Роль вірусів у житті людини
(Урок біології для 10 класу)
Бердоус Наталія Олексіївна,
вчитель біології
Мета: закріпити знання про можливості будови і життєдіяльності вірусів; розглянути можливі шляхи зараження людини вірусами; визначити основні ознаки вірусних захворювань і їх профілактики; навчити учнів робити логічні висновки про здоровий спосіб життя; продовжити формувати дбайливе ставлення до власного здоров’я.
Тип уроку: комбінований.
Наочність: таблиця «Віруси», плакати присвячені боротьбі зі СНІДом, науково-популярна література.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
Експрес - опитування.
1. В яке царство об’єднують віруси?
2. Хто вперше довів існування вірусів?
3. За якою ознакою віруси відрізняють від інших груп живих організмів?
4. Яка структура несе спадкову інформацію про вірус?
5. Які їх розміри?
6. З яких фаз складається життєвий цикл вірусів?
7. В чому їх специфічність?
8. Хто такі бактеріофаги?
9. Які особливості будови простих і складних вірусів?
10. Які механізми проникнення вірусів у клітину?
11. Як віруси розмножуються у клітині-хазяїні?
12. Як віруси залишають клітину?
III. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель. Віруси не мають власного апарату синтезу білків – і тому не спроможні ні до живлення, ні до самостійного розмноження. Для цих процесів потрібна клітина-господар. Інфікування організму спричинює багато хвороб. У відповідь на потрапляння вірусів в організмі людини виробляються особливі захисні білки – імуноглобуліни та інтерферони. Отже, організм сам захищається від інфекції. Але кожна людина має допомогти своєму організму. Для цього потрібно знати, які є вірусні захворювання, як вони попадають в організм, їхні основні симптоми та їх профілактику.
Учні виконують роботу: працюють з підручниками, таблицею «Типи вірусів» і заповнюють в зошиті таблицю « Вірусні захворювання».
Типи вірусів
Родини |
Тип хвороби |
Аденовіруси |
ДНК-віруси. Інфекції мигдаликів, дихальної системи та очні хвороби |
Паповавіруси |
ДНК –віруси. Доброякісні пухлини, бородавки на руках, на ногах |
Герпесвіруси |
ДНК- віруси. Застуда, герпес, вітряна віспа, оперізуючий лишай, мононуклеоз |
Коронавіруси |
РНК- віруси (названі так за схожість на контури сонця). Застудні захворювання |
Пікорна віруси |
РНК- віруси. Міокардити, поміомеліт, вірусні гепатити та одна з форм менінгіту |
Ретровіруси |
РНК віруси (можуть перетворювати ДНК в РНК), СНІД та деякі типи лейкемії |
Реовіруси |
РНК- віруси. Інфекції дихальних шляхів, гастроентерити
|
Ортоміксовіруси |
РНК віруси. Грип з лихоманкою, кашлем, сухістю в роті |
Параміксовіруси |
РНК- віруси. Свинка (інфекцій паротит), кір, краснуха і респіраторні інфекції з крупом |
Вірусні захворювання
Назва хвороби |
Які органи вражають |
Основні симптоми |
Спосіб зараження |
Профілактика |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Заповнивши табличку, учні формулюють висновки, що для уникнення інфекції потрібно:
1. Дотримуватись правил особистої гігієни.
2. Не споживати сиру воду, брудні овочі та фрукти, недостатньо оброблене м'ясо та рибу.
3. Застосувати заходи захисту проти укусів кровосисних комарів і кліщів.
4. Підтримувати стійкість імунної системи.
Вчитель: Який вірус пригнічує імунну систему? І що ми про нього знаємо?
Щоб активізувати мислення учнів і націлити їх на прийняття відповідальних рішень, можна використати метод «Асоціативний кущ». Суть його полягає в тому, що вчитель записує на дошці ключове поняття і задає питання: «Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте це слово?». Учні висловлюють свої думки, а вчитель, не коментуючи, записує їх навколо ключового слова і формує схему, учні доповнюють її новими думками, корегують (перекреслюють) помилкові записи, роблять висновки. Таким чином відбувається усвідомлення суспільної справедливості та особистої відповідальності перед суспільством. Наприклад, схема може мати такий вигляд.
Перелік орієнтовних тверджень про СНІД, які можуть запропонувати учні.
10. В нашому місті цієї інфекції нема.
11. Людина не може захистити себе від СНІДу.
12. Людина може контролювати ситуацію, якщо відмовиться від ризикованої поведінки (сексуальної чи залежної від наркотику).
Учні зачитують повідомлення
1. Історія виникнення СНІДу.
2. Особливості дії ВІЛ і прояви СНІДу.
3.Шляхи поширення СНІДу.
Вчитель: На сьогодні немає радикальних засобів лікування СНІДу, тому головною зброєю у боротьбі з поширенням вірусу є запобігання новим випадкам інфікування. Кожен з вас неодноразово отримував важливу інформацію про СНІД (преса, телебачення, виховні години тощо) Давайте узагальнимо всі наші знання про вірус імунодефіциту людини.
Гра-тренінг «Світлофор». У кожного учня є зелена, червона і жовта картки. Вчитель зачитує певні твердження про СНІД. На кожне з них учні піднімають картку: зелену, якщо погоджуються; червону, якщо заперечують; жовту, якщо сумніваються. Кожну версію вони аргументовано пояснюють, і в разі різних думок, знаходять правильний варіант.
1. Збудником хвороби є вірус.
2. Віл уражає лімфоцити.
3. Після зараження людина довгий час може не відчувати ознак хвороби.
4. В результаті зараження знижується активність імунної системи.
5. СНІД виліковується.
6. Визначити СНІД можна за допомогою аналізу крові.
7. В Україні хворих на СНІД немає.
8. ВІЛ передається:
9. Головною зброєю у боротьбі з поширенням ВІЛу є запобігання інфекції.
10. В нашому місті інфекції немає.
11. Людина не може захистити себе від СНІДу
12. Людина може контролювати ситуацію, якщо відмовитись від ризикованої поведінки (сексуальної чи залежності від наркотику).
Вчитель: Тільки що ви самі відповіли на головне запитання «Як зупинити СНІД». Варто пам’ятати, що єдина людина, яка може уберегти вас від СНІДу – це ви самі. Використовуйте свої знання в житті і навчайте інших.
IV. Домашнє завдання.
Опрацювати § підручника . Додаткове завдання: Виготовити плакат «Молодь проти СНІДу».