Урок – подорож
«Різноманітність та екологія птахів. Родина Голубині »
Мета:
Освітня: ознайомити учнів з розмаїтістю сучасних птахів, акцентувати увагу на птахах родини Голубині; їхньою роллю в природі та житті людини; звернути увагу на екологію птахів нашої місцевості. Узагальнити знання учнів про різноманітність представників класу Птахи.
Розвивальна: розвивати екологічну свідомість, вміння знаходити взаємозв’язок між об’єктами вивчення; аналізувати інформацію і використовувати раніше здобуті знання; а також логічно мислити, узагальнювати, робити висновки, працювати в команді.
Виховна: виховувати бережливе ставлення до природи, розуміння важливості для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують; бажання зробити посильний внесок в покращення екологічного стану довкілля, а також формувати культуру спілкування та залучити учнів до наукової творчості.
Обладнання та матеріали: таблиці «Тип Хордові. Клас Птахи», презентація «Клас Птахи. Ряд Голубоподібні. Родина Голубині», малюнки та фотографії птахів, міні – енциклопедії.
Тип уроку: узагальнення знань.
Форма уроку: гра, урок-подорож.
Міжпредметні зв’язки: екологія, українська література.
Ключові компетентності: 1. Спілкування державною мовою. (Уміння усно і письмово тлумачити біологічні поняття. Оперувати термінами і робити висновки.) 2. Основні компетентності у природничих науках і технологіях. (Уміння самостійно описувати і пояснювати явища у живій природі. Уміння визначати проблеми довкілля, а також виявляти бажання щодо їх вирішення; природоохоронна діяльність.)
3. Інформаційно-цифрова компетентність. (Уміння створювати інформаційні продукти природничого спрямування.) 4. Ініціативність і підприємливість. (Уміння керувати групою, надихати, переконувати й залучати до діяльності, зокрема природоохоронної) 5. Соціальна і громадянська компетентності. (Уміння працювати в команді під час виконання біологічних завдань) 6. Уміння вчитися впродовж життя. (Уміння самостійно організовувати спостереження, бути допитливими і готовими до всього нового). 7. Екологічна грамотність і здорове життя (Ефективно співпрацювати в групі над виконанням проектів, робити перші спроби розв’язувати проблеми довкілля, залучаючи інших учнів, робити відповідні записи, застосовувати власний досвід для збереження навколишнього середовища та організмів які там існують).
Змістові лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.
Запитання та завдання для повторення вивченого матеріалу.
Клас Птахи вивчають такі науки: |
|
Морфологія |
|
Анатомія |
|
Систематика |
|
Фізіологія |
|
Ембріологія |
|
Етологія |
|
Екологія |
|
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань.
Урок - подорож у світ птахів.
На дошці розвішені малюнки птахів, цитати та притчі відомих літераторів, назви зупинок. Шляхом жеребкування учні поділяються на дві команди, обирають собі капітанів, та символічну назву. Перша команда «Припутень», друга команда «Голуб сизий».
Зупинка №1 «Природа. Творчість. Екологія.»
«Старий Майстер побудував кам ’ яний будинок. Став та дивується зі сторони.
«Взавтра в цьому будинку поселяться люди»,- думав із гордістю Майстер.
А в цей час біля будинку грався семирічний хлопчик. Він скочив на щойно цементований поріг і залишив на ньому слід своєю маленькою ніжкою.»
- Навіщо ти зіпсував мою роботу? – з докором запитав Майстер.
Нічого не зміг відповісти хлопчик.»
Василь Сухомлинський
Учасникам пропонується зі своєї точки зору, розтлумачити притчу присутнім.
2. В яких відомих вам творах, піснях, легендах ми можемо «зустріти» птахів?
Чому птахи стають головними героями творів і додають натхнення поетам і письменникам?
3.Скажемо НІ! бракон’єрам! (учням пропонуються силуети птахів, а також тварин, які стають жертвами несанкціонованих вбивств. Потрібно вказати хто зображений на малюнку. На яких тварин полювати заборонено.)
Зупинка № 2. «Сторінками підручника.»
Командам запропоновано ряд запитань, які розглядались на уроках біології і не тільки. Потрібно дати відповіді на ці запитання. Перемагає команда, яка правильно відповідає на всі запитання.
Команда 1.
1. Птахи - це тварини?(так)
2. Тварини вміють літати?(так)
3. Літати вміють лише птахи?(ні, літати вміють і інші тварини: комахи, ссавці – білка-летяга )
4. В процесі еволюції у птахів розвинулись особливі пристосування до польоту. Назвіть їх. (потоншення кісток черепа, зникають зуби, кістки стають повітроносними, виникають дихальні мішки )
5. Які птахи втратили здатність літати, але в них розвиваються інші пристосування до виживання? Назвіть ці пристосування. (страуси не літають, натомість швидко бігають, а пера використовують для захисту пташенят від палючого сонця.)
6. Назвіть середовища існування живих організмів. В яких з них птахи не живуть і чому? (водне, ґрунтове, наземно-повітряне, організмове. Птахи не живуть у ґрунтовому і організмовому. У водному середовищі птахи полюють: пінгвіни, наприклад)
7. Птах – листоноша (голуб)
8. Птах – музичний інструмент (птах-лірохвіст)
9. Птах – символ миру (голуб)
10. Птах, який став символом 2018 року (припутень)
Команда 2.
1. Царство живої природи до якого належать птахи (царство Тварини)
2. Птах, що висиджує потомство в найлютіші морози і милується північним сяйвом (пінгвін)
3. Вона любить прикраси і все що виблискує (сорока)
4. Птахи мають дві кінцівки? (ні, чотири)
5. Кінцівки птаха можуть бути пристосовані як до стрибків, так і до швидкого бігу. Назвіть цих птахів. (горобець хатній – стрибає, страус – швидко бігає ).
6. Всім відомо як швидко мокне пір’я і втрачає при цьому свою форму. Чому качки і гуси не мокнуть, а навпаки люблять купатись і виходять з води сухими (вони змащують пір’я секретом куприкової залози)
7. Він буває сизий, буває вінценосний, буває поштовий, буває лісовий. Хто він? (голуб)
8. Пір’я птахів виконує різноманітні функції. Основні з них це – зберігання тепла, політ, маскування. Наведіть приклади (гуска домашня – витримує низькі температури навколишнього середовища; літають практично всі птахи; забарвлення оперення схоже з кольоровою гамою навколишнього середовища)
9. Дехто тримає домашніх тварин в кімнатах це котенята, в акваріумах це – рибки, в клітках – це папуги. Але ще є домашні улюбленці які живуть на дахах будинків. Хто вони? (голуб сизий)
10. Який птах став символом сьогоднішньої віртуальної подорожі? (припутень)
Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
Зупинка №3. «Пташина їдальня.»
Команди називають основні продукти харчування птахів дикої природи.
1.Охарактеризуйте 4 групи харчових продуктів (комахи, насіння рослин, тварини, фрукти, ягоди)
2.Вкажіть продукти шкідливі і небезпечні для життя птахів (солена їжа зі столу людини, жуйка, їжа яка має штучні домішки, рослини, які отруєні пестицидами та інсектицидами)
3.На малюнку підпишіть відомі вам комахи і не тільки, якими можуть харчуватися птахи.
Зупинка №4 «Пташині мрії»
1. Уявіть, що ви вільний птах - голуб. Про що він може мріяти в різні пори року? Відповідь повинна містити не менше 4х речень.
2. Уявіть, що ви вільний птах – лелека. Про що він може мріяти в різні пори року.
Зупинка №5 «Орнітологічні скоромовки»
Учасники команд проказують скоромовки.
-Хитру сороку спіймати морока
А на сорок сорок - сорок морок.
-Курличі курличуть, курличаток кличуть,
-курли, курли, курличеньки,
До річеньки до річечки.
-Орел на горі, перо на орлі.
Одуде, одуде,
А де дім твій буде?
-У саду на дубі
Буде, дітки любі!
Зупинка №6. Птахи Червоної книги України.
1.Знайдіть зайві слова в запропонованому ряду (зайві ті птахи, які не занесені до Червоної книги України)
Лелека чорний, голуб сизий, канюк звичайний, голуб – синяк, горобець хатній, качка – крижень, дятел строкатий великий, орлан – білохвіст, боривітер степовий, припутень, сойка, шпак звичайний, журавель сірий, сова вухата, щиглик, сорока, шпак рожевий, орлан білохвіст, горлиця садова.
Вчитель: На цьому наша подорож звершується. Ми прямуємо до фінальної зупинки, назва якій – «Домашнє завдання».
Ми разом з вами здійснили цікаву і пізнавальну подорож у великий і часом незбагненний світ птахів. Дізнались багато нового і цікавого, і творчо відпочили.
IV. Підсумок уроку. До слова запрошується журі. Оцінювання знань учнів на уроці.
V. Домашнє завдання.
1. Користуючись інтернет-джерелами знайти легенди про різні види птахів родини Голубині.
2. Намалювати малюнки птаха, який став символом 2018 року.
3. Скласти кросворд на тему: «Птахи наших садків»