Урок "Розділові знаки у складному реченні. Тренувальні вправи"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови в 11 класі "Розділові знаки в складному реченні. Тренувальні вправи" на матеріалах сучасних пісень "Бахмут", "Фортеця Бахмут", "Люди-титани"
Перегляд файлу

КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 11 КЛАСІ

“Тренувальні вправи. Розділові знаки в складних реченнях”

Мета: формування ключових компетентностей; удосконалення вміння правильно вживати розділові знаки в складних реченнях, інтонувати складні речення з різними смисловими відношеннями, розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати складні речення зі смисловими відношеннями відповідно комунікативного завдання; формувати особисті якості школярів; виховувати патріотизм та любов до рідного слова.

Основні терміни: складне речення, розділові знаки (кома, крапка з комою, двокрапка, тире).

Тип уроку: комбінований.

 

ФОРМУЄМО КОМПЕТЕНТНОСТІ

Ключові: математична компетентність (прагнення висловлюватися точно, логічно та послідовно); уміння вчитися впродовж життя (визначення мети навчальної діяльності та способів її досягнення; планування й організація власної навчальної діяльності; постійне поповнення власного словникового запасу).

Предметні: формування навички ставити розділові знаки в складному речені.

 

Обладнання: тексти пісень “Фортеця Бахмут”, “Люди - титани”, “Бахмут”, ноутбук, Qr-код, репродукція картини Леонардо да Вінчі “Мона Ліза”, фотографії воїнів - уродженців села.

 

 

СТРУКТУРА УРОКУ

  1. Актуалізація опорних знань.
  1.     Перевірка домашнього завдання.
  2.     Завдання учням.
  1. Ознайомлення з темою й метою уроку.
  1.     Мотивація навчання.
  2.     Завдання учням.
  1. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
  1.     Слово вчителя.
  2.     Робота з таблицею за Qr-кодом.
  3.     Інтерактивна вправа “Незакінчене речення”
  4.     Пояснювальний диктант.
  5.     Робота з картками.
  6.     Лінгвістичне конструювання.
  7.     Мистецька пауза.
  1. Домашнє завдання.
  2. Підсумки уроку.

Хід уроку

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1.    Перевірка домашнього завдання.
  2.    Завдання учням.

Запишіть текст під диктовку вчителя, поясніть уживання розділових знаків.

Битва за Бахмут — найкровопролитніша битва з початку російського вторгнення в Україну 2022 року і найкривавіша битва піхоти з часів Другої світової війни. Більша частина жителів покинула місто, завдяки цьому вдалося уникнути тієї кількості жертв, на яку сподівалися росіяни. Перед початком битви Росія мала перевагу в живій силі над Україною у співвідношенні п'ять до одного. Українські війська проводили маневрену оборону, проводячи контратаки і завдаючи втрат противнику: російські війська підійшли впритул до міста. Бої були надзвичайно важкими: цей населений пункт є важливим плацдармом для подальших боїв.

ІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ Й МЕТОЮ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ

  1.    Завдання учням.

Прочитайте строфу пісні “Фортеця Бахмут”. Поясніть уживання розділових знаків. Визначте вид складного речення.

Стіни горять в бою,

Мамо, а я стою,

Мамо, а я в строю,

Нене, а я борюсь,

Знищу і повернусь.

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1.    Слово вчителя. Згадаймо теоретичний матеріал. Речення, що складається з двох або кількох простих, об'єднаних змістом, інтонацією й граматичними засобами, називається складним. Складне речення, частини якого поєднуються за допомогою лише інтонації, називається безсполучниковим. Складне речення, частини якого поєднуються за допомогою сполучників та інтонації, називається сполучниковим.

Розділові знаки — один із засобів загальноприйнятої унормованої писемної мови, вони допомагають передавати на письмі речення, їх сполучення та різновиди структур.

  1.    Робота з таблицею. Правила постановки розділових знаків у складних реченнях пригадайте за поданим Qr-кодом (Додаток 1).
  2.    Інтерактивна вправа “Незакінчене речення”

       Пунктуаційна норма - це …, пунктуаційна помилка - це…

       Кома в складносурядному реченні не ставиться, якщо…

       Тире в складному реченні ставимо за умови…

       Якщо друга частина безсполучникового складного речення розкриває зміст першої в цілому або одного з його членів, а також вказує на причину того, про що йдеться в першій, то потрібно поставити…

       Безсполучниковим складним реченням з причинно-наслідковими зв’язками притаманна інтонація…

       Крапка з комою ставиться в складному реченні, якщо..

  1.    Пояснювальний диктант.

Запишіть речення під диктовку, поясніть вживання розділових знаків.

  Нехай стрибає щур, загнаний у кут, і палає заревом наш маршрут. А кулі - горизонтальним дощем, від куль не ховаються під плащем. Запеклих вогонь не пече - спирайся на моє плече! Я одне (про що) попрошу Тебе: хай всі наші не будуть забутими! Мій страх - ніщо проти духу тих, хто на рубежі у камуфляжі.

  1.    Робота з картками.

Поясніть вживання розділових знаків. Чи всі речення складні? В якому реченні використана відокремлена прикладка?

Зараз стане темно і впаде в агонії кривавий демон. Там наше завтра, за нашими спинами і наші діти, батьки, родини там, і ті, що пішли на щиті - побратими - також за нашими спинами. Фортеце Бахмут, всі молитви наші тут, і сердець сталевий дух, і герої незламних Крут.

  1.    Лінгвістичне конструювання.

Утворіть різні види складних речень з поданих конструкцій (зі сполучниками чи без них). Розставте розділові знаки і поясніть їх вживання.

Працюєм спокійно. Як того вчили нас. 2. З неба нам сил дають волю вогонь і лють. Стіни горять в бою, мамо, а я стою. 3. Значить все за планом. Далі ранок. А з ним Перемога. 4. Світанок настане. Бахмут тримають титани.

  1.    Мистецька пауза. Лексична робота (пояснити лексичне значення слова “трьохсотий”. Випереджувальне завдання 1 (коротка довідка про картину Леонардо да Вінчі “Мона Ліза”). Випереджувальне завдання 2 (розповідь про односельчан братів Марковецьких). Проблемне питання - що символізує в пісні Мона Ліза?

Звучить пісня “Люди-титани” у виконанні “Kozak System“. Ця пісня про Незламних і Нескорених, про тих, хто отримавши серйозні поранення, наразі вчиться жити далі. Люди -Титани - це ті, хто вчить кожного з нас, як потрібно любити свою країну і знаходити нові можливості продовжувати бути корисними навіть з певними фізичними обмеженнями. Люди -Титани - це ті, хто не впав духом, хто знайшов у собі сили, бачить нові горизонти і надихає інших.

  1.    Пунктуаційний практикум.

Спишіть, поставте розділові знаки, поясніть їх уживання. Вставте пропущені букви.

Колись ро…сіються тумани і сон…чко над нами залікує рани …ховає під засмагу шрами.

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Для високого і достатнього рівня - написати твір-роздум на тему “Наостанок скажу лиш одне: боятись  не гріх, гріх - зрадити своїх”

Для середнього і низького рівня - виписати з художньої літератури 5 складних речень, вміти пояснити розділові знаки в них.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

Складання сенкана до слова перемога.

 

 

Додаток 1.



docx
Додав(-ла)
Бойчук Марія
Додано
3 березня
Переглядів
718
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку