Урок "Роздуми про щастя і шляхи до нього у поезії І. Жиленко "Жар-птиця"

Про матеріал
Матеріал для підготовки вчителя за відповідною темою. Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю І. Жиленко; вчити аналізувати її програмові поетичні твори, вміти прокоментувати їхній зміст, знаходити і пояснювати використані художні засоби виразності; розуміти, що світ дитинства – вічне джерело сили, натхнення, мрій, фантазій, висловлювати власні роздуми про щастя і шлях до нього, про цінності, які потрібно берегти в сучасному світі; роз¬вивати культуру зв’язного мовлення, увагу, спостережли¬вість, уміння творчо мислити, робити власні висновки; формувати світогляд учнів; виховувати почуття дружби, вміння бачити красу навколо, прищеплювати повагу до творчості І. Жиленко, інтерес до наслідків власної праці. Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу. Тип уроку: урок-роздум.
Перегляд файлу

 

Урок української літератури в 6 класі

 

 

Славянский гороскоп на 2014 год Жар-Птицы

 

 

 

 

 

 

Урок-роздум

 

 

 

Тема. Ірина Жиленко. «Жар-птиця». Поетичні роздуми про людське щастя і шляхи до нього.

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю І. Жиленко; вчити аналізувати її програмові поетичні твори, вміти прокомен­тувати їхній зміст, знаходити і пояснювати використані художні засоби виразності;  розуміти, що світ дитинства – вічне джерело сили, натхнення, мрій, фантазій, висловлювати власні роздуми про щастя і шлях до нього, про цінності, які потрібно берегти в сучасному світі; роз­вивати культуру зв’язного мовлення, увагу, спостережли­вість, уміння творчо мислити, робити власні висновки; формувати світогляд учнів; виховувати почуття дружби, вміння бачити красу навколо, прищеплювати повагу до творчості І. Жиленко, інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Тип уроку: урок-роздум.

Методи, прийоми і форми роботи: бесіда, «Інтерв’ю», «Незакінчене речення», «Асоціювання», проблемне запитання, робота в групах, інсценізація.

Наочність: портрет І. Жиленко, учнівські малюн­ки до твору Ірини Жиленко, презентація за темою уроку, проектор, відео- та аудіо матеріали, експрес-зошит, подарунок від однолітків, реквізит для інсценізації.

Епіграф:            Людина створена для щастя, як птах для  польоту.

В. Короленко

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності.

Забезпечення емоційної готовності до уроку.

  1. Знайомство «Інтерв’ю»
  • Ви вважаєте себе дитиною чи дорослим?
  • Яка казка ніколи не набридала?
  • Що любили дивитися по телевізору?
  • Чи любили отримувати подарунки?
  1. Подарунок. Подарунки люблять усі: і діти, і дорослі. І для вас у мене є сюрприз – подарунок від учнів Фрунзенської школи, оця прекрасна пташка (плакат із зображенням Жар-Птиці – на дошку)
  • Чому саме цей малюнок?
  • Що він означає?
  1. «Незакінчене речення».

Щастя – це …

  • Що потрібно зробити, аби бути щасливим? (На дошку – початок формули).

 

ІІ. Цілевизначення і планування.

  1. Оголошення теми, епіграфа уроку.

Сьогодні на нашому  уроці-роздумі ми спробуємо дати відповідь на це запитання, створимо свою формулу щастя. А поезія «Жар-Птиця» сучасної поетеси І. Жиленко допоможе нам у цьому.

Тема уроку:  «Поетичні роздуми про людське щастя і шляхи до нього у поезії І. Жиленко «Жар-Птиця». Епіграфом уроку є слова В. Короленка «Людина створена для щастя, як птах для польоту».

  1. Визначення цілей уроку.

Давайте визначимо цілі нашої роботи.

Кілька учнів озвучують свої цілі.

  1. Планування навчальної діяльності.

А тепер нам треба спланувати нашу діяльність. Та спочатку хочу нагадати, що працювати ми будемо в групах, в які ви вже самостійно об’єдналися: «біографи», «фольклористи», «мультиплікатори»,   «літературознавці». Давайте згадаємо правила роботи у групі.

Прочитайте план робити. Чи погоджуєтесь ви з ним? Запропонуйте свої зміни, доповнення.

План роботи

  1. Світ дитинства у житті і творчості І. Жиленко.
  2. Образ Жар-Птиці у фольклорі.
  3. Створення мультфільму за поезією І.Жиленко «Жар-Птиця»
  4. Аналіз вірша.
  5. Інсценізація поезії І. Жиленко «Жар-Птиця».

Результати своєї роботи ви будете фіксувати у експрес-зошитах.

 

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

Робота в групах відповідно плану.

Завдання для першої групи.

  • Прочитайте у підручнику інформацію про І. Жиленко і уривок із листа поетеси, презентуйте опрацьоване класові, починаючи словами «Чи знаєте ви, що…»

Лист І. Жиленко

…Люблю писати для дітей, та і як може бути інакше, коли я сама – дитина. Бо щасливі люди, у яких все їхнє життя – вічне дитинство. Люди, у яких очі – завжди зачаровані красою світу Божого; які по-дитячому довірливо й радісно чекають на свого Птаха щастя. Доросле життя складне. Але треба його прожити так, щоб не було соромно перед власним дитинством, перед його світлим і чесним поглядом…

 

Чи знаєте ви, що…

 

  • Дайте відповідь на проблемне запитання: «Що потрібно зробити, аби бути щасливим?» (Вічно залишатися дитиною, не дорослішати)

 

  1. Презентація робити першої групи. Створення формули щастя.

Фіалкування «Жиленко». Робота у зошитах.

Уявімо, що Ірина Жиленко – це фіалка з п’ятьма пелюстками. Як би ви назвали  кожну з цих пелюсток? Якою у житті є поетеса?(Народилася у Києві, важке дитинство, кольорова поезія, любить квіти, «вірші-фіалки»).

 

 

Завдання для другої групи.

  • Ознайомтеся з повідомленням про Жар-Птицю і презентуйте її класові.

Жар-пти́ця — у східнослов'янській народній творчості — казковий птах сонячного царства із сліпучо-золотавим, мов жар, пір'ям (тому птаха називають ще золотою птицею).

Одного пера цього птаха досить, щоб освітити весь казковий сад.

Вона – символ щастя, чогось величного, ідеального, чарівне перо Жар-птиці завжди приносить удачу, щасливу долю.

Вона їсть золоті молодильні яблука, які дарують красу, вічну молодість і безсмертя. Коли співає Жар-птиця, з її дзьоба сиплються перлини.

Зображення Жар-птиці, разом зі Світовим деревом, були знайдені поблизу села Дударкова Київської області.

Дайте відповідь на проблемне запитання: «Що потрібно зробити, аби бути щасливим?» (Треба вірити у казку, диво).

 

  • Презентація робити другої  групи. Створення формули щастя.
  1. Релаксаційна  пауза «Роздуми про щастя відомих людей» (під мелодію пісні Н. Подольської). А тепер давайте трохи відпочинемо і спробуємо щось знайти у кабінеті, пов’язане із нашим дослідженням (вислів А. Крісті, золоте перо у вазі на вікні).

«Мені здається, що одна з найбільших удач у житті людини - щасливе дитинство». Агата Крісті

  1. Виразне читання поезії вчителем.
  2. Виразне читання поезії учнями ланцюжком.

Завдання для третьої групи.

  • Створіть мультфільм, змонтувавши  «кадри»(смужки паперу з частинками вірша) у потрібній послідовності. Строфа за строфою виразно прочитайте вірш.

Цитатний план

  1. «У клітці золота Жар-Птиця»…
  2. « Рвонулась на волю чудесна Жар-Птиця».
  3. «Як хороше жити під сонцем Жар-Птиці».
  4. «І тільки ота трьохсотлітняя ґава знайшла Жар-Птицю непристойно яскравою».
  5. «Вся вороняча орава зчинила люту стрекотняву…»
  6. «Вже третій день нема Жар-Птиці».
  7. «…Простудилась трішки».
  8. «Скоро знов злетить вона».

 

  • Дайте відповідь на проблемне запитання: «Що потрібно зробити, аби бути щасливим?» (Бути творчим).

 

  1. Презентація робити третьої  групи. Створення формули щастя.

 

Завдання для четвертої групи

Проаналізуйте поезію І.Жиленко «Жар-Птиця», відповідаючи на запитання.

  • Про що розповідається у вірші? Що у творі реальне, а що фантастичне?

Тема поезії - … (зображення жар-птиці, яка, перебуваючи у клітці, а потім покинувши її, освітила все довкола у столиці і принесла людям радість і щастя).

  • Яка основна думка твору?

Ідея твору - … (возвеличення краси екзотичного птаха, який робить всіх радісними, веселими; засудження заздрості, зла).

  • Як побудована поезія?  

Композиція - … (Поезія побудована як протиставлення доброго, світлого, радісного(жар-птиця) і злого, заздрісного, лютого (ґавa).

  • Які образи у творі є головними? Що вони символізують?

Жар-Птиця символізує … (яскраве, високе, піднесене).

Ґава є уособленням… (сірого, буденного, низького).

 

  • Дайте відповідь на проблемне запитання: «Що потрібно зробити, аби бути щасливим?» (Бути яскравим).
  1. Презентація робити четвертої  групи. Створення формули щастя.

 

  1. Робота в парах . Випишіть у зошит описи зовнішності Жар-птиці та Гави, заповнюючи таблицю.

Жар-Птиця

Гава

 

 

 

Жар-птиця: «золота», «очі-намистинки», «чудесна», «непристойно яскрава», «нескромна птиця», «птаха екзотична, південна, до снігів незвична», чита «Барвінок» і «Мурзилку», «клює родзинки», «п’є молоко»;

Ґава: «трьохсотлітня», «старезна, без ока, ...кульгава», у неї «люта стрекотня», заздрісна, підступна, називає себе Павою.

  1. Інсценізація поезії  І. Жиленко. А зараз давайте інсценізуємо поезію. Виберіть із вашої групи актора, який буде виконувати певну роль, виразно читаючи поезію. Виберіть маску відповідно своєї ролі.

Авторка –

Жар-Птиця −

Ґава –

Люди –

  1.  Бесіда (поки учні готуються до інсценізації).
  • Що необхідно робити для запобігання хвороби у зимову пору року?
  • Як ви ставитеся до птахів у зимовий період? Для чого ми повинні їм допомагати?
  • Які права дитини згадувалися у поезії І. Жиленко? (Право на життя, якісне харчування, медичне обслуговування, захист від насильства)
  1.  Інсценізація поезії.

 

VІ. Рефлексійно-оцінювальний етап.

  • Бесіда. Що ж означає подарунок, який ви сьогодні отримали?
  • Оцінювання діяльності на уроці (у зошитах)

1. На сьогоднішньому уроці я збагатився знаннями…                                уміннями…

2. Я планую використати їх…

3. Найбільше на уроці здивувало…

4. Оцінка та побажання на наступний урок

собі…                            групі -                                класу…      

                                                  

VІІ. Домашнє завдання: ознайомитися з іншими поезіями І.Жиленко і продовжити формулу.

VІІ. Побажання (Відео про Новий рік)

Напередодні якого свята відбуваються події у творі І.Жиленко?Чи здійснюються бажання, які вами загадуються у Новий рік?

Чарівне перо Жар-птиці завжди приносить удачу, щасливу долю. Тож будьте щасливими у майбутньому році і у подальшому житті. Прийміть від мене солодкий подарунок.

 

docx
Додано
18 січня 2020
Переглядів
3617
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку