Урок "Романтичність,волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність, єднання людини з природою – провідні мотиви поезій Лесі Українки «Давня весна», «Хотіла б я піснею стати»

Про матеріал
Тема уроку: Романтичність,волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність, єднання людини з природою – провідні мотиви поезій Лесі Українки «Давня весна», «Хотіла б я піснею стати». Цілі. Учні знатимуть: ідейно-художній зміст, основні мотиви поезії; особливості віршованої мови твору та вимоги до виразного читання; власний рівень оволодіння діяльнісними уміннями; сутність технологій “читання із зупинками”, “читання з передбаченням”. Учні вмітимуть: виразно читати поезії; аналізувати вірші за наведеними питаннями; проводити аналогії між зображеним у творі і баченим у реальному житті; знаходити в тексті художні засоби, розкривати їхню роль. Тип уроку. Комбінований
Перегляд файлу

Тема уроку: Романтичність,волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність, єднання людини з природою – провідні мотиви поезій Лесі Українки «Давня весна», 

«Хотіла б я піснею стати»

Мета.  Ознайомити учнів із поезіями Лесі Українки; формувати здатність бачити красу природи, людини, передавати її засобами поетичної мови; вдосконалювати вміння сприймати текст на слух, виразно читати та аналізувати поетичні твори; висловлювати власні думки з приводу прочитаного або почутого; розвивати творчу уяву; виховувати любов до природи, мистецтва.

Цілі.

Учні знатимуть: ідейно-художній зміст, основні мотиви поезії; особливості віршованої мови твору та вимоги до виразного читання; власний рівень оволодіння діяльнісними уміннями; сутність технологій “читання із зупинками”, “читання з передбаченням”.

Учні вмітимуть: виразно читати поезії; аналізувати вірші за наведеними питаннями; проводити аналогії між зображеним у творі і баченим у реальному житті; знаходити в тексті художні засоби, розкривати їхню роль.

Тип уроку. Комбінований

Обладнання: , фонозаписи музичних творів А.Вівальді, П. Чайковського, презентація,фонограма пісні «Надія в серці», відео – фотоальбом, запис фортепіанної музики, вислови із поезії Л. Українки.

                                                                       Епіграфи

 

                  «Кожна мрія тобі дається разом із силами, необхідними для її здійснення. Однак, тобі, можливо, доведеться для цього потрудитися» 

                                                                   ( Річард Бах)

Щастя... велике і багатогранне; той хто позбавлений можливості бути щасливим в одному, знайде своє щастя в іншому. 
                                                                                ( Леонід Андреєв)

 

І. Організаційний момент. З'ясування емоційної готовності учнів до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Ваше слово для Лесі Українки. Що вас найбільше вразило в біографії Лесі Українки

1. Літературний диктант

1. Кого з дітей Косачів називали спільним іменем Мишолосіє? (Лесю і Михайла)

2. Кому поетеса присвятила свій перший вірш «Надія»? (Тітці Олені — батьковій сестрі-революціонерці)

3. Що було джерелом знань для майбутньої письменниці, коли вона навчалась вдома? (Книги і саме життя)

4. Назва підручника, який написала Леся Українка для своєї меншої сестри. («Стародавня історія середніх народів»)

5. Гурток, одним із керівників якого була поетеса. («Плеяда»)

6. За допомогою якого письменника у 1893 році у Львові вийшла перша збірка віршів Лесі Українки — «На крилах пісень». (І. Франко)

7. Леся Українка надзвичайно любила грати на …(фортепіано).

  1. 1881 року Леся сильно застудилася. Згадує О.Косач-Кривнюк: «…Леся в Луцьку пішла на річку подивитися, як святять воду, і в неї дуже померзли ноги. Скоро тому і від того, як тоді думали, вона заслабла: у неї так сильно почала боліти права нога, що воно, незважаючи на те, що й тоді вже була дуже терпляча, аж плакала від болю…Од тої пори треба датувати початок Лесиної, як вона сама жартуючи називала (мала настільки сильну волю, що могла жартувати і з таких речей) «тридцятилітньої війни» з» …(туберкульозом).
  2. Із 1882 року постійним Лесиним місцем проживання стало село…(Колодяжне).
  3.          Провідним мотивом у всій творчості поетеси стане любов до краси…(природи).
  4.          Через тяжку хворобу Леся до школи не ходила, а здобувала освіту…(самотужки).
  5.          Перший вірш вона склала, коли їй було…(9 років).

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів (постановка проблемного питання уроку)

 Перш ніж ми розпочнемо пізнавати чарівний світ художнього слова, я хочу запитати,яка ваша улюблена пора року? Чому? А ще мене дуже цікавить, про що ви мрієте? А який подарунок , зроблений для вас, запам’ятався найбільше?

 

Оголошення теми і мети уроку

Дякую щиро, діти. Отже, кожний з вас має свою мрію, кожному з вас подобається найбільше певна пора року. А на сьогоднішньому уроці ми дізнаємося про мрії Лесі Українки, з’ясуємо, яку пору року любила найбільше поетеса, познайомимося з її поезією. Тому запишіть тему сьогоднішнього нашого уроку.

Зверніть увагу на епіграфи до нашого уроку.

IV. Основний зміст уроку

1. Вступне слово вчителя про весняну пору року.

Весна — найжаданіша пора у житті людини, її завжди зустрічали радісно й урочисто. Після довгої зимової холоднечі та негоди всім кортить поспілкуватися з живою природою — власними очима побачити, як прокльовуються з-під землі ніжні списики зела, як прилітають птахи і лунають їх дружні співи.

Весна для Лесі Українки — це час, коли їй не так болить, це відчуття приливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі.

 Свій творчий шлях Леся Українка розпочала дуже рано: її перший вірш “Надія” написаний у 9-річному віці, а перша поетична збірка побачила світ, коли її авторці йшов 21 рік. Це справді була весна Лесиного життя. Весна, у якій зародилася її поетична творчість. Один з “плодів” цієї весни – поезія “Давня весна». Дана поезія написана під час хвороби поетеси. Як же сприймає прихід весни поетеса? Це ми дізнаємося, ознайомившись із змістом її поезії «Давня весна».

         Про що може йтися в поезії з такою назвою – “Давня весна”? (Про весну).

         Що ми ще дізнаємося із заголовка? (Що ця весна була давно. Але щось дуже важливе відбулося тоді, що запам’яталося надовго, може, й на все життя. Що саме могло статися, як ви гадаєте?).

2. Опрацювання змісту вірша (Читання із зупинками, передбаченням, “повільне прочитання”. Перед початком роботи учитель знайомить восьмикласників з правилами: закрити білим аркушем паперу текст вірша і відкривати поступово тільки вказані рядки):

         Якою ж була ця весна? (Весела… щедра… мила… – кожен епітет – ціла картина. Спробуймо намалювати її: що підказує наша уява, коли чуємо слова “весела” весна? А “щедра”? “Мила”? І ця весна діє (знову малюємо побачені внутрішнім зором картини, “розшифровуємо” зорові образи: “промінням грала”, “сипала квітки”, “летіла хутко, мов стокрила”… З приходом весни “все ожило… усе загомоніло… (слуховий образ), зелений шум (поєднання двох образів, уявляється зелене листя, дерева, гай, ліс; чується луна (“веселая”) – перегук, щебетання пташок, можливо, солов’ї, аж луна йде…).

         Що ми можемо сказати про ліричну героїню вірша, чиїми очима подано ці картини?  (Ніжна, лірична, надзвичайно чутлива до краси природи, до слова).

         В описі весни йде нагнітання емоцій. Для чого, як ви гадаєте? Що має відбутися? Про що йтиметься далі? (Відповіді учнів).

         Поетеса використовує виражальні можливості поетичного слова, щоб виразніше передати трагізм ліричної героїні: рух, шум, блиск, гомін, співи, сміх – “А я лежала хвора й самотна…”.

Я думала: “Весна для всіх настала,

Дарунки всім несе вона, ясна,

Для мене тільки дару не придбала,

Мене забула радісна весна”.

– Що ж відбудеться далі? (Відповіді учнів. Зачитуються три останні строфи вірша).

Моя душа ніколи не забуде

Того дарунку, що весна дала…

– Який же це дарунок? (Цвіт яблуні, зелень листя, подув вітру, пісні пташок, шепіт гаю…). А що, це справді можна вважати дарунком? В нашому повсякденному розумінні дарунок – це, здається, щось інше(Відповіді учнів).

         Були у житті й інші весни… Але такої “не було й не буде”! Що ж “таке” було в цій весні? Чому вона єдина на все життя? (Відповіді учнів).

         Про що ця поезія? (Про вміння бачити красу світу, вміння радіти йому, кожній хвилині життя, про повноту життя).

         Яким кольором ви передали б настрій окремих рядків? (Учні створюють кольоровий “портрет” вірша).

-  Визначити художні засоби поезії

- То ж який мотив цього вірша?

Мотив — неподільна смислова одиниця, з якої складається сюжет (мотив жертовності, скорбота та ін.) або тема ліричного твору.

3. Виразне читання поезії вчителем (учні, заплющивши очі, намагаються уявити зображене).

4. Читання учнями поезії в парах.

 5. Створення асоціативного ряду до слова “весна” під час прослуховування фрагментів музичних творів А. Вівальді, П.Чайковського. Завдання: визначити, який із них найвлучніше передає настрій поезії

6. – Бажання…. У кожного вони свої. А що ж казала сама Леся?

«…мені здається, що я маю перед собою якусь велику битву, з якої вийду переможцем або зовсім не вийду. Коли у мене справді є талант, то він не загине, - то не талан, що погибає від туберкульозу чи істерії! Нехай і заважають мені сі лиха, але зате, хто знає, чи не кують вони мені такої зброї, якої нема в інших, здорових людей…»

Не було чутливішого серця, не було витонченішої душі, яскравої, полум'яної, ніжної, поєднаної з інтелектом глибоким і неспокійним, - рання хвороба прискорила розумове дозрівання. Розуміння своєї місії як поетеси, як щоденного подвигу породжувало слова суворі і вогняні, невизначеність сприймалась як тяжкий гріх.

Пісня! Як багато вона важить у житті людини! У ній — минуле, сучасне і майбутнє. В ній найповніше виявилася душа народу.

Українська пісня ніколи не відривалася від життя. Воно завжди було її джерелом і об’єктом відображення. Народна пісенність як дзеркало життя і поглядів трудових мас відзначається винятковою вірністю, бо ж вона вивірена багатим досвідом поколінь, відшліфована впродовж віків найталановитішими представниками народу, облагороджена чистим народним сумлінням. Саме в цьому — секрет її невмирущої поетичної краси і загальнонародного звучання.

Отже, сьогодні на уроці ми дізнаємося про те, чому лірична героїня поезії Лесі Українки виявила бажання стати піснею.

7. Виразне читання поезії «Хотіла б я піснею стати ...».

8. Словникова робота за питаннями учнів.

9. Обмін враженнями від прочитаного:

- Які бажання висловлює лірична героїня?

- Який у неї настрій?

- Чи мріяли про щось подібне і ви?

-  З чим в уяві героїні вірша асоціюється воля?

 - Продовжіть ряд синонімів: « Ця поезія легка, чиста….»

10. Аналіз художніх засобів.

- В образі кого постає перед нами лірична героїня? Прочитайте відповідні рядки.

- Що виражає людина через пісні? (мрії, бажання, думки)

- Символом чого є для нас зорі? (високого, чогось недосяжного)

- Що таїть в собі море? ( глибини буття, негаразди)

- Чим є для героїні щастя? (прихованими мріями, які,  можливо, стануть реальністю)

- Назвіть епітети та поясніть їхню роль у поезії?

- Відшукайте метафори і з якою метою їх використано у творі?

- Чи є інші художні засоби і яка їх роль?

- Які мотиви цього вірша?

- То яка ваша думка, можна стати піснею?

V. Підсумок уроку

   1. Інтерактивна вправа «Щоденник подвійних нотаток».

У першу колонку запишіть фрази вірша, які вас найбільш вразили, у другу — власні міркування щодо кожного уривку, особисті почуття, асоціації тощо.

Фраза з тексту

Мої міркування

 

 

 

2.   Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Я б хотів (хотіла), щоб весна принесла мені... 

Чи здійснилася мрія Лесі Українки?

Ще раз зверніть увагу на епіграфи до нашого уроку.

Чи можна вважати Лесю Українку щасливою?

Перегляньте відео – фотоальбом

 

А на завершення пісня Н.Май «Надія в серці»

Май Наталія «Надія в серці»

1.Як пагін зелений добро проростає
Всміхається сонцю і тягнеться в вись
Та тільки без бою життя не буває
Цю істину люди пізнали колись
Наш вибір робити життя спонукає
Бо щастя і горе з’єдналися в нім
Та тільки тоді ти дорогу здолаєш
Як віра поселиться в серці твоїм

Приспів:
І кожен ранок в небі сходить сонце золоте
І кожен день надія в серці квіткою цвіте

Програш:

2.Я знаю дороги бувають важкими
Не щирими друзі і чорними дні
Так як би зима холодами не била
А пролісок кригу проб’є на весні
І будуть світитись чиїсь оченята
Зігріють теплом рученята малі
Нам треба надію у серці плекати
Щоб людям любов дарувать на землі

Приспів:
Програш:
Модуляція:
Приспів 2 рази:

 

 

VI. Оголошення результатів роботи учнів на уроці

VІІ. Домашнє завдання

Обов’язкове. 1. Прочитати поему “Давня казка”.

 2. Записати запитання, що виникнуть у ході читання.

3. Відзначити незнайомі слова.

За бажанням: 1. Написати лист-подяку автору вивчених поезій..

2. Підготувати невелику зв’язну розповідь про хвилини (якщо такі були), коли відчуття краси природи допомогли перебороти сум, біль.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Стояла  я і  слухала

 

                   весну,

 

            Весна мені багато

 

               говорила…..

 

 

 

 

 

 

       

  Як я умру, на світі

 

                          запалає

             Покинутий вогонь

 

             моїх пісень….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Мріє, не зрадь!

 

 Я так довго до тебе

         

                     тужила.

 

 

 

 

 

 

 

 

          Усе відбивається в

 

                         пісні,

 

                     як в морі.

 

 

 

doc
Додано
19 лютого 2022
Переглядів
1025
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку