Урок " Рослина-живий організм"

Про матеріал
Розробка уроку " Рослина-живий організм " -тема3. Рослини. Перший урок у темі.
Перегляд файлу

Урок

Тема: «Рослина – живий організм»

Мета:

  • розширити уяву про ботаніку, як науку про рослини;
  • дати поняття «царства», розкрити особливості царства рослин;
  • сформувати знання учнів про основні процеси життєдіяльності рослин;
  • продемонструвати різноманітність рослин;
  • розвивати аналітичне та синтетичне мислення, творчу активність учнів;
  • удосконалювати вміння встановлювати взаємозв’язки;
  • виховувати любов до рідного краю, традицій та символів українського народу, дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку: сприйняття та засвоєння нових знань.

Вид уроку: урок-подорож.

Очікувані результати:

  • учні розуміють поняття «ботаніка», «біологія», «флора», «рослини»;
  • називають основні процеси життєдіяльності рослин; умови, необхідні для життєдіяльності рослин; характеризують автотрофний тип живлення.

Обладнання та матеріали: комп’ютер, проектор, таблиці, книги про рослини, чудо-ромашка із загадками, кросворд, презентація до теми уроку, жетони для змагання.

Хід уроку.

І. Організаційний момент:

Вчитель: доброго дня, діти! Сьогодні ми з вами будемо подорожувати, і під час подорожі ви пізнаєте багато цікавого, незвичайного, загадкового. А побуваємо ми у царстві Флори. А чи знаєте ви що таке Флора?

(можливі відповіді дітей: Флора – рослинність, отже ми будемо знайомитись з рослинами.)

Вчитель: молодці! Ви праві! Запишіть тему уроку в свої зошити – «Рослина – живий організм»

ІІ. Сприйняття та засвоєння нових знань.(звучить «Вальс квітів»,зображення передається на екран)

(Входять Біологія та Ботаніка, розмовляючи між собою)

Біологія: я говорила тобі, дорогенька, що в 6 класі у нас дуже розумні діти, все вони знають, на всі запитання вони відповідають – всі «відмінники»!

Ботаніка: не знаю, не знаю! Зараз перевіримо, як вони в 5 класі та в початковій школі природознавство вивчали. Доброго дня, діти! Чи знаєте ви, як мене звуть? Не знають…, я ж говорила тобі ,мамо Біологія, що всього знати не можна, та і тебе вони не впізнають.

Біологія: донечка, але ж ми не представилися, давай познайомимося з дітками, і вони нас обов’язково запам’ятають!

Ботаніка: добре. Мене звуть Ботаніка, я мешкаю в царстві Флори, я знаю все про рослини. А це моя мати – Біологія. Їй відомо про всі живі організми, які мешкають на Землі. А що ви, діти, знаєте про рослини?

(вправа «асоціативний кущ»)

C:\Users\mama\AppData\Local\Temp\FineReader11.00\media\image1.png

(входить професор)

Професор: я можу додати коротку довідку про рослини. Рослини зустрічаються практично усюди. (демонструє таблицю «Центри різноманітності та походження рослин») і тому відрізняються великою різноманітністю форм життя. Рослини мають такі ознаки (записує на дошці, а учні у зошиті): майже всі ведуть нерухомий спосіб життя; мають хлорофіл, завдячуючи якому здатні з неорганічних речовин, використовуючи сонячну енергію, утворювати органічні речовини та виділяти в повітря кисень, без якого не можуть існувати живі організми. А наука, що вивчає рослини, називається Ботаніка. Але крім рослин є інші живі організми (демонструє фото представників різних царств живої природи.) Саме їх вивчають різні розділи науки біології – науки про життя.

Вчитель: дякую, Професоре, за цінну  інформацію!

Ботаніка: з давніх давен люди цікавилися життям рослин, бо від них залежало їх життя, та і сьогодні рослини грають не останню роль у житті людини. Вони і годують, і одягають, і служать житлом. Про рослини люди складають казки, легенди, вірші. А давайте пограємо, хто назве найбільше віршів про рослини (1 вірна відповідь – один жетон). Молодці!

Біологія: а чи відомі вам легенди про рослини України? (учні розповідають відомі їм легенди і отримують жетони, якщо діти не знають легенд, їх розповідає вчитель.)

Легенда про Пелагею

Було це дуже давно. Колись на нашу землю нападало багато ворогів. Ось налетіли одного разу турки, а за ними й греки. Розлетілась чутка, що головного воєводу –грека поранено стрілою отруйною. Тому, хто його вилікує обіцяли таку нагороду, яку забажає. Але ніхто не міг вилікувати пораненого. Тоді прийшла в табір дівчина в убогій одежині, але дуже красна і горда. Звалась Пелагея. Вона пообіцяла вилікувати грека, але взамін він мусив поклястися, що більше не прийде на нашу землю. Так сталося, грек забрав Пелагею у Грецію і була вона там царицею трав і називалася Панацея. Прощаючись із сестрою, Пелагея сказала: "Твоїм іменем, сестро, назву оцю рослину, яку найбільше люблю, бо росте вона в найшановніших куточках, в тихих гаях. Коли вона цвіте, найспівучиший птах соловейко прославляє її красу, а восени горять на ній кетяги ягід. І ті ягоди повертають людині сили. Буде вона зватися Килиною, а ще краще Калиною.” 


Вчитель: а ще калина є рослинним символом України. (презентація)

Легенда про сон-траву

     Колись у незапам'ятні часи за широкими листям цієї рослини переховувався біс. Переслідуючий його Архангел Михайло пустив у нього стрілу блискавки, яка і "прострелила" рослину, після цього листя перетворилися в вузькі смужки. З тієї самої хвилини вся нечисть не сміє і наблизитися до сон-трави. А саму рослину стали вважати не тільки оберегом від усякого чаклунства і лихого ока, але і символом переможної  зброї. Її соком навіть обробляли списи, щоб відігнати темну силу

Вчитель: дякую, вам Біологія і Ботаніка за участь, ну а ми подорожуємо далі.

Професор: а чи відомо вам, діти, як побудовані рослини, про їх процеси життєдіяльності. Чи замислювалися ви, як живуть рослини, дихають, розмножуються?

Вчитель: ні не знали, Професоре, але за вашої допомоги та ваших гостей дізнаються.

Професор: а які ознаки живих організмів ви знаєте з курсу природознавства 5 класу? (відповіді учнів, складання опорної схеми, пояснення вчителя)

C:\Users\mama\AppData\Local\Temp\FineReader11.00\media\image1.png


 

Вчитель: Рослина – живий організм, отже їй притаманні всі ті ознаки про які ми згадали.

Ботаніка: діти, в руках у мене чудо-квітка, на її пелюстках українські загадки про рослини. Відгадайте їх і отримайте жетони. Але загадки ці не звичні, відповідаючи на них, подумайте, що спільне і чим відрізняються згадані в них рослини.

*  Стоїть зелене, торкнешся — ошпаришся, а свиня з'їсть — не вдавиться.

                 (Кропива)

*  Стоїть дід над водою, хитає сивою бородою.

                 (Очерет)

* Стоїть палиця, а на палиці — хатинка, а в тій хатинці повно людей.

               (Соняшник)

  *Червона, солодка, пахуча, росте низько, до землі близько.

                   (Суниця)

* У жнива гіркі, а в мороз солодкі. Що це за ягідки?

         (Горобина)

*  Ніщо не летіло, ніщо не злякало, а вся затремтіла, а вся задрижала.

              (Осика)

* Низький та колючий, солодкий та запашний. Ягоду зірвеш —усю руку обдереш.

                    (Аґрус)

(бесіда за поставленим запитанням)

Біологія: молодці діти. І я і моя донька пораділи за вас.

Вчитель: ви трохи втомилися, давайте відпочинемо (фізкультхвилинка).

Професор: рослини відрізняються одна від одною за кількістю клітин, особливостями будови і життєвих функцій, тривалістю життя, тощо.

Вчитель: пригадайте, які групи організмів виділяються за кількістю клітин? (проектування на екран одноклітинних, колоніальних та багатоклітинних організмів)(презентація).

Вчитель: за зовнішнім виглядом виокремлюють дерева (з одним здерев’янілим стеблом), кущі (з кількома здерев’янілими стеблами) і трави (з м’якими соковитими стеблами)

(проектування зображення на екран)

C:\Users\mama\AppData\Local\Temp\FineReader11.00\media\image6.png


Вчитель: за тривалістю життя рослини поділяють на одно-, дво- і багаторічні. Дерева і кущі – багаторічні рослини (деякі дуби живуть понад 1000років) серед трав є: багаторічні (конвалія, кульбаба, кропива тощо), однорічні (просо, овес, чорнобривці тощо), та дворічні (морква, капуста, буряк тощо)

(Проектування зображення на екран)

Вчитель: пригадайте, до якої групи рослин відносять водорості (до нижчих). Чому? (вони мають не почленоване на органи тіла). Які ще є рослини крім нижчих? (вищі) Як ви вважаєте, які особливості їхньої будови? (тіло почленоване на органи)

(Проектування опорної схеми на екран)

C:\Users\mama\AppData\Local\Temp\FineReader11.00\media\image2.png


Вчитель: а чим зумовлена велика різноманітність рослин? (очікувана відповідь: умовами існування, їхньою здатністю пристосуватися до умов довкілля)

Вчитель: діти, а хто знає що таке «Царство»? Бо ви вже сьогодні чули це слово. (відповіді учнів) Не знаєте? Спитаємо Професора. Любий Професоре, розкажіть нам, будь-ласка!

Професор: царство – це дуже велика група організмів, що мають подібну будову, живлення, життя в природі. (робота учнів з біологічним словником). Є такі Царства живої природи: Віруси, Рослини, Тварини, Гриби і Дроб’янки. (демонструє ілюстрації).Це ще не все. Ось я, наприклад, знаю, що вивчає ботаніка, а ви любі друзі, (звертається до учнів)? Давйте разом сформулюємо і запишемо, що вивчає сучасна ботаніка (робота з зошитом).

- закони життя рослин;

- зовнішню та внутрішню будову рослин;

- процеси життєдіяльності рослин;

- закономірності розповсюдження рослин на Землі;

- умови росту;

- історичний розвиток рослин світу;

- взаємозв'язки з іншими живими організмами і оточуючим середовищем.

Ботаніка: Які ж ви молодці!

Професор: сьогодні я до вас прийшов не сам, зі мною мій помічник- комп'ютер. Давайте перевіримо, чи все я вам розповів про біологію і ботаніку. Можливо, щось забув. (демонструються за  допомою проектора слайди із запитаннями по темі уроку, учні відповідають).

(вправа «Закінчити речення» - запитання винесені на екран)

1.До основних процесів життєдіяльності рослин належать…….  (ріст, дихання, фотосинтез, живлення, транспорт речовин)

2.За типом живлення рослини належать до ……….. (автотрофів)

3.За типом живлення тварини належать до ………… (гетеротрофів)

4.Пігмент, який забезпечує процес фотосинтезу, - це ……….. (хлорофіл)

5.До вищих рослин належить …………. (вищі спорові та насінні рослини)

6.До нижчих рослин належать ………… (водорості)

7. Залежно від особливості будови надземної частини серед вищих рослин виділяють такі життєві форми ……. (трави, кущі, дерева)

8.Рослини, які розвиваються та живуть протягом одного року або навіть кількох місяців, називаються …………. (однорічними)

9.Рослини які живуть три і більше років називаються ……… (багаторічними)

10. Які группи організмів виділяють за кількістю клітин …………. (одноклітинні, колоніальні, багатоклітинні)

Біологія: сьогодні ви познайомилися з моєю донькою Ботанікою і я впевнена, що це знайомство піде вам на користь, бо з нею ви будете зустрічатися в цьому навчальному  році. Ну, а хто хоче більше дізнатися про рослини та їх життєдіяльність може ознайомитися з книгами та енциклопедіями, що є на виставці, або друкованими виданнями у шкільній бібліотеці. Будемо тільки раді вашим знанням про нас.

Вчитель: давайте скажемо допобачення нашим гостям до наступних уроків. Ну, а ми пригадаємо, що нового ви дізналися сьогодні на уроці. (відповіді учнів).

Учениця: Подивіться, наші гості залишили нам лист, та ні, не лист, а кросворд. Відгадаємо! (проектування кросворда на екран та його відгадування учнями)

 

 

 

4г

 

 

 

 

 

 

Е

 

2В

 

т

 

7Т

 

9Д

 

0

3А

Е

5k

 

к

Е

д

в

Р

и

6В

А

Р

1ф

о

т

О

с

И

н

8 Т

Е

3

л

р

о

т

Е

щ

и

Р

В

 

0

о

т

р

Н

I

н

А

А

 

р

с

р

о

Ь

 

А

В

 

 

А

т

о

ф

 

 

 

И

 

 

 

І

ф

и

 

 

 

 

 

 

 

 

и

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Історично складена сукупність видів рослин, які ростуть на певній  території.

2.Нижчі рослини.

3.Організми , які самостійно виробляють усі  необхідні для їхнього життя органічні  речовини з неорганічних.

4.Організми , які не здатні самостійно синтезувати органічні речовини з неорганічних, і тому живляться готовими органічними речовинами.

5. Газ необхідний для дихання живих організмів.

6.Рослини, тіло яких поділене на органи.

7.Групи клітин,подібних за будовою,походженням і виконуваними функціями.

8.Рослини з м'якими соковитими стеблами.

9.Рослини з одним здерев’янілим стеблом.

 

Вчитель: ну, а зараз підведемо підсумок, поставимо оцінки, враховуючи ваші жетони ,та запишемо домашнє завдання. 

 

 

 

docx
Додано
10 жовтня 2021
Переглядів
847
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку