Урок "Різноманітність птахів" 7 клас

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань з елементами народознавства. Концепція уроку: на прикладі конкретних видів показати відмінність і схожість у будові різних рядів птахів. Звернути увагу на зв’язок будови представників різних рядів із їх способом життя. Показати значне поширення представників класу, їх роль у різних екосистемах та господарській діяльності людини.
Перегляд файлу

Тема. Різноманітність птахів.

Мета. Сформувати знання про різноманітність птахів, особливості їхньої будови, розширити уявлення про пристосування птахів до умов існування; доповнити знання учнів про рідкісних птахів та птахів сво­єї місцевості, виховувати розуміння про необхідність охорони і дбайливого ставлення не тільки до зникаючих видів птахів, але і до усіх представників даних рядів.

Основні поняття і терміни: надряд Безкілеві пта­хи: страуси, ківі; надряд Пінгвіни: імператорський пінгвін, надряд Кілегруді птахи: ряд Куроподібні: перепели, сірі куріпки, тетеруки, фа­зани, глухарі, рябчики; ряд Гусеподібні: качка крижень, гуска сіра, ши­лохвіст, гоголь, чирка, лебідь малий, гага звичайна; ряд Дятли: сивий дятел, крутиголова, чорний дятел; ряд Соколоподібні: звичайний бо­ривітер, великий та малий яструби, чорний шуліка, кібчик, болотяний лунь, чорний гриф, мишоїди, орел степовий; ряд Совоподібні: сіра, ву­хата сова, болотяна сова, сич, пугач; ряд Лелекоподібні: сіра чапля, ве­лика та мала білі чаплі, лелека білий і чорний; ряд Журавлеподібні: степовий і сірий журавлі; ряд Сивкоподібні: чайка, кулик-сорока; ряд Горобцеподібні: ластівка, соловей, вівчарик, синиця, крук, хатній го­робець, дрізд.

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда (підго­товча, контрольно-оцінна), розповідь з елементами бесіди, самостійна робота учнів з підручником); наочні (демонстрація зображень птахів); практичні (виконання завдань у практикумі); репродуктивні (бесіда) та пошукові (евристична бесіда, створення та розв'язування проблемних ситуацій).

Концепція уроку: на прикладі конкретних видів показати схожість і відмінність у будові різних рядів птахів. Звернути увагу на зв’язок будови представників різних рядів із їх способом життя.

Показати значне поширення представників класу, їх роль у різних екосистемах та господарській діяльності людини.

Обладнання і матеріали: мультимедійна презентація, виставка гнізд птахів виготовлена учнями із натуральних матеріалів, зображення птахів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Структура уроку

 

Етапи уроку

Час, хв

1.

Організаційний момент. Психологічна підготовка.

2

 

2.

Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

3

3.

Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу.

20

4.

Узагальнення і систематизація вивченого,

випереджувальне завдання.

15

5.

Підбиття підсумків уроку, аргументація оцінок.

 

3

6.

Домашнє завдання.

2

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Прийшла весна. Цієї пори так  не хочеться поспішати, метушитися, робити повсякденні справи. Тягне на вулицю, на свіже повітря, ближче до сонця.

В такі хвилини важливо, щоб весняний настрій завітав у серця тих, з ким ми спілкуємося. Тоді люди зрозуміють один одного: батьки – дітей, діти – батьків, вчителі – учнів, учні – вчителів…

Весняне натхнення стане на пригоді кожному з нас і на нашому уроці.

  1. Психологічна підготовка..

Сьогоднішній урок хочу розпочати  віршем Л.С. Похилої.

Чому сумують журавлі,

Коли у вирій відлітають?

Вони сумують, бо не знають

На світі кращої землі,

Ніж та одна, що покидають.

А де гніздяться журавлі?

Вони гніздяться тільки вдома,

Над річкою стара солома

Ніжніша пуху в чужині,

Тому, що та солома вдома.

  1. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Підготовча бесіда. Яких представників птахів ви знаєте? Які з них живуть у вашій місцевості? А які вам відомі представники інших клі­матичних зон?

Отже, сьогодні на уроці ми розглянемо деяких птахів, які зустрі­чаються на території України

4. Актуалізація опорних знань ( 3 учнів розв’язують тестові завдання на компютері, 1 учень відповідає усно, а ще 1 учень підписує малюнок на дошці)

План

(За вибором учителя розглядаються різні ряди птахів)

  1. Надряд Бігаючі птахи..
  2. Надряд Типові птахи.

а) Ряд Пінгвіни

б) Ряд Куроподібні

в) Ряд Гусеподібні

              г) Ряд  Соколоподібні

        д) Ряд Совоподібні

             е) Ряд Лелекоподібні

             є) Ряд  Дятлоподібні

             ж) Ряд Горобцеподібні.

5. Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу.

Розповідь учителя або повідомлення учнів. Демонстрування зобра­жень птахів.

Ряд або надряд

Особливості Оудони та життєдіяльності

Значення

Представ­ники

Надряд Бігаючі птахи

Пір'я примітивне без щільного зчеплення борознок. Аптерії відсутні. Пе­редні кінцівки (крила) недорозвинені або відсутні, задні кінцівки довгі і міцні, добре розвинені. Груднина невелика, кіль відсутній

Деякі — об'єкт промислу. Деякі види розводяться у неволі

Африкансь­кий страус, ему, казуари, нанду, ківі

Пінгвіни

Оперення коротке щільне, без аптерій, грудина і грудні м'язи добре розвинені. Крила пере­творені в ласти (вкриті (лускоподібним пір'ям). Водні форми. Живляться рибою та водними безхребетними

Цікаво знати...

                                   

 Про пташине "молоко" згадується лише в казках та легендах. В дійсності його не існує, бо виділення молока властиве лише ссавцям.

Так зване "молоко" виділяють імператорські пінгвіни
суворої Антарктики. Вилуплені з яйця, їхні пташенята
зовсім безпорадні, навіть не вкриті пір'ям. Вони сидять
на лапах дорослих птахів, прикриті шкірястою складкою,
яка є на животі. Дорослі пінгвіни в особливих залозах
переробляють свій жир на білу, густу, сметаноподібну
масу — "молоко". Таке "молоко" має у своєму складі
достатню кількість поживних речовин, потрібних для роз­
витку пташенят.

Раніше були об'єк­том промислу. Тепер чисельність Пінгвінів змен­шується. Потре­бують охорони

Імператорсь­кий пінгвін, пінгвін Але­ль, галапа-госький пінг­він

Куро­подібні

Крила короткі, широкі. , Політ стрімкий, але нетривалий. Ноги сильні, пристосовані до розгрі­бання ґрунту, Виводкові птахи, виводять, велику кількість пташенят

Родина Тетерукові — глухар. Це великий птах (завбільшки з індика), причому самці вдвічі більші за самиць. Літає не дуже добре, але бігає швидко. Видає звуки — «клацання» та «скиркання». Назва глухаря пов'язана саме з особливостями його то­кування: під час «скиркання» особлива складка, що знаходиться у ньо­го в слуховому проході, наливається кров'ю і закриває прохід. При цьо­му птах нічого не чує, чим і користуються мисливці. Живляться глухарі рослинною їжею. Улітку їдять ягоди, квітки і листя різних рослин, ко­мах та інших безхребетних. Узимку живляться переважно хвоєю, зрідка доповнюючи свій раціон .ягодами горобини. Чисельність глухарів змен­шується, цей птах занесений до Червоної книги України.

 

Деякі види одомашнені, інші є об'єктом про­мислу (їх кіль­кість  зменшу­ється)

Курка, індич­ка, цесарка, тетерев, сіра куріпка, пере­пел, глухар, рябчик

Гусе­подібні

Водоплавні птахи з пла­вальною перетинкою на лапах. Дзьоб широкий, сплюснений, має рогові пластинки, Добре розви­нена куприкова залоза

ГУСИ

Колись у давнину коло італійського міста Риму було болото. Жили коло того болота гуси. Неспокійно було в ті часи. Велися міжусобні війни. Одного вечора, коли вартові спали, несподівано до міста підійшли вороги. Вони хотіли захо­пити місто. Гуси, які жили неподалік, хотіли допомогти людям, які жили у місті. Тоді вони взяли у лапи по каменю, який могли піднести, і полетіли. Коли гуси були над замком, кожен із птахів кинув по каменю. Гуркіт розбудив людей у зам­ку, і вони відбили ворогів. Тепер у Римі суворо заборонено полювання на гусей, крім того, поставлено нам 'ятник цим рятівникам.

 

 

Деякі види одомашнені, інші є об'єктом про­мислу

Сірі гуси, кряква, лебе­ді, гоголь, чирок, гага звичайна, домашні кач­ки, гуси

Соколо­подібні

Хижі птахи із гачкоподіб-ним дзьобом і довгими зігнутими кігтями. Дрібні, середні або великі гніздові птахи. Денні хижаки із добре розвиненим зором. Живляться різними ви­дами тварин (гризунами, птахами, рибою, комахами і т. п.). Перелітні, кочові або осілі птахи

Оповіді про орла

Кожного літа у гнізді орла з 'являється троє орлят. І переносить він їх через море. Отолс, як несе через море, то й примовляє: "А чи будеш мене но­сити, як я буду старий, а ти будеш такий, як я? " Орля каже: "Буду". .Орел його в море й кине. Потім друге несе. Знову серед моря питає: "Чи будеш і мене носити через море, як ти будеш такий, як я, а я буду старий?" Каже: "Буду". Орел і те кидає у море. Ось летить він за третім і третє несе через море. Також: питає: "Чи будеш і мене носити, як тебе несу? " Каже: "Буду, але своїх дітей, а не тебе ". Орел переніс це орля через море тому, що воно правду сказало. І тепер орел кожен рік по одному пташеняті залишає, а решту - в море викидає. Тому на світі мало орлів і їх треба оберігати.

 

Регулюють чисель­ність різних тва­рин у біоценозах (у тому числі зер­ноїдних . гризунів), можуть завдавати незначної шкоди птахівництву. Деякі види потре­бують охорони

Беркут, пус-тельга, чор­на шуліка, яструб-стер-в'ятник

Сово­подібні

Хижі птахи із гачкоподіб-ним дзьобом і довгими зігнутими кігтями. Дрібні, середні або великі гніздові птахи. Нічні хижаки з доб­ре розвиненим зором і слу­хом. Живляться різними видами тварин (гризунами, рибою, комахами і т. п.). Перелітні, кочові або осілі птахи

Цікаво знати...

                                

 Впіймавши здобич, сова відлітає з нею в затишне місце і поїдає разом з шерстю або пір'ям. їжа швидко пере­травлюється, а неперетравлені рештки збиваються в грудочки, які сова відригує. Ці грудочки називаються по-гадками. Досліджуючи погадки сов, установили, що лише за один рік сова може знищити до 1000 мишей.

 

Регулюють чисель­ність різних тва­рин у біоценозах. Найважливіші регулятори чисель­ності мишоподіб­них гризунів. Де-які з видів потре­бують охорони

Пугач, сіра неясить, вухата сова, полярна сова

Лелеко­подібні

Переважно коловодні птахи з довгими дзьобом, шиєю і ногами. Цівка і нижня частина гомілки не оперені. Дрібні, середні або великі гніздові птахи. Живляться різними видами тварин (рибою, амфібіями, гри­зунами, комахами і т. п.). Майже всі перелітні

Повір'я про лелеку

Здавна лелека символізував у народі сім'ю та батьківщину. По-особли­вому шанували його в Україні. Народ, який рідко називав птахів чи звірів люд­ськими іменами, нагородив лелеку чоловічим ім'ям Антон. Так і звертався до нього: «Антоне, принеси тепла». Гарною прикметою було: якщо лелека звив своє гніздо на чиїйсь хаті, адже це приносило щастя й добро на подвір'я. А якщо комусь першому випаде побачити весняного лелеку, то повинен він тричі присісти, тоді упродовж наступного року не захворіє.

По-різному називали українці лелеку: гайстер, чорногуз, бусол. На Він­ниччині вірили, що коли дівчина навесні побачить лелеку в польоті, то ве-селитиметься все літо. А якщо побачить, що гайстер стоїть чи ходить, — не поталанить їй із заміжжям.

У Чернігівщині, висловлюючи комусь співчуття щодо його довгих ман­дрів, казали: «Облітав, сердешний, моря й землі нетутешні, як лелека».

Ще одна легенда стверджує, що лелеки мають свої «суди». За леген­дою, «винних» на цих судах засуджують до страти. Ця легенда має біологічну підставу: восени лелеки справді можуть вбивати слабких птахів, що нездатні витримати тривалий переліт.

Святість лелек походить ще з часів трипільської культури (близько 5000 тис. років до н. є.). Ось як підтверджує давність староукраїнського повір'я про божественність гайстерів науковець О. Знойко у книзі «Міфи Київської зем­лі та події старовини»: «Гайстер є символом головної найулюбленішої богині слов'ян Вечірньої (і Вранішньої) Зорі. Назва птаха — гайстер — давньогрець­кою мовою означає «зоря-зірка». Головна богиня космічної релігії Русі, куль­ту нейтрального вогню, що існував на нашій землі багато тисяч років, освя­чувала птаха».

Отже, лелека чи бусол, чи чорногуз є не просто птахом, а священним символом, який оберігався народем із давніх часів.

 

Великого прак­тичного значення не мають. Деякі є об'єктами спор­тивного полюван­ня. Можуть завда­вати шкоди рибо-розводним госпо­дарствам. Деякі види потребують охорони

Сіра чапля, велика і мала білі чаплі, білий і чор­ний лелека, колпиця

Дятли

Переважно деревинні птахи,  дрібних і середніх розмірів, гніздові. Дзьоб у більшості прямий, доло­топодібний. Більшість жив­ляться комахами, які жи­вуть у деревині. Переваж­но кочові або осілі птахи

Цікаво знати...

                                     

 Дятли видовбують дупла тільки із східного боку дерева. Влітку дятли живляться шкідливими комахами, яго­дами, зерном та горіхами. А взимку, коли все занесене снігом, вони поїдають насіння соснових шишок. Дятел приносить шишку в дупло, укріплює її лапками і починає довбати, збиваючи лусочки, а насіння дістеє гос­трим кінчиком язика. Частина насіння падає вниз і потім проростає. Так дятли сприяють поновленню лісів.

Регулюють чисель­ність стовбурових шкідників у лісах і парках

Великий стро­катий дятел, вертишийка, жовна

Горобце­подібні

Найбільш великий ряд птахів за кількістю видів. Зовнішній вигляд предт ставників дуже різнома­нітний. Більшість видів дрібні, але є середні і крупні (родина Воронові) види. Переважно комахо­їдні, є усеїдні та рослино­їдні (але пташенят вигодо­вують комахами) види

Повір'я про ластівку

Ставлення до цієї пташки у народі особливе. Адже вона була символом весни та повернення сонячного тепла.              .

Наші предки давали ластівці ніжні та ласкаві назви: ластиця, ластівочка, ластушка, касатка, вилохвістка, краснодзьобка. Якщо ластівки поверталися рано в рідні краї, то народ вірив, що щасливий рік попереду буде. У народі здавна вважалося великим гріхом зруйнувати ластівчине гніздо: «Бо у того з'явиться на носі ластовиння», —так лякали раніше матері дітей. А за іншим повір'ям: «У того, хто зруйнує гніздо ластівки, вона будинок спалить».

Існували в народі пояснення і того, чому гріх убивати ластівок: «Вони Божі ляльки і виникли із землі, а що із землі, те від самого Бога». А ще вірив і повчав мудрий люд, що «якщо ластівка висиджує дітей, то хазяїну цього по­двір'я в усьому удача усміхатиметься. Через те не можна виганяти, зачіпати гніздо чи рушити». А ось інше пояснення: «Своє гніздо ластівка будує цілих 40 днів, і коли його пошкодити, зруйнувати, то ніяк не встигнути їй цього літа збудувати нове і висидіти діток-пташенят».

За російськими повір'ями, ластівки сприяють врожайності хліба й при­плоду худоби. Було й таке повір'я: якщо ластівки відлітають із будь-якої міс­цевості, там буде людський мор. Тому народ ще в давні часи прибивав під ві­кнами спеціальні дощечки, щоб на них оселялися ластівки.

За легендок», навіть хижі птахи зараховують ластівку до священних створінь, бо вона «украла цвяхи при розп'ятті Ісуса Христа і намагалася зня­ти зі Спасителя терновий вінець».

Якщо комусь присниться сон із ластівкою, то, за народними тлумачення­ми, це сповіщало про «добрий дарунок» або гарні «новини».

Народна прикмета стверджує: якщо ластівки літають високо — це на добру погоду, якщо ж низько — буде дощ. Ця прикмета має наукове пояснен­ня: перед дощем вологість повітря збільшується, крильця комах стають важ­чими, і вони літають нижче, а ластівки на них полюють.

 

 

Комахоїдні види мають велике значення для регуляції чисель­ності багатьох видів комах. Зерно­їдні види можуть завдавати певної шкоди культур­ним рослинам

 

Ворон, грак, галка, лас­тівки, пов­зик, сіра ворона

6. Додатковий матеріал: Конрад Лоренц – „гусячий батько”

7. На попередньому уроці ви отримали випереджувальне завдання: знайти і виписати прислів'я та приказки про птахів, а також народні звичаї пов’язані з ними.

 Прислів'я та приказки про птахів. (Розповідь учнів)

У всякої пташки свої замашки.

Видно птаха по пір'ю.

Всяка пташка свої пісні має.

Де багато пташок, там нема комашок.

Доспівалась пташка до зими, прийшлося під стріхою зимувати.

Ліпше пташці на зеленій вітці, ніж у пана в золотій клітці.

Ранні пташки росу п'ють, а пізні слізки ллють.

Кожна пташка своє гніздо хвалить. 

Вліз між ворони, кракай, як і вони.

Ще жодне мило крука не змінило.

Ліпше горобець у жмені, як журавель у небі.

Хто б дятла знав, якби не його ніс. 

Унадився журавель до бабиних конопель.

Журавлі прилетіли — весну принесли.

Зозуля собі гнізда не мостить.

Кулик — не велик, а все-таки птиця.

Ластівка день починає, а соловей його кінчає.

Ранні ластівки — щасливий рік.

Де лелека водиться, там щастя родиться.

Краще битися орлом, ніж жити зайцем.

Краще синиця в жмені, ніж журавель у небі.

За морем і синиця птиця.

Синицю хоч на пшеницю, так не буде толку.

Синиця — не птиця.

Ніхто не буде знати, тільки сич та сова, та людей півсела.

Сокола з рук не пускай.

І соловейко не співає, коли їсти не має.

Всяка сорока від свого язика страждає.

Гарне пір'ячко на одуді, та сам смердить.

Не хотіла чапля рибок, а тепер їсть жаби.

Гуси летять — зиму на хвості несуть.

Індик думав та й у борщ попав.

Не всі кури одної натури.

    Народні традиції та обряди. Гаївки. (Діти ходять по колу, взявшись за руки. Всередині кола Соловейко показує рухами все, про що співається.)

Соловеєчку, сватку, сватку,
Чи бував же ти в нашім садку?
Чи видав же ти як мак сіють?
Ось так, ось так, ось так сіють мак!

Соловеєчку, сватку, сватку,
Чи бував же ти в нашім садку?
Чи видав же ти як мак росте?
Ось так, ось так, ось так росте мак!

Соловеєчку, сватку, сватку,
Чи бував же ти в нашім садку?
Чи видав же ти як мак ріжуть?
Ось так, ось так, ось так ріжуть мак!

Соловеєчку, сватку, сватку,
Чи бував же ти в нашім садку?
Чи видав же ти як мак їдять?
Ось так, ось так, ось так їдять мак!

 

8. Закріплення вивченого матеріалу: заповнення таблиці „різноманітність птахів”

 

Назва ряду

Представники

Особливості будови

 

 

 

 

9. Д/З

10. Оцінювання

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
20 березня 2021
Переглядів
1317
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку