Тема: Різноманітність птахів. Ряд Соколоподібні. Охорона птахів.
Мета:
Освітня: ознайомити учнів з розмаїтістю Соколоподібних птахів; їхньою роллю в природі та житті людини; а також звернути увагу на охорону птахів нашої місцевості. Узагальнити знання учнів про різноманітність представників класу Птахи.
Розвивальна: розвивати вміння знаходити взаємозв’язок між об’єктами вивчення та вміння аналітично мисли.
Виховна: виховувати розуміння важливості для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують; а також бажання зробити посильний внесок в охорону птахів нашої місцевості.
Обладнання та матеріали: таблиці «Тип Хордові. Клас Птахи», Презентація «Птахи. Ряд Соколоподібні », малюнки та фотографії птахів.
Тип уроку: узагальнення знань.
Форма уроку: гра, вікторина.
Ключові компетентності: 1. Спілкування державною мовою. (Уміння усно і письмово тлумачити біологічні поняття. Оперувати термінами і робити висновки.) 2. Основні компетентності у природничих науках і технологіях. (Уміння самостійно описувати і пояснювати явища у живій природі. Уміння визначати проблеми довкілля, а також виявляти бажання щодо їх вирішення; природоохоронна діяльність.) 3. Інформаційно-цифрова компетентність. (Уміння створювати інформаційні продукти природничого спрямування.) 4. Уміння вчитися впродовж життя. (Уміння самостійно організовувати спостереження та роботу в групі, робити певні записи. Бути допитливими і спостережливими). 5. Екологічна грамотність і здорове життя (ефективно співпрацювати в групі над виконанням проектів, застосовувати власний досвід для збереження навколишнього середовища та організмів які там існують).
Змістові лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток»
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.
Запитання для бесіди:
1. Хто такі птахи?
2. Які групи птахів вам відомі?
3. Яких змін зазнав організм птахів у зв’язку з пристосуванням до польоту?
4. Де живуть і чим живляться птахи?
5. Які види червонокнижних птахів ви знаєте?
6. Як можна привабити птахів до наших садків?
7. Як ви думаєте, чи всі хижі птахи приносять шкоду?
8. Які хижі птахи проживають у вашій місцевості?
ІІІ. Повідомлення підготовлені учнями. «Представники Соколоподібних»
Канюк звичайний — птах середніх розмірів, довжина тіла якого становить 51-57 см, розмах крил 110–130 см. Самки, як правило, більші за самців. Забарвлення сильно варіює, від палевого до темно-бурого; птаха легко сплутати з близьким до нього зимняком (Buteo lagopus) або більш дальнім родичем звичайним осоїдом (Pernis apivorus). Як правило, молоді особини забарвлені більш строкато. Голос у канюків звичайних груснявий, нагадує тявкання.
Розповсюдження. Поширені практично у всій Європі, в Азії мешкає в лісистій місцевості, з півночі обмеженою полярним колом, з півдня безлісистими пустелями Середньої і Центральної Азії та Ірану. Зазвичай веде осілий спосіб життя. В Україні поширені два підвиди — Buteo buteo buteo (осілий або кочовий, гніздиться перважно на півночі та заході країни) та Buteo buteo vulpinus (перелітний, гніздиться переважно на півдні та сході).
Особливості біології. Живе в тайгових лісах, горбистих ділянках хвойних лісів та листяних лісів, недалеко від відкритих просторів.. Полює на відкритих просторах, поволі ширяючи в повітрі або найчастіше із засідки на піднесенні. Живиться дрібними ссавцями: ховрахами, дрібними гризунами, щурами, кролями і дрібними птахами. Може поїдати і падаль.
Протягом останніх двох десятиліть в Україні канюк став звичайним зимуючим птахом північних, центральних, західних та південних областей. На території країни зимує 30-70 тис. канюків.
Гніздяться в лісі, на гілках листяних (береза, тополя, осика) або хвойних (сосна, ялина, ялиця) дерев на висоті 4-15 м над землею. Гніздо будують з сухих гілочок, далі обплітаючи їх старою травою. Також можуть використовувати і зелені гілочки, особливо коли вилуплюються пташенята. Пташенята з'являються в кінці травня, або в червні, на початку, покриті бурим пухом. Канюків цього виду інколи використовують так само, як і соколів: удомашнюють та дресерують для полювання на куріпок та молодих кролів
Живе канюк звичайний у природних умовах до 26 років, у неволі до 30 років.
Канюк звичайний перебуває під захистом Бернської та Бонської конвенцій, Конвенції CITES, а також ряду регіональний червоних списків України.
Шуліка чорний.
Загальна довжина тіла становить 50-60 см, вага — 800–1100 г. розмах крил — 140–155 см. Самки небагато більші за самців. Забарвлення дорослих птахів (дворічних і старше): спинна сторона темно-бура; тім'я іноді білувате з чорнуватими відмітинами; махові темно-бурі з світлими перами внутрішніх опахал. Дзьоб і ноги жовті. Голос — мелодійна трель «юрль-ююррль-ююрррль» і часте «кі-кі-кі».
Перелітний птах. Навесні з'являється досить рано — наприкінці березня або у першій половині квітня. Шуліки моногами, зазвичай, самі будують гнізда, які влаштовують на деревах. Паруванню передують шлюбні ігри, під час яких птахи літають парами, а також грають здобиччю, передаючи її партнеру у польоті. У кладці, яку насиджують близько 38 днів, буває 2-3 яйця.
Чисельність в Європі становить 64-100 тисяч пар, що складає 5-24% світової популяції. В Україні гніздиться близько 2 тисяч осіб. Упродовж останніх 30 років чисельність чисельність української популяції скоротилась у 3-5 разів. Включено до Переліку видів птахів особливої Європейської уваги (Категорія 3. Статус «Уразливий»), Червоної книги України (2009, статус — вразливий.
Орел степовий
Довжина тіла — 65-75 см, розмах крил — 1,7-2 м, вага самця 2,2-4,5 кг, самки — 3,5-5 кг. Усе оперення має більш-менш однотонний темно-бурий колір. Молодий птах бурий з вохристим відтінком; оперення
верхньої частини тіла буває дещо темнішим, ніж нижньої, чорнувато-буре з фіолетовим металевим полиском. На зашийку в орла степового часто є світла рудувата пляма, або кілька дрібних плям такого кольору. Бурувато-чорні махові пера при основі на внутрішніх опахалах мають сірі плями, що утворюють поперечний рисунок. Невиразний світлий поперечний рисунок є і на перах надхвістя. Стернові пера чорнувато-бурі із світлішими сіруватими поперечними смугами. Оперення цівки темно-коричневе. Райдужна оболонка коричнева або бура. Краї розрізу рота й пальці жовті.
Дзьоб чорний, з блакитнувато-сірою основою. Кігті чорні.
Орел степовий живиться переважно, а часом і виключно, ховрахами, меншою мірою — мишоподібними гризунами. Навіть поширення орла степового значно залежить від поширення ховраха. Полює орел на гризунів у відкриті зменшуватись, а до середини 80-х років XX століття він зовсім зник з території України. Чисельність орла степового почала різко зменшуватись, а до середини 80-х років XX століття він зовсім зник з території України.
IV.Узагальнення і систематизація знань.
Учні діляться на дві команди шляхом жеребкування. В кожній команді порівну учасників. Ведучий роздає емблеми: перша команда «Соколята», друга команда «Орлята». Учасники обирають собі капітанів.
За кожну правильну відповідь, команда отримує 1 бал. Якщо команда не знає відповідь, може говорити інша команда і отримати собі додатковий бал.
Конкурс №1 «Бліцвікторина»
«Орлята»
1. Кінцівки що дозволяють птахам літати.(крила)
2. Що птахи будують на деревах.(гнізда)
3. Оболонка яйця що є джерелом води. (білок)
4 .Оболонка яйця, яка є характерно забарвлена.(шкаралупа)
5. Птах в честь якого названо місто Канів. (канюк звичайний)
6. Хижий птах з яким полюють на зайців і лисиць. (сокіл)
7. Птах, який може підніматися на запаморочливу висоту і падати каменем вниз полюючи на здобич.(шуліка)
8. Наука що вивчає птахів. (орнітологія)
9. Птах символ вірності. (лебідь)
10.Найменший птах орнітофауни світу. (колібрі)
«Соколята»
1. Покриви тіла птахів. (пір’я)
2. Шкірний виріст на голові куроподібних птахів.(гребінь)
3. Де міститься запас поживних речовин. ( у жовтку)
4. Найбільший птах фауни України.(орел)
5. Що змушує птахів робити перельоти, холод чи голод?(голод)
6. У назві якого птаха сорок літер. (сорока)
7. Основний раціон канюка звичайного складають… (дрібні гризуни)
8. Птахи якого ряду мають гачкоподібний дзьоб і довгі вигнуті кігті. (Соколоподібні)
9. Хто зайвий у даному ряду: лелека, боривітер, шуліка, беркут, канюк.(лелека)
10. Птах, який підкидає свої яйця в чужі гнізда. (зозуля)
Конкурс №2 «Ключ відлітаючих птахів»
На дошці у вигляді ключа відлітаючих птахів висять листочки з написаними на них завданнями. Учасники по черзі знімають листочки і дають відповіді.
1.Який птах літає під водою. Як йому це вдається? (пінгвін)
2.Чому шуліка літає то дуже високо в небі, то понад землею? (коли летить низько, ховаючись в тіні дерев – полює на курчат, каченят. Коли летить високо - видивляється мишоподібних гризунів.)
3.На мурашник опустився дрізд, витягнув крила в сторони й сидів так кілька хвилин. Чому? (приймає мурашині ванни)
4.Як і на кого полюють із соколом і беркутом? (на лисиць, вовків, зайців)
5.Які птахи літають вище за всіх інших і можуть підійматися на тисячі метрів? Чому?(орли, озирають величезний простір, шукають здобич)
6.У пташенят рот буває або яскраво-червоним, або жовтогарячим? Чому?
(Яскравий колір – колір тривоги. Коли голодні пташенята кричать, батьки приваблені червоним чи жовтим кольором кладуть корм у розкритий дзьоб)
7.Чим сорочаче гніздо відрізняється від воронячого? (Сорочаче гніздо має стріху.)
8.Чому синички на зиму мігрують з лісу в село, ближче до будинків людей? (можливість живитися і сховатися від негоди )
Конкурс №3 «Курочка ряба»
Командам по черзі витягують з кошика «яєчка» з написаними всередині анаграмами. Який птах вилупиться з «яєць»?
Роднок – кондор, Чагуп – пугач , Кілос – сокіл, Рубтяс – яструб ,Лішука – шуліка ,Тукреб – беркут, Рибовітер – боривітер, Нюкак – канюк, Нарло – орлан, Цяниси – синиця, Суртас – страус.
Конкурс №4 «Хто це?»
На картинці намальовані контури тіла різних птахів. Потрібно визначити хто є хто.
Конкурс №5 «Людина і птахи»
Звучить вірш Л. Костенко «Ластівки тікають із Європи »
Ластівки тікають із Європи.
Що поробиш? Скрегіт, регіт, рев.
Чад бензин, вібрації, галопи, -
Птиці мертві падають з дерев.
Може, десь є лотоси і гінкго,
Тихі ріки і рожева даль –
У краю неляканих фламінго,
Де росте неламаний мигдаль.
Може, там є птицям привілеї…
А гніздо ліпити, ластівки, -
Все одно вам із якого глею, -
З Рейну, з Нілу, чи з Угрюм-ріки?
Ну, а потім, - я люблю вас з малку.
А іще – спасибі вам за все.
Тільки хто ж це королеві Марку
Золотинку в дзьобі принесе?!
1. Команди по черзі перелічують фактори, що сприяють зменшенню кількості птахів.
-масове вирубування лісів;
-браконьєрство;
-руйнування гнізд птахів та винищення яєць;
-витіснення птахів на інші території шумовим забрудненням;
- забруднення морів нафтою і радіоактивними відходами;
-забруднення річок миючими речовинами та отрутохімікатами.
2. Команди по черзі перераховують фактори що сприяють збільшенню чисельності птахів.
-бережливе ставлення до навколишнього середовища;
- приваблювання птахів в садки та на сільськогосподарські угіддя.
- розвішування годівничок, та виготовлення будиночків для гніздування;
- заборона незаконного полювання на птахів;
-проведення бесід та лекцій природоохоронної тематики, для того щоб поглиблювати знання людей, про птахів які охороняються.
3. Учні перелічують птахи занесені до Червоної книги України:
Глухар, гоголь, гриф чорний, беркут, канюк звичайний, журавель степовий, журавель сірий, лебідь малий, лелека чорний, пугач.
V. Підсумок уроку.
Підведення підсумків вікторини. Оцінювання знань учнів на уроці.
VI.Домашнє завдання.
Намалювати малюнки таких птахів (на вибір): орлан, сокіл, беркут, канюк, яструб. Скласти кросворд на тему «Птахи».