Тема: Узагальнюючий урок за розділом «Нежива природа»
Мета: Узагальнити набуті знання учнів про світ неживої природи; розвивати пізнавальні інтереси, пам'ять; виховувати бережне ставлення до неживої природи.
Обладнання: Презентація, сигнальні картки, картки з надписами, «смайлики», папір, олівці.
Хід уроку
І ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ
1. Привітання
Встаньте, діти всі рівненько,
посміхніться всі гарненько
Всім присутнім я зичу добра,
А тепер до роботи нам братись пора.
2. Вправа «Погода»
- Яка зараз пора року ?
- Який місяць, число ?
- Тепло чи холодно надворі ?
- Чи були сьогодні опади ?
ІІ.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
- Сьогодні ми проведемо узагальнюючий урок за розділом «Нежива природа».
ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ФАКТІВ, ПОДІЙ, ЯВИЩ
-
Бесіда
-
Для чого ми вивчаємо природознавство?
-
Для чого потрібні досліди та спостереження?
-
Чим відрізняється жива природа від неживої?
-
Які тіла належать до неживої природи?
-
Гра «Чи були ви уважними та спостережливими»
-
Спостерігаючи за природою, можна довідатись багато цікавого, зробити багато відкриттів.
(Учні об’єднуються в команди. Стараються швидко відповісти на запитання. За правильну відповідь команда отримує смайлика (сонечко). Перемагає та команда, яка отримає найбільше смайликів).
Запитання для гри:
-
У яких трьох станах буває вода? (Твердому, рідкому, газоподібному)
-
Повітря — це тіло? (Так, газоподібне)
-
Де є повітря? (Всюди)
-
Що таке ґрунт? (Верхній, пухкий, родючий шар землі)
-
Для чого на Землі потрібна вода? (Для життя)
-
Що дає Сонце Землі? (Тепло і світло)
-
На що подібний соняшник? (На сонце)
-
Чого слід чекати влітку, якщо капають «сльози» з клена чи осокора? (Дощу)
-
Що буде, якщо вранці на кінчиках листів і трави будуть висіти краплі дощу? (Буде дощ)
-
Якщо ранком стелиться туман по воді, то буде …(гарна погода)(а якщо піднімається вгору, то буде - … непогода)
-
З'явилася веселка - чекайте … (зміни погоди)
-
. Висока й крута веселка - до …(вітру)
-
Полога й низька - до ,,,, (дощу).
-
Вечірня веселка передвіщає …(гарну погоду).
-
А ранкова веселка – передвіщає …(дощову погоду).
-
Улітку на небі багато зірок - до … (ясної погоди).
Підведення підсумків.
-
Гра «Я почну, а ти закінчуй»
-
Нашу Землю вдень освітлює …. (Сонце)
-
Вночі я бачив/ла на небі …
-
Ми п’ємо…
-
Ми дихаємо …
-
Як назвати все це одним словом? (Природа). Яка? (Нежива)
А зараз ХВИЛИНКА ВІДПОЧИНКУ
_ Сядьте зручніше, заплющте очі. Я хочу запросити вас у мандрівку на хмаринці.
( Звучить музика )
_ уявіть, що ви стрибнули на білу пухнасту хмаринку , схожу на м’яку гору із подушок. Відчуйте, як ваші ноги , спина зручно розташувалися на цій великій подушці . Мандрівка починається . Наша хмаринка повільно піднімається в синє небо. Відчуваєте, як вітерець обвіває обличчя ? Тут, високо в небі все спокійно і тихо. Ми наближаємось до місця нашого відпочинку … Розплющте очі. Як красиво ! Розкажіть, що ви бачите.
( З’являються слайди із зображенням неба, сонця, хмар, місяця, зірок, моря, річки, гори,піску, каміння )
-
Ці об’єкти, предмети належать до природи? До якої?
-
Чому ви так вважаєте? Доведіть свою думку. (Асоціативний кущ)
-
Отже, нежива природа не народжується, не росте, не живиться, не дихає, не розмножується, не помирає.
Відгадування загадок
-
Високо стоїть, одне око має, всюди заглядає. (Сонце)
-
Летить орлиця по синьому небу, крила розкрила, сонце закрила. (Хмара).
-
Рукавом махнув— дерево зігнув. (Вітер).
-
Два брати рідні: одного всі бачать, але не чують, другого всякий чує, але не бачить. (Грім і блискавка).
-
Червоне коромисло через річку повисло. (Веселка).
-
Скатертина біла увесь світ накрила. (Сніг).
-
Коли нема — чекають, коли прийду — тікають. (Дощ).
-
Не дід, а сивий, не спить, а стелиться, вкриває землю й океан, а зовуть його... (Туман).
Творча робота в групах
-
Кожна команда шляхом жеребкування отримає тіло неживої природи і колективно всі учасники повинні створити малюнок на тему «Застосування тіла неживої природи у житті». (Командири по черзі вибирають свій «об’єкт » (каміння, грунт вода)).
Демонстрація з коментуванням малюнків.
ІV.ПІДСУМОК УРОКУ
-
Наш урок підходить до кінця. Згадайте, що ми відносимо до неживої природи?
-
Молодці! Працювали ви дуже старанно, дружно, і, сподіваюсь, плідно.
-
Всім дякую за урок!!!