Дата Клас 10
УРОК № 31.
Тема уроку: РОСІЯ. Характеристика природи і населення.
Мета уроку: актуалізувати знання учнів про геополітичне положення України; пояснити особливе значення для України партнерських відносин з сусідськими країнами; сформувати в учнів загальне уявлення про ЕГП, природно-ресурсний потенціал, особливості населення та демографічні проблеми Росії; дати оцінку природних і соціальних передумов розвитку господарства; розвивати вміння визначати позитивні та негативні ознаки ЕГП; виховувати розуміння об'єктивності інтеграційних процесів в Європі.
Завдання уроку:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи:
Література:
- Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р. Соціально-економічна географія світу;
- Довгань Г.Д. Усі уроки географії 10 клас;
- Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р. Географія. Довідник для абітурієнтів та школярів.
Обладнання: економічна карта Євразії, атласи, підручники, роз даткові картки, повідомлення учнів, канцелярське приладдя, крейда.
Основні поняття: економіко-географічне положення, природні ресурси, природний приріст, густота населення, урбанізація, демографічні проблеми.
Структура уроку:
І Організаційний момент (1 хв.)
ІІ Актуалізація опорних знань і умінь (3 хв.)
ІІІ Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів (2 хв.)
ІУ Вивчення нового матеріалу ( 20 хв.)
У. Закріплення та корекція нових знань, умінь учнів (15 хв.)
УІ Підсумки уроку (2 хв.)
УІІ Домашнє завдання (2 хв.)
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
• Охарактеризуйте місце України на політичній карті Європи.
• Які країни Європи є найбільшими торговельними партнерами України?
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Надзвичайно важливими для соціально-економічного розвитку країни є її відносини із сусідами першого порядку, тобто з тими, хто безпосередньо з нею межує. Від цих країн залежить її територіальна цілісність, непорушність кордонів, можливість взаємодії із зовнішнім світом. Економічне співробітництво із сусідськими країнами є особливо вигідним через територіальну близькість і відсутність третьої сторони у взаєминах. Для України, яка інтегрується в європейське співтовариство, транскордонне співробітництво відіграє дуже важливу роль. Ми вже дізналися, які соціально-економічні особливості властиві нашим найближчим сусідам, які межують з Україною на півночі та заході. Ознайомимось з соціально-економічними особливостями Росії.
Україну і Росію пов'язує багато спільного: слов'янське коріння, багатовікова історія, нарешті, багато кілометрів спільного кордону. Зараз обидві країни пов'язані найтіснішими економічними, політичними, культурними відносинами, які іноді стають проблемними. Якими є економіко-географічні особливості однієї з найбільших за площею, кількістю населення і економічним потенціалом країни світу — нашого сусіда, ми маємо дізнатися на двох найближчих уроках.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. «Візитна картка»
Офіційна назва — Російська Федерація. Площа — 17 млн км2. Населення — 141,9 млн осіб (2009 р.). Столиця — Москва. Постсоціалістична країна з перехідною економікою. Президентсько-парламентська республіка, федеративна держава.
2. ЕГП
Завдання 1. За картами атласу визначте економіко-географічне положення Росії.
Росія — євроазіатська держава: 1/3 її території розташована в Східній Європі, 2/3 — в Північній Азії. Калінінградська область розташована на захід від основної території країни і відділена від неї Латвією і Литвою. Суходолом Росія межує з 14 державами. 2/3 російських кордонів є морськими. Вихід до трьох океанів.
Розпад СРСР змінив геополітичне положення Росії: виникли нові кордони із суверенними державами — колишніми республіками Радянського Союзу, обмежився вихід до Балтійського моря, а також до портів і військово-морських баз Чорного моря. Політичні і економічні зміни в регіоні спричинили виникнення вогнищ нестабільності.
Завдання 2 (робота в парах).
Визначте позитивні та негативні ознаки ЕГП Росії.
3. Природно-ресурсний потенціал Росії
Завдання 3. ( робота в групах)
За допомогою карт атласу і тексту підручника дайте оцінку природно-ресурсного потенціалу Росії.
І група. Величезна різноманітність корисних копалин: запаси паливно-енергетичних ресурсів, (вугілля, нафта і газ, торф, горючі сланці, уран), багата рудна база, різноманітна сировина для будівельної і хімічної промисловості.
ІІ група. Росія входить до п'ятірки країн світу, що мають найбільші запаси водних ресурсів (більша їх частина зосереджена в Сибіру). Вихід до акваторій трьох океанів сприяє освоєнню природних ресурсів Світового океану.
ІІІ група. Різноманітність клімату та природних зон визначає різноманітність агро-кліматичних умов для сільськогосподарського використання територій.
ІУ група. 34 % її території вкрито лісами. Ґрунти.
4. Населення
Завдання 4. «Мозковий штурм»
Розгляньте карти «Густота населення», «Народи», «Урбанізація» і визначте характеристики населення Росії.
Перший тип відтворення, природний приріст від'ємний: -5 %о, «старіння нації». Розміщене нерівномірно. Середня густота близько 8,3 осіб/км2, в європейській частині — 60 чол/км2 (в Московській області — 300 осіб/км2), в арктичній зоні, Східному Сибіру і на Далекому Сході — від 1 до 5 осіб/км2. 79,3 % жителів Росії проживають в європейській частині.
Рівень урбанізації — 76 %, міст-«мільйонерів» — 11. Міські агломерації навколо Москви, Санкт-Петербурга, Нижнього Новгорода, Єкатеринбурґа, Самари і Новосибірська.
Багатонаціональна держава (120 націй і народностей). Понад 3/4 населення складають росіяни. Серед інших етносів найбільш численні татари, українці (4,4 млн осіб — найбільша у світі українська діаспора), чуваші, башкири, білоруси та ін. Державна мова — російська, найбільш поширені релігії — православ'я та іслам.
Міграційні потоки з колишніх союзних республік.
V. Закріплення нових знань і умінь учнів
Завдання 5. Сформулюйте основні демографічні проблеми населення Росії.
Завдання 6 Складіть сенкан.
VI. Підсумок уроку
Заповніть картки самооцінки
VII. Домашнє завдання
• Опрацювати §_28, 29: ст..192-193_.
• Позначити на контурній карті: а) межі Росії; б) країни — сусіди Росії.
• Повторити світову промисловість і с/г.
Картка самооцінки
Прізвище та ім’я
№ п/п |
Зміст роботи |
Можлива к-ть балів |
Набрано балів |
Примітки |
1. |
Творча робота |
від 0 до 4 |
|
|
2. |
Підбір матеріалів до уроку |
від 0 до 3 |
|
|
3. |
Робота в групі |
від 0 до 2 |
|
|
4. |
Індивідуальна робота: правильна відповідь, доповнення, висновок, ін. |
по 1 б. |
|
|
5. |
Набрано балів впродовж уроку |
|
|
|
6. |
Оцінка вчителя |
|
|
|
7. |
Підсумкова оцінка за урок |
|
|
|
Картка самооцінки
Прізвище та ім’я
№ п/п |
Зміст роботи |
Можлива к-ть балів |
Набрано балів |
Примітки |
1. |
Творча робота |
від 0 до 4 |
|
|
2. |
Підбір матеріалів до уроку |
від 0 до 3 |
|
|
3. |
Робота в групі |
від 0 до 2 |
|
|
4. |
Індивідуальна робота: правильна відповідь, доповнення, висновок, ін. |
по 1 б. |
|
|
5. |
Набрано балів впродовж уроку |
|
|
|
6. |
Оцінка вчителя |
|
|
|
7. |
Підсумкова оцінка за урок |
|
|
|