На уроці здовувачі освіти сформулюють уявлення про рух Землі навколо Сонця, проміжок часу "рік", розподіл сонячного світла й тепла на Землі, залежність нагрівання земної поверхні та температури повітря від кута падіння сонячних променів; розвивають пізнавальний інтерес, спостережливість, критичне мислення.
Я пізнаю світ. 4 клас
Учитель-методист Бориспільського ліцею “Перспектива” імені Володимира Мономаха Мелащенко Оксана Миколаївна
Тема: Розподіл сонячного світла й тепла на Землі
Мета:
Формувати групи компетентностей:
формування предметних компетентностей: сформувати у здобувачів освіти уявлення про рух Землі навколо Сонця, проміжок часу «рік», розподіл сонячного світла й тепла на Землі, залежність нагрівання земної поверхні та температури повітря від кута падіння сонячних променів; розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість, критичне мислення
формування ключових компетентностей:
Засоби: відеозапис листа Центаврика із задачами уроку, відеофрагмент виступу італійського композитора й піаніста Л.Ейнауді, аудіозапис тексту, караоке пісні «Сторони світу»; портрет Центаврика, мікрофон, таблиці, ліхтарики, глобуси (або паперові моделі земної кулі).
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.
Освітні галузі: природнича, мовно-літературна, соціальна, мистецька.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Ось і все – дзвенить дзвінок,
Розпочнемо наш урок.
1. Ранкова зустріч. Гра «Долоньки побажань»
Найулюбленіший наш урок «Я пізнаю світ». І розпочнемо його з гри «Долоньки побажань». Торкаємося пальчика й промовляємо слова:
|
Великий: БАЖАЄМО Вказівний: ВЕЛИКОГО Середній: УСПІХУ Безіменний: ЗАВЖДИ Мізинець: І В УСЬОМУ
|
2. Самоналаштування
Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте (афірмацію):
Під час нашої роботи завжди панує атмосфера щирості, тепла і взаєморозуміння.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Вправа «Два-чотири – всі разом»
2. Тестові завдання. Індивідуальна робота. Завдання 2 (посібник – с.10)
А своєї осі Б Сонця В Місяця.
А За годинниковою стрілкою;
Б проти годинникової стрілки.
А 18 годин;
Б 28 годин;
В 24 години .
3. Робота в парах. Завдання 3 ( посібник - с.10)
Розкажіть одне одному за малюнком, як відбувається зміна дня і ночі на Землі.
4. Гра «Пазлики». Завдання 4 (посібник – с. 11)
Вияви спостережливість. З’єднай відповідні частини речення.
Вправа на покращення зору ( в парах)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми та мети уроку
Прочитаємо лист Центаврика і визначимо, які завдання ми повинні виконати, а також дізнаємося тему сьогоднішнього уроку.
1. Лист Центаврика. Завдання 1 (відеозапис, посібник – с.10)
Добрий день, друзі!
Нещодавно я згадував рідну Альфа Центавру. Вона така ж гарна, як і Земля! Однак, на відміну від вашої планети, там завжди літо! Тому центаврійці не мають теплого одягу. І ось так, без светра та куртки, я колись вирушив у космічну подорож! Сьогодні про це смішно згадувати, та, коли настала осінь, я змерз. Дні ставали дедалі коротшими, і Сонце вже не так добре гріло. Ця зміна погоди впродовж року була незвичною, але ще більше мене здивувало інше. Я дізнався, що подекуди на Землі завжди спекотно, а подекуди – здебільшого холодно! А ви знаєте, чому на Землі відбувається зміна пір року та як на планеті розподіляються тепло й сонячне світло?
2. Яку інформацію я тут здобуду?
3. Тема уроку
ІY. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
1. Розвиток зорової пам’яті. Завдання 5 (посібник – с.11)
Попрацюємо з інформацією про «рік» за алгоритмом:
2. Вправа «Мікрофон». Завдання 6 (посібник – с. 11)
3. Хвилинка релаксації (відеозапис)
Перегляньте відеофрагмент виступу італійського композитора й піаніста Людовіка Ейнауді посеред Північного Льодовитого океану.
Поділися своїми враженнями від побаченого.
4. Інформаційна довідка. Робота над текстом. Завдання 9 (аудіозапис, посібник – с. 12)
Дізнайся більше про розподіл сонячного світла й тепла на Землі, прочитавши інформаційну довідку пошепки разом з диктором. Виділи основне.
Сонце є джерелом світла й тепла на землі. Утім, воно освітлює і нагріває нашу планету нерівномірно. Нагрівання будь-якої поверхні залежить від кута падіння сонячних променів: найбільше нагрівається поверхня, освітлена прямовисними сонячними променями.
Земля має кулясту форму, тому сонячні промені падають на її поверхню під різними кутами. На екваторі вони дістаються поверхні прямовисно, тому тут найтепліше. Що далі від екватора, то менший кут падіння сонячних променів, а тому земна прверхня отримує менше тепла. Поблизу полюсів сонячні промені ледь дотикаються Землі, тому тут найхолодніше.
5. Вправа «Запитання – відповідь»
6. Фізкультхвилинка (караоке пісні «Сторони світу»)
Y. Осмислення нових знань у процесі практичної діяльності
Робота в групі. Практична робота. Завдання 10 (посібник – с.12-13)
Попрацюйте у групах як справжні науковці. Виконайте практичну роботу.
Мета: за допомогою ліхтарика й глобуса змоделюйте падіння сонячних променів на поверхню Землі.
Матеріали та обладнання: глобус або паперова модель земної кулі, ліхтарик.
Хід роботи
1. Підготуйте робоче місце, потрібні матеріали та обладнання.
2. Спрямуйте світло ліхтарика на екватор. (Тобто змоделюйте прямовисне падіння сонячних променів на земну поверхню.) Визначте форму й розмір світлової плями , що утворилася. Запишіть результат під відповідним зображенням.
3. Спрямуйте світло ліхтарика на ділянку поблизу полюсів. (Тобто змоделюйте прямовисне падіння сонячних променів під меншим кутом.) Визначте форму й розмір світлової плями , що утворилася. Запишіть результат під відповідним зображенням.
4. Визначте, яка світлова пляма більша.
Форма світлової плями: Форма світлової плями:
____________________ ____________________
5.
5. Сформулюйте висновок до практичної роботи, уставивши пропущене. (За потреби скористайся довідкою.)
Висновок: Виконавши практичну роботу, змоделювали падіння сонячних променів на поверхню Землі. На екваторі утворюється _______________ світлова пляма, а поблизу полюсів - ________________ю Світлова пляма на екваторі ______________, ніж поблизу полюсів. Оскільки менша ділянка поверхні отримує ту саму кількість тепла, що й більша, вона нагрівається сильніше. Отже, освітлення й нагрівання земної поверхні залежить від ________ ____________ сонячних променів.
Довідка: видовжена, кута падіння, менша, кругла.
YІ. Підсумки уроку
1. Рефлексія
2. Домашнє завдання.
Обов’язковий мінімум – Вправа 7 (посібник – с.11)
За вибором – вдома провести подібну практичну роботу