе на Галапагоських островах. Слайд 18.

Один вид у фауні України черепаха болотяна, населяє водойми із стоячою або повільно текучою водою, живиться дрібними тваринами, вночі спить на дні водойм, тут  і зимує,живе до 30 років, зустрічається у річках басейну Чорного моря та у Криму. Слайд 19.

Черепахи є об’єктом промислу. Людина вживає в їжу м ясо,яйця, жир.

З панцира виготовляють різноманітні рогові вироби. Слайд 20.

 

 

Третій екіпаж «Крокодили»

 

Ряд крокодили,21 вид, поширені в тропіках і субтропіках

Пристосовані до напівводного способу життя; тіло видовжене;  хвіст, стиснутий з боків;  між пальцями задніх кінцівок-плавальні перетинки; шкірний покрив з рогових щитків; складні комірчасті легені; серце чотирикамерне,проте до органів іде змішана кров,бо є дві дуги аорти,паща з численними зубами,що містяться в альвеолах,розвинене вторинне піднебіння, живляться різним тваринами,яйця від 20 до 100 штук  у пісок або гніздо, заповнене, гниючими рослинами; живуть до 80-100 років . Слайд 21.

Найбільший нільський крокодил(до 8м) живе у водоймах  тропічної Африки. Слайд 22.

Гребінчастий крокодил (до 6м),поширений у Південно-Східній Азії, в Північній Австралії, у Новій Гвінеї. Слайд 23.

Гавіал( до 6 м), живе на півдні Індії. Слайд 24.

Із шкіри крокодилів виготовляють різні шкіряні вироби. М’ясо і жир (зелений) вживають в їжу. У природі є санітарами. Входять у ланцюги живлення водних угруповань. Слайд 25.

 

4.Охорона плазунів.

Розповідь учителя

 

На сході поширений вислів «Вирости дерево, виховай сина, вбий змію». Чи згодні ви з цим висловом. Чому?

 

Унаслідок  розвитку промисловості, сільського господарства, виробництва змінюються ландшафти, що призводить до скорочення ареалу мешкання, зменшується чисельність видів плазунів. Перебільшений страх і забобони часто є причиною безглуздого знищення змій. 

Гігантські сухопутні черепахи були майже повністю винищені у 18-19 століттях,команди суден заготовляли їх як зручних « живих консервів».

Змій виловлюють і утримують у серпентаріях. Крокодилів вбивають заради шкіри.

Усі види крокодилів охороняються.

До Червоної книги України занесені: кримський гекон, полоз леопардовий, полоз лісовий, жовтопуз, гадюка степова.

 

V. Закріплення знань учнів.

 

Екіпажі повернулись з мандрівки. Чи не загубили свої скарби-знання у дорозі? Перевіримо, виконавши вправи.

 

1.Вправа «Хто зайвий».

  1. Вуж, варан, кобра, удав.
  2. Хамелеон, крокодил, тритон, черепаха.
  3. Варан, гекон, хамелеон, черепаха.
  4. Гадюка, жовтопуз, гекон, веретільниця.

 

2.Вправа «Три журналістські запитання»

Придумайте по одному запитанню кожному екіпажу. Якщо команда не може відповісти, то опонент забирає скарб.

 

3.Вправа « Місце в органічному світі».

Скласти логічні ланцюжки з карток.

Картки

Тип Хордові, клас  Плазуни, ряд Черепахи, підтип Черепні,

Ряд Лускаті, рід Гадюки, вид Черепаха болотяна, вид Гадюка степова, рід Черепахи.

 

4.Вправа «Сенкан»

Скласти сенкан про клас Плазуни.

 

               5.Вправа «Хто є хто?»

Серед тверджень знайти ознаки рядів Лускаті, Черепахи, Крокодили (кожен учень виконує самостійно  на картці)

 

  1. Тіло видовжене
  2. Тіло округле
  3. Тіло вкрите роговими лусками
  4. Тіло вкрите роговими щитками
  5. Мають зуби
  6. Зубів не мають
  7. Кінцівки мають пальці, у багатьох видів кінцівок немає.
  8. Кістковий панцир вкритий роговими щитками.
  9. Серце трикамерне
  10. Серце чотирикамерне
  11.  Хвіст стиснутий з боків

 

Лускаті______      Крокодили________     Плазуни__________

 

VI.Підсумки уроку

Оцінювання, підрахунки «скарбів-перлин»,визначення екіпажу- переможця.

VII.Домашнє завдання.

Вивчити відповідний параграф підручника.

 

1

 

doc
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
30 червня 2018
Переглядів
754
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку