Урок "Рослинництво рідного краю".

Про матеріал
Урок проведений у 4 класі. Це урок - експедиція з використанням мультимедійних технологій. В ході уроку підготовлений ученицею міні - проект про льон як одну із технічних рослин рідного краю. В ході уроку розвиваються творчі здібності учнів, пізнавальна активність.
Перегляд файлу

Тема.  Рослинництво рідного краю.

Мета.  Дати поняття про поле, рослинництво,  галузі  рослинництва. Сформувати уявлення про зернові, технічні, овочеві рослини та вирощування рослин в різних природних зонах та рідному краї. Забезпечити усвідомлене засвоєння нових термінів. Формувати вміння порівнювати , робити висновки. Розвивати творчі здібності, увагу ,уміння слухати та висловлювати власну думку, вміння співпрацювати в групі , пізнавальну активність.

 Виховувати  повагу до праці, любов до природи.

Обладнання: карта України ,комп’ютер, інтерактивна дошка, гербарії зернових рослин, кросворд, сигнальні картки, мікрофон, малюнковий план уроку.

  Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Форма уроку. Урок – експедиція з використанням  мультимедійних технологій.

                                                                    Хід уроку

I.Організаційний момент.

Вчитель. Продзвенів уже дзвінок,

                  Починаємо урок.

                  Він незвичний і цікавий,

                  Гостей багато завітало.

                 Повернемось обличчям до гостей

                 І лагідно промовим: , «Добрий день!»

Щоб наш урок був цікавим, змістовним продуктивним, сьогодні нам на уроці потрібні:

 

 

 

 

 

Слайд 1

Уважні           

Розумні                          

Організовані                        разом

Кмітливі

Вчитель. А ще дружні і веселі діти. Девіз нашого уроку:

                                Слайд 2

Не просто слухати, а чути,

Не просто дивитися, а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно й плідно працювати.

Працюватимемо ми за таким планом: ( малюнковий план на дошці).

IMG

 

 

Хвилинка спостережень      

IMG_0001                                                                       

 

Перевірка домашнього завдання

IMG_0002

IMG_0003

 

 Бліцопитування                                                       Робота в парах

 

 

 

 

IMG_0004

Фізкультхвилинка               IMG_0005Робота в групах

 

 

 

IMG_0008                     

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

 

 

IMG_0010IMG_0007

 Розгадування ребусів                                             Гра

 

IMG_0009

Довідкове бюро

 

IMG_0006

Робота за підручником

 

II. Підсумок фенологічних спостережень.

Вчитель. Головний синоптик нашого Гідрометцентру повідомить про погодні умови.

 

                                                                               

Синоптик. Сьогодні 26 квітня, четвер. Небо..

Температура повітря…Вітер… Опади… Інші явища природи. Сонце зійшло о…Тривалість дня…

III. Перевірка набутих знань.

Мозковий штурм.

  • Область, у якій ми живемо називається…
  • Вона розташована у зоні…
  • Її центр – місто…
  • Територія її складає…(29,9 тис кв км)
  • Вона межує…
  • У нашій області переважають такі форми земної поверхні…
  • Найбільші водні артеріїї  (Тетерів з притоками Гуйва і Гнилоп’ять,  притока  Горині - Случ , Ірпінь, Здвиж,  притоки Прип’яті Уборть, Словечна, Уж з Жеревом і  Норином).

IV.Актуалізація опорних знань.

Повідомлення теми і завдань уроку.

Вчитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати місцевість нашого краю. Для цього вирушимо в уявну експедицію, а куди саме ви дізнаєтесь, коли розгадаєте кросворд.

  1. Плазун, що водиться в болотах Поліського заповідника. (Черепаха).
  2. Яка корисна копалина утворюється на болотах? (Торф).
  3. Хижий болотяний птах. (Лунь)
  4. Місце, від якого озеро починає міліти? (Берег).

 

              1

                                     2

                                           3

                                      4                              

 

   Отже, ми вирушаємо в уявну експедицію на поле, де будемо зосереджено працювати,досліджувати спостерігати, як справжні науковці.

 

Інформатор 1 . Експедиція – це спеціально організований похід групи вчених – науковців у намічену місцевість з метою її дослідження.

 

Експедиція проводитиметься у складі груп: інформаторів, дослідників, агрономів, журналістів. промисловців, які вивчатимуть рослинництво рідного краю.

                                 Слайд 3

V. Сприйняття та усвідомлення учнями навчального матеріалу.

1. Розповідь вчителя.

    -У селах люди займаються сільським господарством, тобто вирощують культурні рослини та розводять свійських тварин.

 Сільське господарство включає 2 взаємопов’язані галузі:

 Слайд 4 рослинництво і тваринництво. Рослинництво – це вирощування культурних рослин на орних землях .(Запис у зошит с. 61)

                           Слайд 5

Рослинництво поділяється на рільництво( вирощування культур на орних землях), плодівництво ( вирощування багаторічних насаджень), луківництво (вирощування сіяних трав для поліпшення пасовищ).

2. Гра ,, Закодований вислів.

3. Бесіда.

- Як ви розумієте вислів , « Поле людей годує?»

- Хто з вас був у полі?

- Що там вирощують?

- Що ж таке поле?

                                 Слайд 6

Інформатор 1.  Поле – це загальна площа, на якій вирощують культурні рослини, місце, де живе безліч різноманітних тварин і ростуть дикорослі рослини.

 

 

Вчитель. Якими синонімами можна замінити слово ,, «поле»?

Робота на полях кипить протягом року. Узимку – треба своєчасно затримати сніг, вивезти добрива. Навесні – посіяти, доглянути рослини, улітку – зібрати урожай, восени – посіяти озимину.

5. Поетична хвилинка.

- Послухайте, як описує поле Михайло Коцюбинський.

                            Слайд 7

Інформатор 2 . Гарно було на ниві. Погідне блакитне небо дихало на землю теплом. Половіли жита і вилискувались на сонці. Червоніло ціле море колосків пшениці. Долиною повилась річечка, наче хто кинув нову синю стрічку на зелену траву. Гарячою зеленою барвою горить на сонці ячмінь. Широко стелиться килим ясно – зеленого вівса, далі темніє просо.

6.Бесіда з елементами розповіді.

  • Які рослини автор згадує в описі?
  • Це культурні чи дикорослі рослини?
  •  Давайте пригадаємо, які  рослини називають культурними?

                   Слайд 8

(Відповіді учнів) Рослини, які людина сама насаджує, доглядає за ними, збирає урожай, використовує в їжу називають культурними.

( Зошит с 61, завдання 2)

                               Слайд 9

Вчитель. Всі культурні рослини можна поділити на декілька груп: зернові, технічні , овочеві, плодові, декоративні.

  Основною галуззю землеробства в Україні є вирощування зернових рослин. На полях вирощують пшеницю, жито, овес, ячмінь, кукурудзу.

1 станція, де ми зробимо з вами зупинку це ст. , «Зернові рослини».

  • Розгляньте зображення цих рослин у підручнику с. 163.
  1. Робота в групах.

(Кожна група отримує гербарії зернових рослин. Порівнюють злаки за планом, який знаходиться на партах і записують дані до таблиці  « Ознаки зернових рослин» ).

 

 

1 гр. Жито, рис.

2 гр. Пшениця, овес.

3 гр. Ячмінь, просо.

4 гр. Жито, кукурудза.

5 гр. Пшениця, рис.

Звітує спікер

 Вчитель. Чи однакові квіти в усіх зернових?

                         Слайд 10

-У пшениці, жита, ячменю квіти зібрані  у колос,

                        Слайд 11

у проса, вівса рису – у волоть, а в кукурудзи – у волоть і початок.

- Що утворюється з квітки? (Плід)

- Як називається плід у зернових рослин ( Зернівка). Тому ці рослини називають зерновими.

-То які рослини називають зерновими?

                          Слайд 12

Учні. Зернові рослини – це трав’ятисті рослини, у яких корінь росте пучком, стебло порожнє – соломина, листки довгі і вузькі, плід – зернівка. Їх ще називають злаками або хлібними рослинами.

Вчитель. Основною зерновою культурою, яку вирощують в Україні та на території нашого рідного краю є пшениця.

                           Слайд 13

Цей чудовий злак є найціннішим скарбом і запорукою добробуту та достатку. Де і коли вперше почали її вирощувати?

 

 

                      Виступи домашніх груп.

Дослідник 1.

Пшениця – це дуже давня культура. Вона відома у багатьох країнах понад 10  тисяч років тому. В прадавні часи її вирощували  в Єгипті, Європі. Зернівки пшениці знайдено під час розкопок перших поселень людини, у древніх пірамідах єгипетських фараонів. На території України пшеницю сіяли майже 5000 років тому. Цей злак не відразу став хлібною рослиною. Спочатку з неї варили кашу, випікали щось подібне до коржів. В одному із музеїв швейцарського міста Цюріха можна побачити цікавий експонат – найдавніший окраєць хліба, який було випечено понад 6000 років тому.

                            Агроном 1.                                                                                               

На землі налічується близько 20 видів пшениці та безліч сортів. У нас найпоширеніший є  «Киянка»,  « Поліська». В залежності від довготи життєвого циклу є ярі і озимі сорти пшениці. Озимі сорти висівають за 50-60 днів до настання морозів, а урожай отримують у наступному році. Ярі сорти сіють весною і урожай збирають в цей же рік. Озима пшениця більш урожайна, бо рослини, що розвинулись з осені краще використовують весняні запаси вологи і поживних речовин, менше страждають від весняної посухи. Озима пшениця достигає на 8 -10 днів раніше від ярої. Найкращі врожаї пшениця дає на чорноземах в лісостепу і степу, але озима пшениця є головною посівною рослиною і нашої області.

                           Слайд 14

Промисловець.

Із зерна пшениці роблять борошно із якого випікають білий хліб, батони, булочки, тістечка, калачі, торти.

З пшениці отримують також манні крупи, крохмаль, спирт, виготовляють макаронні вироби. Із зерна жита отримують борошно, з якого випікають чорний хліб. Такий хліб дуже корисний, бо містить удвічі більше лізину – амінокислоти, що так необхідна для харчування людини. Житні та пшеничні висівки, солому використовують для годівлі худоби. Солому використовують для виробництва газетного паперу та картону. З соломи плетуть літні капелюхи, кошики. Із зерен вівса, ячменю, рису виробляють крупи, а з кукурудзи – крупу, олію, крохмаль.

 

 

  1. Фізкультхвилинка.
  • Що стомились? То ж хвилинку відведем для відпочинку.( Під музичний супровід « Як діждемо літа»).
  •                        Слайд 15
  1. Станція 2 – ст.. ,, Технічні рослини.”

Пригадати назви цих рослин вам допоможуть загадки від журналістів.

Журналіст 1.

  • На сонечко я схожий і сонечко люблю, до нього повертаю голівоньку свою.

                        Слайд 16

- В полі хороше мені зеленіти на весні. Чим же я не молодець, маю диво – корінець. Все про нього дбаю, цукор відкладаю.

- Хто ховає під кущі наші супи та борщі?

- Звуть мене всі довгунець за високий пагінець та оції пагінці вас вдягають у штанці.

Це технічні рослини.

  1. Робота за підручником.

А чому їх називають технічними і що з них виготовляють,  дізнаєтесь за підручником с. 164.

  1. Робота з картою.

По карті с. 162 визначте, які з цих рослин вирощують на полях нашої області

13.Виступ дослідника 2.  Презентація міні – проекту  «Льон – довгунець».

Вчитель. Про одну із технічних рослин, яку вирощували в нашій місцевості презентує міні – проект учениця…(Кот Валерія).

Дос лідник 2. Відгадайте загадку

                     Слайд 17

Били мене, рвали , на шматки порвали.

Одну половину з кашею поїли,

Другу половину на плечі наділи.

                       Слайд 18

 

Так, це льон. (  Лине спокійна музика. Учениця читає вірш про льон.)

При дорозі, де тополі

Синій льон зацвів у полі.

Біля льону – синя річка,

В небі синьому – синичка.

Стільки дзвону – синьодзвону,

      Засиніло все від льону.

              Слайд 19

Походить ця рослина із Середземномор’я. Ще люди кам’яного віку вирощували і пряли льон, насіння вживали в їжу і разом з пшоном використовували для випікання хліба. У Стародавньому Єгипті льонарство існувало 6 – 7 тисяч років тому.

               Слайд 20

Льон – культурна рослина. На території України її вирощували на Поліссі, в передгірських та гірських районах Карпат. І наш Овруцький район посідав одне з перших місць по вирощуванню льону. Про це мені розповіла моя бабуся Олена Трохимівна. В 1951 році в нашому районі до ладу вступив сучасний льонозавод.

                 Слайд 21

Розрізняють два види льону: льон – довгунець та льон – кудряш.

                        Слайд 22

Льон – довгунець – однорічна травяниста рослина. Стебло її пряме, голе, у верхній частині гіллясте. Квіти зібрані у верхівкову волоть, віночок з п’яти обернено – яйцевидних синіх пелюсток.

                             Слайд 23

Саме з такого льону виготовили ось цю чарівну сорочку. Та незвичайний шлях пройшов льон , щоб стати такою красою.

                          Слайд 24, 25

                                                                                   

Збирають льон – довгунець, комбайнами Лк -4Т

Він виконує: брання рослин, очісування насіннєвих коробочок, та розстилання по льонищу.

Льонотреста вилежувалась, вимочувалась дощами, далі її збирали в невеличкі снопики і ставили по 10 снопиків у кучку. Після того, як льонотреста висихала – льоносоломку відвозили на завод.

                         Слайд 26

Відокремлювали волокна від інших частин стебла на м’яльно – тіпальному агрегаті.

                        Слайд 27

Ось такий вигляд мав м’яльно – тіпальний агрегат.

                             Слайд 28, 29, 30, 31

З волокна отримували пряжу, з якої виготовляли тканину, відбілювали її та фарбували.

                           Слайд 32

Простирадла та інші вироби з льону Овруччини купувались для королівського двору в Великобританії.

                   Слайд 33-38

Ось які чудові вироби виготовляють з льону.

                 Слайд 39, 40,41

Льон використовують також і в медицині. Він має цілющі властивості як лікарська рослина. Для лікування застосовують насіння льону – засіб обволікувальний, протизапальний, відхаркувальний, пом’якшувальний і злегка проносний.

  1. станція – ст.. ,, Овочеві рослини.”

14 . Журналіст 2 . (Ребуси із зашифрованими назвами овочів.)

 

 

 

           

 

                              Слайд 42

 Вчитель. Овочі – це травянисті рослини, цінний продукт харчування. Їх вирощують на полях, городах, у теплицях.. Усі овочі поділяють на 2 великі групи: однорічні і дворічні.

  • Які рослини називають однорічними? ( однорічні – це рослини, що за один рік дають плоди і насіння:огірки, помідори, кавуни, перець, кабачки.)

                        Слайд 43

  • Які рослини називають дворічними? (У дворічних рослин на перший рік виростають плоди. Наступного року з цього плода, коли його посадити виростає рослина, на якій формується насіння: морква, петрушка, капуста, цибуля, буряк.)

Агроном 2. Овочі вирощують по всій Україні. Різні овочі потребують різних умов вирощування. У нашій місцевості, де є достатня кількість вологи і не дуже родючі ґрунти  вирощують переважно капусту, моркву, столові буряки, огірки, а на півдні України – помідори, перець, баклажани, цибулю. По всій території України вирощують часник і цибулю.

VI. Узагальнення та систематизація.

Вчитель. Давайте пригадаємо, які  тварини живуть на полях.

                      Слайд 44, 45

    Друзі поля: жаба, сонечко, сова, лисиця, тхір.

Шкідники поля: клоп-черепашка, колорадський жук, озима совка, буряковий довгоносик, миші, хомяки, ховрахи.

Робота в групах (складання ланцюгів живлення, що склалися на полях).

                                                                            69

       1 група:( жито, боривітер, клоп-черепашка,жайворонок)4

               (миша, тхір, буряк, буряковий довгоносик).

 

 2 група : (жито, миша, ласка, сокіл) ;

                  (картопля, хом’як, колорадський жук, боривітер).   

3 група: (шпак, колорадський жук, листя помідор)

                (зерно, ховрах, ласка).           

  1. група: (зерно, миша, буряковий довгоносик, сова);

             (ласка, ховрах, зерно) .

Гра «Колосок» (на дошці стебло від колоска,  а на окремих зернятках записані запитання . Учень бере зернятко, читає запитання, відповідає, прикріплює зернятко на стебло).

  1. Назвати технічні рослини.
  2. У яких рослин плід зернівка?
  3. Назвати дворічні рослини.
  4. Із якого злаку виготовляють манні крупи?
  5. У якої зернової рослини квіти зібрані у волоть і початок?

VII. Підсумок уроку.

 Наша експедиція підходить до кінця. Нехай цей новостворений колос дає вам гарні врожаї знань.

 Інтерактивна вправа , « Мікрофон»( доповнити речення за шаблоном).

                        повторив

       Я                          дізнався

                            зрозумів

                                 запамятав

 

                            Слайд 46

  • Кому ви хочете подякувати за урок?

( Вчителю, друзям,  батькам,  гостям).

 

 

Побажання від спікерів груп.

 

                       Слайд 47

Нехай вітер лиш попутній віє

І збуваються всі заповітні мрії.

Дихайте завжди на повні груди.

Хай вас люблять і шанують люди.

Діток добру і розуму навчайте

І з радістю до школи поспішайте.

( Оцінювання успіхів і досягнень).

VIII. Домашнє завдання.

     Ж. – Читати, відповідати на запитання с. 161 – 165, з. с. 61.

З.- С. 161-165. Розповісти про одну зернову або овочеву рослину за планом с. 165, з. с. 61.

Ч. – С. 161- 165. Підготувати проект про одну із плодових або декоративних рослин своєї місцевості-малюнок, вірш, розповідь, легенда.

 

 

1

 

docx
Додано
15 квітня 2019
Переглядів
2018
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку