метеріал відповідає освітнім новим вимогам програми з природознавства. лаконічний, доступний, цікавий. пропоную інтерактивну роботу у групах. спираюсь на досвід дітей при аналізі тих чи інших речовин. експеримент проводиться про наявність жирів у насінні.
Тема уроку: Різноманітність речовин. Поняття про складні та прості речовини. Неорганічні та органічні речовини. Чисті речовини та суміші.
Мета: розширити знання учнів про речовини; пояснити учням різницю між простою та складною речовиною; познайомити з «органічними» та «неорганічними» речовини; на конкретних прикладах пояснити відмінність між ними; розвивати навички самостійної та групової роботи.
Обладнання: насіння соняшника, горіхи, картопля, крохмаль, розчин йоду, пластилін.
Хід уроку.
І. Повторення вивченого матеріалу.
- Що вивчали на минулому уроці?
- З чого складаються речовини?
- Що таке атом?
- Що таке хімічний елемент? Наведіть приклади хімічних елементів.
- Який елемент найпоширеніший в природі?
- що таке молекула. Приклад молекул.
- Пояснити явище дифузії.
- від чого залежить швидкість дифузії.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Сьогодні на уроці ми дізнаємось про різноманітний світ речовин.
Чим вони відрізняються? Скільки їх , речовин? Чи є між ними щось спільне?
Із чого побудований оточуючий нас світ? Відповідь на це питання спробували дати давні греки ще 25 століть тому. Вони вважали, що весь світ складається з однієї речовини, яка має чотири властивості: холод,тепло, вологість і сухість. Різні комбінації властивостей дають землю, вогонь, воду і повітря.
Зараз навіть ви, пятикласники, знаєте, що це не так. Тіла, які оточують вас щоденно, складаються з різних речовин – дерева, скла, металу, пластмаси, природних і штучних тканин. Вчені нараховують тисячі речовин, і кожна з них має свої властивості, які ви будете вивчати у старших класах.
Отже, згадаємо, що таке речовина?
Речовина – це те, із чого складається фізичне тіло. З однієї речовини можна виготовити різні тіла.
Які тіла можна виготовити з дерева? Із пластмаси?.
Назвіть схожі тіла, що складаються з різних речовин?
Речовини можуть бути природними( назвіть приклади таких речовин?) та штучними, тобто створені людиною.(назвіть такі речовини?)
Крім цього, речовини можуть бути простими та складними.
Робота в парах. Візьміть в руки олівці двох кольорів і намалюйте по дві кульки однакових розмірів. Спочатку обєднаємо дві кульки одного кольору – перед вами модель молекули простої речовини.
Поряд зробіть модель складної речовини. Для цього намалюйте дві кульки одного кольору і одну - іншого. Саме такий склад має молекула води - один атом Оксигену і два атоми Гідрогену. Таким чином , складними називаються речовини, молекули яких складаються з атомів двох або більше хімічних елементів.(вода, вуглекислий газ, іржа, кам’яна сіль)
Чому складних речовин більше, ніж простих?
Вчені довели, що атоми різних хімічних елементів здатні сполучатися один з одним у різній кількості та послідовності. Подібно до того, як у мові сполученням букв утворюються різні слова, так сполученням різної кількості різних атомів утворилося понад 10 мільйонів речовин. Отож складних речовин існує значно більше, ніж простих.
Речовини також поділяють на органічні та неорганічні.
Органічні речовини отримали свою назву від слова «організм», тому, що саме в організмах живих істот учені вперше знайшли ці речовини.
Органічними речовинами називають такі, що входять до складу живих організмів або є продуктами їхньої життєдіяльності. До їхнього складу входять атоми таких хімічних елементів: Карбону, Гідрогену, Оксигену.
-Пригадайте, що використовує ваша мама, коли готує смачний борщ? (учні перераховують)
Речовини, що містяться в картоплі, буряку, моркві, цибулі – це, насамперед, різні вуглеводи, у м'ясі – білки, салі чи олії – жири. І оцет, і цукор теж. Усе це – органічні речовини. Та й сметана, без якої ваш борщ не такий смачний – набір білків, жирів, вуглеводів. І лише вода та сіль у цій страві не є їхніми родичами. Це - неорганічні речовини. Всього органічних речовин завдяки постійному розвитку науки й органічного синтезу, сьогодні нараховують більше 10млн, у той час як неорганічних – близько 500тис. І на вашій парті чи в портфелі є речі, які створені на основі органічних речовин. Назвіть їх. (учні називають речі, вчитель корегує).
-Як органічні речовини потрапляють в організм ? (з продуктами харчування)
-Які продукти харчування містять білки?
Білки:
1) Рослинні - соя, квасоля, горох, боби.
2) Тваринні – м’ясо, яйця, молоко, риба.
Жири:
1)Рослинні – олія (соняшникова, оливкова, кукурудзяна).
2)Тваринні – сало, масло.
Дослід 1.
Візьміть аркуш паперу, покладіть на нього насіння соняшника, накрийте іншим аркушем, притисніть. Що спостерігаєте? На папері з’явилася жирна пляма – це олія.
Вуглеводи:
1)Рослинні – хлібо-булочні вироби, рис, картопля, овочі, фрукти (крохмаль, глюкоза, сахароза, фруктоза).
значення органічних речовин.
1) різноманітні продукти природного походження;
2) гумові вироби із синтетичного каучуку;
3) пластмасові вироби – товари масового вжитку, деталі машин;
4) моторне паливо і мастило;
5) фарби і лаки;
6) органічні препарати: ліки, вітаміни, гормони, ферменти;
7) штучні і синтетичні волокна;
8) отрутохімікати.
Розріжемо картоплю і капнемо на розріз одну краплю розчину йоду - зріз відразу ж посиніє. Таким чином ми довели, що крохмаль дійсно є у картоплі, а по- друге, що крохмаль є органічною речовиною, тому , що картопля – це рослина.
Неорганічними називають речовини, які зустрічаються як у живій природі, так і в неживій природі.
Давайте наведемо приклади та з’ясуємо значення найпоширеніших неорганічних речовин.
1) кисень – речовина, необхідна для горіння і дихання;
2) вуглекислий газ – газ, необхідний для фотосинтезу в листях рослин;
3) вода – входить до тіла живих організмів та речовина для розчинення поживних речовин при живленні;
4) кухонна сіль – для приготування їжі та для консервування продуктів;
5) мінеральні добрива – для підвищення врожайності рослин;
6) питна сода – використовується в харчовій промисловості.
Проблемне питання
Чи може людина існувати без надходження в організм поживних речовин?
Ні, нормальна життєдіяльність людського організму можлива тільки в разі надходження в організм достатньої кількості поживних речовин – як органічних, так і неорганічних. Тому харчування дітей, особливо в період росту, повинно бути повноцінним і збалансованим.
Робота з підручником. С 32, мал. 28
Навести приклади із життя сумішей у зошит.
ІІІ.Закріплення знань.
1. Чи може людина вижити без води? Яке її значення?
2. До яких речовин належить природний газ?
Вправа. «Вибери потрібне». З переліку речовин виберіть органічні речовини: вода, кисень, цукор, крохмаль, залізо, вуглекислий газ, питна сода, олія, кухонна сіль.
ІV. Підсумок уроку. Домашнє завдання. вивчити П.7, стор. природодослідника ст.34
1