Тема. Різноманітність птахів.
Мета. Сформувати знання про різноманітність птахів, особливості їхньої будови, розширити уявлення про пристосування птахів до умов існування; доповнити знання учнів про рідкісних птахів та птахів своєї місцевості, виховувати розуміння про необхідність охорони і дбайливого ставлення не тільки до зникаючих видів птахів, але і до усіх представників даних рядів.
Основні поняття і терміни: надряд Безкілеві птахи: страуси, ківі; надряд Пінгвіни: імператорський пінгвін, надряд Кілегруді птахи: ряд Куроподібні: перепели, сірі куріпки, тетеруки, фазани, глухарі, рябчики; ряд Гусеподібні: качка крижень, гуска сіра, шилохвіст, гоголь, чирка, лебідь малий, гага звичайна; ряд Дятли: сивий дятел, крутиголова, чорний дятел; ряд Соколоподібні: звичайний боривітер, великий та малий яструби, чорний шуліка, кібчик, болотяний лунь, чорний гриф, мишоїди, орел степовий; ряд Совоподібні: сіра, вухата сова, болотяна сова, сич, пугач; ряд Лелекоподібні: сіра чапля, велика та мала білі чаплі, лелека білий і чорний; ряд Журавлеподібні: степовий і сірий журавлі; ряд Сивкоподібні: чайка, кулик-сорока; ряд Горобцеподібні: ластівка, соловей, вівчарик, синиця, крук, хатній горобець, дрізд.
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда (підготовча, контрольно-оцінна), розповідь з елементами бесіди, самостійна робота учнів з підручником); наочні (демонстрація зображень птахів); практичні (виконання завдань у практикумі); репродуктивні (бесіда) та пошукові (евристична бесіда, створення та розв'язування проблемних ситуацій).
Концепція уроку: на прикладі конкретних видів показати схожість і відмінність у будові різних рядів птахів. Звернути увагу на зв’язок будови представників різних рядів із їх способом життя.
Показати значне поширення представників класу, їх роль у різних екосистемах та господарській діяльності людини.
Обладнання і матеріали: мультимедійна презентація, виставка гнізд птахів виготовлена учнями із натуральних матеріалів, зображення птахів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Структура уроку
№ |
Етапи уроку |
Час, хв |
1. |
Організаційний момент. Психологічна підготовка. |
2
|
2. |
Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності. |
3 |
3. |
Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу. |
20 |
4. |
Узагальнення і систематизація вивченого, випереджувальне завдання. |
15 |
5. |
Підбиття підсумків уроку, аргументація оцінок.
|
3 |
6. |
Домашнє завдання. |
2 |
Хід уроку
Прийшла весна. Цієї пори так не хочеться поспішати, метушитися, робити повсякденні справи. Тягне на вулицю, на свіже повітря, ближче до сонця.
В такі хвилини важливо, щоб весняний настрій завітав у серця тих, з ким ми спілкуємося. Тоді люди зрозуміють один одного: батьки – дітей, діти – батьків, вчителі – учнів, учні – вчителів…
Весняне натхнення стане на пригоді кожному з нас і на нашому уроці.
Сьогоднішній урок хочу розпочати віршем Л.С. Похилої.
Чому сумують журавлі,
Коли у вирій відлітають?
Вони сумують, бо не знають
На світі кращої землі,
Ніж та одна, що покидають.
А де гніздяться журавлі?
Вони гніздяться тільки вдома,
Над річкою стара солома
Ніжніша пуху в чужині,
Тому, що та солома вдома.
Підготовча бесіда. Яких представників птахів ви знаєте? Які з них живуть у вашій місцевості? А які вам відомі представники інших кліматичних зон?
Отже, сьогодні на уроці ми розглянемо деяких птахів, які зустрічаються на території України
4. Актуалізація опорних знань ( 3 учнів розв’язують тестові завдання на компютері, 1 учень відповідає усно, а ще 1 учень підписує малюнок на дошці)
План
(За вибором учителя розглядаються різні ряди птахів)
а) Ряд Пінгвіни
б) Ряд Куроподібні
в) Ряд Гусеподібні
г) Ряд Соколоподібні
д) Ряд Совоподібні
е) Ряд Лелекоподібні
є) Ряд Дятлоподібні
ж) Ряд Горобцеподібні.
5. Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу.
Розповідь учителя або повідомлення учнів. Демонстрування зображень птахів.
Ряд або надряд |
Особливості Оудони та життєдіяльності |
Значення |
Представники |
Надряд Бігаючі птахи |
Пір'я примітивне без щільного зчеплення борознок. Аптерії відсутні. Передні кінцівки (крила) недорозвинені або відсутні, задні кінцівки довгі і міцні, добре розвинені. Груднина невелика, кіль відсутній |
Деякі — об'єкт промислу. Деякі види розводяться у неволі |
Африканський страус, ему, казуари, нанду, ківі |
Пінгвіни |
Оперення коротке щільне, без аптерій, грудина і грудні м'язи добре розвинені. Крила перетворені в ласти (вкриті (лускоподібним пір'ям). Водні форми. Живляться рибою та водними безхребетними Цікаво знати...
Про пташине "молоко" згадується лише в казках та легендах. В дійсності його не існує, бо виділення молока властиве лише ссавцям.
Так зване "молоко" виділяють імператорські пінгвіни |
Раніше були об'єктом промислу. Тепер чисельність Пінгвінів зменшується. Потребують охорони |
Імператорський пінгвін, пінгвін Алель, галапа-госький пінгвін |
Куроподібні |
Крила короткі, широкі. , Політ стрімкий, але нетривалий. Ноги сильні, пристосовані до розгрібання ґрунту, Виводкові птахи, виводять, велику кількість пташенят Родина Тетерукові — глухар. Це великий птах (завбільшки з індика), причому самці вдвічі більші за самиць. Літає не дуже добре, але бігає швидко. Видає звуки — «клацання» та «скиркання». Назва глухаря пов'язана саме з особливостями його токування: під час «скиркання» особлива складка, що знаходиться у нього в слуховому проході, наливається кров'ю і закриває прохід. При цьому птах нічого не чує, чим і користуються мисливці. Живляться глухарі рослинною їжею. Улітку їдять ягоди, квітки і листя різних рослин, комах та інших безхребетних. Узимку живляться переважно хвоєю, зрідка доповнюючи свій раціон .ягодами горобини. Чисельність глухарів зменшується, цей птах занесений до Червоної книги України.
|
Деякі види одомашнені, інші є об'єктом промислу (їх кількість зменшується) |
Курка, індичка, цесарка, тетерев, сіра куріпка, перепел, глухар, рябчик |
Гусеподібні |
Водоплавні птахи з плавальною перетинкою на лапах. Дзьоб широкий, сплюснений, має рогові пластинки, Добре розвинена куприкова залоза ГУСИ Колись у давнину коло італійського міста Риму було болото. Жили коло того болота гуси. Неспокійно було в ті часи. Велися міжусобні війни. Одного вечора, коли вартові спали, несподівано до міста підійшли вороги. Вони хотіли захопити місто. Гуси, які жили неподалік, хотіли допомогти людям, які жили у місті. Тоді вони взяли у лапи по каменю, який могли піднести, і полетіли. Коли гуси були над замком, кожен із птахів кинув по каменю. Гуркіт розбудив людей у замку, і вони відбили ворогів. Тепер у Римі суворо заборонено полювання на гусей, крім того, поставлено нам 'ятник цим рятівникам.
|
Деякі види одомашнені, інші є об'єктом промислу |
Сірі гуси, кряква, лебеді, гоголь, чирок, гага звичайна, домашні качки, гуси |
Соколоподібні |
Хижі птахи із гачкоподіб-ним дзьобом і довгими зігнутими кігтями. Дрібні, середні або великі гніздові птахи. Денні хижаки із добре розвиненим зором. Живляться різними видами тварин (гризунами, птахами, рибою, комахами і т. п.). Перелітні, кочові або осілі птахи Оповіді про орла Кожного літа у гнізді орла з 'являється троє орлят. І переносить він їх через море. Отолс, як несе через море, то й примовляє: "А чи будеш мене носити, як я буду старий, а ти будеш такий, як я? " Орля каже: "Буду". .Орел його в море й кине. Потім друге несе. Знову серед моря питає: "Чи будеш і мене носити через море, як ти будеш такий, як я, а я буду старий?" Каже: "Буду". Орел і те кидає у море. Ось летить він за третім і третє несе через море. Також: питає: "Чи будеш і мене носити, як тебе несу? " Каже: "Буду, але своїх дітей, а не тебе ". Орел переніс це орля через море тому, що воно правду сказало. І тепер орел кожен рік по одному пташеняті залишає, а решту - в море викидає. Тому на світі мало орлів і їх треба оберігати.
|
Регулюють чисельність різних тварин у біоценозах (у тому числі зерноїдних . гризунів), можуть завдавати незначної шкоди птахівництву. Деякі види потребують охорони |
Беркут, пус-тельга, чорна шуліка, яструб-стер-в'ятник |
Совоподібні |
Хижі птахи із гачкоподіб-ним дзьобом і довгими зігнутими кігтями. Дрібні, середні або великі гніздові птахи. Нічні хижаки з добре розвиненим зором і слухом. Живляться різними видами тварин (гризунами, рибою, комахами і т. п.). Перелітні, кочові або осілі птахи Цікаво знати...
Впіймавши здобич, сова відлітає з нею в затишне місце і поїдає разом з шерстю або пір'ям. їжа швидко перетравлюється, а неперетравлені рештки збиваються в грудочки, які сова відригує. Ці грудочки називаються по-гадками. Досліджуючи погадки сов, установили, що лише за один рік сова може знищити до 1000 мишей.
|
Регулюють чисельність різних тварин у біоценозах. Найважливіші регулятори чисельності мишоподібних гризунів. Де-які з видів потребують охорони |
Пугач, сіра неясить, вухата сова, полярна сова |
Лелекоподібні |
Переважно коловодні птахи з довгими дзьобом, шиєю і ногами. Цівка і нижня частина гомілки не оперені. Дрібні, середні або великі гніздові птахи. Живляться різними видами тварин (рибою, амфібіями, гризунами, комахами і т. п.). Майже всі перелітні Повір'я про лелеку Здавна лелека символізував у народі сім'ю та батьківщину. По-особливому шанували його в Україні. Народ, який рідко називав птахів чи звірів людськими іменами, нагородив лелеку чоловічим ім'ям Антон. Так і звертався до нього: «Антоне, принеси тепла». Гарною прикметою було: якщо лелека звив своє гніздо на чиїйсь хаті, адже це приносило щастя й добро на подвір'я. А якщо комусь першому випаде побачити весняного лелеку, то повинен він тричі присісти, тоді упродовж наступного року не захворіє. По-різному називали українці лелеку: гайстер, чорногуз, бусол. На Вінниччині вірили, що коли дівчина навесні побачить лелеку в польоті, то ве-селитиметься все літо. А якщо побачить, що гайстер стоїть чи ходить, — не поталанить їй із заміжжям. У Чернігівщині, висловлюючи комусь співчуття щодо його довгих мандрів, казали: «Облітав, сердешний, моря й землі нетутешні, як лелека». Ще одна легенда стверджує, що лелеки мають свої «суди». За легендою, «винних» на цих судах засуджують до страти. Ця легенда має біологічну підставу: восени лелеки справді можуть вбивати слабких птахів, що нездатні витримати тривалий переліт. Святість лелек походить ще з часів трипільської культури (близько 5000 тис. років до н. є.). Ось як підтверджує давність староукраїнського повір'я про божественність гайстерів науковець О. Знойко у книзі «Міфи Київської землі та події старовини»: «Гайстер є символом головної найулюбленішої богині слов'ян Вечірньої (і Вранішньої) Зорі. Назва птаха — гайстер — давньогрецькою мовою означає «зоря-зірка». Головна богиня космічної релігії Русі, культу нейтрального вогню, що існував на нашій землі багато тисяч років, освячувала птаха». Отже, лелека чи бусол, чи чорногуз є не просто птахом, а священним символом, який оберігався народем із давніх часів.
|
Великого практичного значення не мають. Деякі є об'єктами спортивного полювання. Можуть завдавати шкоди рибо-розводним господарствам. Деякі види потребують охорони |
Сіра чапля, велика і мала білі чаплі, білий і чорний лелека, колпиця |
Дятли |
Переважно деревинні птахи, дрібних і середніх розмірів, гніздові. Дзьоб у більшості прямий, долотоподібний. Більшість живляться комахами, які живуть у деревині. Переважно кочові або осілі птахи Цікаво знати...
Дятли видовбують дупла тільки із східного боку дерева. Влітку дятли живляться шкідливими комахами, ягодами, зерном та горіхами. А взимку, коли все занесене снігом, вони поїдають насіння соснових шишок. Дятел приносить шишку в дупло, укріплює її лапками і починає довбати, збиваючи лусочки, а насіння дістеє гострим кінчиком язика. Частина насіння падає вниз і потім проростає. Так дятли сприяють поновленню лісів. |
Регулюють чисельність стовбурових шкідників у лісах і парках |
Великий строкатий дятел, вертишийка, жовна |
Горобцеподібні |
Найбільш великий ряд птахів за кількістю видів. Зовнішній вигляд предт ставників дуже різноманітний. Більшість видів дрібні, але є середні і крупні (родина Воронові) види. Переважно комахоїдні, є усеїдні та рослиноїдні (але пташенят вигодовують комахами) види Повір'я про ластівку Ставлення до цієї пташки у народі особливе. Адже вона була символом весни та повернення сонячного тепла. . Наші предки давали ластівці ніжні та ласкаві назви: ластиця, ластівочка, ластушка, касатка, вилохвістка, краснодзьобка. Якщо ластівки поверталися рано в рідні краї, то народ вірив, що щасливий рік попереду буде. У народі здавна вважалося великим гріхом зруйнувати ластівчине гніздо: «Бо у того з'явиться на носі ластовиння», —так лякали раніше матері дітей. А за іншим повір'ям: «У того, хто зруйнує гніздо ластівки, вона будинок спалить». Існували в народі пояснення і того, чому гріх убивати ластівок: «Вони Божі ляльки і виникли із землі, а що із землі, те від самого Бога». А ще вірив і повчав мудрий люд, що «якщо ластівка висиджує дітей, то хазяїну цього подвір'я в усьому удача усміхатиметься. Через те не можна виганяти, зачіпати гніздо чи рушити». А ось інше пояснення: «Своє гніздо ластівка будує цілих 40 днів, і коли його пошкодити, зруйнувати, то ніяк не встигнути їй цього літа збудувати нове і висидіти діток-пташенят». За російськими повір'ями, ластівки сприяють врожайності хліба й приплоду худоби. Було й таке повір'я: якщо ластівки відлітають із будь-якої місцевості, там буде людський мор. Тому народ ще в давні часи прибивав під вікнами спеціальні дощечки, щоб на них оселялися ластівки. За легендок», навіть хижі птахи зараховують ластівку до священних створінь, бо вона «украла цвяхи при розп'ятті Ісуса Христа і намагалася зняти зі Спасителя терновий вінець». Якщо комусь присниться сон із ластівкою, то, за народними тлумаченнями, це сповіщало про «добрий дарунок» або гарні «новини». Народна прикмета стверджує: якщо ластівки літають високо — це на добру погоду, якщо ж низько — буде дощ. Ця прикмета має наукове пояснення: перед дощем вологість повітря збільшується, крильця комах стають важчими, і вони літають нижче, а ластівки на них полюють.
|
Комахоїдні види мають велике значення для регуляції чисельності багатьох видів комах. Зерноїдні види можуть завдавати певної шкоди культурним рослинам
|
Ворон, грак, галка, ластівки, повзик, сіра ворона |
6. Додатковий матеріал: Конрад Лоренц – „гусячий батько”
7. На попередньому уроці ви отримали випереджувальне завдання: знайти і виписати прислів'я та приказки про птахів, а також народні звичаї пов’язані з ними.
Прислів'я та приказки про птахів. (Розповідь учнів)
У всякої пташки свої замашки.
Видно птаха по пір'ю.
Всяка пташка свої пісні має.
Де багато пташок, там нема комашок.
Доспівалась пташка до зими, прийшлося під стріхою зимувати.
Ліпше пташці на зеленій вітці, ніж у пана в золотій клітці.
Ранні пташки росу п'ють, а пізні слізки ллють.
Кожна пташка своє гніздо хвалить.
Вліз між ворони, кракай, як і вони.
Ще жодне мило крука не змінило.
Ліпше горобець у жмені, як журавель у небі.
Хто б дятла знав, якби не його ніс.
Унадився журавель до бабиних конопель.
Журавлі прилетіли — весну принесли.
Зозуля собі гнізда не мостить.
Кулик — не велик, а все-таки птиця.
Ластівка день починає, а соловей його кінчає.
Ранні ластівки — щасливий рік.
Де лелека водиться, там щастя родиться.
Краще битися орлом, ніж жити зайцем.
Краще синиця в жмені, ніж журавель у небі.
За морем і синиця птиця.
Синицю хоч на пшеницю, так не буде толку.
Синиця — не птиця.
Ніхто не буде знати, тільки сич та сова, та людей півсела.
Сокола з рук не пускай.
І соловейко не співає, коли їсти не має.
Всяка сорока від свого язика страждає.
Гарне пір'ячко на одуді, та сам смердить.
Не хотіла чапля рибок, а тепер їсть жаби.
Гуси летять — зиму на хвості несуть.
Індик думав та й у борщ попав.
Не всі кури одної натури.
Народні традиції та обряди. Гаївки. (Діти ходять по колу, взявшись за руки. Всередині кола Соловейко показує рухами все, про що співається.)
Соловеєчку, сватку, сватку,
Чи бував же ти в нашім садку?
Чи видав же ти як мак сіють?
Ось так, ось так, ось так сіють мак!
Соловеєчку, сватку, сватку,
Чи бував же ти в нашім садку?
Чи видав же ти як мак росте?
Ось так, ось так, ось так росте мак!
Соловеєчку, сватку, сватку,
Чи бував же ти в нашім садку?
Чи видав же ти як мак ріжуть?
Ось так, ось так, ось так ріжуть мак!
Соловеєчку, сватку, сватку,
Чи бував же ти в нашім садку?
Чи видав же ти як мак їдять?
Ось так, ось так, ось так їдять мак!
8. Закріплення вивченого матеріалу: заповнення таблиці „різноманітність птахів”
Назва ряду |
Представники |
Особливості будови |
|
|
|
9. Д/З
10. Оцінювання