Урок. "Різноманітність та значення бактерій у природі"

Про матеріал

ТЕМА 2 .Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності

(Підручник: Біологія, 6 клас І.Ю. Костікова, С.О. Волгін, В.В. Додь, А.В. Сиволоб, І.В. Довгаль, О.В. Жолос, Н.В. Скрипник, Г.В. Ягенська, Г.М. Толстанова, О.Є. Ходосовцев, Київ, Видавничий дім «Освіта», 2017)

Тема: Різноманітність за значення бактерій у природі

Перегляд файлу

ТЕМА 2 .Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності

(Підручник: Біологія, 6 клас І.Ю. Костікова, С.О. Волгін, В.В. Додь, А.В. Сиволоб, І.В. Довгаль, О.В. Жолос,  Н.В. Скрипник, Г.В. Ягенська, Г.М. Толстанова, О.Є. Ходосовцев, Київ, Видавничий дім «Освіта», 2017)

Тема: Різноманітність за значення бактерій у природі

Мета:

Освітня. Поглиблювати знання учнів про бактерії; розкрити поняття «паразитизм» та «симбіоз»; ознайомити з процесами живлення та дихання бактерії; пояснити яку роль у природі відіграють бактерії.

Розвиваюча. Розвивати уміння виділяти головне у матеріалі, що вивчається; уміння порівнювати і робити висновки; розвивати комунікативні навички.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до живих організмів та власного здоров’я; виховувати в учнів відповідальність за справу, яку вони виконують.

Тип уроку. Засвоєння нових знань

 

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки.

 

Основні поняття та терміни: Гетеротрофи, автотрофи,бродіння, ціанопрокаріоти,паразитизм,симбіоз.

ХІД  УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

Дати відповідь на запитання:

1. Якщо знищити всі бактерії в організмі, чи буде тоді людина жити довше?

2. Чи існують «хороші» бактерії,які допомагають знищити «погані»?

3. Йогурти,сметана,кефір складатися з бактерій?

4. Навіщо виробляють продукти харчування, які заносять в організм всілякі погані бактерії?

5.  Яких на світі бактерій більше: корисних чи шкідливих?

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

«Які функції в природі виконують бактерії?». Відповідь на це запитання люди знайшли з винаходом мікроскопа. Бактерії в природі виконують багато різноманітних функцій. Серед них найважливіша – це очищення планети від решток інших організмів та відходів, що виділяють живі істоти в процесі своєї життєдіяльності.

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

Чимало бактерій, подібно до рослин, самі створюють органічні речовини з неорганічних – з води та вуглекислого газу. У деяких куточках нашої планети – у глибоких печерах, на великих глибинах Світового океану, у гарячих джерелах та над солоних водоймах – органічна речовина, утворена такими бактеріями, забезпечує існування інших організмів – тварин та грибів. Таким чином,

за способом живлення бактерії поділяються на гетеротрофів та автотрофів.

 Більшість бактерій,подібно до тварин, живляться органічними речовинами, тобто є ГЕТЕРОТРОФАМИ. Гетеротрофні бактерії складають передовий загін великої армії маленьких прибиральників нашої планети. Споживаючи органічні речовини, бактерії частково переробляють їх в речовини власних клітин, а частково розкладають на неорганічні речовини, отримуючи при цьому енергію. Деякі бактерії розкладають органічні речовини в процесі дихання, використовуючи при цьому кисень. Проте багатьом бактеріям для отримання енергії кисень не потрібний: вони розкладають органічні речовини без його участі, зокрема, у процесі бродіння.

 Бактерій, яким для отримання енергії необхідний кисень, дуже багато у ґрунті та в поверхневих шарах води, особливо – забрудненої. Бактерії, які обходяться без кисню, у великій кількості населяють донні поклади водойм, особливо – застійних, їх також багато у тваринних системах різних тварин.

 Прикладом корисних для людей бактерій, які живуть за відсутності кисню, є біфідобактерії, а небезпечних – збудник ботулізму. Кисень пригнічує також розвиток більшості інших хвороботворних бактерій.

 Значна кількість бактерій є АВТОТРОФАМИ: вони синтезують органічні речовини з неорганічних – вуглекислого газу і води. Деякі з таких бактерій, подібно до рослин, використовуючи енергію сонячного світла, здійснюють фотосинтез. При цьому зелені та пурпурні бактерії кисень не виділяють.

 Автотрофні бактерії, що в процесі фотосинтезу виділяють кисень, це мікроскопічні організми ЦІАНОБАКТЕРІЇ (СИНЬО-ЗЕЛЕНІ ВОДОРОСТІ, ЦІАНОПРОКАРІОТИ). Вони можуть бути як одноклітинними так і багатоклітинними.

D:\АНЖЕЛИКА\Screenshot_64.png

 Під електронним мікроскопом клітини ціанопрокаріот схожі на бактерії. Проте є й суттєва відмінність: в клітинах ціанопрокаріот знаходяться сплощені мембранні мішечки,у які вбудовані молекули хлорофілу. Вони роблять всю клітину ціанопрокаріот схожою на окрему органелу рослинної клітини – хлоропласт.

D:\АНЖЕЛИКА\Screenshot_65.png

 

 

Деякі бактерії здатні отримувати енергію у спосіб, недоступний для рослин або тварин. Для синтезу молекул АТФ вони використовують багаті на енергію неорганічні речовини – сірководень, водень, аміак, навіть деякі сполуки заліза.

Бактерії по-різному взаємодіють з іншими організмами. Більшість бактерій веде вільний спосіб існування. Чимало бактерій є ПАРАЗИТАМИ – вони оселяються у тілі тварин, рослин або грибів, і , живлячись органічним речовинами хазяїна, спричиняють його захворювання або навіть загибель.

Проте з багатьма організмами бактерії здатні вступати у взаємовигідний СИМБІОЗ, при якому як бактерія, так і хазяїн, у тілі якого вона оселилась,отримують взаємну користь. Окрім симбіозу, який вигідний для обох організмів, існують відносини, корисні одному, але байдужі для іншого симбіота. Ще один вид симбіозу – це відносини,які шкідливі одному, але байдужі для іншого.

ІV. Узагальнення та систематизація знань.

Завдання  «Так чи ні?»

1. Бактерії відіграють визначну роль у процесі очищення планети від органічних решток та продуктів життєдіяльності живих істот. (так)

2. Бактерії не живуть у місцях, де не має кисню. (ні)

3. Різноманітність способів живлення та шляхів отримання енергії, а також відносин з іншими організмами є головними причинами повсюдного поширення бактерій. (так)

4. Завдяки ціанопрокаріотам на Землі виникла киснева атмосфера.(так)

5. Бактерії живуть лише у тілі тварин, рослин або грибів. (ні)

6. Ціанопрокаріоти є прокаріотичними організмами, які живляться як рослини - шляхом фотосинтезу. Вони мають хлорофіл,але не мають хлоропластів. Вони мають хлорофіл, але не мають хлоропластів.(так)

7. Симбіоз – це взаємовідносини двох організмів, які вигідні одному, проте шкідливі для іншого.(ні)

 

8. Бактерії є найдавнішою групою живих організмів нашої планети. (так)

V. Підведення підсумків уроку.

Учні, використовуючи метод мікрофону роблять висновки із вивченого на уроці:

-я зрозумів, що

-мені стало відомо,

-я здивованим тим,

-мені було цікаво,

VІ. Домашнє завдання.

§ 14 ст. 58-63, найти відповіді на контрольні запитання на ст. 63

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
9 листопада 2020
Переглядів
2084
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку