КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 11 КЛАСІ
“Тренувальні вправи. Розділові знаки в складних реченнях”
Мета: формування ключових компетентностей; удосконалення вміння правильно вживати розділові знаки в складних реченнях, інтонувати складні речення з різними смисловими відношеннями, розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати складні речення зі смисловими відношеннями відповідно комунікативного завдання; формувати особисті якості школярів; виховувати патріотизм та любов до рідного слова.
Основні терміни: складне речення, розділові знаки (кома, крапка з комою, двокрапка, тире).
Тип уроку: комбінований.
ФОРМУЄМО КОМПЕТЕНТНОСТІ
Ключові: математична компетентність (прагнення висловлюватися точно, логічно та послідовно); уміння вчитися впродовж життя (визначення мети навчальної діяльності та способів її досягнення; планування й організація власної навчальної діяльності; постійне поповнення власного словникового запасу).
Предметні: формування навички ставити розділові знаки в складному речені.
Обладнання: тексти пісень “Фортеця Бахмут”, “Люди - титани”, “Бахмут”, ноутбук, Qr-код, репродукція картини Леонардо да Вінчі “Мона Ліза”, фотографії воїнів - уродженців села.
СТРУКТУРА УРОКУ
Хід уроку
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Запишіть текст під диктовку вчителя, поясніть уживання розділових знаків.
Битва за Бахмут — найкровопролитніша битва з початку російського вторгнення в Україну 2022 року і найкривавіша битва піхоти з часів Другої світової війни. Більша частина жителів покинула місто, завдяки цьому вдалося уникнути тієї кількості жертв, на яку сподівалися росіяни. Перед початком битви Росія мала перевагу в живій силі над Україною у співвідношенні п'ять до одного. Українські війська проводили маневрену оборону, проводячи контратаки і завдаючи втрат противнику: російські війська підійшли впритул до міста. Бої були надзвичайно важкими: цей населений пункт є важливим плацдармом для подальших боїв.
ІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ Й МЕТОЮ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ
Прочитайте строфу пісні “Фортеця Бахмут”. Поясніть уживання розділових знаків. Визначте вид складного речення.
Стіни горять в бою,
Мамо, а я стою,
Мамо, а я в строю,
Нене, а я борюсь,
Знищу і повернусь.
ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Розділові знаки — один із засобів загальноприйнятої унормованої писемної мови, вони допомагають передавати на письмі речення, їх сполучення та різновиди структур.
➔ Пунктуаційна норма - це …, пунктуаційна помилка - це…
➔ Кома в складносурядному реченні не ставиться, якщо…
➔ Тире в складному реченні ставимо за умови…
➔ Якщо друга частина безсполучникового складного речення розкриває зміст першої в цілому або одного з його членів, а також вказує на причину того, про що йдеться в першій, то потрібно поставити…
➔ Безсполучниковим складним реченням з причинно-наслідковими зв’язками притаманна інтонація…
➔ Крапка з комою ставиться в складному реченні, якщо..
Запишіть речення під диктовку, поясніть вживання розділових знаків.
Нехай стрибає щур, загнаний у кут, і палає заревом наш маршрут. А кулі - горизонтальним дощем, від куль не ховаються під плащем. Запеклих вогонь не пече - спирайся на моє плече! Я одне (про що) попрошу Тебе: хай всі наші не будуть забутими! Мій страх - ніщо проти духу тих, хто на рубежі у камуфляжі.
Поясніть вживання розділових знаків. Чи всі речення складні? В якому реченні використана відокремлена прикладка?
Зараз стане темно і впаде в агонії кривавий демон. Там наше завтра, за нашими спинами і наші діти, батьки, родини там, і ті, що пішли на щиті - побратими - також за нашими спинами. Фортеце Бахмут, всі молитви наші тут, і сердець сталевий дух, і герої незламних Крут.
Утворіть різні види складних речень з поданих конструкцій (зі сполучниками чи без них). Розставте розділові знаки і поясніть їх вживання.
Працюєм спокійно. Як того вчили нас. 2. З неба нам сил дають волю вогонь і лють. Стіни горять в бою, мамо, а я стою. 3. Значить все за планом. Далі ранок. А з ним Перемога. 4. Світанок настане. Бахмут тримають титани.
Звучить пісня “Люди-титани” у виконанні “Kozak System“. Ця пісня про Незламних і Нескорених, про тих, хто отримавши серйозні поранення, наразі вчиться жити далі. Люди -Титани - це ті, хто вчить кожного з нас, як потрібно любити свою країну і знаходити нові можливості продовжувати бути корисними навіть з певними фізичними обмеженнями. Люди -Титани - це ті, хто не впав духом, хто знайшов у собі сили, бачить нові горизонти і надихає інших.
Спишіть, поставте розділові знаки, поясніть їх уживання. Вставте пропущені букви.
Колись ро…сіються тумани і сон…чко над нами залікує рани …ховає під засмагу шрами.
ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Для високого і достатнього рівня - написати твір-роздум на тему “Наостанок скажу лиш одне: боятись не гріх, гріх - зрадити своїх”
Для середнього і низького рівня - виписати з художньої літератури 5 складних речень, вміти пояснити розділові знаки в них.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Складання сенкана до слова перемога.
Додаток 1.