Урок "Роздуми про вищі цінності людського життя та його сенс у творах А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц» та Б. Харчука «Планетник».

Про матеріал
Визначити ідейно-тематичний зміст творів, з’ясувати, якими засобами кожен з письменників розкриває поняття краси; навчати учнів знаходити спільні та відмінні риси у творах різних письменників; виховувати високі моральні якості.
Перегляд файлу

Тема. Роздуми про вищі цінності людського життя та його сенс у творах   А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц» та Б. Харчука «Планетник».

Мета: визначити ідейно-тематичний зміст творів, з’ясувати, якими засобами кожен з письменників розкриває поняття краси; навчати учнів знаходити спільні та відмінні риси у творах різних письменників; виховувати високі моральні якості.

Обладнання: тексти творів, портрети письменників,  ілюстрації  до  казок,   словник  літературознавчих  термінів.

Тип  уроку:  урок  - літературознавче  дослідження  (компаративний  аналіз).

                          Епіграфи:

                              …   Світ  збудувався   і  держиться   на  двох  силах -  на  потузі  любові  й  на  потузі  терпіння.

                                                                                              Б. Харчук

Добре  бачить  тільки  серце.  Найголовнішого  очима  не  побачиш.

                                                А.  де  Сент - Екзюпері

Перебіг  уроку

І. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

Вступне слово вчителя. Життя…  Таким  коротким   воно  здається  для  людини.  А  як  хочеться  багато  зробити! 

   Ще  маленькою  людина  прагне  самоутвердитися,  пізнати  нове,  цікаве,  корисне,  а  потім,  ставши  дорослою,  передати  ці  знання  наступному  поколінню.  Чи  задумувалися  ви  над  смислом  життя?  Що  хочете  отримати  кожний  від  нього?  Здоров’я,  кохання,  матеріального  благополуччя,  владу  над  іншими…

   Дійсно,  людина  сама  визначає  власні  пріоритети.  Але  як  зробити  так,  щоб  прожитий  час  не  був  марний,  витрачений  на  якісь  дрібниці?  Людина  живе  в  суспільстві,  тому  вона  повинна   співвідносити  власні  інтереси  з  інтересами  оточуючих.  Як  треба  жити  людям,  щоб  пізнати  щастя,  мир,  відчуття  власної  гідності  та  інші  питання  порушують  у  своїх  творах  А. де  Сент-Екзюпері  та  Б. Харчук.

ІІ.  Оголошення  теми  та  мети  уроку.

ІІІ.  Актуалізація  опорних  знань.

  •              Літературний  розподільчий  диктант.

Випишіть  у  дві  колонки  слова,  імена  героїв, поняття,  пов’язані  з  повістю – притчею  Б. Харчука  «Планетник»  та  філософською  казкою - притчею  А. де  Сент  - Екзюпері  «Маленький  принц». 

Квітка  нарцис,  баобаби,  мудрий  Лис,  знахарка,  дідо  Капуш,   Троянда,  географ,  бузиновий  кущ,  повість – притча,  вогняна  куля,  честолюбець,  Полісун,  льотчик,  Змія,  Водяник.

ІV.   Робота  над  темою  уроку.

  •              Бесіда  за  запитаннями.
  • Коли  ми  зустрічаємося  з  Маленьким  принцом?
  • Яким  бачить  його  читач?
  • Як  герой  ставиться  до  планети,  де  мешкає?
  • Чому  герой  вирушає  в  подорож?
  • З  ким  зустрічається  Маленький  принц   під  час  мандрівок?
  • Коли  ми  вперше  знайомимося  з  Планетником?
  • Про  що  мріяв  герой  твору?
  • Кого  можна  назвати  вчителями  головних  героїв?  Які  життєві  істини  переймають  від  них  Планетник  і  Маленький  принц?  Це  реалістичні  чи  казкові  постаті?  Пригадайте,  як  вони  з’являються  у  творах?
  • Який  соціальний  статус  мають  хлопчики?
  •  Як  зникли  головні  герої?
  • Як  дорослі  оповідачі  відреагували  на  зникнення  юних   героїв?

Слово  вчителя.  Уславлення  доброти,   чуйності,   щирості,  працьовитості,  відповідальності  до  справи,  яку  доручено -  головна  ідея  творів  письменників.

  •              Робота  над  зіставленням  образів  Маленького  принца   й  Планетника -  створення  психологічних  портретів  обох  персонажів.             ( Робота  в  групах.  Прийом   « Коло  Вена»).

Висновок.  Маленький  принц  і  Планетник  усвідомлюють,  що  головне  призначення  людини  на  Землі  -  творити  добро.  Маленький  принц,  опинившись  на  планеті  Земля,  у  скрутну  хвилину  зустрічається  з  мудрим  Лисом,  який  знайомить  хлопчика  з  людьми, вчить  розумінню  любові  й  дружби,   про  які  забули  люди.   У  словах  мудрого  Лиса  звучать  думки  самого  письменника: «Ми  відповідальні  за  всіх,  кого  приручили».  Основна  таємниця,  яка  відкривається  юному  читачеві,  теж звучить  із  уст  Лиса:                  «Добре  бачить  тільки  серце.  Найголовнішого  очима  не  побачиш».  Герой  твору  Б . Харчука  «Планетник»  повсякчас  прагне  довести  людям  свою  щирість,  доброту,  чуйність,  але  вони  не  завжди  її  сприймають.  Всі  життєві  негаразди  люди  пов’язують  з  Планетником -  представником,  на  їх  думку,  нечистої  сили.  Сам  герой  твору,  перебуваючи  в  ув’язненні,  не  страждає  від  того,  що  його  спалять.  Планетник  жалкує  через  те,  що  не  встиг  злетіти  у  небо,  не  встиг  …  пізнати  більшого,  щоб  і  далі  творити  добро  на  благо  інших.

  •              Які  проблеми  порушують  письменники  у  своїх  творах?  Технологія « Мозковий  штурм».

-  проблема  добра,   краси;

-  морального  вибору   кожної  людини;

-  відповідальності людини  за   все,  що  її  оточує ;

-  суть  людського  життя:

- суть  людського  життя.

  • Робота  з  літературознавчими  поняттями.

Філософська  казка  -  це  художній  твір незвичайного  змісту,  в  якому  порушуються  вічні  проблеми  людського  буття.

Притча  -  повчальна  алегорична  оповідь,  в  якій  фабула  підпорядкована  моралізаційній  частині  твору.  У  притчі  викладена  певна  дидактична  ідея.  У  літературі  притча  є  одним  із  засобів  вираження  філософсько -  моральних  суджень  письменника.

Алегорія  -  спосіб  двопланового  художнього  зображення, що  ґрунтується    на  приховуванні  реальних  осіб,  явищ,  предметів  під  конкретними  художніми  образами  із  відповідними   асоціаціями  та  характерними  ознаками  прихованого.  

-  Знайдіть  алегоричні  образи  у  творах,  поясніть  їх.

-  Яка  їхня  роль  у  творах?

V.  Підсумок  уроку.

1.  Слова   вчителя

У  своїх  творах  письменники  показують,  що  між  людьми  мають  бути  чисті,  душевні  стосунки.  Людям  слід  бути  добрими,  відвертими,  щирими,  вірними.  І  тоді  у  світі  стане  менше  проблем.  Якби  люди  це  зрозуміли,  їм  стала  б  набагато  краще  жити.

2.  Метод   «Мікрофон»

-  Чого  навчили  вас  Планетник  і  Маленький  принц?  А  чого  ви  могли  б  навчити  дорослих?

Домашнє  завдання.  Підготувати  усне  повідомлення  на  одну  із  тем.

  1. Які  факти  з  життя  Б. Харчука  й  А. де Сент-Екзюпері  змусили  мене  замислитися.
  2. Казковий  світ  повістей  «Планетник»  і  «Маленький  принц».
  3. Реалістична  основа  творів  «Планетник»   і  «Маленький  принц».

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Курило Татьяна
Додано
29 листопада 2021
Переглядів
598
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку