Урок української літератури в 6 класі
Урок-роздум
Тема. Ірина Жиленко. «Жар-птиця». Поетичні роздуми про людське щастя і шляхи до нього.
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю І. Жиленко; вчити аналізувати її програмові поетичні твори, вміти прокоментувати їхній зміст, знаходити і пояснювати використані художні засоби виразності; розуміти, що світ дитинства – вічне джерело сили, натхнення, мрій, фантазій, висловлювати власні роздуми про щастя і шлях до нього, про цінності, які потрібно берегти в сучасному світі; розвивати культуру зв’язного мовлення, увагу, спостережливість, уміння творчо мислити, робити власні висновки; формувати світогляд учнів; виховувати почуття дружби, вміння бачити красу навколо, прищеплювати повагу до творчості І. Жиленко, інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Тип уроку: урок-роздум.
Методи, прийоми і форми роботи: бесіда, «Інтерв’ю», «Незакінчене речення», «Асоціювання», проблемне запитання, робота в групах, інсценізація.
Наочність: портрет І. Жиленко, учнівські малюнки до твору Ірини Жиленко, презентація за темою уроку, проектор, відео- та аудіо матеріали, експрес-зошит, подарунок від однолітків, реквізит для інсценізації.
Епіграф: Людина створена для щастя, як птах для польоту.
В. Короленко
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності.
Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Щастя – це …
ІІ. Цілевизначення і планування.
Сьогодні на нашому уроці-роздумі ми спробуємо дати відповідь на це запитання, створимо свою формулу щастя. А поезія «Жар-Птиця» сучасної поетеси І. Жиленко допоможе нам у цьому.
Тема уроку: «Поетичні роздуми про людське щастя і шляхи до нього у поезії І. Жиленко «Жар-Птиця». Епіграфом уроку є слова В. Короленка «Людина створена для щастя, як птах для польоту».
Давайте визначимо цілі нашої роботи.
Кілька учнів озвучують свої цілі.
А тепер нам треба спланувати нашу діяльність. Та спочатку хочу нагадати, що працювати ми будемо в групах, в які ви вже самостійно об’єдналися: «біографи», «фольклористи», «мультиплікатори», «літературознавці». Давайте згадаємо правила роботи у групі.
Прочитайте план робити. Чи погоджуєтесь ви з ним? Запропонуйте свої зміни, доповнення.
План роботи
Результати своєї роботи ви будете фіксувати у експрес-зошитах.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Робота в групах відповідно плану.
Завдання для першої групи.
Лист І. Жиленко
…Люблю писати для дітей, та і як може бути інакше, коли я сама – дитина. Бо щасливі люди, у яких все їхнє життя – вічне дитинство. Люди, у яких очі – завжди зачаровані красою світу Божого; які по-дитячому довірливо й радісно чекають на свого Птаха щастя. Доросле життя складне. Але треба його прожити так, щоб не було соромно перед власним дитинством, перед його світлим і чесним поглядом…
Чи знаєте ви, що…
Фіалкування «Жиленко». Робота у зошитах.
Уявімо, що Ірина Жиленко – це фіалка з п’ятьма пелюстками. Як би ви назвали кожну з цих пелюсток? Якою у житті є поетеса?(Народилася у Києві, важке дитинство, кольорова поезія, любить квіти, «вірші-фіалки»).
Завдання для другої групи.
Жар-пти́ця — у східнослов'янській народній творчості — казковий птах сонячного царства із сліпучо-золотавим, мов жар, пір'ям (тому птаха називають ще золотою птицею).
Одного пера цього птаха досить, щоб освітити весь казковий сад.
Вона – символ щастя, чогось величного, ідеального, чарівне перо Жар-птиці завжди приносить удачу, щасливу долю.
Вона їсть золоті молодильні яблука, які дарують красу, вічну молодість і безсмертя. Коли співає Жар-птиця, з її дзьоба сиплються перлини.
Зображення Жар-птиці, разом зі Світовим деревом, були знайдені поблизу села Дударкова Київської області.
Дайте відповідь на проблемне запитання: «Що потрібно зробити, аби бути щасливим?» (Треба вірити у казку, диво).
«Мені здається, що одна з найбільших удач у житті людини - щасливе дитинство». Агата Крісті
Завдання для третьої групи.
Цитатний план
Завдання для четвертої групи
Проаналізуйте поезію І.Жиленко «Жар-Птиця», відповідаючи на запитання.
Тема поезії - … (зображення жар-птиці, яка, перебуваючи у клітці, а потім покинувши її, освітила все довкола у столиці і принесла людям радість і щастя).
Ідея твору - … (возвеличення краси екзотичного птаха, який робить всіх радісними, веселими; засудження заздрості, зла).
Композиція - … (Поезія побудована як протиставлення доброго, світлого, радісного(жар-птиця) і злого, заздрісного, лютого (ґавa).
Жар-Птиця символізує … (яскраве, високе, піднесене).
Ґава є уособленням… (сірого, буденного, низького).
Жар-Птиця |
Гава |
|
|
Жар-птиця: «золота», «очі-намистинки», «чудесна», «непристойно яскрава», «нескромна птиця», «птаха екзотична, південна, до снігів незвична», чита «Барвінок» і «Мурзилку», «клює родзинки», «п’є молоко»;
Ґава: «трьохсотлітня», «старезна, без ока, ...кульгава», у неї «люта стрекотня», заздрісна, підступна, називає себе Павою.
Авторка –
Жар-Птиця −
Ґава –
Люди –
VІ. Рефлексійно-оцінювальний етап.
1. На сьогоднішньому уроці я збагатився знаннями… уміннями…
2. Я планую використати їх…
3. Найбільше на уроці здивувало…
4. Оцінка та побажання на наступний урок
собі… групі - класу…
VІІ. Домашнє завдання: ознайомитися з іншими поезіями І.Жиленко і продовжити формулу.
VІІ. Побажання (Відео про Новий рік)
Напередодні якого свята відбуваються події у творі І.Жиленко?Чи здійснюються бажання, які вами загадуються у Новий рік?
Чарівне перо Жар-птиці завжди приносить удачу, щасливу долю. Тож будьте щасливими у майбутньому році і у подальшому житті. Прийміть від мене солодкий подарунок.